En eftermiddag på förskolan

Tyvärr har vare sig 15 på snåbarn eller 20 på äldre varit standard på de förskolor jag har erfarenhet av. Men mina barn är 10 resp 7, vet att det var annan standard förr.

Det är helt klart standard just nu här iaf, men jag håller med om att det var annan standard förr - jag vill minnas att det var större grupper när jag var liten.
 
Det är helt klart standard just nu här iaf, men jag håller med om att det var annan standard förr - jag vill minnas att det var större grupper när jag var liten.
Vet du något om mängden barn/personal? Och om det var rörigt eller en bra miljö?
 
När du var liten

Helt klart färre och mindre engagerad/kunnig personal då. Det var inte någon särskilt bra miljö, personalen hade inte riktigt koll vilket var jobbigt, eftersom det var en del barn som slogs, och som man var rädd för eftersom de fick hållas. Enligt min mening går det inte att jämföra, förskolorna mina barn går på idag är otroligt mycket bättre på alla vis än vad som erbjöds när jag var liten. Allt var definitivt inte bättre förr.
 
Ja, precis, man slussar ut barnen. De tar inte in 20 barn i hallen, stänger grinden och låter alla vänta tills sista barnet är påklätt, för då blir det ju kaos, utan de tar ut kanske fem barn i hallen, klär på dem, och tar ut dem med en personal som sen är kvar med dem ute, under tiden tar man in fem nya barn, klär på dem, och så vidare tills alla barn är påklädda och ute.

2 vuxna på 20 småbarn har jag inte upplevt, standard på småbarnsgrupperna är 15 barn, varav kanske 10-12 är där samtidigt (alltid några som är sjuka/lediga/hemma), och tre vuxna. De verkar inte ha några problem att få ut barnen utan kaos på den bemanningen.
Vi hade 17 på småbarn och de var ofta 2 på det för det var alltid personal borta. Vi var 3 personal (varav en heltid) på 20 st femåringar och lånade alltid ut en till småbarn så då var vi två. Men det gick utmärkt eftersom det var en väldigt arbetad grupp!
 
Vi hade 17 på småbarn och de var ofta 2 på det för det var alltid personal borta. Vi var 3 personal (varav en heltid) på 20 st femåringar och lånade alltid ut en till småbarn så då var vi två. Men det gick utmärkt eftersom det var en väldigt arbetad grupp!

Förskolan mina barn går på har en rekryteringsfirma/vikariepool som huvudman, så de har i princip alltid vikarier när någon är sjuk. Så det är väldigt mycket vanligare att det saknas barn (händer väl i princip aldrig att alla barn verkligen är där) än att det saknas personal. Det gör ju också att personaltätheten blir större i praktiken än det är på pappret.

Men jag håller verkligen med om att det gör stor skillnad om det är en väl arbetad barngrupp där rutinerna sitter, blir otroligt mycket mindre skrik och kaos då.
 
Förskolan mina barn går på har en rekryteringsfirma/vikariepool som huvudman, så de har i princip alltid vikarier när någon är sjuk. Så det är väldigt mycket vanligare att det saknas barn (händer väl i princip aldrig att alla barn verkligen är där) än att det saknas personal. Det gör ju också att personaltätheten blir större i praktiken än det är på pappret.

Men jag håller verkligen med om att det gör stor skillnad om det är en väl arbetad barngrupp där rutinerna sitter, blir otroligt mycket mindre skrik och kaos då.
Vi stod ALLTID en man kort den dagen någon personal sjukanmälde sig.
 
Å
Då tas det en personal från stora sidan. De små klarar sig inte.
Å då blir de stora lidande o får inte sina aktiviteter, grupper etc .

Jag undrar hur det kommer sig att Sthlms kommunala förskolor prioriterar 30 h för alla när ekonomin verkar så ansträngd?
 
Å

Å då blir de stora lidande o får inte sina aktiviteter, grupper etc .

Jag undrar hur det kommer sig att Sthlms kommunala förskolor prioriterar 30 h för alla när ekonomin verkar så ansträngd?

Ekonomin verkar inte särskilt ansträngd? Jag bor i Stockholm, och grupperna är sällan större än 15 barn, tre personal per grupp, och alltid vikarier om någon personal är sjuk. Jag vet inte riktigt vad mer man kan begära?
 
Å

Å då blir de stora lidande o får inte sina aktiviteter, grupper etc .

Jag undrar hur det kommer sig att Sthlms kommunala förskolor prioriterar 30 h för alla när ekonomin verkar så ansträngd?
Jag föredrar helt klart 30 h framför 15. Vi har inte haft mer än 1-3 barn per grupp och det har alltid känts mer som ett straff för de barnen med syskon än som en vinst för de andra. Men för vissa är det nog toppen.
 
Ekonomin verkar inte särskilt ansträngd? Jag bor i Stockholm, och grupperna är sällan större än 15 barn, tre personal per grupp, och alltid vikarier om någon personal är sjuk. Jag vet inte riktigt vad mer man kan begära?
Låter ju jättebra! Inte så som @Brandgul beskrev det.
Å andra sidan kanske det inte rör sig om så stora summor de sparar på att ge 15 h i stället för 30, och för många barn (vår största hade älskat det!) är det ju toppen! Tänkte som sagt mest på de 17 barnen på två pers och att 30 h för daglediga är väldigt generöst jämfört m resten av landet.
 
Låter ju jättebra! Inte så som @Brandgul beskrev det.
Å andra sidan kanske det inte rör sig om så stora summor de sparar på att ge 15 h i stället för 30, och för många barn (vår största hade älskat det!) är det ju toppen! Tänkte som sagt mest på de 17 barnen på två pers och att 30 h för daglediga är väldigt generöst jämfört m resten av landet.

Jag tror inte man sparar så mycket, och ekonomin verkar ju i vilket fall inte särskilt ansträngd. Det beror väl lite på hur skatteunderlaget ser ut lokalt, hur det ser ut med inkomster, arbetslöshet, etc? Och prioriteringar såklart, i Stockholm verkar förskolan vara rätt prioriterad. Min fråga är väl mest hur i all världen man hinner sova om man har båda barnen hemma? Iofs kanske man tvingar barnen till att ha samma sovtider, och stora barnet till att sova mycket, för att få ihop det, det funkar väl också kanske. Eller begränsar nattamningen.
 
Jag tror inte man sparar så mycket, och ekonomin verkar ju i vilket fall inte särskilt ansträngd. Det beror väl lite på hur skatteunderlaget ser ut lokalt, hur det ser ut med inkomster, arbetslöshet, etc? Och prioriteringar såklart, i Stockholm verkar förskolan vara rätt prioriterad. Min fråga är väl mest hur i all världen man hinner sova om man har båda barnen hemma? Iofs kanske man tvingar barnen till att ha samma sovtider, och stora barnet till att sova mycket, för att få ihop det, det funkar väl också kanske. Eller begränsar nattamningen.
Vad det gäller att sova så har det inte varit nåt problem, barn 1 (den som ändå inte hade något storasyskon) sov som en kratta, barn 2 o 3 sover jättebra. Och vi har / har inte haft några tvingande sovtider, storasyskon har i princip slutat dagsova när småsyskon fötts. Samsover o nattammar i princip sovande (dock ej med ettan- man lär sig ;)) men däremot hade säkerligen våra större barn gärna varit på fsk mer än 15 h även om det funkat bra det med. De har ju ändå gått 9-14 ti, on, to o så har vi försökt hitta på något (kompislek, öppen fsk etc) må o fre.

Din fsk verkar ju toppen, men den var väl inte kommunal? @Brandgul har väl jobbat kommunalt i Sthlm o den bemanning hon nämnde kändes ju sådär.

Men samtidigt sparar man kanske inte så stora summor på att bara låta 30- h - barnen gå 15 h (vilket ju är minimum och standard i de flesta kommuner) o då är det ju jättebra :). Själv hade jag nog valt typ 15 h om jag var fl o storasyskonet var under ca 3 o sådär 25 - 30 om det var äldre o jag fick välja.

Men eftersom valet aldrig har varit aktuellt har 15 ändå varit ok. Ganska ofta kompisar med hem sen dock :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 699
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 263
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp