En eller flera hästar? Fördelar/nackdelar? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Miiikaela_

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Och jag tränar på med mitt lilla odjur…. :pHan växlar precis som vanligt mellan att vara fantastiskt rolig och härlig till att vara hmm mindre rolig och härlig men det är ju lite sån han är. Har han en dålig dag så har han och då är han otroligt svårjobbad. Det känns ändå som att de bra passen är betydligt fler vilket såklart är huvudsaken och hans personlighet är ändå ganska underbar (med vissa få undantag). Det känns som vi kliver på framåt i utvecklingen vilket såklart gör mig glad. Han är alltid lite extra svår under pälsfällning/sättning vilket gör att alla pass som är bra just nu egentligen är en bonus. :)

Däremot har jag blivit himla sugen på att eventuellt, kanske skaffa mig en till… :nailbiting: Jag har inte helt bestämt mig än men jag är bra sugen. Jag skulle vilja utvecklas mer och få fler ridtimmar i sadeln och då känns ju en till påläggskalv som en bra idé, samtidigt som jag gillar att göra annat också och med det kanske det blir lite övermäktigt. Så ni som har två, vad är största skillnaden? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Tycker det var stor skillnad. Man har liksom en flock. Man kan ofta få en egen hörna, en egen hage och blir inte lika beroende av andra. Nackdelen är att allt jobb som blir x 2, hovslagare x 2 ink kostnad.
Instämmer. Jag hade alltid sällskap till mina, slapp vara beroende av när andra vill ta in sina och kunde dessutom ha en egen liten stalldel där jag bara kunde rå om mina.
Egentligen bara fördelar, om man bortser från tidsaspekten och ekonomin, och att sysslor som nu är mysiga (typ klippa häst, bada häst, putsa av grejer, byta från sommar- till hösttäcken i stallet osv) då tog evinnerlig tid och jag aldrig hann med att vara i fas. Jag försöker komma ihåg det dåliga när suget efter en till slår till... ;)
 
Tycker det var stor skillnad. Man har liksom en flock. Man kan ofta få en egen hörna, en egen hage och blir inte lika beroende av andra. Nackdelen är att allt jobb som blir x 2, hovslagare x 2 ink kostnad.

Instämmer. Jag hade alltid sällskap till mina, slapp vara beroende av när andra vill ta in sina och kunde dessutom ha en egen liten stalldel där jag bara kunde rå om mina.
Egentligen bara fördelar, om man bortser från tidsaspekten och ekonomin, och att sysslor som nu är mysiga (typ klippa häst, bada häst, putsa av grejer, byta från sommar- till hösttäcken i stallet osv) då tog evinnerlig tid och jag aldrig hann med att vara i fas. Jag försöker komma ihåg det dåliga när suget efter en till slår till... ;)

Eftersom jag stå på lösdrift med min nuvarande och i så fall skulle göra det även med nummer två så är jag ju aldrig beroende av andra så heller mer än när mitt egna vilddjur inte vill vara inne själv O_o så en del av fördelarna ni delar kommer jag nog inte märka av... hmm får ta mig en rejäl funderare helt enkelt. Självklart ser man just nu bara fördelarna... kanske får ta och lista nackdelarna också :nailbiting: eller så lever jag i förnekelse...:D)
 
Jag hade två under hela den här jobbiga vintern och tyckte det var lite segt. Sen sålde jag den unga och i sommar har en känts alldeles för lite! Men ridmässigt är det toppen, särskilt med två som är rätt olika.
 
Jag har haft två i rätt många år nu. Det är verkligen dubbelt så mycket tid och pengar som går åt. Men som andra säger skapar det ett oberoende av andra vilket jag verkligen uppskattar. Tex att jag kan ha ett eget stall med bara mina två hästar och slippa dela stall med andra människor-för mig är det bara helt underbart. Annan fördel är att en för det mest åtminstone har en häst att rida på om någon är skadad. Så sålänge en känner sig ha tid ork och lusten med två har det sina fördelar :).
 
Jag har två sen lite drygt ett och ett halvt år. Det är tidskrävande och dyrare men jag trivs väldigt bra med det. En väldigt god vän till mig rider den äldsta två- tre dagar i veckan vilket avlastar massor. Dessutom hjälper hon till med att packa höpåsar o mocka hage.
 
Nu har jag ju visserligen inte två hästar i syfte att ha två att rida själv utan jag har en stor häst och en ponny som barnen rider, men jag måste instämma både med fördelarna och nackdelarna som nämnts. Det är jättemysigt att hästarna alltid har varandra. De går tillsammans i en egen hage och är en egen liten flock. Vi har haft dem hemma på sommarbete de senaste åren och det hade ju inte varit möjligt om de inte haft varandra som sällskap. MEN, det är verkligen dubbelt så mycket jobb med två hästar. De dagar barnen är med i stallet tar de hand om ponnyn mer eller mindre själva, men ibland tar jag båda själv och tömkör den lille och rider min store och då blir det många timmar i stallet. Även när hovslagarräkningen, eller stallhyran, ska betalas så blir det rätt kännbart att de är två. Innan vi köpte ponnyn inbillade jag mig nog att han skulle ”åka med på köpet” på nåt sätt så att två hästar skulle vara typ som en och en halv, både tids- och kostnadsmässigt. Så upplever jag inte att det har blivit. Trots det tycker jag det är jättemysigt med två hästar och känner att det faktiskt är värt både tiden och pengarna.
 
Jag följer tråden med intresse. Jag har förmodligen råd med en häst till om jag vill, och har inga barn eller andra krav på fritiden. Jag tittar på annonser regelbundet, men det känns fortfarande lite tight... :confused:

Arbetar ni heltid?
Hur krävande anser ni att era arbeten är?
Har ni budget för framtida bilbyte eller oförutsedda utgifter? Hur stor budget?
Lånar ni ut era hästar till medryttare? Betalar dom?
Har ni båda ridbara (friska sedan minst ett år) hästar?
Har ni en partner som fungerar som ekonomisk back-up eller investerar i andra saker som kan vara viktiga (bil, hem, matinköp, husdjur) när ni lägger pengar på häst?
Har ni någon annan anhörig som hjälper till ekonomiskt (lite dyrare ridrelaterade julklappar, födelsedagspresenter som täcker upp, osv)?

Vad är ert bästa tips för att få ihop vardagen med två hästar?
 
Arbetar ni heltid?
Ja

Hur krävande anser ni att era arbeten är?
Kan vara kvävande till och med om man inte ser upp (är lärare i grundskolan).

Har ni budget för framtida bilbyte eller oförutsedda utgifter? Hur stor budget?
Ja men brukar inte köpa så dyra bilar samt att vi oftast har två-tre så det är inte panik om en går sönder. Försöker ha sexsiffrigt på kontot. Hästarna har eget konto.

Lånar ni ut era hästar till medryttare? Betalar dom?
Nej. Skulle dock gärna göra det bara för sällskapets skull.

Har ni båda ridbara (friska sedan minst ett år) hästar?
Ja, oftast. I år till största delen ridbar men ej frisk (trasig menisk, under igångsättning under lååång tid). Den andra helt som vanligt.

Har ni en partner som fungerar som ekonomisk back-up eller investerar i andra saker som kan vara viktiga (bil, hem, matinköp, husdjur) när ni lägger pengar på häst?
Nej, vi köper det vi gemensamt behöver tillsammans. Bilar, traktor, ny frys när det behövs och sånt. I övrigt köper vi det vi själva vill ha (ny häst, hästtransport, fyrhjuling, skoter osv).

Har ni någon annan anhörig som hjälper till ekonomiskt (lite dyrare ridrelaterade julklappar, födelsedagspresenter som täcker upp, osv)?
Har anhöriga men de köper inte sånt, annat än till sig själva.

Vad är ert bästa tips för att få ihop vardagen med två hästar? Ingen aning, var så länge sedan jag bara hade två hästar.

@Oh_really
 
Jag har haft två ridhästar tidigare som var till mig själv. Hade svårt att hinna med att motionera båda exakt som jag ville.

Har två nu, rider dock bara den ena, skulle inte hinna med två. Och helt ärligt, inte orka heller. Har medryttare på sällskapsponnyn, så hon går 3-5 dagar i veckan ändå.

Jag har dom hemma på gården, så det blir inte "så dyrt". Men mest för att sällskapsponnyn kan skos var 8-10 vecka utan problem och aldrig har behövt åka till veterinären, äter lite hö och inget kraftfoder. Så hon är billig i drift. Ridhästen har en förmåga att vilja göra sig illa lite för ofta, skos var 4-5 vecka. Det drar fort iväg!
 
När jag skrev att jag hade två menade jag att jag hade två hästar jag hade huvudansvaret att rida. Maken och jag har tillsammans i princip alltid fyra hästar. Just nu är det varsin ridhäst, ett avelssto och ett föl. Skötselmässigt är det inte så stor skillnad på två, tre eller fyra, men kostnaden stiger en hel del. De ridna hästarna kostar förstås ännu mer med skoning och träning. Hästarna är vårt gemensamma intresse och vi ser gemensamt till att ha råd med de hästar vi vill ha och göra lämpliga prioriteringar när så är nödvändigt. Vi har inga anhöriga som är det minsta intresserade av hästar och ingen av oss har fått något ekonomiskt stöd för hästar eller ridning, någonsin.
Vi har inga medryttare, och på våra egna ridhästar är det inte aktuellt - vi vill rida själva. Däremot har jag fått ett par förfrågningar om medryttare och funderar på om jag ska sätta igång avelsstoet. Hon skulle kunna fungera som läromästare för en medryttare tror jag. För vår skull är det inte så viktigt, men kan hon glädja någon annan är det en bra grej. Om det blir så kommer vi vara rätt noga med vem som blir medryttare - det måste vara någon som är trygg med att hantera även unghästar och som vi är trygga med att ha i stallet.
Jag gillar att ha två hästar och rida och har haft det ganska många år, men lite till och från. Jag har aldrig bott så jag haft tillgång till ridhus utan att behöva lasta och köra - och det gör att det kan vara lite drygt att rida och träna två vintertid. Utöver det tycker jag att det är rätt perfekt att ha två.
 
Jag har 3 nu , den gamle har jag medryttare på. En period där hade jag bara en häst själv att rida. Jag hade oceaner av tid och lust och kände mig utvilad och rik.... Sen fick jag en till och återgick till fattigdom, trötthet och olust 😑
Men häst nr 3 är en fantastisk häst så i slutändan är det ju ändå värt det.
 
@Oh_really
Arbetar ni heltid? Ja, 170+ h/månad
Hur krävande anser ni att era arbeten är? Fysiskt så är jag rätt mör efter en arbetsvecka, sedan tillkommer lite "förtroendeuppdrag" på fritiden ibland.

Har ni budget för framtida bilbyte eller oförutsedda utgifter? Hur stor budget?
Har en buffert på en dryg månadslön, men hästarna har ett eget konto som jag hoppas ska räcka till deras utgifter. Lägger in månadskostnaden och avrundar uppåt så det alltid finns att ta av.

Har ni båda ridbara (friska sedan minst ett år) hästar?
Båda ridbara! Ena visserligen under inridning och av den anledningen är det inte aktuellt med medryttare, kanske blir det framöver om inte hästantalet krymper. Känns svårt att få betalt dock.

Har ni en partner som fungerar som ekonomisk back-up eller investerar i andra saker som kan vara viktiga (bil, hem, matinköp, husdjur) när ni lägger pengar på häst?
Har ni någon annan anhörig som hjälper till ekonomiskt (lite dyrare ridrelaterade julklappar, födelsedagspresenter som täcker upp, osv)?
Nej, sköter det själv :)

Vad är ert bästa tips för att få ihop vardagen med två hästar?
Göra det enkelt för sig. I mitt fall lösdrift med lite service nära hemmet och väldigt barnvänligt stall. Nära till anläggning och sparar tid på att inte behöva åka runt med släp.
 
Arbetar ni heltid? Ja, jag gjorde det när jag hade 4 egna hästar plus en extra åt en vän som hade ridförbud några månader. Nu har jag ett barn på 2 år och så jobbar jag 50% och äger 3 hästar (1 är ute på foder).

Hur krävande anser ni att era arbeten är? Medel.

Har ni budget för framtida bilbyte eller oförutsedda utgifter? Hur stor budget? Ja. Med 4 hästar en mycket liten, nu 6-siffrigt.
Lånar ni ut era hästar till medryttare? Nej

Har ni båda ridbara (friska sedan minst ett år) hästar? Med 4 så var 3 ridbara och kunde tävla. Nu med 2 hemma har jag bara en igång eftersom den ene ifjol gick i pension.

Har ni en partner som fungerar som ekonomisk back-up eller investerar i andra saker som kan vara viktiga (bil, hem, matinköp, husdjur) när ni lägger pengar på häst? Ja, men jag köper själv bil, släp och största delen av hushållets mat.

Har ni någon annan anhörig som hjälper till ekonomiskt (lite dyrare ridrelaterade julklappar, födelsedagspresenter som täcker upp, osv)? Tidigare, ja. Nu, nej.

Vad är ert bästa tips för att få ihop vardagen med två hästar? Matlåda, handla utrustning på rea och kunna rida med handhäst.

Att ha 4 hästar var för mig korkat på riktigt, det tog en jävla tid och kostade sjukt mycket pengar, inte heller hade jag råd att träna som jag önskade.

Jag har eget stall med lösdrift, hade jag varit tvungen att betala stallhyra hade jag nog bara råd med en häst. Jag tittar alltid på hästannonser, det är nog en form av missbruk ;)
 
Arbetar ni heltid? Ja, jobbar 11-timmarspass fyra dagar/vecka. Ledig onsdagar vilket är guld värt!
Hur krävande anser ni att era arbeten är? Nja, det beror på vem en frågar. Mina kollegor ticker att det är vansinnigt stressigt och jag blev även "varnad" för stressnivån när jag började. Men tycker inte det är så krävande även om det kräver både planering och fysisk ansträngning (kör färdtjänst/sjukresor med rullstolsbil)
Har ni budget för framtida bilbyte eller oförutsedda utgifter? Hur stor budget? Nej. Men jag har bra kreditvärdighet ;p.
Lånar ni ut era hästar till medryttare? Betalar dom? Näver bäver. Har mina hästar för att jag vill rida. Har haft inlånad tävlingsryttare till den ena för nåt år sen men insåg än mer att jag vill göra det själv.
Har ni båda ridbara (friska sedan minst ett år) hästar? Ja, just nu. Men har gått igenom långa perioder med skadade och sjuka hästar.
Har ni en partner som fungerar som ekonomisk back-up eller investerar i andra saker som kan vara viktiga (bil, hem, matinköp, husdjur) när ni lägger pengar på häst? Jag är gift nu och min man tjänar väldigt mycket mer än mig. Så han betalar mer i det dagliga hushållet. Men jag vet att jag skulle klara mig ensam också, hade två hästar även när jag var singel.
Har ni någon annan anhörig som hjälper till ekonomiskt (lite dyrare ridrelaterade julklappar, födelsedagspresenter som täcker upp, osv)? Mamman hjälper mig ibland, tex vid sadelköp och så önskar jag mig gärna dyra saler som stövlar, vinterjackor osv i present/julklapp.
Vad är ert bästa tips för att få ihop vardagen med två hästar? Om du tycker det är för jobbigt är det troligen inte värt det. Jag älskar livet med mina hästar och är 100% att det är detta jag vill göra. Rida, träna, utvecklas och bli bättre!
 
Jag hade två hästar ett par år. Då jobbade jag som tränare och jobbade en hel del på anläggningen mina hästar stod på. Det var toppen att kunna träna de egna häsarna om man fick lucka i schemat. Problemet var väl också att man ibland inte orkade rida båda sina egna efter att ha ridit en massa andra.
Jag har ärvt en del pengar och har iom det alltid haft buffert, även innan jag jobbade. Min pappa hjälpte mig ekonomiskt då jag var yngre.
Men ingen sambo etc har behövt vare sig betala.

För mig blev lösningen en period att ha unghästen på lösdrift för att spara tid. Jag mockade också "good enough" och stod inte och silade hela boxarna i en h per box. Jag försökte ibland spara tid genom att borsta där utrustningen skulle sitta och ibland bara dra på ett träns och rida barbacka. Ibland fick unghästen gå som handhäst med.
En del utrustning kunde de dela, vilket ju blev bra ekonomiskt.
Det var svårt att hinna med hästar, jobb, socialt liv etc. Jag prioriterade den här perioden mig själv, hästarna och den utbildning jag fick genom det för att ha en stadigare grund att stå på som tränare.

Jag har inte haft medryttare. Men mina har kunnat användas lite i undervisning och då dragit in någon krona.

Just nu hinner jag knappt med en häst. Så även om jag gärna vill ha två igen får jag nog inrikta mig på att försöka hinna med min enda.
 
Arbetar ni heltid? Ja
Hur krävande anser ni att era arbeten är? Går lite upp och ner men över lag är det lagom arbetsbelastning och jag älskar mitt jobb.
Har ni budget för framtida bilbyte eller oförutsedda utgifter? Hur stor budget? Vi har buffert för lite olika saker men inga stora pengar på hög utan det brukar lösa sig ändå.
Lånar ni ut era hästar till medryttare? Betalar dom? Jag och dottern rider våra hästar. Maken ibland. Min kompis lånar en då och då när hon blir ridsugen eftersom hennes bara är 2 år. Men medryttare vill jag inte ha och har inget behov av.
Har ni båda ridbara (friska sedan minst ett år) hästar? Japp
Har ni en partner som fungerar som ekonomisk back-up eller investerar i andra saker som kan vara viktiga (bil, hem, matinköp, husdjur) när ni lägger pengar på häst? Vi har helt gemensam ekonomi.
Har ni någon annan anhörig som hjälper till ekonomiskt (lite dyrare ridrelaterade julklappar, födelsedagspresenter som täcker upp, osv)? Nej behöver jag något köper jag det själv.

Vad är ert bästa tips för att få ihop vardagen med två hästar? Vet inte riktigt, jag har alltid haft minst två hästar så det skulle kännas konstigt att bara ha en. Det är jag som tränar dom men ett par dagar i veckan rider jag och dottern tillsammans och hon är bara 6 år så det blir lugnare motionsturer bara. Sen har jag fördelen att jobba hemma och utnyttjat därmed min lunchtimme till att rida. Båda islandshästarna tränas på något sätt fem dagar var per vecka och lilla shettisen fyra dagar. Ofta blir det en dag i veckan som hela familjen motionerar hästarna tillsammans, jag och äldsta dottern rider varsin häst och maken och yngsta dottern kör shettisen. Dressyrträningen och annan mer målinriktad träning sköter jag själv. Den ekonomiska biten har vi inga problem med. Har hästarna hemma på lösdrift och har min kompis halvblod inackorderad så den (lilla) hyran hon betalar går ju till inköp av spån, foder eller annat som behövs. Men hon är inte inhyrd här för att vi har behov av att ha någon inhyrd, utan det är för att det är hon och vi trivs ihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 395
Senast: Spike
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 579
Senast: Hedinn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp