En andra hund, lämplig ras?

Kan bara instämma med lady vip. Man får inget gratis om man väljer några av de kontinentala. Jag brukar säga att de är lika envisa och självständiga som deras pannben är hårt och eftersom det känns som att bli stångad av en get när den lille går med huvudet före in i en så är där en hel del av den varan :D
 
Inte alltid men visst kan där kosta några. Har en kollega med en väldigt trevlig vorsteh och uppvuxen från dag ett med hönsen. Konsekventa ägare och inte några olyckor än så länge. :up:
Det beror ju också på hundens intresse. Jag har också haft som inte tagit några, men ja, jaktlusten var inte på topp där heller.
Och på hönsen. Våra är rent av retliga mot hundarna:nailbiting:
 
Öh ah du skrev du ju precis själv JAKTTRÄNAD, och jag skev "det kommer krävas mycket träning"?

Dom föds ju inte Jakttränad oavsett ras. Och oavsett jaktras så krävs det jobb för att hunden ska rikta in sin jaktinstinkt rätt. Dvs även den lilla valpen kommer ha en stark jaktinstinkt och det är lätt att lära fel speciellt om hunden ska hanteras mycket av barnen som TS vill.

Så är vi inte inne på samma sak?

Förtydligande från min sida: Att hundarna hanteras av små barn ser jag inget fel i men alla hundar, speciellt hundar med starka drifter, kräver att en vuxen människa dresserar rätt om det någonsin ska bli en bra barnhund även i vuxen ålder.

Vi är absolut inne på samma sak. Jag berättade om min erfarenhet, och då pratar vi flat med viss träning (inga elithundar utan godkänt jaktprov i stort sett), jämfört med sporadiskt tränad spaniel som sticker på det mesta.
Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.
 
Fast en bra apporterande hund ska ju även kunna hämta skadeskjutna fåglar... Alltså måste de även vara intresserade av sådana som inte är döda... Däremot ha de tillräckligt mycket träning för att låta bli förbjudna fåglar.

Absolut! De hundar jag jämför med varandra har dock haft väldigt olika intresse av just sådant som flaxar; flattar har knappt brytt sig från valptiden medan welshar kastat sig på det mesta. Ingen absolut sanning, utan min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 344
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp