En andra hund, lämplig ras?

SmultronTroll

Trådstartare
Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en pojke på 5 år. Vi har även 3 hästar och 4 katter (bondkatter), sedan tidigare har vi en schäfer på 3 år, en tik som heter Betty Boop. Vi har även 3 gäss och 5 hönor + en tupp som på sommaren går löst på gården. Sonen har även en dvärgvädur (kanin). Nu så har vi bestämt att vi vill utöka vår familj med en till hund. Men vi behöver en hund som är lämplig och som går ihop med vår blandade kompott av familj.
Betty som vi har idag är en hög-energisk hund som vi (jag och sambon) turas om att promenera 4-5 gånger 1-1½ timme) om dagen. Förutom det så springer vi/rider med henne med oss och går på agilitykurs. Hon är väldigt mycket vakthund och vaktar hela familjen (speciellt barnen). Hon är snäll och glad men lite reserverad.
Barnen kan idag inte hantera Betty själva (gå promenad, mata etc) men vi vill gärna ha en hund som de kan vara med lite mera med. Betty följer med sambon i jobbet som polisman och även hovslagare (som han jobbar med utöver polisyrket). Betty är utbildad polishund och är väldigt rang hög, men sambon har otrolig kontroll över henne och hon är väluppfostrad.
Sambon vill även ha en hund som passar för jakt främst fågel men som även kan följa med ut på jakt av älg, råddjur etc.
Vi bor på en lagom stor hästgård där hundarna bor med oss i huset, det finns mycket skog och mark samt ängar runt oss och stora områden att promenera på etc.
Men vi vet inte vad som skulle vara en lämplig hund för oss? Det ska vara en ras/hund som går ihop med Betty, en hund som barnen kan hantera utan att vi ska behöva vara oroliga. Samt en hund som sambon kan jaga med och jag kan ta med ut i skogen vid behov och går ihop med våra andra djur.
:o:)
 
Vad för typ av fågeljakt vill din sambo ha hunden till? En ren apportör eller en hund som även reser fågel?
Vad vill han att hunden ska utföra för arbete på klövviltet? Stötande, kortdrivande, drivande, ställande (inte aktuellt för rådjur men..)?
 
@AraSlei Jag är ju inte ett dugg insatt i det här med jakt är sambons sak, aldrig varit med heller. :p
Men skulle vi säga som så, så har sambon hittills haft sådan tur att hundarna han har fått låna under jakt säsongen har jagat upp fågeln. När det kommer till klövviltet så tror jag mest på en drivande hund. Är ju som sagt inte ett dugg insatt men har för mig att han babblat om detta tidigare, vid flertalet tillfällen då jag haft huvudet fullt av annat.:)
 
@SmultronTroll Det är ganska väsentligt att veta hur sambon vill att hunden ska jaga om det ska gå att lämna relevanta tips om jaktraser :)

Det är väldigt svårt att hitta en hund som passar bra till att både stöta fågel och driva klövvilt med eftersom raserna i regel är antingen fågelhundar eller drivande hundar. Sedan finns det vissa allroundhundar, typ min ras Wachtelhund, som fungerar både som apportörer och som kortdrivande på klövvilt. Men den är begränsad i användningen för fågel och det kommer krävas mycket arbete för att få den att stöta fågel.
 
@AraSlei Har hört lite med sambon nu (hemma en kortis innan han åker tillbaks till polisstationen) och han sa att han faktiskt allra helst vill ha en fågelhund. Så löser ju det problemet, han påpekade att hans bror har en utmärkt hund till klövvilt.
Så det underlättar en hel del i letandet av hund i och med detta snabba enkla svar. :p:).
 
@lady_vip
Vår mark är lite blandat mycket fält har vi, men det är lite snår här och där, men inte direkt snårskog. Sambon brukar vara ute på fältet och jaga. Hamnar han i snår så jagar han där också men inte alls lika vanligt :)
 
@lady_vip Ska höra lite med sambon, det andra viktiga är ju att den ska gå ihop med vår befintliga hund också. Samt att barnen ska kunna vara delaktiga i den och få göra sakerna de inte kan göra med Betty. :)
 
@lady_vip Ska höra lite med sambon, det andra viktiga är ju att den ska gå ihop med vår befintliga hund också. Samt att barnen ska kunna vara delaktiga i den och få göra sakerna de inte kan göra med Betty. :)
Fast att den ska gå ihop med en annan hund ligger ju mycket på er och på den äldre hunden. Annars är ju cocker spaniel och springer spaniel av jakttyp trevliga hundar.
Men samtliga är krävande.
 
@lady_vip Ja precis, Betty är ju väldigt väluppfostrad i och med att hon är polishund men är stark i psyket. Sambon påpekade att han gärna har en spaniel av någon sort.
En krävande hund är inte något som oroar varken mig eller sambon.
Är den hög-energiska hundar eller på en mera lagom nivå?:)
 
Alla jaktraser är högenergiska i mina ögon. De kräver arbete och är inte särskilt trevliga om de inte får utlopp för sina framavlade instinkter.

Hur väl de går ihop med barnen tycker jag har extremt/allt att göra med hur bra barnen är med hundar. Jag har träffat ungar som inte borde umgås med djur ö h t, och barn som har extremt bra hand med hundar. Någon "barnsäker" ras har jag aldrig träffat. Djur är ju som bekant inte leksaker...
 
@Lovisaleonora Precis, vi har ju våran schäfer nu som dessutom är polishund hon är väldigt hög energisk och vi har lärt barnen vad som är okej och inte okej. Har aldrig inträffat något ännu i form av skador på barn eller hund.
Sambon har varit mycket noggrann med att inte låta barnen vara med Betty utan våra vakande ögon för de är fortfarande ganska små 5 år och 3 år för tvillingarna.
Barnen vet att det inte är okej att behandla djur som leksaker. De är uppvuxna med djur och som tur är så är de inte den där typ av barn som ibland finns som, som du säger inte borde vara i närheten av barn. :)
 
De är uppvuxna med djur och som tur är så är de inte den där typ av barn som ibland finns som, som du säger inte borde vara i närheten av barn. :)

Jag tycker ärligt talat att det är ett större problem om de är med djur, när de inte är kapabla att reda ut situationer med djur. Andra barn har ju förmågan att säga ifrån, signalera, på ett annat sätt än djur har. Hundar kan visst bita ifrån, men t o m en lätt markering misstolkas ofta till hundens nackdel.
 
@Lovisaleonora
Förstås precis vad du menar. :) Som tur är så är våra barn kapabla att reda ut situationer som kan och kommer uppstå med djur, sedan så lämnar vi dem sällan ensamma med djuren. :)
 
Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en pojke på 5 år. Vi har även 3 hästar och 4 katter (bondkatter), sedan tidigare har vi en schäfer på 3 år, en tik som heter Betty Boop. Vi har även 3 gäss och 5 hönor + en tupp som på sommaren går löst på gården. Sonen har även en dvärgvädur (kanin). Nu så har vi bestämt att vi vill utöka vår familj med en till hund. Men vi behöver en hund som är lämplig och som går ihop med vår blandade kompott av familj.
Betty som vi har idag är en hög-energisk hund som vi (jag och sambon) turas om att promenera 4-5 gånger 1-1½ timme) om dagen. Förutom det så springer vi/rider med henne med oss och går på agilitykurs. Hon är väldigt mycket vakthund och vaktar hela familjen (speciellt barnen). Hon är snäll och glad men lite reserverad.
Barnen kan idag inte hantera Betty själva (gå promenad, mata etc) men vi vill gärna ha en hund som de kan vara med lite mera med. Betty följer med sambon i jobbet som polisman och även hovslagare (som han jobbar med utöver polisyrket). Betty är utbildad polishund och är väldigt rang hög, men sambon har otrolig kontroll över henne och hon är väluppfostrad.
Sambon vill även ha en hund som passar för jakt främst fågel men som även kan följa med ut på jakt av älg, råddjur etc.
Vi bor på en lagom stor hästgård där hundarna bor med oss i huset, det finns mycket skog och mark samt ängar runt oss och stora områden att promenera på etc.
Men vi vet inte vad som skulle vara en lämplig hund för oss? Det ska vara en ras/hund som går ihop med Betty, en hund som barnen kan hantera utan att vi ska behöva vara oroliga. Samt en hund som sambon kan jaga med och jag kan ta med ut i skogen vid behov och går ihop med våra andra djur.
:o:)
Inte för att jag är någon hundexpert, men om jag förstår dig rätt så vill ni ha en jakthund, som kan hanteras av 3 och 5- åringar, den ska även komma överens med en ranghög schäfer, kanin, gäss och katter
Om någon lyckas hitta en sådan hund till er familj, så skulle jag gärna läsa om era äventyr och vardag i en blogg eller liknande :)
 
@AliceZeta Har bara bloggen här på Buke jag tänkt börja skriva i :D. Så där får man väl följa vardagen i såfall om man är intresserad.
Hörde med en väninna som själv har en cocker spaniel som kunde rekommendera en uppfödare :up:. Sambon är med på tåget och så även barnen, får kolla sidan och kanske ringa ikväll, spännande :love::D:angel:.
Har ju ett tillräckligt händelserikt liv som det är så kan ju dela med mig av det också. :grin::banghead:
 
@AliceZeta Har bara bloggen här på Buke jag tänkt börja skriva i :D. Så där får man väl följa vardagen i såfall om man är intresserad.
Hörde med en väninna som själv har en cocker spaniel som kunde rekommendera en uppfödare :up:. Sambon är med på tåget och så även barnen, får kolla sidan och kanske ringa ikväll, spännande :love::D:angel:.
Har ju ett tillräckligt händelserikt liv som det är så kan ju dela med mig av det också. :grin::banghead:
Tänk på att en vanlig engelsk cocker knappast är nån jaktstjärna. Det ska vara jaktcocker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 697
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp