En annan rasväljartråd

Det var länge sedan jag red. Långt före hund. Rent generellt brukar det gå bra att rida med västgöte som jag förstått det. Jag skulle dock inte våga med min kille, han har stort viltintresse, han skulle dra som en avlöning. Han skulle visserligen komma tillbaka inom några minuter, men ändå. Han är strax över året, så det kan ju ändra sig. Det verkar variera i rasen hur mycket viltintresse de har, en del lyfter inte på huvudet ens om det kommer ett rådjur två meter bort. Kolla hur föräldrarna är på det, det missade jag.

Ja precis. Vilken ras det en blir så kommer vi titta på föräldrarna. Tack för tipset om rasen i alla fall, det tåls att tänka på :up:
 
Nyss sa sambon det. Eurasier låter mer lockade än alla andra raser han kunde komma på. Han är bestämd med att om vi ska ha en i framtiden så vill han ha en tik, så det får väl vara kriterierna. Jag har gärna en liten eurasiertik. Har redan en lista i telefon på eventuella hundnamn som kan passa. :D:D:D

Synd bara att det kan ta ett tag innan det blir en liten fluff. Just nu är inte förutsättningarna de rätta. :rage::rage::rage:
 
Nyss sa sambon det. Eurasier låter mer lockade än alla andra raser han kunde komma på. Han är bestämd med att om vi ska ha en i framtiden så vill han ha en tik, så det får väl vara kriterierna. Jag har gärna en liten eurasiertik. Har redan en lista i telefon på eventuella hundnamn som kan passa. :D:D:D

Synd bara att det kan ta ett tag innan det blir en liten fluff. Just nu är inte förutsättningarna de rätta. :rage::rage::rage:

Jag som precis tänkte ge tips på collie-kennlar. Det tog lite tid för mig tyvärr :o

Men vad roligt att ni kunde enas ändå! Kanske blir det en collie i framtiden? ;)
 
Jag som precis tänkte ge tips på collie-kennlar. Det tog lite tid för mig tyvärr :o

Men vad roligt att ni kunde enas ändå! Kanske blir det en collie i framtiden? ;)

Du får gärna tipsa ändå, det blir inte hund än på ett tag och vi kommer nog vilja träffa någon mer ras än de vi träffat! :D
 
Du får gärna tipsa ändå, det blir inte hund än på ett tag och vi kommer nog vilja träffa någon mer ras än de vi träffat! :D

Det finns många skit-kennlar tyvärr :yuck: Sen finns det många fula collies :angel:

Men de som jag tycker är bra kennlar är: Dantos, Seamist, Mironiks (föder upp både LH och KH) Eh... Min lista blev rätt så kort efter att ha gått igenom mer och mer. Nu har jag inte kollat så mycket på rena rama fluffbollar heller...
 
Det finns många skit-kennlar tyvärr :yuck: Sen finns det många fula collies :angel:

Men de som jag tycker är bra kennlar är: Dantos, Seamist, Mironiks (föder upp både LH och KH) Eh... Min lista blev rätt så kort efter att ha gått igenom mer och mer. Nu har jag inte kollat så mycket på rena rama fluffbollar heller...

Får man fråga varifrån din är? :D
 

Väldigt trevliga och sociala hundar, men de besitter viss vakt och skärpa. Uppf. följer upp fint och är ärlig med resultat - varje sig det är sjukdomar eller tävlingsresultat. Väldigt bra, speciellt när man är ny i rasen.

Meeeeen, så ska jag inte promota föööör mycket :o
 
Kör en liten update i den här tråden efter det att min sambo och jag nu har varit på hundutställningarna i Tvååker.
Vi började dagen med att se på Malamutes, mest för att jag tycker att det är den vackraste hundrasen som finns :love:
Sambons spontana reaktion var "De är alldeles för stora". Men det spelar ingen roll eftersom malamutes inte alls är den typ av hund vi funderat på ändå. En gång i min ljusa framtid blir det kanske en sådan, men det är låångt borta just nu.

Efter det sprang vi och tittade på alla prickar, otroligt vackra och sambon blev faktiskt lite intresserad av att veta lite mer om dem. Observera att jag har en sambo som inte gillar utställningar och han gick nog mest runt och led hela dagen... :meh:

Därefter strösade vi mest runt och kollade på diverse raser. Sambon fick upp intresset för lagotto, trots att både jag och hans syster har tjatat om lagottos väldigt länge. Han frågade tom var närmsta kennel ligger :up: Tror dock främst att han tänkte på hans föräldrar som funderar på att skaffa en ny hund efter deras kerry som dog förra året.

Slutligen kom vi till dagens höjdpunkt, Eurasierna. Sambon har ju träffat eurasier förut så det var inte direkt något speciellt med den här gången. Vi konstaterade mest att vi nog är rätt säkra på vilken kennel vi skulle vilja ha valp från. Vi gillar deras typer av hundar och de var även den första uppfödaren vi åkte till. Vi fick ett toppen intryck av uppfödaren och vi föll för båda hennes tikar.

Nu är det väl bara att vänta på att rätt tid i livet faller in.............. :arghh:
 
Måste bara fråga, vart nyfiken på Bouvier när jag gick in och läste om dem. Värka vara coola hundar :cool: Någon som kan skriva lite om dem? :p

Jag har själv varit intresserad av att skaffa en Bouvier, och läst och forskat en del + pratat/träffat uppfödare här och utomlands (åkte inte enbart för det men det passade bra..Bouvier är mer vanliga i Holland bla). Egentligen en ras som jag absolut kan tänka mig, gillar de här typerna av stora men aktiva lurvhundar. Min uppfattning är dock att det idag är en väldigt liten ras till antalet i Sverige (Norge också), och således få valpkullar / svårt att hitta det man vill ha. Tyvärr är många uppfödare inriktade på exteriör också av vad jag kunnat se, vilket minskar antalet ytterligare iaf för mig då jag tycker andra egenskaper är mycket viktigare, samt inte är intresserad av utställning.

Importera tycker jag krävde mer kunskap än vad som kändes bra nu för förstagångs-valpköp, samt att jag inte vill vänta tills hunden är 15v för att ta hem den helst. Annars kanske man måste vänta ett tag om man som jag vill hitta "rätt" kull. Så jag la ner den rasen för min del då det finns andra som jag sedan fastnade mer för.

Men överlag tycker jag forfarande de är skittuffa och säkerligen en väldigt bra hund. Vad jag vet är allmän hälsostatus ändå god för en hund i den storleken, päls som inte fäller nått särskilt är alltid bra etc. Mångsidig till vilka aktiviteter det går att hitta på med dem, men vad jag vet hör de inte till de raserna som presterar bäst i olika sporter etc (vet inte huruvida det är en faktor att inte så många äger dem här). Utomlands används de ändå en hel del i typ KNPV/IPO och det verkar ju gå rätt bra där så.
 
Kör en liten update i den här tråden efter det att min sambo och jag nu har varit på hundutställningarna i Tvååker.
Vi började dagen med att se på Malamutes, mest för att jag tycker att det är den vackraste hundrasen som finns :love:
Sambons spontana reaktion var "De är alldeles för stora". Men det spelar ingen roll eftersom malamutes inte alls är den typ av hund vi funderat på ändå. En gång i min ljusa framtid blir det kanske en sådan, men det är låångt borta just nu.

Efter det sprang vi och tittade på alla prickar, otroligt vackra och sambon blev faktiskt lite intresserad av att veta lite mer om dem. Observera att jag har en sambo som inte gillar utställningar och han gick nog mest runt och led hela dagen... :meh:

Därefter strösade vi mest runt och kollade på diverse raser. Sambon fick upp intresset för lagotto, trots att både jag och hans syster har tjatat om lagottos väldigt länge. Han frågade tom var närmsta kennel ligger :up: Tror dock främst att han tänkte på hans föräldrar som funderar på att skaffa en ny hund efter deras kerry som dog förra året.

Slutligen kom vi till dagens höjdpunkt, Eurasierna. Sambon har ju träffat eurasier förut så det var inte direkt något speciellt med den här gången. Vi konstaterade mest att vi nog är rätt säkra på vilken kennel vi skulle vilja ha valp från. Vi gillar deras typer av hundar och de var även den första uppfödaren vi åkte till. Vi fick ett toppen intryck av uppfödaren och vi föll för båda hennes tikar.

Nu är det väl bara att vänta på att rätt tid i livet faller in.............. :arghh:
Kenneln som alldeles nyss fått valpar med en dansk hane? :angel:
Inte alls nyfiken :o
 
I vanliga fall är jag lite lätt senil men vissa saker glöms inte bort :D :angel:
Nej juste, jag har nog nämnt något om dem förut. Men ja, helt rätt uppfödare i alla fall. Vi är väl lite sugna på en valp från den andra tiken de har, men vet som sagt inte om vi kommer ha möjlighet att skaffa valp nästa år. :(
 
Nej juste, jag har nog nämnt något om dem förut. Men ja, helt rätt uppfödare i alla fall. Vi är väl lite sugna på en valp från den andra tiken de har, men vet som sagt inte om vi kommer ha möjlighet att skaffa valp nästa år. :(
Hoppas att det blir en riktig superkull när ni väl kan skaffa! :love:
 
Hoppas att det blir en riktig superkull när ni väl kan skaffa! :love:

Sambon försöker övertala mig att många tillfällen till superkullar kommer att finnas. Men när jag väl ser en superkull så finns det liksom bara den kullen för mig. Har svårt att inse att fler tillfällen kommer. För mig är det liksom en valp från drömkullen som finns här och nu och annars är mitt liv kört. Typ. :o
 
Sambon försöker övertala mig att många tillfällen till superkullar kommer att finnas. Men när jag väl ser en superkull så finns det liksom bara den kullen för mig. Har svårt att inse att fler tillfällen kommer. För mig är det liksom en valp från drömkullen som finns här och nu och annars är mitt liv kört. Typ. :o
Know the feeling :o fick ju som tur valp efter min drömkull men det krävdes lite ändringar i livet för att det skulle funka. Tiken höll på löpet så egentligen passade det inte lika bra med valp just när det blev..
 
Know the feeling :o fick ju som tur valp efter min drömkull men det krävdes lite ändringar i livet för att det skulle funka. Tiken höll på löpet så egentligen passade det inte lika bra med valp just när det blev..

Åh, men det blev en liten valpis i alla fall från drömkullen :up:

En "komisk" sak i det hela är att jag sedan barnsben har romantiserat bilresan till valphämtandet. Vet inte varför, men har alltid tänkt att det måste ligga något extremt spännande och trevligt i den resan:confused:

Om vi nu får valp från den här uppfödaren vi har tänkt oss så blir bilresan bara ca 12 minuter dock, och jag hade väl fantiserat om lite längre än så. Aja, bra för valpen i alla fall :D:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 541
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 805
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 988
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 690
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp