en bra stolinje har alltid en första individ...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet utan det kan även börja senare. Tanken bakom detta är att om alla ska hålla sig till att använda ston som i flera generationer har levererat bra avkommor, så blir avelsbasen snart utarmad och blodslinjerna närmare och närmare varandra. Oavsett vilken ras vi håller på med.
Så även om en bra stostam är en bra grund att börja med, så är det en fördel om det finns några som kliver utanför boxen och väljer bra individer utan känd toppnedärvning bakom bakom sig att sätta i avel.

Sen ska jag väl inte sticka under stol med att den tanken även till viss del är ett försvarstal till varför jag har valt att avla på de ston jag började med på 90-talet, vilket var ston med flera egna goda egenskaper men kanske inte den hippaste av härstamningar varken på fäderne eller möderne... :p
Men faktum är att facit börjar komma nu och det visar sig att jag kanske inte var helt ute och cyklade.

Mitt gamla SWB-stos linje är numera utdöd, tyvärr, eftersom hennes dotter inte blev dräktig mer än en gång och avkomman var av fel kön... Men hennes egna avkommor blev ju åtminstone väldigt bra.

Fast den här svadan är faktiskt mer tänkt att handla om min shetlandsavel, där jag köpte in ett sto för 20 år sedan, ett sto som tidigare ägare köpt på en auktion fast det visade sig att hon inte var den trygga barnponny de hoppats på. En kik på härstamningen säger att varken fäderne eller möderne lämnat särskilt mycket att jubla över... Att hon hamnade hos mig var mer eller mindre en slump, men jag såg ju att hon var av rätt bra modell och rörde sig riktigt bra. Visade henne på utställning ett par veckor senare och domaren sa att "jag hoppas verkligen att du använder det här fina stoet i avel!", hon fick 40p och guld!
För att korta av historien något så fick detta sto 6 avkommor innan en invärtes sjukdom tog hennes liv. Dessa avkommor blev så bra att de räckte för att kunna ELIT-premiera henne postumt några år efter hennes bortgång.
Men visst, en generation ättlingar, det skulle ju kunna vara en slump...
Så...
Jag har själv kvar en dotter till det här stoet och hon har i år fått sin 6e och sista avkomma, vid 17 års ålder. Hennes andra avkomma visades som hingst och var snubblande nära att godkännas som 2½-åring, de diskuterade honom länge innan de bestämde sig för att ge honom 39p men med uppmaning om att återkomma om han utvecklades åt rätt håll. (fick tyvärr ta bort honom året efter men det är en annan historia) Avkomma nummer 3, tillika första dottern, visades på 3-års-premiering i går och fick avelsdiplom och blev ringetta med 41p! Kvar finns 3 avkommor som ser lovande ut, men som inte visats fram än.
(en annan dotter till det första stoet finns i Finland där hon lämnat några riktigt fina ponnytravare)

Det är ju alltid ett större vågspel att börja med ett sto med en "enklare" härstamning, men det är inte förrän man har facit i handen som man kan veta om satsningen gick hem. Och i just detta fallet börjar jag nu få känslan av att mitt fina stamsto lagt grunden till en ny bra stolinje...
 
Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans ...
Min farfar köpte ett importsto, hannoveranare, av Flyinge som de inte kunde få dräktigt och som därför skulle gå till slakt. Han lyckades bättre och hon blev stammodern till vår stolinje som fyra generationer senare fick sitt eget nummer i stamboken tack vare Gunnar Henrikssons arbete med att kartlägga de "nya" stofamiljerna :)
 
@ameo: Jag är absolut inte emot att man avlar på hästar/ponnyer av enklare/oprövad härkomst men som i all avel (oavsett om det finns stora namn eller ej i stammen) måste man rannsaka sig själv och sitt avelsresultat. Är avkommorna objektivt så bra som man tycker själv? Håller de måttet för vad de är avlade för? osv.

Du verkar ju ha lyckats med det och det är ju suveränt att få fram fler variationer/stolinjer inom en ras :)
 
@ameo: Jag är absolut inte emot att man avlar på hästar/ponnyer av enklare/oprövad härkomst men som i all avel (oavsett om det finns stora namn eller ej i stammen) måste man rannsaka sig själv och sitt avelsresultat. Är avkommorna objektivt så bra som man tycker själv? Håller de måttet för vad de är avlade för? osv.

Du verkar ju ha lyckats med det och det är ju suveränt att få fram fler variationer/stolinjer inom en ras :)
Självklart måste man rannsaka sig själv och sitt avelsresultat! Där är jag helt enig med dig. Och, precis som du säger, det gäller ju oavsett om man har ett toppstammat sto, med eller utan egna topp-prestationer i bakfickan eller om det är ett sto "som verkar rätt okej", som man hittade i (den "fölproducerande") grannens hage.

Jag, som lever på små ekonomiska resurser, har inte haft råd att köpa in toppston. Därför har det blivit en utmaning i sig att försöka hitta optimala kombinationer till de ston jag haft att tillgå. Men sen är det ju å andra sidan så att vissa ston lämnar bra avkommor nästan oavsett vad man betäcker med. Och andra ston lämnar generellt mediokert med kanske något undantag.
Jag är glad att min satsning har lyckats, för det var ju verkligen ingen självklarhet! Det var inget jag kunde förutse, med tanke på stonas bakgrund (härstamning etc), utan egentligen mer tur än skicklighet... Men det är ju fantastiskt roligt att det fortsätter gå bra!
 
Grattis till lyckat avelsarbete! Våra två ston är helt obeprövade inom avel men fick sina två första ungar i år. Visserligen har de väl kända och attraktiva stammar och mkt egna meriter i bagaget men precis som du säger är det ändå ingen garanti på succé. Nu är vi oerhört nöjda med vad vi sett hittills av ungarna och vi hoppas att våra ston nedärver sina fina egenskaper -inte bara mentalt utan även när det kommer till ridbarhet och 'willing to please'. Det återstår att se och det är också avgörande för huruvida de kommer få gå in i avelsboxen på heltid om några år, vilket förstås är vår förhoppning.
 

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 522
Senast: viltmilla
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Líf
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 699
Senast: fridshem
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp