en bra sits!?

Z

Zandora

Någon som kan förklara för mig varför de är viktigt att sitta rätt i sadeln!? :crazy:
Ja vet att de är viktigt och hur man sitter,men när ja ska förklara för min kompis (vi delar på foderhäst) om varför man ska sitta så så är ja såå kass på att hitta de rätta meningarna för att hon ska ta åt sig!
Blir så ***** irriterad då ja ser hur hon sitter som en hösäck, flaxar med armarna och studsar som en studsboll i sadeln! :eek:
Snälla nån! Hjälp mig!

Otrooooligt tacksam! :bow:
 
Sv: en bra sits!?

hästen kommer dessutom få ont i ryggen om hon studsar i sadeln. packa en ryggsäck tungt och be henne springa med den samtidigt som du springer bakom och puttar på den.
 
Sv: en bra sits!?

Tycker Prince Fair, kort och koncist uttrycker vad det handlar om.

Om du vill "sälja" den lodräta sitsen till din kompis, så kan du gämföra ridning med dans, det gäller att hänga med i svängarna. Sitsen är grundbulten i all ridning och är en del av ryttarens språk.

Är ryttarens språk/sits felaktig, så blir dansen också fel och då kan man aldrig bli det där dansanta ekipaget som man drömmer om.
 
Sv: en bra sits!?

Om man sitter i stolsits så hamnar sadeln i obalans, och bakändan på bossorna borrar ner sig i ryggmuskulaturen på ett ställe där ryggmusklerna är ganska svaga. Då är det helt omöjligt för hästen att bära ryttaren på ett ergonomiskt riktigt sätt.

Ett bra sätt att få någon att förstå hur en sits i balans ska se ut är att be dem föreställa sig hur de skulle landa om någon plötsligt ryckte bort hästen under dem.
På fötterna = rätt
På rumpan = fel
 
Sv: en bra sits!?

Min sits ær inte perfekt, men jag har aldrig gillat stolsits!
Du kan be henne att prova att rida utan stigbyglarna, man ska inte
vara beroende av dem. Det går bæst om man sitter lodrætt och liksom
stræcker upp tårna.
Førklara också sitsens inverkan ordentligt. Før att det ska funka ær det
viktigt att man sitter stadigt och inte studsar eller så.
Be henne att slæppa tyglarna och prova att styra hæsten med bara
sitsen och røsten. (i paddoken).
Lær ut några vanliga balansøvningar, finns ofta med i ridbøcker.

Jag vet inte hur gammal hon ær, kanske tycker hon det skulle vara
størtløjligt att leka hæst... Men man kan faktiskt læra ut ett och annat
såhær. Ta en longerlina och turas om att køra. Låtsas att hænderna ær
hæstens mun. Gå, spring, hoppa... lek helt enkelt!
Om hon førsøker få dig att sakta in genom att dra i tømmen istællet før att
luta sig bakåt så konstra! Samma om hon går andra fel.
 
Sv: en bra sits!?

Föreslå att hon tar ridlektioner. Helst tillsammans med er häst. En instruktör kan kanske på ett mer pedagogiskt sätt förklara för henne hur viktigt det är med sitsen. För att ni inte ska bli ovänner så kan ni ju turas om att rida för tränaren. Säg att det är bra för er båda och framför allt för hästen. När du tränar bör hon vara med och titta på så hon ser och lär. Likadant när hon rider, var med och titta på så hör du vad tränaren säger och kan påminna henne när ni rider själva.
 
Sv: en bra sits!?

Förklara på ett överdrivet sätt att hästen tar skada :devil:

Nej men skämt åsido, försök att få henne att förstå att det är för hästens bästa.
 
Sv: en bra sits!?

tack för alla svar!
jo vi funderar på att gå nån kurs, å då varannan gång men att båda alltid är med ändå. funderar även på att ta me henne å kolla då nån annan rider lektion/kurs..
 
Sv: en bra sits!?

Du kan ju alltid föreslå att ni ska kolla på någon dressyrfilm eller så. Sedan kan ni ju träna själva barbacka med ledare. Den som inte sitter rejält på rumpan sitter ju inte fast:eek: :bump:

Om man har möjlighet att filma med sin mobil/kamera blir det väldigt tydligt ifall inte sitsen är ok. Själv fick jag en chock när jag som ganska ny ryttare fick se mig själv på film. Guuu vilken padda jag var!:(

Tänker lite på om hon är snarstucken och lätt blir sur... gör det lite lekfullt men träna så att det inte blir jobbigt för pållen.

Råd från en som själv inte är vidare duktig men som åtminstonde VET hur det ska vá. :cool:
 
Sv: en bra sits!?

Just att se sig själv på film är så nyttigt..
Jag och medryttaren FeatherCloud turas om att åka och träna med vår pålla och den andra filmar...
Det som känns på ett sätt från hästryggen kan visa ngt helt annat på filmen...:o
hemskt....men lärorikt ;)
 
Sv: en bra sits!?

En dålig sits kan förstöra den bästa hästen. Sitsen inverkar så otroligt mycket på hästen att det kan skada den både direkt och indirekt. Med fel sits och balans blir trycket fel mot hästen och den rör sig felaktigt. Mao blir det belastningsskador och felmuskling i faktiskt alla fall, om det sker konstant och under lång tid.

Min häst gick förr orent när en ryttare med dålig sits satt upp på honom. Ska tilläggas att jag själv hade dålig sits och jobbat mycket med den. Hamnar man i helt korrekt sits på min häst numera så byter kan steg på sekunden och blir en helt annan häst att sitta på. Så viktig är sitsen för hästen, att den helt enkelt inte kan röra sig korrekt under en riktigt dålig sits. Sen är hästar olika starka och påverkas synbart olika mycket. Men de tar lika mycket skada av det. Att kämpa emot en dålig sits kan aldrig sluta i en mjuk, avslappnad och harmonisk häst eller ridning.
 
Sv: en bra sits!?

Longera! är ett bra tips för då kan man själv fokusera på sin sits :)
men även rida korta stunder utan stigbyglar i skritt och små travsträckor.
 
Sv: en bra sits!?

tja.. sitter hon snett blir det ju snedbelastning..
och jag vet inte om det är sant, men jag har hört att hästar som folk sitter snett på blir mindre mottagliga för vikthjälper..
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 250
Senast: TinyWiny
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 028
Träning Hej! Nu kommer ett till undrande inlägg med en "dum" fråga från mig. Men ni är så kloka på buke så jag kan inte hjälpa mig själv. Ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 901
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp