En FÅnghÄst Eller Inte???

A

ainavi

Har nu efter 1 år blivit erbjuden att få köpa tillbaka min gamla häst då hon fick fång förra året.Ett arabiskt fullblodsto som jag bara älskar,har haft henne i 7 år sedan hon va 2 år.Allvarligt funderar jag på att faktiskt göra det.Är jag bara dum som ens tänker tanken??Och om jag nu skulle låta det ske är det mycket jag funderar över.Man läser och hör från veterinärer,men alla säger olika.

Jag har hört att inte låta hästen få beta på kort gräs då det är där det är mest näringsrikt,men veterinären säger att det inte alls är forskat på det utan det är inget som är konstaterat.

Förr i tiden så var det just proteinet man var rädd för men så är inte fallet längre.?

Ge aldrig betfor då det är socker i,men ibland ser jag när jag läser på nätet att det är ganska många som gör ändå.

Man ska börja beta hästen redan från 1:a april så att hästen vänjer in sig i långsam takt,så hästen vänjer in sig innan det kraftiga betet kommer.

Veterinären jag pratade med sa att om man finner ett hö/hösilage,vilket inte alls spelar någon roll vad man ger så ska man ge ett grovfoder med ett lågt proteinvärde på ca 20-40%.

Spelar det någon roll när under sommaren hö/hösilaget tas om man ska ge fånghäst?

Vad stämmer och vad stämmer inte egentligen??

Och det jag funderar mest över är om jag nu skulle ta hem henne igen...eftervården,fodret.

Vad för foder ska jag ge?Hur mycket ska man rida?Den hästen fick fång sept-07.Har stått sedan dess,fick komma ut på bete första gången april för att vänjas in.Hon är mycket bättre nu,går på bete ca 6 timmar/dag.Får 4 kg hö+lusern( 1-2 nävar).Ca halva av nya hoven har vuxit fram.Hon springer,skuttar,ohalt.Veterinären sagt att man kan börja rida redan nu,fast ägaren till henne säger att man kan börja rida i sept.Om jag tar hem henne så kommer hon inte gå på bete heltid utan i skogshage och kommer tas in varje kväll.

Tacksam för svar då jag allvarligt funderar på att köpa tillbaka henne men måste få veta om fång och dess allvarlighet.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Med den fångerfarenhet jag har i bagaget skulle jag aldrig orka ge mig på det igen. Fång är alldeles för förrädiskt och oberäkneligt, och även om man läser och försöker lära sig så mycket som möjligt om sjukdomen handlar det tyvärr alldeles för mycket om tur om man ska lyckas hålla hästen frisk. Min uppfattning - det finns säkert andra åsikter också.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Det är precis så jag tänker,om man "orkar" ge sig på det.Jag som inte ens har upplevt och vet hur det är.Jag ser ju bara att hon blir bättre men vet i bakhuvudet att det är ju 50/50.Man vet ju aldrig.Det kommer bli ett stort ansvar,har ju en till pålle också och om jag tar hem min gamla häst igen så har jag 2 hästar,på olika ställen också.Det är ett svårt beslut!
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Det är precis så jag tänker,om man "orkar" ge sig på det.Jag som inte ens har upplevt och vet hur det är.Jag ser ju bara att hon blir bättre men vet i bakhuvudet att det är ju 50/50.Man vet ju aldrig.Det kommer bli ett stort ansvar,har ju en till pålle också och om jag tar hem min gamla häst igen så har jag 2 hästar,på olika ställen också.Det är ett svårt beslut!
Om du ska ta hem din fånghäst gör du bäst i att kontakta en oberoende foderrådgivare, t ex från hushållningssällskapet. Veterinärer i all ära men de har trots allt inte foder som expertområde. Det är de lättlösliga kolhydraterna i fodret som medför obalans i insulinnivåerna och detta kan medföra fång. Det är alltså inte proteinöverkänslighet i första hand. Men som sagt, om du vill ha en korrekt vetenskapligt baserad foderupplysning så är det oberoende foderrådgivare du ska kontakta. SLU har också foderexperter på häst som kan vara till hjälp. leta efter hippocampus på SLU's hemsida så hittar du telefonnummer till experter inom foder och därmed hur man ska göra för att undvika fånganfall i framtiden. Behandla fång i sitt akuta tillstånd är veterinären och hovslagarens uppgift. Att förebygga fång är foderrådgivarens uppgift.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Jag har en fångponny och har aldrig tyckt att det varit särskilt jobbigt eller problematiskt. Han går inte på bete utan äter samma foder året runt och tål det bra.

Fång orsakas inte av protein, och jag förstår inte avrför så många veterinärer fortfarande trilskas med att man ska ha ett grovfoder med lite protein i. En fånghäst behöver precis lika mycket näring som en icke fångbenägen häst, dvs den kvoten runt 6 som man har som "standard".
Min ponny äter betfor varje dag och jag tycker det är ett utmärkt foder till fånghästar. Håller magen i form och jag vet många som ger just betfor till fånghästar.
Förutom betfor ger jag gärna lusern (för mer protein) och olja (för mer energi) som båda funkar utmärkt.

Jag tycker inte du behöver vara rädd för att ta på dig en fånghäst. Undvik bete (enklast, om man inte vill oroa sig eller ta onödiga risker, men alla gör olika, vissa låter hästen beta halva dygnet, några timmar etc), undvik onödigt många foderbyten och de som måste ske görs långsamt.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Har nu efter 1 år blivit erbjuden att få köpa tillbaka min gamla häst då hon fick fång förra året.Ett arabiskt fullblodsto som jag bara älskar,har haft henne i 7 år sedan hon va 2 år.Allvarligt funderar jag på att faktiskt göra det.Är jag bara dum som ens tänker tanken??

Detta talar för att du skulle vara mer engagerad att ta hand om denna hästen än någon som kanske köper henne för få en häst för billigare peng.

Hur mycket lucern du ska ge henne beräknar du efter hösilage analysen. Behövs energi så ge olja.
Mitt råd är att aldrig ge kraftfoder, daglig motion och undvik bete dygnet runt, speciellt våren o hösten.

Min fånghäst får lucern, hö (jag vågar inte ge hösilage av okänd orsak, bara en känsla), ren bryggerijäst (=protein, B-vit), multivitaminer och betfor. Nu på våren får hon även 10 g bakjäst morg o kväll. Bete några timmar om dagen. Aldrig när tempraturen ligger under 11 grader.
Ja, lite sånt pyssel är det. Söker mycket på Google, för senaste forsking etc. Men jag inbillar mig att det är nyttigt vetande även för mina andra hästar. Så de inte ska få fång på grund av min hästhållning.

Jag tycker du ska köpa tillbaka henne! :bow:
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Hon springer,skuttar,ohalt.Veterinären sagt att man kan börja rida redan nu,fast ägaren till henne säger att man kan börja rida i sept.

Jag började rida min häst 3 månader efter fånganfallet. (Hon var ohalt 3 dagar efter fånganfallet och efter 10 dagars butta). När vi kom så lång som "halva nya hoven" var hon igång för fullt!
Det var veterinären som sa att vi skulle sätta igång henne så snart. Vi gick skrittrundor redan en månad efter fånganfallet.
 
Senast ändrad:
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Hej och tack för alla svar/kommentarer.

Vad jag förstår så behöver jag inte oroa mig för hur mycket proteinhalten är i hösilaget jag kommer att köpa?Fast veterinären säger att jag ska hitta ett med ca 20-40%.

Vad är lagom proteinvärde?

Om jag ska köpa henne så kommer hon få gå i skogshage,hon är ju invand på bete och betar ca 6 timmar om dagen,men måste jag vänja in henne på nytt när jag tar över henne?
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Även en fånghäst har ett näringsbehov, så man ska ha en kvot på minst 6 även på dom.
Det man bör tänka på är att inte ha fånghästar på gräs, det är lätt att de får nya "anfall" hur försiktigt du än vänjer in.
Min fånghäst går i en hage som näst intill är gräsfri, o så fodras hon som på vintern, med hö/hösilage, lusern o betfor (lite beroende på grovfodret). I vinter har hon gått på hösilage med en kvot på lite över 9, o nu i vår har hon fått hö med en kvot på dryga 7, detta kommer hon att fodras med hela sommaren.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Du ska ha ett lika bra hö som du skulle valt till en annan icke fånghäst. Alltså en kvot runt sex som är optimalt för att slippa ge så mycket (om något alls) kraftfoder.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

hejsan , håller med köp tillbaka henne för att kunna ge den bästa omsorg och ditt kunnande.
Har ett islandshäststo som jag köpte för 2 år sedan, hade haft fångreaktion sommaren innan. De hade varit rädda att ge henne foder men däremot hösilage. Hon fick en reaktion av en stor klöveräng hos tidigare ägare berättade de.
Jag har pratat med en mycket kunnig person som forskar mycket på eksem och även fång, hon sa till mig, det kalla frostbitna gräset som värms upp av solen, när hästen äter gräset bildas det en bakterie i magen och sedan om hästen har "otur" bildads fång. Undvika detta genom att ha inne alternativt en icke gräshage vår och höst. En annan veterinär som jag har stor tilltro till sa att hästar kan få en fångreaktion och sen aldrig mer.
Mitt sto gav jag protein och hösilage, hon var nämligen otroligt tunn eftersom de inte vågat ge henne så mycket mat.
Förra året gick hon ute hela sommaren och höst, ingen reaktion,
hovslagaren kom 6-7 veckors mellanrum ingenting. Nu har hon varit
i Norrland i vinter och vår så nu är jag försiktig och har henne för säkerhetshet skull på icke bete nattetid.
Men jag är inte orolig.
Lycka till tänk på all den glädje du kan ha med henne. Det är ju inte
fångperiod hela året. ;)
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Även en fånghäst har ett näringsbehov, så man ska ha en kvot på minst 6 även på dom.
Det man bör tänka på är att inte ha fånghästar på gräs, det är lätt att de får nya "anfall" hur försiktigt du än vänjer in.
Min fånghäst går i en hage som näst intill är gräsfri, o så fodras hon som på vintern, med hö/hösilage, lusern o betfor (lite beroende på grovfodret). I vinter har hon gått på hösilage med en kvot på lite över 9, o nu i vår har hon fått hö med en kvot på dryga 7, detta kommer hon att fodras med hela sommaren.


Nu är inte jag så kunnig på detta med kvoter,hur räknar man ut det?Ska man alltså inte ha häst på bete alls tycker du?Där hon kommer stå finns det enbart skogshage,inte stor alls i och för sig,men det finns ju gräs i.Kommer dock inte att räcka hela sommaren.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Om du ska ta hem din fånghäst gör du bäst i att kontakta en oberoende foderrådgivare, t ex från hushållningssällskapet. Veterinärer i all ära men de har trots allt inte foder som expertområde. Det är de lättlösliga kolhydraterna i fodret som medför obalans i insulinnivåerna och detta kan medföra fång. Det är alltså inte proteinöverkänslighet i första hand. Men som sagt, om du vill ha en korrekt vetenskapligt baserad foderupplysning så är det oberoende foderrådgivare du ska kontakta. SLU har också foderexperter på häst som kan vara till hjälp. leta efter hippocampus på SLU's hemsida så hittar du telefonnummer till experter inom foder och därmed hur man ska göra för att undvika fånganfall i framtiden. Behandla fång i sitt akuta tillstånd är veterinären och hovslagarens uppgift. Att förebygga fång är foderrådgivarens uppgift.

Har nu ringt en foderrådgivare och hon berättade att det är ju naturligtvis väldigt svårt att lista ut varför hon fick fång,men hon tyckte det va konstigt att hon fick det så sent som september.Jag skulle leta efter ett grovfoder med ca 40 protein.Sen tyckte hon det va konstigt att man också gav lusern.På betet så ska det vara ca 8-10 cm högt gräs.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Det är ju inte
fångperiod hela året. ;)

Jo, för vissa hästar ÄR det just det, tyvärr... Min fd häst fick fång på sommaren i en hage med övervuxet "skitgräs" (dvs ogödslat skogsgräs). Efter alla konstens regler skulle hon klarat detta gräs bra. Gräset var inte kraftigt, dvs ej gödslat, och det var sent på säsongen (övervuxet). Men icke - ordentligt sjuk blev hon.

Hon fick sedan fång igen i december när hon endast åt hö och ett par deciliter betfor. Kraftfoder ska ju fånghästar inte ha, så även där känner jag att jag gjorde som man "skulle". Så för vissa är det en engångsföreteelse, och för andra visar det sig näst intill omöjligt att förhindra framtida anfall. Det är där TUREN spelar in. Ja, jag låter väldigt bitter, men mina fångerfarenheter är INTE goda...:(
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Detta talar för att du skulle vara mer engagerad att ta hand om denna hästen än någon som kanske köper henne för få en häst för billigare peng.

Hur mycket lucern du ska ge henne beräknar du efter hösilage analysen. Behövs energi så ge olja.
Mitt råd är att aldrig ge kraftfoder, daglig motion och undvik bete dygnet runt, speciellt våren o hösten.

:bow:

Jag är mycket mån om denna häst,har ju trots allt haft henne så pass länge.Jag är inte så himla bra på att räkna ut foderstat,men när jag sen får analysen,vad ska man titta efter om man behöver ge lusern?Vad ska allting ligga på för värden ca?
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Nu när jag ska ta in henne på nätterna under sommaren,hur mycket hösilage ska man ge då tro?
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Oj, det är nog så att man tänker mest på att det drabbar vår-höst.
Sån otur för dig:(
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Har nu ringt en foderrådgivare och hon berättade att det är ju naturligtvis väldigt svårt att lista ut varför hon fick fång,men hon tyckte det va konstigt att hon fick det så sent som september.Jag skulle leta efter ett grovfoder med ca 40 protein.Sen tyckte hon det va konstigt att man också gav lusern.På betet så ska det vara ca 8-10 cm högt gräs.
Nja, hon har rätt i det hon säger, men lucernet ger man för att få upp kvoten så att den ligger runt 6. Får man samma kvot genom att bara ge hö så är det helt okej också naturligtvis. ett proteininnehåll bör nog vara en bit över 40 så blir det nog lagom (som sagt man ska inte vara rädd för protein) så länge energiinnehållet är lågt (så att kvoten uppfylls) I och med ett ganska näringsfattigt hö kan du ju ge mycket av det och hästen blir nöjd :) Det var ganska många hästar som fick fång förra hösten. Det blev nästan som vår igen plötsligen och gräset sköt fart igen vilket det normalt inte gör, så även om man kan tycka att det är konstigt så berodde det på det konstiga vädret förra året. Lycka till med pållen :)
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Nja, hon har rätt i det hon säger, men lucernet ger man för att få upp kvoten så att den ligger runt 6. Får man samma kvot genom att bara ge hö så är det helt okej också naturligtvis. ett proteininnehåll bör nog vara en bit över 40 så blir det nog lagom (som sagt man ska inte vara rädd för protein) så länge energiinnehållet är lågt (så att kvoten uppfylls) I och med ett ganska näringsfattigt hö kan du ju ge mycket av det och hästen blir nöjd :) Det var ganska många hästar som fick fång förra hösten. Det blev nästan som vår igen plötsligen och gräset sköt fart igen vilket det normalt inte gör, så även om man kan tycka att det är konstigt så berodde det på det konstiga vädret förra året. Lycka till med pållen :)

Okej,då förstår jag.Men hur räknar man så man får kvoten 6.Hon sa också att energin ska ligga på runt 8 i värde.Hon tyckte också att om man ska ge kraft så är havre bäst.Havre och betfor sa hon va bäst.Om man nu behöver ge överhuvudtaget.

Om man inte har någon sand,grus hage.Vad kan man göra då under den tiden som hon inte ska gå på bete under invänjningstiden?Några förslag.Det finns en liten mindre hage,med gräs i...om hon skulle gå på den och beta ner,är det farligt att låta henne vara där under tiden då hon inte ska gå och beta.Kommer ju alltid finnas något att noppa i eftersom det finns gräs,men inte lika mycket.

Jag blir inte klok på detta :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: netschjen
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 629
Senast: Sirap
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp