Bukefalos 28 år!

En andra hund

Charliesmatte

Trådstartare
Hej allihopa! Har lite frågor om att ha två hundar. Jag har just nu en hund på 2,5 år, och är sugen på en till hund, som jag förmodligen kommer försöka skaffa nästa höst. Min hund nu är en kastrerad hane och världens gosigaste, han är så otroligt tillgiven och en riktig clown. Han har gått bra ihop med alla hundar han träffat. Så att skaffa en till hund borde inte vara något problem. Han tycker om andra hundar väldigt mycket och är väldigt glad i andra hundar. Men det jag bekymrat mej över som gör så att jag tvekar över det här beslutet är om jag kanske kommer få sämre relation med min nuvarande hund. Han är som jag sa världens goaste, och det märks att han är "mattes kille" han är med mej nästan överallt, han är där jag är och vill gärna vara nära och gosa, han och jag har ett väldigt bra samarbete på promenader och i träning där vi har bra kontakt, vi har helt enkelt en väldigt bra relation. Jag lägger ner massor med tid på honom såklart, och han får många långa promenader, ordentligt bus och aktivering/träning/hjärngympa varje dag, och det märks att han njuter av att jag ger honom så mycket av min tid. Han betyder alltså allt för mej! Och det är därför jag oroar mej över hur det skulle bli om det kom in en till hund? Som också skulle vara mattes hund. En till hund som det skulle läggas tid på och få uppmärksamhet. Det som jag tänker är väl om han skulle bli mindre tillgiven och gosig och mindre "mattes kille"? Så jag undrar hur det gick för er när ni skaffade en andra hund, och om eran hund ni redan hade ändrade sej nått till sättet mot er? Blev mer självständig eller så? Jag kanske låter töntig men jag skulle bli så ledsen om det ändrades mellan mej och min hund som jag har nu pågrund av en till hund... Så säg gärna vad ni tror eller hur det gick för er när ni skaffade en andra hund.
 
För mig är det två hundar = dubbelt så kul. Efter att ha haft två hundar så är det otänkbart att gå tillbaka till att ha bara en igen. För visst, jag har en jättetight relation med mina hundar och vi trivs utmärkt ihop, men, jag är ingen hund. När mina hundar får "vara hund" med någon så känns det som om vi får allt ännu lite bättre och jag tycker ofta synd om de som bara har en hund, för jag tänker på hur mycket de missar :p att se själva samspelet mellan hundarna är underbart, för mig.

Visst kan relationen med hundarna bli sämre om man har två hundar. Jag vet flera som skaffar en till hund "för den andra hundens skull" och istället för att tex leka med och träna med hundarna så går de och släpper hundarna lösa någonstans så att de får leka. Relationen med hundarna måste ju jobbas på och underhållas även om de är två. Skippar man det, ja då tappar man allt, men det är kanske inte så konstigt ;)

Vill du ha två hundar, har tid och råd med två hundar och lägger ner energi på att hitta en sund hund som passar din livssituation, då blir det säkert jättebra.
 
Man får inte glömma att en hund också har glädje, kärlek och sällskap av en annan hund. Man tror att man sin människa är hundens allt men en annan hund kan berika hunden nästan lika mycket.

Jag tycker inte att mina hundar blivit mer självständiga när jag skaffat hund nr 2. Min kelhund är precis lika kelig, men jag upplever att han får sitt behov tillgodosett till viss del av kompishunden nu. Vilket ju är positivt enligt mig.
 
Jag tkr fö att steget från en hund till två är mindre än man tror. De båda stimulerar varandra mycket, och jag har helt klart svårt att gå tillbaka till en när jag väl provat på att ha två.

Tar mer plats i bilen, går åt mer mat, dubbla kostnader. Det är nackdelarna för mig.
 
Okej tack för alla svar hittills, låter ju bra! Jag är så nojig ibland med saker!;) Blir säkert en vovve till nästa höst då, jag har ju alltid velat ha två vovvar!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 271
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 241
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 572
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp