En blandning,

bananabambi

Trådstartare
mellan schäfer, husky, jämthund, lappsk (?), vallhund. Vad blir det för konsekvenser?

En mycket ytlig vän till mig har skaffat denna ettåring, som "tidsfördriv" åt sin och sina döttrar på två och tre år. Hon har ingen som helst hundvana, utan tycker det verkar "mysigt" med hund. Dom bor mitt i city.

Jag tycker det känns oövervägt. Men det är inte det jag ville beklaga mig över, jag bara undrar vad blandningen kan ge för resultat.

Jag är inte insatt i raserna, därför frågar jag.

// BananaBambi
 
Sv: En blandning,

Jag har svårt att det kan bli bra med tanke på att hon inte är hundvan och bor i stan.

Huskyn är en draghund och mår klart bäst om den får dra även om den bara får dra ungarna till och från skolan så är det bättre än inget men min uppfattning är att det är en arbetsmyra.

Jämthunden är en jakthund och borde därmed få jaga och sedan var det en vallras i också. Svårt att säga vad det blir av det men en hund som är svår att få nöjd skulle jag tro.
 
Sv: En blandning,

Både jämten och huskyn är svåra att få trötta och tillfredsställda fysiskt, för det krävs mycket motion.
Schäfern är en bruksras som kräver väldigt mycket mentalt, vill ha mycket hjärnaktivering men såklart är även den beroende av fysisk aktivitet.
Lapska vallhunden är som namnet säger en vallare, Behöver både mental och fysisk träning för att må bra. Gärna springa lös och samtidigt få några tankenötter.

Borde bli en hund som kräver väldigt mycket båda fysiskt och psykiskt och ingen hund jag skulle köpa som tidsfördriv åt så småa barn. Men om hon kan lösa det genom att cykla några mil per dag så hunden får springa av sig och ge den lite träning som lydnad, agility eller liknande kan den nog må bra även i storstan, men då måste hon ha mycket tid!
 
Sv: En blandning,

En skällande sak som drar efter det mesta och gärna sticker efter ett roligt spår i skogen.
Hunden är efter jakt och bruksraser och kommer ha tonvis med energi och ingen riktig talang för någonting, den kommer vara jätteduktig på att driva cyklar och barnvagnar utan att fatta vad den håller på med, få överslag och bara stå och tokskälla.

Kul hund :D:crazy:;)
 
Sv: En blandning,

Oh, hehe. Ungefär som jag själv hade trott då, jag hade gissat på något väldigt drag/rörelsekrävande, och inte en "hemma-å-lata-hund".

Hon är svinarg på alla på facebook som kommenterat hennes val av raser, lite skade glad är jag dock.
 
Sv: En blandning,

eftersom ja har en schäfer, huskey, jämthund kan jag nog säga att det är ingen hund för nybörjare.
Den blandningen är en krävande hund som mår bäst då den får träna mycket fyiskt dvs med drag eller tolka med skidor under vintern. Ingen hund om ska ligga på soffan och lalla runt på korta promenader i stan. Jag har bott i stan med min hund men hade möjlighet att åka till hundspår flera ggr i veckan.

Blandningen har otroligt mycket jakt i sig (både jämten och huskeyn fast inte alla vet att draghundar har de i sig). Pälsen är tjock och fäller mycket (hoppas hon ej är rädd för att bli hårig:grin:). Intelligenta, flera i min hunds kull var påhittiga och plundrade i skåp och öppna dörrar, dom var snabblärda..
Visst kan blandningen gå ihop med småbarn om förälderna tar sitt ansvar att lära sina barn hur man umgås med hundar.

flera schäfrar som inte uppfostrats och socialtränats som små har jag sett tendenser att de får problem med sk "schäferutfall" (finns säkert fler raser som har de problemet). Hunder gör utfall mot passerande hundar, cyklar, bilar m.m detta pga osäkerhet eller iofs aggressivitet. Hoppas hon ej fått tag på en sådan hund.:crazy:
 
Sv: En blandning,

Jag skrev och frågade om hon visste hur mycket aktiv träning och rörelse den krävde, men det var hennes pojkvän som skulle få "ta promenaderna" :crazy:
 
Sv: En blandning,

Hårar? Det blir spännande, hon är rysligt pedant. Uhh, hoppas det går bra, för hunden och hennes barns skull. Varför ska folk vara så envisa när de uppenbarligen inte vet vad de gör...
 
Sv: En blandning,

Det är lustigt hur icke-hundfolk tror att aktivering av hund = promenader. Att det skulle vara allt som krävs.
 
Sv: En blandning,

Utan att ha sett hunden kan jag gissa att den har ett jättecharmigt utseende.

Annars? Som andra här har sagt, skällig, intensiv, krävande...plus att den fäller massor. Året om.
 
Sv: En blandning,

Ja, alltså, den är ju skitsöt. Men vilken valp är inte det :love:. Jag förstår att hennes barn älskar den, den är lagom stor, ljusgul/grå och väldigt luddig.

Hon hade köpt den på Blocket, av "en gammal vän". :crazy:

Jag skrev och frågade var den kom från, tänkte att det kan vara kul att veta vad den gjort/varit innan, men det fick jag inget svar på. Sedan skrev jag om hon visste vad det kommer bli av rasen, men hon tyckte att det räckte ju med att veta själva raserna, sedan beror allt på träning.

Yes.

Undrar hur länge hunden får stanna hos dom, jag är helt övertygad om att hon inte komma orka med de här.

Men det är väl därför man köper en sådan hund, de gav säkert inte mycket för henne. Plan B lär vara att lämna tillbaka den eller avliva.

Jag är så himla glad över att vår första (och nuvarande hund) köptes från uppfödare, för jag har haft enorm hjälp av honom när det varit saker jag undrat över (och man undrar mycket i början, i alla fall jag). Jag kan knappast tro att hon har något stöd från sin uppfödare/säljare :crazy:
 
Sv: En blandning,

Ja, men det går liksom inte att prata med henne. Om hon hade varit mottaglig för råd tror jag inte de över huvud taget hade köpt den här hunden, men de vill köra sitt race märker jag.

Och hon tror att hunden bara kommer vara jobbig utanför lägenhetens dörrar, och det är den biten pojkvännen får ta. Inomhus kommer den vara precis så gullig som den är nu.
 
Sv: En blandning,

Ja, alltså, den är ju skitsöt. Men vilken valp är inte det :love:. Jag förstår att hennes barn älskar den, den är lagom stor, ljusgul/grå och väldigt luddig.

:

Trist att den var lagom stor som valp. En pom eller något hade kanske varit lämpligare då...
 
Sv: En blandning,

Den här var säkert billig. Hon är så fattig (arbetslös, och gnäller ständigt om bristen på pengar) så jag tror inte hunden kommer bli varesig försäkrad eller vaccinerad, mm.
 
Sv: En blandning,

med den beskrivningen av den människan kommer nog hunden finnas ute på annons inom ett halvår.
du får hålla oss uppdaterade :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 763
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 540
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp