En evig väntan......

A

Anne

.....har idag tagit sin ände. Efter 4 års väntan har jag idag suttit på honom för första gången.

Innan sommaren for jag ju av med dunder och brak när jag skulle försöka första gången. Sedan har han fått vila i 4 månader och för 2 veckor sedan började jag arbeta med honom igen. Han har helt klart mognat under denna tid. Och nu kändes det som om det var dax.

Han var helt lugn och allt gick så där bra som man bara drömmer om. Det är en hisnande känsla att få sitta där för första gången på en häst man köpte som fölunge.

Kanske en onödig tråd men jag ville bara delge er här på forumet att det har gått så himla bra. Jag har ju bett om hjälp några gånger. Det tar nog ett tag att fatta detta tror jag. Anne

:love: :rofl: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Vad roligt, hoppas att jag skall ha möjlighet att vara med "hela vägen" med någon (egen) häst i framtiden. :)
 
Det är verkligen en spännande upplevelse!!

När jag red in mitt sto gick allt så lugnt o fint till första månaderna, till en dag något hände - något ljud eller något missförstånd o jag for av med samma dunder o brak o bröt revbenet....:cool:

Lena
 
Det var en underbar och skräckblandad känsla att sitta upp. Den gången jag satt upp och brakade i backen , fick jag omtalat för mig att gjorde han så igen hade han utvecklat en ful ovana samt att han förmodligen var oinridningsbar!! :crazy:

Detta gjorde mig både skräckslagen och rädd. Jag har ju inte ridit in någon häst förr och därför inte vetat vad jag har att vänta. (Då litar man på vad andra säger.) Det vet jag ju inte nu heller men jag är så korkad att jag vill prova i allafall. Dock med god handledning av kurser och instruktörer. Erkända och rekommenderade instr! Men jag vill göra jobbet själv och därmed tillika utvecklas med min häst.

Så ni förstår att gårdagen var flera segrar på en gång. Jag vågade mig på att försöka igen, hästen har utveckats, han är visst ridbar, jag kom över mig rädsla. Mitt självförtroende steg kan man väl säga. :o Anne
 
Kul att det gick bra! Jag tyckte också att det var en hissnande känsla när jag satt på min islänning första gången i våras! (Nåja, allra första gången, förra hösten gick det åt pipfanders) mvh Superbusan
 
Jag längtar efter den känslan du beskriver! Jag har hela den 4år långa evigheten framför mig :crazy: Men om några år kommer Kveikja o jag tölta runt i skogarna :)

Hoppas att allt går bra för er i fortsättningen!

MVH Susanne och Kveikja
 
Så roligt! 'Skräckblandad förtjusning' är det uttryck som bäst passar unghästar och -hantering tycker jag :)
 
Hihi...jag var tvungen sitta upp efter jag hittat stoet igen. Både hon o jag skakade!! :p

Sen var det omöjligt att rida, utan massvis med värktabletter, så lämnade henne på inridning istället.... :angel:

SEN gick det bättre! När vi förstod varann igen. Jag förstår verkligen det här med skräckblandad känsla - det tog lite tid innan det försvann!

:banana: Lev på ditt självförtroende nu!!! :banana:

Lena
 
Hela dagen igår efter första uppsittningen gick jag omkring och hade en sån där knaskänsla i magen. WOW, jag har suttit på honom :banana: Ömsom fjoritsnoja, ömsom vild förväntan på framtiden. Det är ju en ny "värld" som öppnar sig.

Igårkväll var det dax igen. Naturligtvis hade hästarna i hagen brevid paddocken tokryck och skenade runt vilket ledde till att Hrói blev lite spänd. Men han lugnade sig och sen satt jag upp. Återigen helt odramatiskt. Vi gick en liten bit oxå. Bara en volt på c:a 6 meter. Han reagerade omedelbara när jag smackade fram honom och han stannade på en gång när jag sade "hoooo". Marita som höll honom i grimskaftet gjorde ingenting utan han lyssnade på mig även fast jag satt på ryggen.

Jag undrar, hur brukar ni göra? Jobbar ni med hästen nu ett antal veckor för att sedan låta den vila en månad? Hur länge ska jag rida honom innan han får vila? Tacksam för råd. Anne

:bow: Tack snälla Marita för att du hjälper din hispiga
kompis med Hrói!!!!!! :bow:
 
När jag tog hem Þokka så fortsatte vi rida tre månader till, till vintervilan. Hon var pigg o glad och visade inget behov på att hon behövde vila. Red ungefär varannan dag med ibland två dagars vila emellan.

Gör detsamma detta året, har en valack oxå. Då o då blir det två-tre dagars vila beror på hur hästarna känns. Som nu, när de lägger päls är särskilt valacken inte jätteglad o jobba. Mest skrittövningar för o hålla mjukheten.

Du känner säkert hur det går! :) Det märks säkert tydligt när din häst vill ha vila ;) Själv tycker jag att nov-dec är en jättebra tid för vila. Då är det mörkt o regnigt o tråkigt här där vi bor.

Lena
 
Grattis! Förstår att det känns härligt. Eftersom jag inte själv ridit in nån islandshäst kan jag inte ge dig några generella råd, men att vara uppmärksam på hur hästen reagerar psyktiskt är nog är bra vägledning.

Ses vi på domarsekreterarkursen?
 
Absolut !!!!! :idea:

Jag har lyckats få semester och jag tror att kursen kan vara mycket lärorik. Även om man senare inte vill jobba med det på tävling.

Hrói skötte sig exemplariskt i går med. Jag satt bara upp och sen gick vi rund på volten och tränade lite svängar. Utan morotsfickan men med Marita. ;)

Går jag för fort fram om jag nästa gång, delar av paddocken och sedan rider själv? Alltså utan Marita som leder?
Jag känner mig faktiskt ganska trygg i sadeln :o
Jag vill ganska fort bli "självgående" när det gäller ridningen, för sen har jag ingen att rida tillsammans med. Jag måste helt enkelt klara av det här själv. Hrói känns stabil under mig och inte alls vinglig. Jag vet att jag inte får stressa framåt men jag vill kunna styra och stanna själv. Anne
 
Det låter verkligen kul att allt går bra!

Ett råd är att skynda långsamt! Inridning från sadelinvänjning till att kunna starta, stanna, svänga och gå på kortare tur ute i valfri gångart från hästens sida (ca 10-15 min) ska ta ca 2 månader. Det är så himla lätt att gå för fort fram och så blir det problem. Jag har själv ridit in ett antal unghästar och håller på med 2 stycken för närvarande. Låt honom sedan vila ca 5-6 månader för att smälta allt och växa till sig under vintern. Börja sedan försiktigt igen. Tänk på att du ska förmodligen ha din häst i många år så det är ingen brådska...

Lycka till!

Katrin
 
Hej Fála tack för konkret svar.

Det jag hade tänkt var inte att rida ut i första taget utan mer att kunna träna stanna, starta och svänga själv på volten utan att Marita leder. Jag förstår om hon ger Hrói ett extra stöd men kan jag avvara det snart eller ska vi köra vidare ett tag till. När är det dax att rida själv, utan ledare? Jag har ingen som helst brådska ut i skogen, ridandes. Dessa skogsturer kan jag promenera med honom.

Du menar alltså att jag ska träna med stanna, start och sväng i c:a 2 månader. Med ledare ett tag till för att sedan, inom denna tidsram av 2 mån,slopa ledaren? Jag kommer att variera med longering, skogsturer per hand osv.

Hur gör du med nosgrimma? vilket typ och när börjar du med det? Hur fäster du tygeln när du börjar rida själv? När ska jag börja tänka på att ev. trava? Ska jag göra det först när jag kan rida själv eller tidigare under longering? Jag har fått diverse råd men vad tycker du? Jag är väldigt tacksam om du vill svara på mina frågor då jag känner mig lite osäker. MVH Anne
 
Hej
Jag kan berätta hur jag gör. Det är et helt annat sätt, men det har fungerat för mej. Så får du lite myror i huvudet oxå, det är alltid bra!
Jag rider bara in hästar jag själv fött upp. Det innebär att jag har en god relation med dem, de litar på mig och respekterar mig. När de är 4 år lär jag dem att gå framåt och stanna på kommando. Jag lär dem att svänga när jag tar i tygeln, att bettet inte är farligt. Dessa övningar gör jag från marken. När de är 4½ tar jag med en kompis på van häst. Sen rider jag friskt fram i den gångart hästen väljer. Jag provar att stanna någon gång, och svänga. Jag rider unghästen först, den gamla kommer efter beredd att gå fram och ta ledningen om ungen tappar modet, riktningen eller får hjärnsläpp. Efter 8-10 min är det bra. Om jag inte är hemma igen sitter jag av och går hem.
Efter 10-15 turer på max 20 min får ungen en lång vila och tänka igenom allt. Då kan den starta och stanna på kommando, svänga hö och vä, gå över i trav/tölt på kommando, och även ta galopp på glada tillrop. När den är 5 på våren börjar jag rida mer på riktigt.
Att starta en unghäst man väntat på är underbart. Det är som "Nyår" ett oskrivet blad men med massor av förväntningar. Ungarna är så oförstörda och nyfikna och bara VILL vara duktiga.
Mitt ungsto som jag precis har släppt på vila efter denna grundläggning, kommer fram och stoppar huvudet i tränset varenda gång jag ska hämta någon annan i hagen!
Lycka till! Glöm inte att sätten är många!
mvh Ingrid :D
 
Jag red in mina utan någon hjälp alls..... :)

Lärde hästen rösthjälper, "hooo", för att stanna o marktränade o sen var det bara att sitta upp o utmana ödet!

Men tränade uppsittning med hästen bunden först, förståss...Började självklart smått o ökade kraven allt eftersom....

Lena
 
Nog är det att utmana ödet allt. ;)

Men samtidigt så fantastiskt roligt. Iförrrgår stannade han för Hoooo och lätt tygeltag. Svängar känns inte så problematiskt och fram är inga som helst problem!!

Hela våren har jag tränat med träns och sadel och promenader. Jag har från marken tränat just sväng, stop, fram osv. Har verkligen tagit god tid på mig. Det är just i ridningsbiten jag känner mig osäker på om jag är för snabb eller tvärt om. Jag kanske är för försiktig och borde lita mer på honom och det han kan. Men innan jag beger mig ut i skogen vill jag nog känna att jag verkligen får stopp på honom ordentligt. Att han alltid svarar, att jag kan ta honom mer i munnen (missförstå mig rätt!). Helt enkelt känna att han är med mig.

Det andra "problemet" som grämer mig är att jag kommer få lov till att rida ut själv. Jösses, hur blir det första gången? :o Torde vara bättre att gå ut och rida hem, eller?
Anne
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 889
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp