En eftermiddag på förskolan

Oj, de där egna hyllorna märkta med namn, har ni fått det att funka bra? Hos oss har det varit hopplöst. Kläder försvinner iväg på fel barn ändå, hittas i bästa fall i kvarglömt-lådor eller andra barns hyllor. När 2 par väntar försvunnit på en vecka (märkta såklart) i vintras blev jag irriterad och sa ifrån. Då fick de snällt leta fram dem för jag kunde inte hitta dem någonstans i gömmorna och jag vägrar gå och köpa flera par nya vantar i veckan.

Kläder försvinner definitivt, men det drabbar föräldrarna mer än personalen - på morgonen ser föräldrarna till att allt finns på barnets plats, så när barnen ska gå ut på dagen så är det lätt för personalen att hitta. Sen kommer barnen in igen, och då försvinner saker och hamnar på fel plats, men det drabbar ju inte personalen så mycket, utan det är föräldrarna som får leta när man ska gå hem för dagen. Men visst, allt utom jackor och overaller försvinner - hittills har vi blivit av med överdragsbyxor, mössor, gummistövlar, byxor, tröjor, och massor med vantar och strumpor. De hamnar på någon annans plats, och sen tar någon annan förälder hem det och tror att det är deras.
 
@kamomillo , bara en sak till ;).

Jag tror att i princip alla håller med om att föräldrar är det viktigaste för barnen. Viktigast innebär ju dock inte "det ENDA viktiga". Även om föräldrarna är viktigast finns det ju fler ingredienser i livet som är viktiga och bra (t ex förskola och kompisar) och kompletterar vardagen.
 
Ni som har plats på f-koop, kan ni inte lista fördelar vs nackdelar, om det är OK att göra i den här tråden? Jag har ett sådant på min "att besöka"-lista inför platsbyte till vårterminen men kan inte helt greppa vad jag kan vänta mig.

Jag har vänner som har barn på föräldrakooperativ, och har blivit väldigt avskräckt. De har väldigt mycket att göra, i princip är det som ett deltidsjobb. En vecka per termin har de t ex städvecka, då ska man till dagis varje dag efter jobbet och städa 2-3 timmar. Sen tillkommer en massa administration, inte minst personalfrågor - rekryteringar, problem i personalgruppen som ska lösas, etc, och har man inte turen att någon bland föräldrarna är personalare och vill ta hand om allt sånt, så får de andra lösa det bäst de kan. Plus då att man förväntas lägga en massa annan tid på allt möjligt, det verkar svårt att hinna jobba och träffa familjen också. Det blir ju gärna lite oprofessionellt, har man otur med många viljor åt olika håll, eftersom alla jobbar med något annat egentligen och försöker lösa det hela på sin fritid (och den har man ju i regel inte massor av som arbetande småbarnsförälder).
 
Jag har vänner som har barn på föräldrakooperativ, och har blivit väldigt avskräckt. De har väldigt mycket att göra, i princip är det som ett deltidsjobb. En vecka per termin har de t ex städvecka, då ska man till dagis varje dag efter jobbet och städa 2-3 timmar. Sen tillkommer en massa administration, inte minst personalfrågor - rekryteringar, problem i personalgruppen som ska lösas, etc, och har man inte turen att någon bland föräldrarna är personalare och vill ta hand om allt sånt, så får de andra lösa det bäst de kan. Plus då att man förväntas lägga en massa annan tid på allt möjligt, det verkar svårt att hinna jobba och träffa familjen också. Det blir ju gärna lite oprofessionellt, har man otur med många viljor åt olika håll, eftersom alla jobbar med något annat egentligen och försöker lösa det hela på sin fritid (och den har man ju i regel inte massor av som arbetande småbarnsförälder).
Det där är ju så olika mellan kooperativen, alla väljer ju sina regler. Vi har tex ett år i styrelsen/barn på förskolan, sen är det bara de rullande åtagandena. Men sitter man i styrelsen har man inte lika många jourer heller så det jämnar ut sig. Jag är ju ensamstående på heltid men fixar ändå att vara engagerad i kooperativet.
 
Jag har vänner som har barn på föräldrakooperativ, och har blivit väldigt avskräckt. De har väldigt mycket att göra, i princip är det som ett deltidsjobb. En vecka per termin har de t ex städvecka, då ska man till dagis varje dag efter jobbet och städa 2-3 timmar. Sen tillkommer en massa administration, inte minst personalfrågor - rekryteringar, problem i personalgruppen som ska lösas, etc, och har man inte turen att någon bland föräldrarna är personalare och vill ta hand om allt sånt, så får de andra lösa det bäst de kan. Plus då att man förväntas lägga en massa annan tid på allt möjligt, det verkar svårt att hinna jobba och träffa familjen också. Det blir ju gärna lite oprofessionellt, har man otur med många viljor åt olika håll, eftersom alla jobbar med något annat egentligen och försöker lösa det hela på sin fritid (och den har man ju i regel inte massor av som arbetande småbarnsförälder).
Tror att det är väldigt olika på olika ställen. Jag var oxå tveksam först av de anledningar du nämner, och det finns ställen man gör massor på, och likaså ställen med oordning och "många viljor". Att vi valde vårt berodde på att det var väletablerat sen 20 år o hade/ har väldigt gott rykte. Vi har ju haft två kommunala innan varav ett jättebra och ett mediokert.

Hos oss har varje familj (oavsett hur mga barn man har- det räknas per familj) en e m i månaden från kl 14 till 17.30 med mellis o städning samt delaktighet i barngrupp. Utöver det en städdag höst o vår ( åtföljt av frivillig t ex grillfest). Sen har man någon period av förskoletiden (olika beroende på hur mga år man går där) något extra ansvar, t ex är jag kontaktförälder för ev intresserade familjer , svarar på frågor o nån gång har jag varit o visat runt på fsk en helg etc. Styrelsen består av ordf, sekr, pers. ansvarig o ekonomiansvarig och de gör ju ett lite större jobb och friställs därför från höst / vårstädning. Dock har det inte varit svårt att rekrytera till styrelsen o vill man inte sitta där behöver man inte. Vi har dessutom en anställd fsk- chef som roddar vardagen. Jag tror att det funkar bra för att vi har en tydlig grundstruktur och tydliga uppdrag.

Fördelarna m f- koop blir mer personal och mindre grupper samt kort väg till insyn och påverkan. Man lär oxå känna dr andra familjerna
 
Senast ändrad:
... Naturligt vilket är toppen när barnen börjar leka hemma hos varandra, och dessutom trevligt.

Sen passar förstås inte f- koop alla. Man behöver ju ha lite flexibilitet i sitt jobb för att fixa mellispass etc. Dock jobbar nästan alla föräldrar hos oss heltid (jag o nån mer är väl undantagen). Mellisschemat görs i god tid o man får lämna önskemål o om man ändå behöver byta pass görs det enkelt via mailgrupp.

Jag tycker det är bra att det finns olika alt inom barnomsorgen så man kan välja något som passar en själv bra :)
 
Så alla andra jobb har det lugnt och skönt hela dagarna? Glöm det. Du kan för övrigt omgående glömma att lärare har både fika och lunch i lugn och ro. Det stämmer nämligen inte.

I inlägg efter inlägg upplever jag dig som otroligt bitter. Det känns tråkigt, mest för din egen del.

Oj då! Jag jobbar på en skola nu, och vi har fika 9.40 till 9.55 varje dag, och vi har lugn och ro:bump:

Om jag är bitter eller ej är din tolkning.
I nästan varje inlägg skriver jag att jag INTE ångrar mina ca 25 år i barnomsorgen, men jag ser saker som kan förbättras, är jag bitter då?


* Jenny *
 
Fast där är du ju IGEN och säger att förskolan möjligen är bättre för "barn vars (egoistiska och hemska) föräldrar inte vill ha dem hemma" - samtidigt som du skriver om kärlek till yrket etc etc. Varför är det så omöjligt för dig se förskolan som ett värdefullt komplement till resten av livet? Våra barn har t ex aldrig gått mkt på fsk pga mina arbetstider, men den tid de får där är jättevärdefull för dem! Kompisar, gruppvana, aktiviteter och möjligheter som man inte har hemma.

Och angående detta med 15 h barn; om barnet går 15 h på fsk har man ändå sisådär 79 vakna timmar per vecka att umgås förälder / barn.

O vaddå dålig lön och dåliga arbetstider? Att man får jobba över händer i alla yrken och en snittlön på runt 28 är väl knappast uselt? Jämför förhållanden mellan fsk-lärare o t ex sjuksköterska (eller barnskötare / undersköterska) så ser du att det inte är orimligt.

All förskola är inte som det du upplevt! Och sluta skriva om "kärlek till yrket" när du så uppenbart tycker det är gräsligt.

Själv är jag överlyckligt för det komplement i form av kompisar och pedagoger som vår fantastiska förskola ger våra barn!

Och återigen, skönt för dig att du trivs bättre på nya jobbet!!

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag sårat dej, de har inte varit min mening.
79 vakna timmar med ens barn /veckan (om nu små barn är 13.42 timmar dag?) tycker jag är en dröm!
Jag kan inte be om ursäkt att JAG SJÄLV älskar varenda timme med min son, och att jag med lätthet skulle göra om det.
Skulle vi inte tagit hand om så många andras barn skulle jag gärna ha haft fler.
Det är inte alls min mening att tycka att föräldrar är hemska och egoistiska..... Jag blir lessen av dom påståendena.

Däremot blir jag glad av alla som skrivit och tackat för att jag vågar säga att förskolan inte är allenarådande, de finns föräldrar som skäms för att deras barn har kort vistelsetid, de betyder i andras ögon att de barnen får en sämre start i livet:confused:

* Jenny *
 
Oj då! Jag jobbar på en skola nu, och vi har fika 9.40 till 9.55 varje dag, och vi har lugn och ro:bump:

Om jag är bitter eller ej är din tolkning.
I nästan varje inlägg skriver jag att jag INTE ångrar mina ca 25 år i barnomsorgen, men jag ser saker som kan förbättras, är jag bitter då?


* Jenny *
Ja jag uppfattar dig som missnöjd / bitter eftersom du i vartenda inlägg talar om att förskolan mest är jobbig, stressig och dålig för både barn och personal och att det bästa vore om barnen inte behövde vara där. Gärna kryddat med att föräldrar som får utökad tid p g a skift och barnens BÄSTA eller har barn på fsk trots föräldraledighet m yngre syskon är lata och inte vill sina barns bästa. Att du sedan försöker mildra det hela med att du älskar yrket rimmar illa.

Vår fsk personal har 30 min rast varje dag (lunchen är pedagogisk måltid, gratis och inte rast) och det försöker de hålla på för allas bästa.

Bra att ni har gemensam rast på ditt jobb! Några lärare rastvaktar dock säkerligen och tar sin rast en annan gång. Lärarna har - till skillnad från dig som slutar när du slutar- jobbet med sig hem för det allra mesta.
 
Du har verkligen inte sårat mig, oroa dig inte! Jag är fullt trygg i hur jag resonerar kring mina barn. Jag tycker mest du för konstiga resonemang. Jag gillar oxå att umgås med mina barn men jag gillar även att se den umgås med kompisar och vill ge dem möjligheten att umgås och skapa band även utanför hemmet. Hur mycket jag än gillar min 3.5- åring så är jag liksom inte 3.5 själv...

Hm räknade jag fel nu. 69 timmar per vecka vaken tid om barnet går 15 h på fsk och sover 12 per dygn måste det ju bli. Mitt förskolebarn sover nog bara 11 i o för sig. På 69 h hinner man allt man vill och att få leka med kompisar 3 dagar i veckan kl 9-14 ser jag BARA som en bonus för henne.
 
Föräldrakooperativ låter lite som det jag söker. Något jag saknade på kommunal fsk var just att ta med föräldrarna i verksamheten. Det blev alltid väldigt oroligt när jag dröjde mig kvar för att ge dottern en chans att avsluta det hon höll på med, eller för all del tog tid på mig vid lämning. Dessutom känslan av att personalen ville "jaga iväg" föräldrar så fort det bara gick för att slippa oron i gruppen. Det kändes inte alls okej.

Städdagar och sånt någon gång per termin hade även den kommunala här, däremot känns det som om jag har mer på fötterna vad jag ska fråga efter, om man kan köpa sig fri från vissa åtaganden osv.
 
Ni som har plats på f-koop, kan ni inte lista fördelar vs nackdelar, om det är OK att göra i den här tråden? Jag har ett sådant på min "att besöka"-lista inför platsbyte till vårterminen men kan inte helt greppa vad jag kan vänta mig.
Jag skrev ju lite tidigare vad vi gör på vårt koop, så kolla det inlägget :).
Snabbt är fördelarna:
Mer resurser / personal och oftast små grupper
Närheten till alla och insyn i verksamheten som man får naturligt
Man lär känna barn och föräldrar - bra med tanke på att barnen gärna leker hemma hos varandra

Nackdelar:
Man måste kunna pussla bort jobbet en e m per månad per familj.

Olika koop har olika arbetsbörda. Kolla innan!

Hos oss kan man inte köpa sig fri från något och det är bara barnens vårdnadshavare som får stå för mellis etc. Någon gång har vi gjort undantag för en ensamstående mamma och hennes pappa (barnens morfar) får göra mellis. Dock får hon inte skicka någon annan utöver det. Detta just för barnens trygghet och kontinuitet. Andra regler kan säkerligen gälla på andra håll!

Sedan så gäller ju att oavsett driftsform att man besöker förskolan, lyssnar runt bland föräldrar mm mm. Det finns bra och dåliga av alla sorter!

En generell fördel med f- koop är ju att mer pengar går in i verksamheten då vissa saker ju görs ideellt. Samtidigt är det ju viktigt att de pengarna går dit de bäst behövs. Hos oss har vi prioriterat hög p- täthet, små grupper o egen kokerska.

Lycka till :)!
 
Oj vad det hoppas på TS :eek:

Jag förstår inte alls varför ni tycker att hennes inlägg är bittert? Jag upplever det som att hon beskriver hur det kan se ut en dag på en fsk något som åtminstone jag uppskattar jättemycket då jag börjat fundera på hur det kommer bli för sonen när han ska börja i februari. :)
 
Oj vad det hoppas på TS :eek:

Jag förstår inte alls varför ni tycker att hennes inlägg är bittert? Jag upplever det som att hon beskriver hur det kan se ut en dag på en fsk något som åtminstone jag uppskattar jättemycket då jag börjat fundera på hur det kommer bli för sonen när han ska börja i februari. :)
Det protesterar eftersom det inte alls är en sanning överallt utan snarare tvärtom! Jag har aldrig varit med om en sån ostrukturerad och rörig fsk som ts beskriver och då är jag mamma till ett barn men moster till fyra till som alla gått på olika förskolor, ingen har sett ut så. Inte heller någon av mina vänner berättar om något liknande utan det är struktur och trevligt istället.
 
Det protesterar eftersom det inte alls är en sanning överallt utan snarare tvärtom! Jag har aldrig varit med om en sån ostrukturerad och rörig fsk som ts beskriver och då är jag mamma till ett barn men moster till fyra till som alla gått på olika förskolor, ingen har sett ut så. Inte heller någon av mina vänner berättar om något liknande utan det är struktur och trevligt istället.

Fast jag menar inte att det ser ut så överall utan bara att det KAN se ut så :) (kanske inte ens varje dag). Vore kul om andra fsk-lärare skulle vilja gö aen liknande beskrivning på hur en dag hos dem ser ut.
Samt såklart tipsa på vad vi föräldrar kan göra för att göra det enklare för dem och för våra barn.
 
Jag skrev ju lite tidigare vad vi gör på vårt koop, så kolla det inlägget :).
Snabbt är fördelarna:
Mer resurser / personal och oftast små grupper
Närheten till alla och insyn i verksamheten som man får naturligt
Man lär känna barn och föräldrar - bra med tanke på att barnen gärna leker hemma hos varandra

Nackdelar:
Man måste kunna pussla bort jobbet en e m per månad per familj.

Olika koop har olika arbetsbörda. Kolla innan!

Hos oss kan man inte köpa sig fri från något och det är bara barnens vårdnadshavare som får stå för mellis etc. Någon gång har vi gjort undantag för en ensamstående mamma och hennes pappa (barnens morfar) får göra mellis. Dock får hon inte skicka någon annan utöver det. Detta just för barnens trygghet och kontinuitet. Andra regler kan säkerligen gälla på andra håll!

Sedan så gäller ju att oavsett driftsform att man besöker förskolan, lyssnar runt bland föräldrar mm mm. Det finns bra och dåliga av alla sorter!

En generell fördel med f- koop är ju att mer pengar går in i verksamheten då vissa saker ju görs ideellt. Samtidigt är det ju viktigt att de pengarna går dit de bäst behövs. Hos oss har vi prioriterat hög p- täthet, små grupper o egen kokerska.

Lycka till :)!
Oj, det var ju lite skillnad från @Ninnurur men ändå rätt överkomligt. Jag har tänkt hela sommaren att jag ska besöka den men det får bli i september tror jag, då får sambon följa med så han får höra med egna öron och även ställa frågor. Det kommer ju påverka honom betydligt mer än den kommunala. Samtidigt ser jag ju fördelarna just att barnen är vana vid att det dyker upp föräldrar i verksamheten på ett helt annat sätt vilket jag tycker är positivt på många sätt. Klickar man med personal vore det toppen. Nu vet jag ju mer vad jag söker med. Den här verksamheten har ju även egna skolor upp till en viss ålder.
 
Oj då! Jag jobbar på en skola nu, och vi har fika 9.40 till 9.55 varje dag, och vi har lugn och ro:bump:

Om jag är bitter eller ej är din tolkning.
I nästan varje inlägg skriver jag att jag INTE ångrar mina ca 25 år i barnomsorgen, men jag ser saker som kan förbättras, är jag bitter då?


* Jenny *

Det var ju bra att det ser ut så på din skola men det gör det verkligen inte på alla. Har ni förresten inga rastvakter?

Oavsett om du skriver att du inte är bitter så upplever jag dig, i inlägg efter inlägg, som bitter. Du kritiserar förskolor gång på gång och kritiserar samtidigt de föräldrar som låter barnen gå där.

Dessutom förstår jag inte varför barnen i startinlägget måste ha hjälp med påklädnad av ytterkläder. Något enstaka knäppande av dragkedja eller dylikt är en sak men annars bör väl de flesta barn i 3-5-årsåldern kunna klä på sig ytterkläderna själv. Definitivt bör 4-5-åringarna klara det.
Jag klär inte på min dotter utan det klarar hon själv. Dessutom resonerar jag så att om hon vill gå ut utan vantar så gör det. Ganska snart lär hon märka att det är en dum idé och således gå in och hämta vantarna själv. Om jag skulle bli tvingad att ha tjocksockar i vinterkängorna (i -10 grader) hade jag blivit orimligt varm och detsamma gäller dottern.
Låter inte förskolepersonalen ungarna tycka till om sånt? (Jag har tydligt meddelat personalen på dotterns förskola att hon inte ska kläs på mer kläder än hon själv önskar. Mina föräldrar gjorde detsamma med mig.)
 
Fördelar:
Man får en mer personlig relation till personalen och alla barn och föräldrar.
Man känner större ansvar för förskolan (vi äger huset).
Vi har roliga fester tillsammans.
Vi har fixardagar på gården.
Det är flexibelt.
Man får jobba i barngruppen ibland (oerhört trevligt!).
Det blir ens utökade familj.
Mindre barngrupp - varje barn blir verkligen sett och tillgodosett!

Nackdelar:
Städning på rullande schema. Men det är bara en gång/termin och den går att betala bort till städfirman :)
Den mindre barngruppen har gjort att min dotter är ensam född -11, men hon ska ändå inte gå på samma skola som de andra så det gör ändå inte så mycket.

Jag har 8 förskolor inom 500 m från lägenheten men åker ändå 1,5 km till den här förskolan, det finns ingen som är bättre!!
Hur ser er föräldramedverkan ut, förutom att man städar en gång (en gång eller en vecka? ) per termin? Nyfiken på hur andra har lagt upp det!

Jag håller med dig om ALLA fördelarna - var bara inte lika bra på att skriva ner dem :).
 
Hur ser er föräldramedverkan ut, förutom att man städar en gång (en gång eller en vecka? ) per termin? Nyfiken på hur andra har lagt upp det!

Jag håller med dig om ALLA fördelarna - var bara inte lika bra på att skriva ner dem :).
Varje fredag em har vi jour, då är det två föräldrar där. Den ena är familj 1 och har då städansvaret på helgen (städfirma i veckorna). Om det är behov av det så skottar denna familj också snö på morgonen. Den andra är familj 2 och då har man bara jouren. Man brukar vara en av varje en gång/termin. Utöver det är det styrelseuppdrag, fixardag en gång/termin (obligatorisk) och fixarlista där personalen delar ut uppdrag som måste fixas löpande och inte kan vänta till fixardagen.
Jag anordnade också en loppis i höstas, det hoppas vi kunna bli återkommande.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp