En FÅnghÄst Eller Inte???

Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Okej,då förstår jag.Men hur räknar man så man får kvoten 6.Hon sa också att energin ska ligga på runt 8 i värde.Hon tyckte också att om man ska ge kraft så är havre bäst.Havre och betfor sa hon va bäst.Om man nu behöver ge överhuvudtaget.

Om man inte har någon sand,grus hage.Vad kan man göra då under den tiden som hon inte ska gå på bete under invänjningstiden?Några förslag.Det finns en liten mindre hage,med gräs i...om hon skulle gå på den och beta ner,är det farligt att låta henne vara där under tiden då hon inte ska gå och beta.Kommer ju alltid finnas något att noppa i eftersom det finns gräs,men inte lika mycket.

Jag blir inte klok på detta :confused:
För att få fram kvoten delar man innehållet smältbart råprotein med energiinnehållet. Om du har 40 i smrp och 8 i energi blir det alltså 40/8=5. Det är ofta lite för låg kvot. idealet är 6. Så ett smbrp på lite över 40 och energi på strax över 7 ger en vettig kvot. Men som sagt, blir kvoten för låg (vilket verkar vanligast) så kan man lägga till lite lucern eller annat proteinfodermedel så blir det en bra kvot. Angårende hagen så skulle jag låta hästen gå i en hage med magert bete (ex skogshage) eller klippa ner en del av hagen för att reducera betestillgången, men det finns säkert flera här som har bättre tips angående hage för fånghäst :)
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Spannmål så som havre o korn innehåller mkt stärkelse o det SKA man undvika när det gäller fånghästar.
Bättre o ge bara Lusern o betfor som "kraftfoder".
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Din foderrådgivare verkar som någon sa, inte så påläst om fång. Havre är det sista jag ger en fånghäst, skulle aldrig tänka tanken med tanke på dess innehåll av stärkelse och snabba kolhydrater. Det är ju dessa grejer man tror orsakar fång.

Lusern är utmärkt att ge om man har lite dåligt proteinvärde i hösilaget, om man ger hackad lusern så får hästens magtarm-kanal mer att arbeta med vilket är bra för att hålla en bra balans där, vilket är en förutsättning för att hästen ska må bra.
Som jag skrev tidigare så äter min fånghäst bara lusern, olja eller betfor. Alla tre tycker jag är skonsamma mot hästens kropp och ger bra av det de ska ge, dvs. oljan mycket energi, lusernet mycket protein och betforn någonstans där emellan.

Skogshage är i mina ögon det optimala om man har en fånghäst som inte är extremt fångbenägen. Min ponny går i skogshage året runt, och visst kommer det upp lite grästuvor under sommaren, så mycket att han har något att plocka med lite, men absolut inte äta sig mätt. Perfekt tycker jag, men nu är finns det ju hästar som är mycket mer känsliga också :/
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

För att få fram kvoten delar man innehållet smältbart råprotein med energiinnehållet. Om du har 40 i smrp och 8 i energi blir det alltså 40/8=5. Det är ofta lite för låg kvot. idealet är 6. Så ett smbrp på lite över 40 och energi på strax över 7 ger en vettig kvot. Men som sagt, blir kvoten för låg (vilket verkar vanligast) så kan man lägga till lite lucern eller annat proteinfodermedel så blir det en bra kvot. Angårende hagen så skulle jag låta hästen gå i en hage med magert bete (ex skogshage) eller klippa ner en del av hagen för att reducera betestillgången, men det finns säkert flera här som har bättre tips angående hage för fånghäst :)

Tack så mycket för ditt svar.Det var ju enkelt :)

Om det nu skulle bli en kvot på 6,då behövs alltså ingen mer kraft av något slag?Om det blir strax under,tex 5,då behövs alltså lusern,hur mycket ska man ge av det då?Någon näve bara?

Det hon kommer få gå i under sommaren är en skogshage,men jag måste ju vänja in henne med det sortens gräs också.Och foderrådgivaren sa ca 1-2 timmar första gångerna.Och under den tiden som hon vänjs in och inte ska gå på betet har jag ingen direkt grus,sandhage till.En utav hagarna är ganska liten med inte så mycket gräs i,den tänkte jag hon skulle få gå i första tiden,och det kommer hon säkert beta ner på 2 dagar,kanske första dagen redan.Hon kanske kunde få gå där hela tiden då,eftersom gräset kommer försvinna ganska fort.Men jag var rädd för att gräset kommer ju bli kortare,och det har jag hört inte är bra,det korta gräset alltså.Stämmer det?
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Jag har också läst genom många andra här att havre inte är bra,men då kan det ju inte vara någon särskilt bra rådgivare då.Om man måste ge lusern,är det pelleterat eller strå?
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Jag har också läst genom många andra här att havre inte är bra,men då kan det ju inte vara någon särskilt bra rådgivare då.Om man måste ge lusern,är det pelleterat eller strå?

Strå tillgodoser tugg behovet bättre. Annars spelar det inte ngn roll vad man ger. Jag ger pellets utan melass för att minska på energin-
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Ännu en fråga om fång...
Man ska ju akta sig för detta med vädret också,om det har varit torrt en tid och sedan börjar regna så ska man vara försiktig.Ska man inte släppa ut hästen alls efter en regnperiod?Hur länge ska man vänta tills fruktanet svagats ur gräset så att säga?

Om det helt plötsligt börjar regna då de står i skogshagen,ska man ta ut hästen då?
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Ännu en fråga om fång...
Man ska ju akta sig för detta med vädret också,om det har varit torrt en tid och sedan börjar regna så ska man vara försiktig.Ska man inte släppa ut hästen alls efter en regnperiod?Hur länge ska man vänta tills fruktanet svagats ur gräset så att säga?

Om det helt plötsligt börjar regna då de står i skogshagen,ska man ta ut hästen då?

Det enda jag har kommit fram till är nog att man egentligen aldrig riktigt kan veta. Man ska vara försiktig när gräset börjar växa på nytt efetr ex en torrperiod. Om det beror på ökad fruktanhalt eller andra kolhydrater börjar jag bli osäker på.

Nu är jag inte expert på detta men jag tror inte att man ska gå till överdrift heller. Kanske inte om den går i en skogshage i alla fall. Jag undrar om man inte måste vara betydligt mer försiktig om den går på en gödslad, odlad vall. Fruktanhalten kan ändras mycket på bara några timmar efter omständigheterna som ex sol och temperatur.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Hej
Så jag behöver inte oroa mig och va för nojjig då det börjar regna och ta ut hästen direkt.Man blir ju lite övernojjig kan jag tänka.Den skogshagen hon kommer gå i har stått tomt 1 år tror jag.Det är ju inte mycket gräs i den hagen tycker jag men svårt att veta vad är mycket för en häst.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Hej
Så jag behöver inte oroa mig och va för nojjig då det börjar regna och ta ut hästen direkt.Man blir ju lite övernojjig kan jag tänka.Den skogshagen hon kommer gå i har stått tomt 1 år tror jag.Det är ju inte mycket gräs i den hagen tycker jag men svårt att veta vad är mycket för en häst.

Än en gång så är inte jag säker.
Men jag tror inte att man ska överdriva, speciellt inte som det är så svårt att veta när det är "farligt". Då är det nog bättre att begränsa tiden på betet varje dygn. Det gör jag nu i början för min fånghäst. Det gjorde jag förra försommaren också sedan gick hon i en naturhage hela sommaren i stort sett dygnet runt. Men det är ju olika hur mkt de klarar.
Övernojjig är nog rätta ordet det känner jag mig ofta, i alla fall vissa delar av året.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Anledningen att jag frågar så mycket om allt är att att de enda hagar hon har tillgång till är just gräshagar.Eller ja,skogshagen med gräs i och sen en liten hage med gräs i.Har ingen direkt sand,grushage som hon kan få komma in i för att komma bort från gräset.Och då blir jag orolig för att de blir för mycket,hon kommer stallas i om natten,men under dagen finns bara de hagar.En länk jag läste om

http://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm

Står en del om när just det är säkert att släppa ut hästen och inte.Men det är mycket "plåtter",nu får de beta nu får de inte beta.Det är en himla kolla alltså man måste ha.Och när de står att det inte är säkert att beta så har jag just då ingen hage att ställa henne i.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Jag förstår hur du menar. Jag läste den sidan du länkar till förra våren. Men än en gång så tror jag inte att man behöver tänka så att man måste ta in hästen efter den tabellen. Jag tror fortfarande att det är alldeles för svårt att bedöma hur pass höga halterna av de olika lättlösliga kolhydraterna är. Jag har läst en hel del annat om detta men insett att det är omöjligt.

Jag tror mer att det beror på hur pass känslig hästen är dvs hur pass lätt den har för att få ett återfall.

Om du verkligen vill ha tillbaka hästen och den bara har haft fång en gång så tycker jag att du ska köpa den. Det finns mkt man kan göra för att förhindra att den inte får fång igen.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Ja,hon har aldrig haft några tendenser för fång under mina 7 år jag haft henne.Sen har det skett plötsliga foderbyten också måste jag erkänna på henne.

En annan sak jag undrar över som kanske är samma fråga igen :-)
När de betat ner hagen som de ska gå i,och de blir kort gräs igen,är DET farligt då?

Det blir ju mycket att hålla reda på...hur många grader det är,är det molnigt,soligt,regnar det?Jag ska så mycket jag kan hålla efter det jag läst om.Nu hoppas jag bara att affären går igenom så jag kan få hem henne.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

En annan sak jag undrar över som kanske är samma fråga igen :-)
När de betat ner hagen som de ska gå i,och de blir kort gräs igen,är DET farligt då?

Gräs som har börjat växa på nytt är inte så bra. Men samtidigt så får de ju inte i sig så mkt av det gräset om man jämför med en hage med mer gräs. Jag tror än en gång att det inte går att säga riktigt.
Jag har förstått det som att om en häst har haft fång en gång så är det lättare att den får det igen än för en som inte har haft det. man måste alltså alltid vara försiktig. Men samtidigt tror jag inte man ska gå till överdrift.

Jag har tänkt på hur jag skulle ha gjort. Jag hade aldrig köpt en fånghäst om jag hade hittat ngn på en annons utan att känna den innan. Detta hur fin hästen än hade varit. Varför köpa på sig ett bekymmer när det finns andra hästar?
Men om det var en häst som jag kände sedan innan och redan tyckte mycket om så hade jag köpt den. Kanske lite knasigt resonerat. Men så tänker jag.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Det som jag skulle tycka vara viktigast att veta vid ev. återköp är HUR den fick fång- av vad.
Även vilka komplikationer som uppkom o hur den behandlades.

Var den vid insjuknandet överviktig, vilken foderstat, motion.......

Det låter iallafall inte som det var sommarbetet som den inte tålde , utan att det var ngn annan faktor som utlöste fången.
 
Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???

Ja hur vet jag inte,nog inte ägaren heller.Hon har läst mycket om vad som kunde utlösa det,men är helt nollställd.Hon var nog inte överviktig,hade ingen foderstat ännu då de fortfarande gick på bete.Ridning var nog sisådär,reds men kanske inte regelbundet.

Hur hon behandlades exakt vet jag inte...de som ägaren nämt är att veterinär kom,de tömde henne så att säga.Fick smärtstillande,boxvila.Sedan sjukhage.Fick ju medicin däremellan,men vet inte vad.

En fråga om ridning med en häst som haft fång.Kan den ridas normalt sedan?Kommer inte gå hårt,men kan den tränas i ridhus,vara med på PP-ritter?Är det något man ska undvika inom ridningen?Kommer mest gå som skogsmullehäst,men vill ändå ta lååånga härliga turer med inslag av trav och galopp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
613
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: slant98
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp