En del funderingar om Bukefalos folket

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

roland

Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att fundera på hur en del människor (användare) är funtade.

Många har satt i system tycker jag att ju mer elaka och hackande på andra användare dom kan bli, desto bättre verkar det som att dom tycker dom är, och dom verkar må bra av det. Hur kan en människa må bra av att vara elak?

Måste det vara så?

ALLA har något positivt att komma med. Oavsett vilka sidor man är och skriver på. Alla har även negativa saker som dom säger. Men det betyder inte att man är en sämre människa för det, eller hur?

Vet att en del skriver saker som är skadligt för djuret, och visst då måste man säga ifrån. Men man kan göra det på en bra nivå. Alla fattar ändå inte, utan då är det ju bara för moderatorn att göra något åt det.

Men som jag uppfattar det här problemet så är det ganska ofta samma användare som är elaka, och oftast mot ett visst antal användare.

Detta är något som jag anser att moderatorerna borde se upp med, deras sak anser jag inte bara är att ta bort trådar och inlägg som inte passar. Utan även kolla upp användare som är ständigt elaka. Om nu inte dom har kapacitet till att göra det skall Gunnar det då eller?

En moderator (i mina ögon) oavsett vad dom själva tycker, eller om dom är privata vänner med vissa användare skall säga ifrån om någon eller några ständigt är elaka. Privatlivet får inte ta över, utan moderatorn har ett jobb att sköta här. Även att det är på ledig tid, utan betalt. Men ni har själva valt att bli en moderator.

Syftar inte på någon speciell användare med detta inlägg, (men jag sticker inte under stol med att jag har vissa i åtanke), utan dom som känner att dom tar åt sig får göra det. För dom är några stycken.

Sedan finns det användare som anser sig veta allt, även om dom blir över bevisade har dom rätt. En del här har blivit i slagna att säger dom att det är så här, så är det så. Men det är ändå kanske inte rätt. Lärde man sig en sak för en massa år sedan, så kan det faktiskt ha hänt mycket i utvecklingen sedan dess.

Jag har själv blivit illa behandlad av användare här. Men sedan finns det andra som kan ta diskussion på en normal nivå. Utan att bli elaka och misstro andra. All heder åt er.

Nej, fram med en bättre nivå på ert skrivande här på forumet, forumet är till för alla. Inte bara för dom som anser sig som proffs. Ingen kommer att bli helt fullärd, så forumet med sina diskussions grupper är ett mycket bra alternativ att lära sig saker på.

Men då behöver nivån sänkas några grader och att folk inte är så elaka, utan kan diskutera i alla fall. Visst vissa användare är nog här enbart för att få igång riktigt elaka diskussioner. Men dom ser man ganska fort. För det är dom som gapar och skriker mest.

Denna tråd hamnar nu på senior, i och med att jag själv är det. Men borde egentligen ligga på fler ställen.

Skall bli intressant att se hur många som reagerar på denna tråd, och om några kan stå upp till att dom är elaka och förhoppningsvis ändra sig. Förhoppningsvis anser också moderatorerna att detta är ett problem och låter tråden ligga kvar, och försöker att göra något åt det.

Är inte säkert att jag kommer att svara så mycket här, men ge er på att jag kommer att läsa. Skall bli väldigt intressant detta.
 
Jag håller med dig! Jag tycker också att vissa skriver riktigt elaka saker.
Det förekommer väldigt mycket smutskastning när det gäller ryttareliten osv. Inte just här på senior men på andra forum.
Det verkar som att vissa mår bra av att klaga på andra hela tiden, hur de rider, hur de sköter sina hästar osv.

Här på senior tycker jag dock att det är mycket bra stämning.

Det bästa är väl att inte bry sig om de personer man retar sig på. Antagligen är de bara uppmärksamhet de är ute efter.
 
Ärligt?

Jag tror att vi är som folk är mest och det går inte att få något ställe, var sig jobb eller annat att fungera perfekt. Det är en utopi.

Om någon känner sig extra ansatt av en annan användare så borde väl denne förklara läget för Gunnar och ev moderator om det är på ngt särskilt forum så att de kan hålla ögonen lite extra öppna ett tag och sedan avgöra vad som behöver åtgärdas.

Alla kan inte älska alla och tur är väl det, skulle bli himla tråkigt annars :cool:
 
Om någon känner sig extra ansatt av en annan användare så borde väl denne förklara läget för Gunnar och ev moderator om det är på ngt särskilt forum så att de kan hålla ögonen lite extra öppna ett tag och sedan avgöra vad som behöver åtgärdas.

:bow: :bow:

mandalaki
 
Tråden borde för det första inte ligga varken på senior eller på en massa ställen som du skriver. Den borde ligga på Om Bukefalos där detta ska diskuteras.

Du skriver att nivån borde sänkas och att alla är här för att lära sig något. För bara några dagar sen kom det en tråd att nivån på diskussionsforumen borde höjas. Den tråden liggen på Om Bukefalos.

Om en användare är ständigt elak är det inte bara upp till moderatorerna att göra något åt det. Ni som användare måste meddela moderator, vilket ni väldigt sällan gör. Vi läser inte allt överallt. Ang avstängningar är det bara Gunnar som kan genomföra sådana.

Vet att en del skriver saker som är skadligt för djuret, och visst då måste man säga ifrån. Men man kan göra det på en bra nivå. Alla fattar ändå inte, utan då är det ju bara för moderatorn att göra något åt det
Förstår jag inte riktigt vad du menar. Ska moderatorn gå in i sakfrågor och rätta till?

Tycker du att någon moderator är subjektiv och tolererar mer från vissa användare tycker jag att du ska ta upp det med den moderator det gäller och inte hänga oss i klump.
 
Lil-sis; Man kan inte älska alla, men respektera att man kan tycka olika.

Roland - säger bara en sak; :bow:.
 
Det är sant att alla inte kan älska alla. Men i bland kan det förhållandevis anonyma skalet som buke ger inbjuda till att många vässar sin tunga och går rond efter rond på slagpåsen, utan att ens verka tänka på att det sitter en människa bakom användarna och inte någon datorgenererad "byrt ned mig med din verbala förmåga" generator.

Sedan att det kommer hetsiga debatter är nog inget att göra åt, så ock blir det även utanför Buke, men ibland kan påminnelsen om att det är människor bakom de andra nicken också behövas.
 
Jag tror att vi är som folk är mest och det går inte att få något ställe, var sig jobb eller annat att fungera perfekt.

Jag blev riktigt rädd när jag läste den meningen... :crazy: Det har absolut inte med dig att göra lil-sis, det var bara det du skrev som fick mig att bli fundersam.
Tänk egentligen hur mycket skit folk snackar, IRL alltså.
Det är så himla lätt att skriva elaka svar och bete sig sviningt när man är bakom ett "anonymt" namn på internet.
I verkligenheten vågar säkert inte ens hälften av dessa personer stå för sina åsikter utan snackar bakom ryggen istället...ryyyys. Inte konstigt att fler och fler har svårt att lita på andra människor. :crazy:
 
Sen tycker jag att det är märkligt att den här tråden kommer från just dig roland. Du har flera gånger skrivit saker som är svindlande nära förtal av en del här på forumet. Du kastar sten i glashus känns det som.
 
Det finns väl personer som har skrivit mkt värre saker än han?

Nära på förtal, men du, det finns personer som skrivet saker som är både förtal och person angrepp.

Så kasta sten i glas hus är väl att ta i?

Skriva till en moderator går ju, men jag och några skrev till en, om en sak som vi ansåg väldigt viktig, moderatorn besvärade sig inte ens att svara oss. Men det blev nog lite kännsligt där, eftersom att det blev väldigt privat för moderatorn.

Men det var inte du.

Till Roland:
Stå på dig, du har mig på din sida när det gäller detta. För jag är ganska utsatt själv. Med ljug och förtal.
 
Utsatt själv??

Men kan inte ens besvara frågor beträffande påståenden du häver ur dig??
 
Jag tror inte för ett ögonblick att Bukefalos drar åt sig 'det mänskliga avskummet', utan att de här är preis som alla andra i andra situationer.
 
Det finns säkert de som skrivit värre saker änn vad Roland gjort, men nu var det inte dom som startade den här tråden och det är inte heller dom jag pratar om. Jag pratar om Roland och hans skriverier.
 
Jag måste få slå tillbaka där, är inte alls förvånad över att det kom från mig. Snarare är jag förvånad över att det är du som säger det.

Har alltid tyckt att du varit väldigt förnuftig, men detta betyder bara att vissa användare har rätt att säga precis vad dom vill. Medan andra bara skall tiga och samtycka.

Känner en moderator någon annan användare privat, så kan dom inte säga ifrån tydligen. Detta är ju helt knäppt.

Bara för att det är på Internet så får folk fortfarande inte kläcka ur sig precis vad som helst. Men förtal och personangrepp är tydligen tillåtet.

Visst jag har kanske varit nära på förtal. Men, alla dom som förtalar och tillgår person angrepp på andra, dom skall få hållas eller? För dom finns.

Likadant med att ljuga om andra användare i sådant som dom inte har en aning om, utan det bara är spekulationer, är det tillåtet också?

När det gäller sakfrågor, så anser jag att ni kan gå in och säga till användaren att dom är fel ute, annars plocka bort tråden eller användarens inlägg. Det går ju så bra i vanliga fall.

Sedan som någon sa att man inte kan älska alla, det är så sant. Men eftersom många är vuxna här så skulle dom ha integritet att inte svartmåla vissa med sina funderingar , utan ta reda på sanningen av personen ifråga istället. Eller av någon som känner användaren i fråga. Kan ni inte det så sluta att spekulera då.

En del vill vara anonyma, men inte sätter jag mig och kollar telefonkataloger för att ta reda på vem personen ifråga är för det. Oavsett vad man skriver om sig själv på användarprofilen så har man rätt att vara anonym. Därav att jag i ett tidigare skede skrev att jag var från Skåne. Vilket jag är från början, men bor inte längre kvar.

Hade jag nu velat att alla här skulle kunna få tag på mig så hade jag skrivit ut ex. mitt tel. nummer.

Men inlägget från början handlade inte om hur bara jag blivit behandlad, utan dom är fler. Ni som är en moderator har ju vissa ställen som ni ansvarar för, är det då inte upp till er att kolla dessa sidor, så att inget sådant här kan hända? Den uppfattningen har i alla fall jag fått av att en moderator skall göra.

Ni skall ha rätt att surfa runt på dom andra sidorna som alla andra, men i första hand tycker jag att ni skall kolla igenom era sidor, så att inte otillåtna saker händer. Ni poängterar gärna för reglerna när det är något. Men då måste ni ju kunna gå runt och kolla era sidor så dom följs.

Alla kanske varken orkar eller bryr sig om att anmäla något. Dels kanske det inte berör dom eller någon dom känner, sedan är det ju som någon skrev inte ens säkert att moderatorn gör något åt saken.

Någon fixade ju så att en tråd jag lade in förra året försvann, på ett vis bra men på ett vis inte. Ville med den tråden föra över min glädje över mina föl till er, men det uppskattades inte hos vissa. Utan då kom spekulationerna, förtalet m.m. fram.

Mycket blir också ren och skär avundsjuka. Det märks också på vissa. Finns vissa användare som jag själv är ganska avundsjuk (för deras kunskaper m.m.) på men inte gnäller jag om det, utan jag försöker göra något åt det istället.


Till domaren. Borde du kanske inte tänka lite själv på vad du skriver??
 
Till domaren. Borde du kanske inte tänka lite själv på vad du skriver??

Något speciellt du syftar på så ta gärna upp det.

Det jag skrev till shady i den här tråden är att i en tråd påstår hon att jag ar avundsjuk på henne, mig veteligen har jag absolut ingen anledning och vara det och undrar då varför, men hon är för feg för att svara eller så har hon inget svar, men kan man inte stå för vad man skriver så ska man låta bli att skriva det alls.
 
Ni skall ha rätt att surfa runt på dom andra sidorna som alla andra, men i första hand tycker jag att ni skall kolla igenom era sidor, så att inte otillåtna saker händer.


Förlåt, men vad tror du att vi gör :crazy:?

Så gott det går dammsuger vi de forum vi har ansvar för. Men det vi tittar efter är kanske inte det du är ute efter. Vi har att hålla oss till forumreglerna, och det är regelbrott vi försöker förhindra. Sånt som sakfel och avundsjuka är däremot inte förbjudet.

Om du vill att vi ska leta sakfel, förresten - då har du missat hela poängen med ett diskussionsforum. Det här är inget uppslagsverk där du kan slå upp ett faktum. Det är en bank av en jäkla massa människors samlade erfarenheter. Vissa av dem har hårresande fel, men det är upp till dig att avgöra vem du kan lita på.

mandalaki/moderator på Senior
 
Så här ser ju verkligheten ut, det skälls, mobbas och förtalas så varför skulle Buke gå fri från såndant. Detta får vi acceptera så längs som vi inte har sädanna resurser som sätter stopp för detta. Precis som i verkligheten har vi inte resurser att sätta stopp för sådan som är lagbrott utan vi får lita på att allmännheten till stor del kan klara ut vad som är tillåtet och icke tillåtet.

Om vi nu ska hålla oss till hästeriet så är det ju så att i verkligheten så är det ju gnäll, mobbing och förtal i en hel del stallar och så ser det ut och Buke är ju en del av detta. Kan bara ta ett exempel. Såg du den australiska TV-serien "The Saddle Club" som gick under jullovet. Den handlade om ett gäng 14-rtisar som hade nån form av klubbstall/ridskola. I varje program så mobbades samma gäng av samma gäng men ändå ville de två vuxna personerna i serien inte ta i tu med detta, utan man lät det hela bara pågå. Så även media vet ju hur det står till i verkligheten och skildrar den också därefter.

Sen det här med att maila till Gunnar om man tycker nån beter sig dumt så är det bara bortkastad tid för han svara ändå ALDRIG på dessa klagomål.
 
[citat Det är en bank av en jäkla massa människors samlade erfarenheter. Vissa av dem har hårresande fel, men det är upp till dig att avgöra vem du kan lita på.

mandalaki/moderator på Senior


[/quote]

Håller med dig till stor del MEN jag tycker ändå att det ser jävligt illa ut med dom här hårresande felen och då menar jag dessa fel som dels är olagliga ur djurets synpunkt samt dessa fel som djuret uppenbarligen tar skada av. Sedan finns det ju en grå-zon där man måste vara sakkunnig för att upptäcka felaktigheter :smirk:......men dom brukar ju för det mesta inte skada hästen i sig så att säga......eller rättare sagt, tack och lov, undantagen finns ju alltid :crazy:
 
Jag måste få slå tillbaka där, är inte alls förvånad över att det kom från mig. Snarare är jag förvånad över att det är du som säger det.
Har alltid tyckt att du varit väldigt förnuftig, men detta betyder bara att vissa användare har rätt att säga precis vad dom vill. Medan andra bara skall tiga och samtycka

Du är helt sanslös! Vad snackar du om? :confused:

Känner en moderator någon annan användare privat, så kan dom inte säga ifrån tydligen. Detta är ju helt knäppt.
Här har vi samma regler för alla faktiskt.

Men förtal och personangrepp är tydligen tillåtet.
Nej, du blev väl stoppad då du höll på, eller?

Ni skall ha rätt att surfa runt på dom andra sidorna som alla andra
Vad jag har rätt att göra är väl knappast upp till dig. Någon tillåtelse att surfa runt är väl ingenting DU ska ge mig. Jag sköter mina forum, resten besöker jag som en användare bland alla andra. :mad:


När det gäller sakfrågor, så anser jag att ni kan gå in och säga till användaren att dom är fel ute, annars plocka bort tråden eller användarens inlägg.
Nej, det ska vi verkligen inte göra. Vi är moderatorer för att vi ska hålla ordning på våra forum. Vi är inte några allrådande professorer som är här för att ge "rätta" svar på hästfrågor. Det här är ett diskussionsforum. Vill du ha enkla svar - gå ut och köp en bok.


Det här är tydligen en personlig vendetta och tydligen borde man förstå en massa som tydligen hänt dig. Eftersom ingen tycks ha en aning om vad du svamlar om EGENTLIGEN, är det hela ganska meningslöst. Berätta vad och vem du snackar om eller lägg nwer alltihop! :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 403
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 314
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp