Bukefalos 28 år!

En allergisk syster

Dandylinn

Trådstartare
Min dröm är att någon gång kunna skaffa mig en egen hund..men just nu känns den väldigt krossad..och jag känner mig elak, egoistisk och trångsynt, men samtidigt är det något jag verkligen vill..

Nu vill jag ha era idéer tankar kring detta.

Så här ligger det till:

Jag och killen ska strax flytta ihop. Jag vill ha hund, han vill inte trots att han gillar hundar också, men han vill inte för sin systers skull som är allergisk.
(Nu inte sagt att jag promt ska ha hund på studs, det går ändå inte pga min ekonomi).

Men..jag känner mig helt låst..
Tanken att inte kunna bestämma över mitt eget hem och att anpassa mitt hem efter någon annan får det att koka i min hjärna! Någon som dessutom bara kommer på besök då och då..På något vis känns det som vårt hem - vårt liv och de utifrån får anpassa sig hemma hos oss..


Faktum är ju dessutom att det aldrig kommer att vara helt allergifritt i denna lägenhet då jag har häst och förmodligen kommer att släpa hem en hel del ridkläder mm..Att sanera någon lägenhet inför ett besök av hans syster är något jag inte vill behöva göra hur fräckt det än må vara..det blir ju ohållbart att jag ska behöva sanera mig själv i mitt eget hem, eller hur?

Han gillar hundar jättemycket..så hade hans syster inte varit allergisk hade det inte ens varit något snack om saken.

Är jag egoistisk, som ur hans synvinkel vill låsa hans syster ute?

Hans bror och hans fru har hund - där går det bra? Men han vill inte vara "lika taskig" och "låsa ute" sin syster. Samma hund har vistats på samma ställe som hans syster flera gånger, varpå jag frågat min kille "tål hon hundar nu?" eller "har hon tagit någon medicin?" och får till svar att "nä men det går väl bra ibland"..

- Är det ett svar att acceptera?

Det funkar som sagt ypperligt att de har hund och att vi alla samlas för middagar mm tex hemma hos deras föräldrar- där är det helt djurfritt..och mer förståeligt att någons föräldrar avstår från djur för sin dotters skull.

En god vän till systern har hund, nakenhundar iof och där är hon ofta. Hon köpte en själv men det visade sig att hon förmodligen inte tålde den..De gjorde ingen utredning utan antog det då de efter ca ett halvår märkte att hon var snuvig oftare än vanligt..

- Lika dant där, det går bra trots att den köpta hunden fick lämnas tillbaka för allergin?

- Vid de tillfällena får det mig att vilja tänka (ja, det är elakt) om det är mer vilja än allergi..Hon är allergisk givetvis, men ni förstår tanken?

Jag vill ju inte låsa ut hans syster såklart, men jag tycker att man kan ju ses och träffas ändå? Varför ska det vara så himla viktigt att just alla kan komma och gå i vårt hem? För mig spelar det ingen roll vars vi ses..Bara vi ses?

Det svåra i det här är att mitt enda intresse är djur, de har gemensamt båtar/sport som ett stort intresse (alla hans syskon + övr familj) och jag skulle känna mig fruktansvärt utanför om inte jag fick ha något också att pyssla med..Jag skulle aldrig klara av att vara utan djur.

Har talat om detta och får till svar "jamen, du har ju hästarna" men tycker att det hade varit väldigt kul att kunna få ha djur mer på hemmaplan också..Häst kan jag säkerligen ha, men med ca 2 mils avstånd och ett besök per dag.


Vad tror ni?
Kommer det funka, finns det kompromisser, eller är det jag som tänker helt fel?
 
Sv: En allergisk syster

Jag tycker att du tänker fel som inte vill sanera ditt hem när hon ska komma. Det är så jag gör när min bror som är allergisk ska komma hit.
Men, jag tycker din blivande sambo tänker fel som inte kan ha hund för sin systers skull, hon ska ju inte bo hos er och ska ni leva ert liv utefter henne?
Om hon inte skulle tycka om barn, skulle ni leva ert liv utan barn för hennes skull?
Nä man har bara ett liv och det ska levas så som man vill.

Jag har både hund och katt och är allergisk mot dem, det är skönt att vara vuxen och kunna bestämma själv...

För min del hade förhållandet varit slut om han ansåg att hund inte hörde hemma hos oss, för mej är djuren enormt viktiga och jag vill inte leva utan dem.

För att kunna leva ihop så behöver man dela vissa viktiga mål och drömmar, hur man ska bo, om man ska ha barn och djur är några av dem som måste stämma. Det går inte att må bra och kompromissa om dem.
 
Sv: En allergisk syster

Då min son var liten visade det sig att flera av hans kompisar var allergiska mot hundar. Tråkigt! vi ville ju att kompisarna skulle kunna/vilja vara hos oss.
Så vi köpte en Bichon frisé som var allergiVÄNLIG. Det funkade jättebra! ingen blev sjuk av att vara hos oss.
Nu har vi en schapendoes, och till och med min ordentligt allergiska mamma fixar att bo hos oss ett par dagar. (med medicin) Mina hästkläder är nog ett större problem.

Så det finna raser som är MINDRE allergiframkallande än andra, och folk reagerar också olika på olika raser.
Nog ska det ordna sig för er också!:banana:

* Jenny *
 
Sv: En allergisk syster

Min svärmors man är allergisk. när vi träffas så är vi antingen hos dom, eller hos min sambos mormor där det är djurfritt. Vi kan även ibland välja att gå ut och mysa på någon trevlig resturang ist. Dom få gångerna svärmors man ska hem till oss (kanske två tre gånger om året när det är storkalas) så sanerar vi och har hundvakt (vi vill ändå inte ha hunden hemma då för det blir så mycket stressmoment för den när det är så mycket folk och ljud, sen är man ofta ganska så "trött" dagen efter och då är det skönt att ha hundvakt så man vet att han får en bra dag iaf ;)) Svärmors man har träffat han när vi vart ute och gjort något hos dom och då går det bra en kortare stund och han tycker jättemycket om våran hund så det är synd.

Jag tycker du tänker lite fel som ovanståeende redan skrivit som inte vill sanera. Det behöver inte hända så ofta och när det händer så är det oftast värt det i slutändan. Man har ofta mycket trevligt när man träffas och lägenheten/huset blir skinande rent och känns fräsch ett halvår frammåt ;) det finns så många andra platser man kan träffas på som är minst lika mysiga också.

Det är erat hem och erat beslut. att man kanske får jobba lite runt det sedan är något man får ta, kanske för din sambos skull. en uppoffring som det är värt för att kunna skaffa hunden :)
 
Sv: En allergisk syster

Vi har hund trots att min pappa är allergisk.
Det går utmärkt att vi + hunden kommer hem till dem och hälsar på. Ska de komma hit får jag städa väldigt noga men pappa blir ändå dålig om han är här för länge.
Men det har aldrig varit sura miner, pappa gillar vår hund och jag brukar mest få påminna honom om att tvätta händerna ordentligt när han klappat henne ;)
 
Sv: En allergisk syster

Jag skulle aldrig kunna anpassa mitt vuxna liv efter min familj.
Jag har ju mitt liv, de har deras och sen träffas vi ibland
Jag har både paniskt hundrädda och jätteallergiker i familjen

Kommer de över dammsuger jag innan, de tar medicin och hundarna är inlåsta. Åker jag dit tar jag rena kläder på mig.
Mer anpassning är så tycker jag inte att nån har rätt att kräva.
 
Sv: En allergisk syster

Det är som TinyWiny sa, systern ska väll inte bo hos er? Jag skulle inte kunna acseptera att avstå för hund bara pga någon som vill komma och hälsa på några gånger om året.

Om du inte vill sanera huset så kan väll din kille göra det, det är ju trots allt hans syster som ska komma på besök :devil: :angel: ;) Damsugning är en sak, men att sanera hela huset känns lite överdrivet ... :P

Eller så kan ni som sagt träffas någon annan stanns, resturang i stället för hemmamiddag och släktkalaset kanske kan hållas hemma hos någon annan?

Vill ni bjuda hem henne till er kan hon kanske mötas halvvägs och ta medicin innan och så kan ni städa lite. Allt beror ju på hur alergisk man är men kanske kan hon stå ut med lite snuva :idea:?

Kalla mig egoistisk, men jag skulle inte välja en alergivänlig ras bara för hennes skull ocm det inte var för att jag ville ha just den rasen - min hund ska vara den hund jag vill ha, inte den hund någon annan vill att jag ska ha ;)

Lycka till :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En allergisk syster

Både jag och min bror är allergiska mot pälsdjur, men precis som det brukar vara med allergiker så reagerar vi olika på olika djur/individer.
Jag skaffade min chihuahua först, helt medveten om att jag kan reagera, men som vuxen fattar jag det beslutet själv, och konstigt nog så tålde jag min vovve från första stund och fortfarande idag 1,5 år senare känner jag ingenting. Däremot så tål inte min bror vovven, så fort han klappar honom så börjar han sen känna av kliande ögon och så... visserligen bodde vi inte under samma tak (jag bodde hemma fortf, bror flyttat ut), men tänkte aldrig på det att jag inte skulle ha hund för att han var allergisk..o han hade inget emot det heller... Sen ville han o hans tjej ha katt, och då vi haft en blandning av norsk skogskatt innan som vi tålde så satsade dom på en renrasig norsk skogskatt, som han tål..men inte JAG! :p Och jag reagerar mycket starkare på hans katt än han på min hund....men inte är det någon som gnäller hehe...jag brukar ta allergitablett innan jag går till dom.... och det har helt enkelt blivit kortare besök som gäller.... men ingen av oss har nog nånsin tänkt tanken på att ge upp sitt djur för syskonets skull :P så själviska vi är va haha :)
 
Senast ändrad:
Sv: En allergisk syster

Hade jag varit i din situation hade jag:
Köpt hund!
Sett till att det var ordentligt städat hos mig när någon allergisk skulle komma på besök och säga åt den allergiska att det finns hund i hemmet så att personen kan ta allergitabletter om det är så att det behövs.
Pratat med alla inblandade och sagt att det faktiskt går utmärkt att ses på ställen som inte är hemma hos mig och innebär att hunden inte behöver vara med.

Skulle det inte hjälpa så skulle jag faktiskt göra slut med min pojkvän. En pojkvän som inte kan acceptera att jag är hundmänniska och vill ha, behöver ha, hund för att må bra och vara glad är inte en pojkvän jag vill ha. (Men på den punkten är ju alla olika. Jag säger absolut inte att du ska göra slut med din sambo.)
 
Sv: En allergisk syster

KL

Tack för era svar :)

Allergihund - Vet av erfarenhet att det är 50% chans att det funkar och att det inte funkar..men tänker inte anpassa mitt rasval på så vis och de raser som kan vara mer "allergivänliga" passar inte in i mina ramar. Jag äger redan en del i en bichon frise som min mamma har..Meen det är iiinte riktigt min ras ;) Gillar honom såklart, men det är alldeles för mycket knäck i lurarna och jag vill ha en större hund med mycket go i.

Ang sanering - Hur gör ni? Vad jag vet så kommer inte enb dammsugning samt dammtorkning att räcka. Jag kommer heller aldrig att ha orken/tiden till att köra den sortens storstädning av lägenheten där i princip allt måste gås igenom, varenda pryl i lägenheten.
Anlitar ni någon firma (saneringsfirma?) så att det blir riktigt gjort varje gång ni väntar allergibesök? Kostnad? Det skulle jag kunna sträcka mig att göra - om det inte kostar skjortan. Är ju liite omständigt men varför inte..
Dock kan det ju bli lite problematiskt kanske om hon tänker komma oftare än bara några gånger/år vilket hon säkert vill göra i så fall.

Givetvis kan jag skicka iväg hunden inför ett besök, men jag tror inte att den sortens städning som lite dammsugning hjälper tyvärr. Och hon har testat mediciner men ska tydligen inte funka..

Jag har påtalat att det känns otroligt jobbigt att det känns som att vi ska leva efter hans syster och har faktiskt sagt en gång när det blev jobbigt "vi kan ju lika gärna bo hos dem i så fall"..Men får då till svar att så kan man visst inte tänka och att jag är egoistisk/dum som vill låsa henne ute.

Jobbigaste av allt i den här situationen är att resterande familj, hans syskon mm är inte direkt så djurvana..Så för dem är det naturligt att människorna alltid kommer först..men för mig är det inte riktigt samma sak :(
 
Sv: En allergisk syster

Med sanering menar jag nogrann dammsugning och våttorkning av golv och även våttorkning vid damning. Det räcker för min bror, visserligen blir han allergisk men inte värre än att det går ändå.

Jag hade tagit ett riktigt allvarligt snack med din pojkvän men även att du rannsakar dej själv... Hur viktigt är det för dej med djur?

När min sambo sa att jag fick välja mellan honom och en hund till så valde jag hunden för jag kan inte leva utan djur.
Som tur var så stannade min sambo men det var först då han insåg hur viktiga djuren är för mej.

Jag tror att du behöver göra detsamma så att du inte står där om några år och har fått barn och inser att det här livet vill du inte leva.
 
Sv: En allergisk syster

Vad har ni för tankar om att det går bra för hans bror och hans fru att ha hund?

- Vad skulle jag kunna ha för argument där?

Hunden tillkom inte när hans bror träffade sin fru för första gången..utan den köptes dessutom en bra bit in i deras förhållande..Så det var ingen hund som det var "tvunget att funka med" för att hon inte ville göra sig av med den så att säga.

Känns faktiskt en aning orättvist att de får ha hund..men inte jag för då är jag egoistisk och taskig..
 
Sv: En allergisk syster

Ska nämna det att det går att göra en större städning, men jag är faktiskt tveksam till att det fungerar..och det blir ju givetvis ett väldans slit att göra, speciellt om det handlar om kanske varje månad och i bästa fall flera gånger i månaden...Det är så min kille vill ha det..att träffas ofta och alla i hans familj bor nära, i samma område några av dem och de andra inom samma ort..

Jag behöver inte rannsaka mig själv mer tror jag..Har alltid varit fäst vid djur och älskar att ha dem kring mig, mer än barn faktiskt. Så djur är oerhört viktigt för mig. Såklart kan jag fortsätta med bara hästar och ha den uppstallad ca 2 mil bort..men jag känner att jag vill ha något hemma också.

Jag är inte så velig som person och skulle aldrig låta något göras mot min vilja så att jag skulle må extremt dåligt av det..Men samtidigt avskyr jag att få andra att må dåligt? Svår balansgång där..

Har försökt att ta ett riktigt samtal om det, men i slutändan är det jag som bär hundhuvudet..Jag känner mig dum och taskig för att jag vill..Just för att hans största ståndpunkt i det hela är att "jag vill inte ha något djur i mitt hem för att då låser jag min syster ute"...Känns svårt att hitta argument till också. Jag kan ju säga lika gärna att "ingen hund så drar jag", men jag vill ju leva och bo med honom..
 
Sv: En allergisk syster

Ang sanering - Hur gör ni? Vad jag vet så kommer inte enb dammsugning samt dammtorkning att räcka. Jag kommer heller aldrig att ha orken/tiden till att köra den sortens storstädning av lägenheten där i princip allt måste gås igenom, varenda pryl i lägenheten.
Anlitar ni någon firma (saneringsfirma?) så att det blir riktigt gjort varje gång ni väntar allergibesök? Kostnad? Det skulle jag kunna sträcka mig att göra - om det inte kostar skjortan. Är ju liite omständigt men varför inte..

Men om hon klarar av att vara hemma hos sin kompis som har hund så borde hon klara av att vara hos er om ni dammsuger och våttorkar ordentligt - under förutsättning att det inte är en riktig allergihärd till hund. Badar ni hunden ofta och tvättar hundens filtar och dynor ofta så kan mängden allergen minskas rätt mycket.

Sedan kan man göra bostaden mer eller mindre lättstädad. Ha tunnare mattor som lätt kan slängas i tvättmaskinen och reducera mängden prydnadsföremål. Kanske det kan vara värt att lägga en timme extra i veckan på tvätt och städning om resultatet är att du kan ha hund?

Jag tycker inte att du ska ge upp. Kanske du kan prata med systern själv? Hur ser hon på att ni i framtiden skaffar hund? Nu menar inte jag att hon ska bestämma, men kanske hon inte alls ser lika allvarligt på allergirisken som hennes bror?

Jag förstår att det är en svår situation för dig och jag tycker att det är jättebra att du tänker på detta innan ni flyttar ihop. Kan du tänka dig att aldrig ha hund om han skulle fortsätta att vägra?
 
Sv: En allergisk syster

Det är ju dock nakenhundar kompisen har.. systern köpte ju en egen men den fick lämnas tillbaka för att de ansåg att hon kände av den. Trots det går även dessa hundar "bra".

Min hund kommer i så fall att vara en pälsare..förmodligen fäller de en del också och jag antar att ju mer hår som flyger av ju mer allergener flyger omkring?

Hunden vet jag inte om den ska badas extra ofta bara för att - det kan ju den må dåligt av och rentav utveckla allergier den också. Hundar bör mig veterligen som alla andra djur (normalt)inte badas eller schamponeras allt för ofta..kanske de gånger när de verkligen luktar skunk eller har hittat närmaste lerpöl som de vält runt i... Men att försöka tvätta bort allergenerna tycker jag låter som en dålig idé..

Få mattor kommer vi nog att ha, jag avskyr mattor personligen..För mig är de endast i vägen ..Rätt snyggt vid vardagsrumsbordet och en matta i hallen kanske för att smuts ska stanna där, men inte så mycket mer.


Jag vill och tänker prata med systern också i senare skede..men jag vet att det kommer att bli ett känsligt ämne..och hur blir det om hon inte heller vill att vi skaffar någon för att det känns jobbigt att hon inte kan komma på besök - Blir det två mot en då? Hon skulle ju dock aldrig säga "jag vill inte" utan att det skulle vara tråkigt, men att det är upp till oss..men min kille skulle ju säkerligen bara få mer kött på benen av ett sånt svar..Så det är jättesvårt.

Jag vet än så länge inte om jag skulle kunna leva med att aldrig ha hund..I så fall tänker jag att något av hans intressen får fallera lite också..Jag kommer i så fall inte att kunna få ha något eget att få pyssla med hemma. Dessutom gick jag med på att ha lägenheten enligt hans önskemål - Hemma i hemorten nära vattnet pga hans och de andras båtintresse. Så i så fall vill jag bo nära ett stall så att jag kan känna att när jag vill till stallet ska jag kunna ta mig dit snabbt..Annars står jag ju lite utanför och har ingenting av kakan om du förstår?

Det känns lite som att jag hamnar i skymundan hela tiden ..men det kan också bero som jag skrev innan att de inte har samma syn på djur då det naturligt för dem alltid har varit att människan kommer först då de aldrig haft djur under sin uppväxt. Min pojkvän kanske inte förstår helt enkelt?

Häst kommer jag ju att fortsätta med och lägenheten är således aldrig helt allergifri ändå - och det vet han om och kan inte säga något om heller.
Dessutom kan det hända att jag kanske måste vara hundvakt åt min mamma..och lika där, jag ska ju inte heller behöva neka MIN familj..Där jag dessutom äger en del i den hunden lika mycket som de andra även om det är mest mammas hund då den bor hos henne.

Somsagt, knepigt läge!
 
Sv: En allergisk syster

Fråga killen din om han lever ett gemensamt liv tillhörande dig och honom, eller om han tillhör ett gemensamt liv tillhörande honom och hans syster + att du är med på kanten.
 
Sv: En allergisk syster

Ska tillägga att min mamma också är allergisk. Större hundar med mycket päls som fäller har gått mindre bra medans små hundar som inte fäller lika mycket går bättre..och hon äger ju en bichon frise som hon haft i flera år utan problem.

Jag har diskterat detta med henne och mitt ev rasval som hon förmodligen kommer att reagera på.

Men för hennes del säger hon att det har inte jag med att göra, jag får antingen stå ut kortare stunder eller ta medicin.

Och hon är ganska kraftigt allergisk när hon väl reagerar på något.

Har presenterat detta för min pojkvän..men som anser att det inte är samma sak och att det fortfarande är taskigt..
 
Sv: En allergisk syster

Frågan är ställd i och med att jag påpekade lite fin att vi kan ju lika gärna flytta in hos hans syster i så fall...

Men fick då svaret att sådär kan man ju inte säga, det är taskigt och nu är du trångsynt...

Jag förstår ju att han vill sin syster väl och att hon också ska kunna komma på besök..det förstår jag absolut. Men det känns så fel.

och läs mitt tidigare inlägg om det jag gått med på..men för mig just nu känner jag bara begränsningar.

Skulle verkligen behöva mer argument så att han verkligen, verkligen förstår..tex varför är det ok att hans bror har hund i sitt hushåll? Ska de he bort sin hund då??
 
Sv: En allergisk syster

Nakenhundarna är inte mer allergivänliga än andra hundar. Allergenet sitter inte i själva pälsen, utan i huden, saliven och urinen. Jag skulle titta på pudel eller på en hund utan underull (t.ex. whippet, greyhound, italiensk vinthund, dvärgpinscher/pinscher - exakt vad för sort beror förstås på vad du vill ha din hund till). En hund med mycket underull kan vara svårt. Jag är själv hundallergiker och känner inte alls av hundar utan underull. Hundar med mycket underull och som sällan badas får jag rätt kraftig astma av.

Att bada hunden varannan vecka orsakar inte hunden några men. Jag har aldrig hört att aktiviteter som vattenapportering eller hundsim skulle vara skadligt. Du behöver inte använda schampo varje gång, utan det kan du använda när systern kommer på besök. Bada bort epitelceller som hudflagor är det många allergiker som gör på sina hundar.

Jag tycker fortfarande att du ska prata med systern i förväg och fråga hur pass allergisk hon är - alltså innan du och din blivande sambo flyttar ihop. Inte för att hon ska få bestämma om du ska få skaffa hund, utan för att du ska få veta av henne hur pass allergisk hon är - vad hon tål och vad hon inte tål. Din blivande sambo är ju faktiskt bara andrahandskällan till den informationen.
 
Sv: En allergisk syster

Behöver hans syster vara i hela lägenheten då? Går det inte att ha ett par dörrar stängda där du inte har superstädat? När ni träffas, måste ni alltid vara hemma hos er då? Hos någon annan, fika på stan etc....

Har en bekant som var väldigt känslig, sambon fick ta av sig på bron när han hälsat på sin hundägande syster, annars fick hon astmaanfall.
När de hälsade på här - företrädelsevis sommartid, men även vinter - så städade vi och hon tog medicin i förebyggande syfte. Jycken fick vara i sovrummet.
Ett antal år senare börjar hon till vår stora förvåning prata om att skaffa hund...snacka om helomvändning.
I alla fall så lånade hon hem en lagotto 14 dagar och eftersom det gick bra så skaffade hon en valp- barnbarn till provhunden.
Den har sedan valpåldern vants att badas ofta och vad jag förstår så går det bara bra för dem. Den är väl 2-3 år nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 225
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 750
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 243
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp