En familjepolitik som gör barnen psykiskt sjuka (2011)

Och nu fortsätter samma bekant med att välkomna denna artikel http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article16139583.ab med orden "äntligen slipper vi kalla våra små barn för hen" :confused:
Jag blir så förbryllad - finns det verkligen folk som på allvar tror att könsneutralitet är skadligt? Kan köpa att folk tycker att det är fånigt, ett i-landsproblem, att ordet hen är fult etc, men skadligt? På allvar??
Visst finns det skillnader mellan de olika könen men måste olikheterna hela tiden betonas?

Jag får alldeles för högt blodtryck av sådant skitsnack. För det första vet han inte vad han pratar om! Ingen förbjuder någon att sätta på sina döttrar rosa kläder. Att det finns generella skillnader spelar heller ingen roll på individnivå för det är ingen som vet om den där flickan är en "pojkflicka", en "prinsessflicka" eller någon slags annan flicka osv. Man måste ändå alltid möta barn (och andra) på individnivå. Det finns ingen rimlig anledning till att hela tiden försöka förstärka de generella skillnader som finns. Det enda det leder till är att vissa blir väldigt väl medvetna om att de är annorlunda, på ett dåligt sätt.
 
Det finns ingen rimlig anledning till att hela tiden försöka förstärka de generella skillnader som finns. Det enda det leder till är att vissa blir väldigt väl medvetna om att de är annorlunda, på ett dåligt sätt.

Jag hamnade i ett sammanhang med förskolebarn och teknik för ett tag sedan. Barnen skulle göra aktiviteter i grupper, och förskollärarna hade delat in flickor i två grupper och pojkar i två andra. Jag frågade varför de delat på det viset, om det var för att de tänkte att flickorna inte skulle få utrymme annars. Men jag fick svaret "neeej ... det är för att flickorna ska få göra ... sitt!"

De visste alltså inte varför de gjort det. Och det lät väldigt aningslöst och omedvetet i mina öron. Hoppas att det fanns en tanke bakom, men som personen jag frågade bara inte lyckades förklara.
 
Jag hamnade i ett sammanhang med förskolebarn och teknik för ett tag sedan. Barnen skulle göra aktiviteter i grupper, och förskollärarna hade delat in flickor i två grupper och pojkar i två andra. Jag frågade varför de delat på det viset, om det var för att de tänkte att flickorna inte skulle få utrymme annars. Men jag fick svaret "neeej ... det är för att flickorna ska få göra ... sitt!"

De visste alltså inte varför de gjort det. Och det lät väldigt aningslöst och omedvetet i mina öron. Hoppas att det fanns en tanke bakom, men som personen jag frågade bara inte lyckades förklara.

Det är lite sorgligt det där med genustänk i förskolan, det låter så bra men att kalla barnen vid förnamn istället för tjej/kille är en sån ynka liten del när det istället gäller att se barnen som individer när de leker och inte skuffa in dem i "rätt" roll...

Min egen son tycker att tjejer är bäst att jobba ihop med i skolan för då gör båda lika mycket, jobbar han ihop med en kille får han göra allt jobb själv... O_o
 
Det är lite sorgligt det där med genustänk i förskolan, det låter så bra men att kalla barnen vid förnamn istället för tjej/kille är en sån ynka liten del när det istället gäller att se barnen som individer när de leker och inte skuffa in dem i "rätt" roll...
Jobbar man i förskolan och själv inte har en susning om genus så kan man nog inte jobba med genustänk heller, hur mycket det än står om det i läroplaner och liknande. Trist.
 
Jag bor i Nässjö Kommun ;) Men jag lider inte av att Alf bor där!
Puh! Då finns det åtminstone EN vettig person i Nässjö! :)
Men allvarligt talat, det finns ett antal kommuner i Småland som har väldigt stark frireligiös prägel. Och om nu Alf valt att bo i Nässjö, så lär det vara en av dom. Och den livssynen passar inte mig något vidare.
 
Jag tror det inte är familjepolitiken som ligger bakom att barn/ungdomar mår dåligt. Vad tror ni? Jag har många gånger funderat på varför mår många så dåligt? Jag hörde senast ikväll något så vansinnigt dumt det handlar om att låta sjuka barn gå till förskolan....
Jag skulle vilja säga att pressen för de flesta generellt sett har ökat, det är svårare att få andrum, högre krav på produktivitet, sjukdom stigmatiseras, inkomstskillnaderna ökar, arbetslöshet leder snabbare än tidigare till fattigdom osv.
När föräldrarna har det svårt och mår dåligt, då mår inte barnen så bra heller. Drabbas sen barnen av försämringar inom skola och barnomsorg, så får dom ännu mer att tampas med.
Så nej jag tror inte att det är familjepolitiken som får barnen att må sämre, jag tror att det är politiken och samhället i stort som påverkar dom. Barn är inga isolerad företeelser utan allt hänger ihop.
Det är min teori i alla fall.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Jag tror det inte är familjepolitiken som ligger bakom att barn/ungdomar mår dåligt. Vad tror ni? Jag har många gånger funderat på varför mår många så dåligt? Jag hörde senast ikväll något så vansinnigt dumt det handlar om att låta sjuka barn gå till förskolan....

Det känns som att någon inte funderat på orsak och verkan om man resonerar så... :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp