Emmaljunga Cerox Sport

Ishtar

Trådstartare
Emm_Cerox_Elk_22615b.gif


Kanske ska köpa en sån begagnad, vill höra lite från er först.
Det enda jag kommer på att fråga säljaren är ifall hjulen är avtagbara, men det kanske dom är på alla barnvagnar nuförtiden? Har pinsamt dålig koll. Ganska avgörande för ev. kommer vi behöva ha vagnen mellan passagerarsätet och baksätet ibland (då hundarna ska med och sitter i bagageutrymmet).

Har kollat på Emmaljungas hemsida och det ser ju bra ut, verkar vara en något lättare modell än Classic och Edge eller har jag fel. Vi bor i stan.

Nån med synpunkter om vagnen? Ett plus är de punkteringsfria hjulen, sambon har dåliga erfarenheter av lufthjul som alla 4 läckte luft och ständigt fick pumpas på macken. Samt att det är lättviktsstål och styret är vändbart.

Medföljer gör duolift (tycker jag verkar hemskt praktisk att bara bära in bebis i när den sover, funkar som säng när man sover borta osv), fotsäck, parasoll och skötväska.
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Den är bökig att fälla ihop och får inte plats i skuffen på min kombi dessutom tycker jag den är tungkörd. Både på asfalt och på grus.
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Ja, jag såg i en annan tråd att du tyckte din Brio Happy var mkt mer lättrullad! De ser ju annars ganska så likadana ut i typ. Hittar ett par ute på annons, lite dyrare är de dock...
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Jag har för mig Ceroxen är mycket tung. Något kilo mer än vår City cross som är tillräckligt tung.

Men hjulen är jättelätta att bara knäppa av.

På vår city cross går sufletten att fälla jättelångt ned så man behöver aldrig vända på vagnen med det vändbara handtaget. När barnet väl ska sitta framåt så går det jättelätt att vända sitsen.
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Jag var jättenöjd med vår cerox sport 04. Den gav jag bort till en väninna och det ångrar jag lite idag när jag är gravid med tredje barnet.

Dock hade jag lufthjul på min.

Jag hade även en mjuklift på min. Toppen. Jag har inte någon bil så för oss har det inte varit så bökigt att fälla ihop den när vi skulle iväg med några kompisar och vi fick in den i bakluckan på svärfars altea. Hjulen är lätta att ta av.

En suverän vagn tycker jag. Lättstyrd och enkel att få på bussar och tunnelbanor. Jag gillar den skarpt!

Dessutom kunde min då två åring åka på fotstödet när lillebror var liten. Eftessom han var ganska lätt, så jag hoppade över dubbelvagn!
Körde med sele när storebror behövde vila!
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Aha okej...
Vikten är 13 kg + 2,5 kg för sittdelen exklusive hjul.
Vad menas med sittdel? Ett av tillbehören är en duolift, men den tillkommer extra på vikten antar jag. Har man den i när man har den ihopvikt eller hur funkar det?

Pmm, måttmässigt får jag EL Cerox mindre ihopvikt än Brio Happy?
CEROX 97x62x37 inkl hjul, antar att det är detsamma på Brion
HAPPY 97x62x63 (teleskop), 10 kg exkl hjul
HAPPY 97x63x54, 13 kg exkl hjul

Tack för att ni visste att hjulen kommer av lätt, det borde ju minska måttet avsevärt ihopvikt eller hur? Säljaren visste inte för hon hade aldrig provat ta av dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Jag har för mig Ceroxen är mycket tung. Något kilo mer än vår City cross som är tillräckligt tung.

Men hjulen är jättelätta att bara knäppa av.

På vår city cross går sufletten att fälla jättelångt ned så man behöver aldrig vända på vagnen med det vändbara handtaget. När barnet väl ska sitta framåt så går det jättelätt att vända sitsen.

Den verkar ju snäppet bättre, ska plöja igenom Blocket nu. :D
Vikten ligger på 6,5 på chassit och 6 för sittdelen + hjul. Alltså 12,5 kg istället för 15,5 som jag får Ceroxen till.
Måttet ligger på 89x60x47

Jag tittar jättemkt på måttet, på höjden, vill få in den bakom passagerarstolen i min Range Rover...
Ska ut och mäta ikväll!
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Våran första vagn var en sådan (ny -06:a). Vi har sen haft två andra vagnar, varav den sista som är typ motsvarande fast märke Teutonia Mistral Sport. Cerox är bra tycker jag, vi sålde den för att jag störde mig på sufletten :angel: Den gick inte att dra fram massor (smidigt att skymma solen så) som det går på Teutonian, i övrigt är dom lika bra, härliga att köra och går fram över allt! Men då skall det tilläggas att jag gillar lite tyngre, stabila 4-hjulingar.... fördel att ha det:
- tippsäkert
- jävla bra förbränning vid promenader
- tar sig fram i snö, slask, dåliga vägar

Just ceroxen har dessa fördelar inte så många lättare vagnar har:
- vändbart handtag (det bästa som finns!!!!)
- handtaget ställbart (näst bästa ;) )

Negativt:
- skulle vara sufletten inte går att dra frammåt överdrivet mkt (i alla fall inte äldre modeller)
- om man har ryggproblem är den ju rätt låg, vilket kan vara bökigt när bebbe är i ligg-fasen.... men som sittvagn är den perfekt!
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Ahhh...vad svårt! Har hittat ganska många EL City Cross till salu, de ligger lite dyrare än Cerox dock. City Cross har ju inte vändbart handtag, då vänder man på sittdelen istället och det är bökigare antar jag. Mer som en permanent vändning istället för snabbvändning vid regn eller sol från fel håll.

Hjälp! :D:p
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Pmm, måttmässigt får jag EL Cerox mindre ihopvikt än Brio Happy?
CEROX 97x62x37 inkl hjul, antar att det är detsamma på Brion
HAPPY 97x62x63 (teleskop), 10 kg exkl hjul
HAPPY 97x63x54, 13 kg exkl hjul

Antar att du tittat på Happy liggvagn?

Jag har en Happy sittvagn som jag hade mjuklift i när Rasmius var liten. Min vagn är 97x63x49 cm och väger 13 kg exkl. hjul. Den är smalare än kompisens Cerox, men hon bor ju 15 mil bort så jag kan inte fota och jämföra. Vet dock inte om hennes heter sport *hrm* eller om det är skillnad på hennes 07a och 08orna. Den går i alla fall inte in i våran bil. Den är för bred.
 
Senast ändrad:
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Jag tycker vändbart handtag är det bästa som finns så jag skulle inte överväga en utan den möjligheterna.... jobbigt böka med att flytta sitsen/liggdelen... speciellt om man har en trotsig buse sen... som inte vill sätta sig igen då man vänt :devil:

Parasoll osv i all ära, dom blåser, är i vägen, skymer inte tillräckligt.... nä det bästa är att på 10 sek ha vänt styret....

Vet inte vad mer för modeller det finns med denna funktion är ju 3 år sen jag forskade i djungeln, har säkert kommit lättare vagnar med vändbart... :)

Vi får in våran Teutonia i Golfen (halvkombi, tror jag det är, 5-dörrars i alla fall) Den är lite smalare än en cerox. Vi får dock vippa på handtaget, det ställbara och vagnen måste vara med långsidan uttåt.....

När vi hade Cerox hade vi Volvo v40 sen en Honda Accord och den gick in på längden i båda dom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Hårdliften ligger på 2,2 kg om jag inte minns fel och mjukliften drygt 1 kg. Inte så stor skillnad.
 
Sv: Emmaljunga Cerox Sport

Antar att du tittat på Happy liggvagn?

Jag har en Happy sittvagn som jag hade mjuklift i när Rasmius var liten. Min vagn är 97x63x49 cm och väger 13 kg exkl. hjul. Den är smalare än kompisens Cerox, men hon bor ju 15 mil bort så jag kan inte fota och jämföra. Vet dock inte om hennes heter sport *hrm* eller om det är skillnad på hennes 07a och 08orna. Den går i alla fall inte in i våran bil. Den är för bred.

Aha, då är jag med. Det enda jag hittar på Blocket nu är ligg och kombivagnarna från Brio. Gick längs Drottninggatan och oj vad jag tittar på vagnar. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är tidigt ute, men är lite hysteriskt lagd av mig så gillar att ta reda på saker och ting ;) Kollar lite på vagnar, de jag har...
Svar
6
· Visningar
2 656
Senast: Comfort
·
L
  • Låst
Övr. Barn Kollar efter barnvagn o har fastnat lite för Emmaljunga City cross o Duo Edge.. Nackdelen med City Cross är att den är så låg o...
2
Svar
20
· Visningar
6 571
Senast: Njála
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp