En andra hund, lämplig ras?

@AliceZeta Har bara bloggen här på Buke jag tänkt börja skriva i :D. Så där får man väl följa vardagen i såfall om man är intresserad.
Hörde med en väninna som själv har en cocker spaniel som kunde rekommendera en uppfödare :up:. Sambon är med på tåget och så även barnen, får kolla sidan och kanske ringa ikväll, spännande :love::D:angel:.
Har ju ett tillräckligt händelserikt liv som det är så kan ju dela med mig av det också. :grin::banghead:
Hmm, jag har två hästar och en ( snart två förhoppningsvis) hund(ar) och jag tycker jag har helt lagom med sysselsättning i min vardag
Ofta har jag inte ens tid till mina andra intressen
 
En vän har en superfin breton! De verkar inte vara jättevanliga (och jag vet verkligen ingenting om spanieljakt) men vilka läckra hundar de verkar vara. Hon har också en hel cirkus med ungar och djur.
Den jagar och ställs ut.
 
@AliceZeta Har väldigt mycket (läs lite) tid men får tid då vi har en barnvakt 2 dagar i veckan. Idag är en av dessa dagar. Då kan jag göra vad jag vill. Sedan så tar jag tid att göra saker, barnen brukar ändå hitta på eget i huset eller vara med ute med mig :D.
Tycker själv att jag har för lite att göra :banghead:.

@Sel Har med en stor familj (tillökning på gång med förhoppningsvis :grin:). Ska helt klart titta på breton, kanske hittar någon annan hundras med vem vet :D:angel:. Ibland är det mera cirkus än familj faktiskt.:banana:
 
@hemlig Ja det skulle kunna vara ett alternativ, får titta runt lite sådär extra mycket nu när jag är ledig. :D. Ska försöka titta på Breton, spaniel och så labbe då :D.
 
En vän har en superfin breton! De verkar inte vara jättevanliga (och jag vet verkligen ingenting om spanieljakt) men vilka läckra hundar de verkar vara. Hon har också en hel cirkus med ungar och djur.
Den jagar och ställs ut.
Fast breton är inte en spaniel, det är en stående fågelhund, mer åt setterhållet.
 
Sedär hur lite jag vet! Tack för upplysningen. =)

Jag hävdar som sagt ingen kunskap, men tycker att individen verkar vara en pärla.
 
@lady_vip Jadå, får söka lite extra noggrant bara, :). Sambon får hänga med på ett hörn så får vi fråga uppfödaren :angel:
Tänk bara på att inom många raser som är mer eller mindre delade på show- vs arbetslinjer så TROR många uppfödare av show/dpvarianten att de faktiskt är lika bra på jakt/bruks/vallning/whatever "om man bara tränar rätt och ger hunden en chans".
Så är det naturligtvis inte och största skillnaden brukar inte vara exteriören som folk oftast tänker på utan mentaliteten. Fast det där har ni nog redan koll på eftersom ni har en polishund :).

Sen undrar jag lite över det här med barnen, de är ju rätt små så vad är det ni vill att de skall kunna göra med hunden?
 
Fråga 4-5 promenader om dagen som sammanlagt är 1-1 1/2 timme? Eller menar du att ni på fullt allvar går med hunden ca 7 timmar om dagen? :p nu får väl den hunden ordentligt med stimulans genom jobbet men bara funderar vad det är ni erbjuder en jakthund i vardagsmotion och hur mycket jakt ni egentligen erbjuder?

En fågelhund tillsammans med höns och gäss kommer kräva en hel del träning oavsett så att hunden vet vilken typ av fågel som är okej och inte, speciellt om tanken är att barnen ska hantera hunden :)
 
Jag hade också tittat på en typ jaktcocker. Skulle det inte bli så mycket jakt som det är tänkt är de hyfsat enkla att aktivera genom drag, agility och nosjobb om man jämför med en del andra raser som är uppräknade i tråden, typ jaktspringer och breton.
 
En fågelhund tillsammans med höns och gäss kommer kräva en hel del träning oavsett så att hunden vet vilken typ av fågel som är okej och inte, speciellt om tanken är att barnen ska hantera hunden :)
Fast det går lättare än man tror. Vet flera fågelhundsägare med Breton, Vorsteh, Weimaraner som har frigående höns hemma och hundarna rör dem aldrig.

Till TS om det är till någon hjälp har vi tre hanhundar hemma, två weimaraner som är mina och min sambos polishund, en mycket hundaggressiv och dominant hane. Fungerar helt smärtfritt men så har vi också haft ett glasklart regelverk från dag ett. Det var faktiskt väldigt kul att se den där stora lunsen till schäfer som glatt skulle attackera grannens hund, försöka anpassa sig och leka så att weimaranervalpen som just flyttat in, kunde hänga med. Snart blir den valpen två år och det har fungerat super, hela tiden.
 
En fågelhund tillsammans med höns och gäss kommer kräva en hel del träning oavsett så att hunden vet vilken typ av fågel som är okej och inte, speciellt om tanken är att barnen ska hantera hunden :)

Fast en (bra) jakttränad retriever struntar enligt min erfarenhet högaktningsfullt i fåglar som inte är döda ;)
En otränad spaniel däremot tycker att allt som flyger/flaxar/fladdrar är superroligt.
 
Fast en (bra) jakttränad retriever struntar enligt min erfarenhet högaktningsfullt i fåglar som inte är döda ;)
En otränad spaniel däremot tycker att allt som flyger/flaxar/fladdrar är superroligt.
Öh ah du skrev du ju precis själv JAKTTRÄNAD, och jag skev "det kommer krävas mycket träning"?

Dom föds ju inte Jakttränad oavsett ras. Och oavsett jaktras så krävs det jobb för att hunden ska rikta in sin jaktinstinkt rätt. Dvs även den lilla valpen kommer ha en stark jaktinstinkt och det är lätt att lära fel speciellt om hunden ska hanteras mycket av barnen som TS vill.

Så är vi inte inne på samma sak?

Förtydligande från min sida: Att hundarna hanteras av små barn ser jag inget fel i men alla hundar, speciellt hundar med starka drifter, kräver att en vuxen människa dresserar rätt om det någonsin ska bli en bra barnhund även i vuxen ålder.
 
Fast det går lättare än man tror. Vet flera fågelhundsägare med Breton, Vorsteh, Weimaraner som har frigående höns hemma och hundarna rör dem aldrig.

Ja hur lätt eller svårt det är kan jag inte avgöra eftersom jag inte har haft fågelhund själv men däremot har jag haft fågelhundar på kurs som mer än gärna riktat in sig på tamhönsen. En vana som inte alltid är så lätt att bryta när de en gång har fått börjat tyvärr
 
Fast en (bra) jakttränad retriever struntar enligt min erfarenhet högaktningsfullt i fåglar som inte är döda ;)
En otränad spaniel däremot tycker att allt som flyger/flaxar/fladdrar är superroligt.
Fast en bra apporterande hund ska ju även kunna hämta skadeskjutna fåglar... Alltså måste de även vara intresserade av sådana som inte är döda... Däremot ha de tillräckligt mycket träning för att låta bli förbjudna fåglar.
 
På hönsfronten kan jag meddela att ingen av våra flattar har någonsin varit intresserade av tamfåglar. Inte heller vilda friska fåglar egentligen, jag kan utan problem skicka Devil in i en flock med gäss och han skulle snabbt bedöma om någon var skadad och klippa den, var alla friska skulle han ingen ta. Det kommer med jaktrutin men förutsätter att hunden har någon form så balans i jaktlusten. Där emot jaktcockern.... Han har en blodtörst som heter duga. Tack och lov är han en mjuk kille som tar till sig information om vad som är förbjudet, men jag tror att jag kommer få jobba mer med hans sortering på lovligt och inte. Första besöket på gård med höns slutade nästan i blodbad...

Till TS: Ska ni ha en fungerande jakthund är det ingen idé att besöka en kennel som avlar på utställning, det håller inte. Dels kommer inte hunden ha tillräcklig jaktlust och dessutom kommer ni behöva raka av hunden all päls efter första turen i ett tistelsnår. Jag tycker det låter som din sambo behöver en jaktavlad spaniel, eventuellt kan även en stående fågelhund med lite tätare sök vara trevlig om han jagar mycket själv.

Jag tycker dock man kan ta i beaktande att exempelvis weimararer kan vara ganska skarpa hundar, och är inte lika föriga och "enkla" som hund av spanieltyp. @apocalypsen och @lady_vip får gärna säga emot ;) men det är min upplevelse.

Nästan vilken hund som helst duger till att bröta in och skrämma upp fasaner ur ett snår, men vill man ha jakten som ett trevligt intresse och en hund som fungerar väl behöver man en hund med rätt mentalitet och tid att lägga ner på träning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp