En bra foderbok

H

HelenaHandberg

Den danska veterinären Nanna Luthersson har skrivit Den Store Foderbog. Den behandlar hästens utfodring vid hälsa och sjukdom, dräktighet och tillväxt och olika typer av prestationer. De skandinaviska fodermedlen behandlas liksom hur man bedömer utfodringsstatus utifrån hästens utseende, träck osv. Den är helt uppdaterad på studier om fång, korsförlamning prestationshästens behov, ledproblem mm.

Boken vänder sig till hästägaren och är den bästa jag läst i sin genre. Bara man vet att danskarna räknar med råprotein och inte SMP och att ”nyreslag” inte har med njurarna att göra utan betyder korsförlamning så har man stor behållning av boken.

Man sparar in priset på ett eller 2 onödiga fodertillskott eller förebyggandet av ett vet besök.
OBS jag har ingen relation varken till förf eller förlaget, ville bara dela med mig av min förtjusning! HH
 
Sv: En bra foderbok

okey. Var kan man köpa boken då? Har föresten skickat ett Pm till dig. kan skriav det här också (kopierrar lite)
Hösilage per kg foder 8,32 Mj 81 smbrpg kvot 9,73

Stora Fjordingar i lätt/normalt arbete dagsbehov enligt planks bok på 500 kg häst i lätt arbete. 68 Mj 380 smbrpg

6 kg hösilage =50 mj , 486 smbrpg
2 kg halm = 6 mj (56)(486)
0,5 kg betfor = 5 MJ (61)25 SMBRPG(511)
1 dl olja = 3 mj(64)

totalt 64 Mj och 511 smbrpg kvot 7,98
Borde jag köra KRAFT PONNY istället för betforn?
halmen,oljan o betforn tog jag för att få mer energi o samtidigt inte behöva höja proteinet så mkt(också för att det ska bli tillräckligt mkt grovfodereftersom hösilaget har inte allt för hög ts ) . Låter det vettigt? Vågar inte ge så mkt mindre hösilage, vet ej om storbalen håller sig om jag ger dem mindre. Just nu har vi 4 hästar men snart har vi bara 3.

Kom gärna nmed andra förslag till foderstater bara grunden är hösilage o helst rätt mkt!

Vill gärna ha lite förslag på hur mkt jag ska höja foderstaen sen när en av fjordisarna blir högdräktigt!
 
Sv: En bra foderbok

Jag skriver inte länken här för då blir det väl reklam, men om man googlar på namnet så kommer den fram.HH
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp