En annorlunda förlossning..

paradiset

Trådstartare
Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara!
Orkar dock inte fixa alla stavfel.


Isabelles fantastiska födelse!

Slemproppen hade släppt lite varej dag i 2-3 veckors tid innan det började. Jag hade under den perioden även druckit hallonbladste som sägs stärka och mjuka upp livmodern och göra förlossningen lättare samt att livmodern drar ihop sig snabbare, blöder mindre och att mjölken kommer fortare. Ja det stämde på mig iallafall!!

På natten den 21.e började jag få värkar som jag tolkade som förvärkar. De höll i sig i max 30 s och kom först ca var 20:e min sedan 15 och tillsist var 10.e. De började ngn gång innan 04 och höll i sig till 8-snåret ngn gång på morgonen innan de sakta avtog. De gjorde mig kissnödig och vaken så jag blev irriterad tillslut över att jag ej fick sova och gick upp och satte mig framför datorn vid 07.20 eftersom jag ändå skulle väcka barnen 8 och ta dem till dagis som börjar 9. Jag hade känt att det var blött i trosan men ej kikat eller tänt lampan på toaletten eftersom jag haft mycket flytnigar det sista. Men där på morgonen när jag klev upp så såg jag att trosan var helt våt av en svagt rosafärgad vätska som luktade ungefär som bassäng dvs klor. Misstänkte vattenavgång men var inte säker.

Vännerna på ett forum rådde mig att ringa förlossningen genast men eftersom värkarna var som mensvärk endast väntade jag tills min man gått med barnen för att ringa i lugn och ro. Såpass kände jag att jag inte skulle klara att gå med dem då värkarna kom tätt av rörelse.

Så jag packade väskan utifall att och när min man kom tillbaka åkte vi in til Antenatal avdelningen på Östra sjukhuset i Göteborg. Där fick jag första sitta med CTG. Satt totalt en timme. Det visade att bebisen hade lite för högt medelpuls så de ville kika på bebisens hjärta på ultraljud. Två läkare på två olika ultraljudsapparater kollade upp hjärtat, vilket var helt normalt. Men läkaren såg att det fanns oerhört lite vatten kvar och just där på sängen rann det till så jag kände det för första gången. Han såg också att bebisen låg oerhört djupt i bäckenet och var stor för tiden. Eftersom jag veckan innan haft klåda i två dagar så tog de blodprover på mig och urinprov och blodtryck som var idealiskt. Tillslut skickade de upp mig till förlossningen. Jag hade lite värkar då och då som var ”mesiga” och mest när jag gick. Men de kändes tydligare på något vis likaså bebisens rörelser. Förmodligen på grund av ”torkan”.

Inne på salen på förlossningen fick jag åter igen sitta med CTG totalt en timme medans det diskuterades med läkare om mig. Åter igen höga fosterljud och endast någon enstaka mesig värk. De bekräftade vatten avgången med en gynundersökning och precis innan Barnmorskan skulle gå av sitt skift kommer hon in med en läkare och säger att det mest troligt blir igångsättning nästa morgon. När de frågade om jag hade några frågor sa jag nej, bara att jag önskar att de låter navelsträngen vara en stund så barnet får lite mer av sitt blod innan de klipper. Jag blev lycklig över tanken att snart se mitt barn! Nästa Barnmorska visar sig vara ännu underbarare, mycket tillmötesgående, alert och tog till sig av allt jag sa. Hon läste på om mina förra snabba förlossningar och hon tyckte jag var underbart lugn och avslappnad och att det säkert påverkar mina förlossningar positivt också.
Efter en stund, i samma veva som min man åkt hem för att äta, talar hon om att en annan läkare beslutat sig för att de lika gärna kan sätta igång mig direkt eftersom jag fött fort förr lär jag hinna innan nattskiftet. Jag blir glad men lite överraskad och ringer min man. Det var många telefonsamtal och sms under förlossningens gång... Jag blir orolig över att bli igånsatt med dropp då jag hört att värkarn ska bli så intensiva och göra så ont av det, men BM försäkrar mig att det ska börja försiktigt. Hon sätter droppnålen i handen *AJ* och det var tur min man slapp se det för var en blodig historia även om jag inte tittade så såg jag pappret som legat under sedan...Jag får droppet och känner en lustig känsla sprida sig i kroppen. Får värkar ganska snabbt med 5 min mellanrum men de gör knappt ont. Som mensvärk och andas mig lugnt igenom dem bara. Ringer min man som ville ta en kopp kaffe bara men som tur var släppte han den iden efter att jag sa att han skulle komma direkt. Droppet höjdes ( tidsuppfatning har jag ej och ingen journal har jag fått ännu ) Hade CTG fortfarande som registrerade svaga men regelbundna värkar på max 30-45 s sådär. När min man kom började han prata med mig om oviktiga saker ( som vanligt) och jag sa irriterat under en värk ( dvs jag kunde utan problem prata mitt i dem ) att när jag ANDAS SÅ HÄR DJUPT OCH LÅNGSAMT, då har jag en VÄRK och då är du tyst så jag kan koncentrera mig snälla för det kommer bli värre....Men det blev inte värre! Tre värkar efter att han kommit så känner jag hur det trycker på både bak och fram men inte riktigt dags ännu. Ringer på kl ( varför kommer det alltid en undesköterska då hehe) och säger att det trycker på nu så det kanske är dags att kika hur öppen jag är? Jag ska framföra detta säger hon och går för jag ser ju inte påverkad ut och det har inte ens gått 45 min... Jag får en ny värk. Ojoj nu tryckte det på mer! Bm kommer in och frågar om hon hinner avsluta sin middag 5 min till bara? Jodå säger jag glättigt. Men ring om det är något säger hon! Jojo...nästa värk orkar jag knappt hålla emot det bränner i framfogen och min man får ringa. Bm rusar in med undersköterskor i släptåg så hon förstod allvaret. Fort som sjutton drog hon och min man av mig byxor oxh trosor och satte mina ben upp med knäna vinklade utåt så att bäckenet vidgar sig maximalt medans jag kämpade emot en ny värk. Huvudet syntes så det var ingen tvekan. Utan att jag behövde be om det tar hon fram våtvarma handdukar mot min underliv och innan nästa värk hann jag säga till att det är detta jag tycker är jobbigt och jag vill helst undvika att spricka. Jag ska hjälpa dig sa hon och det kändes väldigt tryggt och att hon var helt närvarande till skillnad från min förra förlossning där BM och BM kandidaten verkade helt tagna på sängen av det snabba förloppet och sprack mycket om än ytligt.
Under nästa värk kommer halva huvudet ut och stannar så och det spänner enormt speciellt upptill. Jag talar om detta och hon säger tröstande att snart är hon ute =) Då utbrister min man att hon har en massa hår och BM frågar om jag vill känna, vilket jag gör och skrattar. Och sedan gled hela huvudet ut utan att jag hade en värk och jag märkte det inte utöver att det slutade göra ont och jag pratade med min BM och skrattade ( kommer ej ihåg om vad ). I nästa värk kommer hon ! 3 värkar som jag aktivt hjälpte till på och 7 min =) Moderkakan dröjde 30 min men kom sedan till slut och mycket ritkigt klampade de inte navelsträngen förrän långt senare. Inte fick jag eftervärkar direkt heller så kunde verkligen njuta av att ha henne på mitt bröst och hon sög duktigt direkt!
BM utbrister att det var ju tur vi inte skickade hem dig även om det skulle varit sovdos mest troligt, för du hade ju säkert fött hemma annars! Jo tack det är det jag oroat mig över trots 10 min till BB...
2925 g tung, 47 cm lång och 34 runt huvudet. Föddes hon i v 35+4 den 21 okt kl 18.07. Fick sedan vårdas på NEO på Mölndal för GBS infektion med antibiotika i 10 dagar. I början hade de koll på hennes andning, hjärta och syressättning men inte en enda gång fick hon apné eller något annat problem och kopplades bort från allt sådant på 3:e dygnet med bara droppnålsinfarten kvar. Fick lite gulsot och solade i 2 dygn också. Hela tiden ammade hon men fick tillmatas på kopp i början efter före och efter amnings vägning så hon inte skulle bli för svag. Jag pumpade ur så det var min mjölk hela tiden. Mjölken kom på andra dygnet och var som värst på dag 4. Men mina eftervärkar var hemska i 2 dygn. Spydde nästan av dem. Sedan blev de hanterbara för att helt försvinna.
Som minst vägde hon 2770 g innan det vände och när vi skrevs ut vägde hon 2895 g.
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Vilken fin berättelse. Stort grattis till tösen :D
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Härligt! Måste vara skönt att du kände dig så säker på din sak. Grattis!
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Ja jag har verkligen lärt mig av de 2 tidigare gångerna att vara Fokuserad på allt som händer och har stenkoll på hur jag ska andas och vad som känns hur och framförallt när det är dags är det dags och det fort :p Och så är jag LYCKLIG inte rädd och trygg. Synd man inte ska ha fler och har tuffa gravidieter. För föda skulle jag kunna göra om många ggr :angel:
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Härligt :D Grattis!!
Du verkar kunna det där nu ;)

Fint namn, funderar vi på om det blir en tös ;) Dock utan e på slutet
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Vilken fin historia, det är nog en sån förlossning många drömmer om.
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Grattis, och vilken fin berättelse. Din man verka vara rätt cool han oxå, ska bara dricka upp kaffet först ;)
 
Sv: En annorlunda förlossning..

Grattis, och vilken fin berättelse. Din man verka vara rätt cool han oxå, ska bara dricka upp kaffet först ;)

Haha ja det har blivit så eftersom han bara upplevt en cool födande kvinna 2 ggr innan. Han förstår aldrig att det är på G när jag säger till heller. Fast det gör ingen för jag utstrålar sådant lugn och värkarna syns inte att jag har.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 438
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
26 799
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp