En desperat bön om HJÄLP!

GAHHHHH

Jag tror jag blir TOKIG!!! (Inte för att man kan bli nått man redan är...)

Ikväll, för andra gången på mindre än en vecka (!) så visar en annan häst (MIN!!!) symtom på foderstrupsförstoppning när han kommer in på kvällen. vad fan ÄR det här?!?! Han har iofs mycket lindrigare symtom än den andra hästen och står och krampar max fem minuter, och hans går neråt istället som hos andra pållan där allt kommer upp.

Vad gör vi för fel?!?! *sliter mitt hår* Min pålle kommer ju utifrån, från en hel dags bete, kommer in och börjar krampa?!

HILFE!!!

Jenny
 
Re: GAHHHHH

:crazy: Knappast en tillfällighet?

Jag ska tänka och fundera lite åt dig om du vill... Får återkomma, om jag nu ens kommer på något..
 
Re: GAHHHHH

Nä, ny börjar det gå troll i det här med din hästar ju.
Har ju bara varit för mycke problem och otur för dig iår.
Tycker synd om dig/er :(.
Jag vet ju hur det är med tanke på det som hände med Missan, men jag hoppas att allt löser sig så att det inte behöver gå så lång som avlivning som det blev för mig.
Jag klurar och tänker så mycket jag bara kan :confused:
Men inte mycke som kommer fram i skallen, men kommer det nått så hör jag av mig.
Elin
 
Det ska *KLOINK*...

...i mitt huvud igår kväll... Kan det möjligtvis vara så att förstoppningarna beror på inälvsmask?

Har för något år sedan varit med om att vi hade en Banminth resistent mask på hästarna. Då, precis som nu, så var hästarna i bra hull, ingen var sjuk, men dom hade så mycket mask att min pålle höll på att stryka med vid avmaskningen..

Kan det vara så jävla enkelt??? Nån som har nån koll på om mask kan orsaka foderstrupsförstoppning?!

Jenny
 
Re: Det ska *KLOINK*...

Spolmask irriterar ju luftvägarna, kanske kan det var något sådant?
 
Re: Det ska *KLOINK*...

Hästar kan ju få hosta av mask (nackbandmask? nej kanske var nån annan mask..), så det är ju mkt möjligt!! :idea: Du kanske kan ta ett träckprov och kolla upp hur mkt och vilken mask som din häst har.
 
Re: GAHHHHH

Det kan inte vara någon växt som ni har i hagen ?
Jag är inte särskilt hemma i botanik, men en del växter har luriga egenskaper.....
Kan ju isf vara så att hästen med de ofta återkommande anfallen har fått smak på växten och äter den regelbundet, och din häst råkade få i sig nån tugga den med nu när betet blir sämre ?
Det kan kanske vara värt att kolla upp.

bibban
 
Re: Det ska *KLOINK*...

mask kan ju vara en betydande del i det hela, men oxå att varje gång hästen får en förstoppning så får den en blödning i slemhinnorna...och vad jag fattar så borde ju "din" häst ha ganska trasiga slemhinnor i matstrupen vid detta laget...jag skulle ge den örter för slemhinnorna(ex comfrey,lakrits,timjan) och se till att den en period endast äter uppblött mat( tex luzernhack blött i en hink/krubba) skita i allt annat grovfoder förutom gräs som finns kvar ute...se till att hästen läker ihop ordentligt och helst ta en titt ner i halsen på den....
 
Re: Det ska *KLOINK*...

En ny tanke(om den inte redan finns med ovan)?
Har ni kollat att ge extra selen? Selenbrist yttrar sig genom att muskler degenererar, blir svagare. Det kan slå på vilken/vilka muskler som helst. Vi har erfarenhet av grisar som haft problemet, och innan vi klurade ut vad som var orsaken, förlorade vi en där muskler i magen tappade funktionen.
Kan tänka mig, att selenbrist skulle kunna ge problem som din häst har. Varför inte prova med några doser? Det kan ju inte skada.
Från en lekman, absolut inte veterinär! ;)

LIA
 
Uch inte kul det där.
Men en idé kanske vore om ni har halm i boxen så stöa ut höet i hela boxen så får hon stå och pillra lite och inte vara så glupsk så och for foderstrupsförstoppning.

Bara en idé
 
En långsökt idé från mig... Det finns ju barn som häver i sig kallt vatten så fort att de får kramp i strupen, det borde väl inte vara helt omöjligt att det kan drabba en häst heller.
 
Du kanske kan sopa undan allt spån där du lägger höet så fastnar det inte spån i det. Eller bräda igen ett hörn i boxen och lägg höet där så hamnar det på marknivå men det kommer inget spån på det. Men då måste man ju se till att det blir såpass högt att hon inte kan få ner en hov.

Kraftfodret är ju lätt att ge i golvhöjd, en balja i ett bildäck.

Har ni bytt hage på sistone, tänke på det nån sa om allergier.

Hoppas att det ordnar sig.

Om inte, ring närmsta bonde el jägare och kolla om denne kan tänkas komma och skjuta hästen om det verkligen blir så illa. Bättre att ha allt under kontroll om det händer.
 
Re: GAHHHHH

Har hästarna ordentlig tillgångtill vatten i hagen?
Detta kan vara en bidragande orsak.
Man kan också innan fodringen ge hästen ett par sockerbitar (inte nyttigt, jag vet!) för att få igång SALIVPRODUKTIONEN. vilken underlättar nedsväljandet så att säga. Eller betfor vatten kan också funka.
Ett tips kan vara att kolla så hästen/arna inte pillar i sig grus/spån eller liknande med maten.
Men jag tror på att ge rikligt med vatten under hela dagen ocg sedan pröva att främja salivproduktionen. Salivkörtlarna eller vad de heter? kan täppas till. Be en vet att kolla.

Flummiga jag....
 
Re: GAHHHHH

Jag tackar :bow: :bow: för alla era förslag. Det vi gjort nu är att vi slagit oss hårt i huvudet och börjat ge hästarna selen, för det har vi glömt bort att göra. I morse hade lilla pållan ett nytt anfall, men det var MYCKET lindrigare än det brukar se ut, kan ju vara en ren tillfällighet, men vi håller tummar och tår så vi håller på att storkna att selenet var det som hjälpte. Framtiden får utvisa.

Jag har läst alla era råd, flera gånger och än en gång TACK :bow: :bow: :bow: för att ni bryr er om och engagerar er. Kom gärna med fler förslag, jag är långt ifrån säker att det här helvetet är löst än.

Jenny
 
Re: GAHHHHH

är det Tokosel du ger? Har för mig att man kan ge rätt stor dos om det behövs, under en period. (jämförts med 1 mått per 400 kg häst som det brukar stå). Du kanske kan ringa någon vet och fråga?`För är det selenbrist så lär det krävas mer än underhållsdosen, en period?
 
Re: GAHHHHH

Vi har precis samma problem med gammmelgubben jag rider.. Det råd vi fått av vet. är att blöta ALLT foder.. Då menar jag inte bara göra det fuktigt utan göra soppa av det *nästan iaf*!! Det ska vara riktigt slabbigt så det inte kan gröta ihop sig och fastna.. Dessutom låta det ligga i blöt en timme eller 2 innan så det blir mjuk. Sen ger vi INGET som är större än havre korn.. ska vi ge frukt/morötter så river vi det. Mycket jobb men det har funkat! Han har inte haft en enda förstopppning nu på ett halvår. Sen ger vi som andra tidigare oxå sagt från marknivå.
 
Re: GAHHHHH

Det har väl gått så där, hon har haft några anfall, men dom har blivit lindrigare, elelr så är det vi som är mer härdad... :smirk:

Det vi gjort är dels ge hästen homeopat mediciner och selen (Tocosel) och sen får hon höet i hönät, ganska högt. Vi har även varit i kontakt med djurpratare som även hon rådde oss att ge maten högt då hon såg en "knöl" i hästens hals då hon sänker huvudet. Ska eventuellt ner med henne på klinik igen, och då ska vi be dom kolla om det är något som "veckar" sej när hon sänker huvudet.

Jenny
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 790
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp