En evig väntan......

Hej Anne!

Det jag hade tänkt var inte att rida ut i första taget utan mer att kunna träna stanna, starta och svänga själv på volten utan att Marita leder. Jag förstår om hon ger Hrói ett extra stöd men kan jag avvara det snart eller ska vi köra vidare ett tag till. När är det dax att rida själv, utan ledare? Jag har ingen som helst brådska ut i skogen, ridandes. Dessa skogsturer kan jag promenera med honom.

Jag brukar rida ut (alltid med sällskap) när det går att stanna, svänga och starta utan problem.

Du menar alltså att jag ska träna med stanna, start och sväng i c:a 2 månader. Med ledare ett tag till för att sedan, inom denna tidsram av 2 mån,slopa ledaren? Jag kommer att variera med longering, skogsturer per hand osv.

Vad jag menar är att totalt ska allt ta ca 2 månader, dvs från sadelvänjning till att kunna gå kortare turer ute utan ledare.

Hur gör du med nosgrimma? vilket typ och när börjar du med det?

Jag börjar med det när det är dags att rida ut utan ledare. Jag använder vanlig remontnosgrimma som jag sätter fast löst, ungefär hälften mot normal inspänning för att hästen inte ska kunna gapa helt och hållet.

Hur fäster du tygeln när du börjar rida själv?

Jag fäster tygeln som vanligt men använder den mycket lite. Rider mest på röst och vikter.

När ska jag börja tänka på att ev. trava? Ska jag göra det först när jag kan rida själv eller tidigare under longering?

Detta moment har jag varierat lite beroende på hur hästen är. Det är svårt för hästen att balansera sig i trav på böjt spår och det är bättre att börja med detta ute tycker jag. Något som jag har som regel är att aldrig ge mig ut ensam i skogen med en unghäst. Jag har sett tråkiga exempel på hästar som blivit pådrivna när de stannat (som de kan göra när de är unga och funderar) och sedan slagit runt med sin ryttare. Det är alltid bäst att ha med sig en äldre och lugn häst som går först och banar väg. Då brukar det inte bli problem.

Så här gör jag - hoppas att det hjälper dig på traven ;)

Katrin
 
:smirk: man tager vad man haver - så att säga! är man ensam så är man!

Pållen fick jag gå ut med o rida hem.

Pållan fick jag rida ut o gå hem med :D!

Så de va lite olika mina kära pållar!

Ta de lugnt bara...ta det i den takt du tycker känns bäst. Fick kritik för jag var "långsam" under min inridning - men det ska ta den tid JAG tycker behövs o inte vad ANDRA tycker är lämpligt.

En lugn o bra grundutbildning är säkert guld värd!

Lena
 
Tack för svar allihop!!!

Nu har jag ridit Hrói 5 ggr. Det har gått så bra. Har ridit lite själv utan Marita ledandes. Hrói blev lite vimsig först men sen gick det jättebra. Han har nu vilat i 2 dagar och idag var vi ut på en skön promenad på den väg som jag kommer att rida ut på först. Helgens upplägg är att rida lite på volten imorron sen ut med Marita som sällskap under helgen. Både ledandes och bara följa med brevid. Går detta bra ska jag rida ut med Hróis hagkompis en liten bit på söndag.
Jag tror att det kommer att gå bra. Han känns trygg och stabil. Jag tar en liten bit i taget så får vi se.

Jag tror att han behöver komma från ridbanan då han känns lite trög och tung där. Det borde ge honom mycket uppmuntran att komma ut.

Då ni har ridit ut de första gångerna, om hästen plötsligt börjar trava tex. har ni då stoppat dom eller får dom då trava på en bit? Om allt känns bra när jag rider ut ska jag då uppmana honom att trava lite eller får han välja helt själv när, om och var? Anne
 
Jag tycker,att det är en ledarfråga om hästen bestämmer vilken gångart den ska gå i. Så jag känner själv, att det är JAG som ska bestämma gångarten o inte hästen....

Om det händer, att hästen plötsligt travar iväg utan kommando, låtsas att du VILLE det, trava en bit med rätt hjälper o sakta in o starta traven igen.

Lena
 
Hej Balderum, jag är mycket tacksam för att du svarar på min eviga ström av frågor !! :bow:

Visst är det en ledarfråga det där med att trava iväg. Han är mycket framåt och kliver på bra när vi är ute på promenad men jag känner tillika att jag har honom med mig och han lyssnar bra. Därför tror jag att han säkert vill trava iväg en bit, på eget initiativ. Jag tror att helgens övningar i det fria kommer verkligen att uppmuntra honom och ge positiv syn på att jag sitter på hans rygg. Ännu har han väl accepterat mig där men nog är det kuligare i skogen. :) Anne
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 906
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp