En fläktfri dator? Tips någon?

Hur fungerar en dator utan fläkt? Hur blir den inte överhettad? En laptop alltså. Vad jag har förstått så är överhettade lap toppar ett större problem än lap toppar som inte är det, så jag har svårt att tänka mig att det fungerar utan vettig fläkt?
Det finns lite olika sätt att förse en CPU (komponenten som ger mest värme, även om NVMe-diskarna nu också tenderar att bli riktigt varma vid intensivt arbete) med kylning.

Fläkt som transporterar luft förbi komponenterna är en billig variant. Conduction cooling en annan, då låter man värmen gå genom värmeledande metallblock (som lagringsplats för värmen typ) till ytor där luften kommer åt ytorna och kan kyla dessa. Ofta är kylningslösningen en kombination av dessa.

Att en dyr dator har högre fläktljud beror förmodligen mest att de dyrare och bättre komponenterna ger mer värme.

Men, det är ganska vanligt med klagomål på att MacBook Air inte klarar att kyla bort hårt arbete på laptopen. Utmaningen är att hålla nere vikt och storlek och ändå få till en bra conduction cooling-lösning.

Edit: det verkar finnas ganska gott om laptopmodeller utan fläkt även av andra märken än Apple.

Edit 2: Det går i princip inte att skapa hårt arbete för en laptop genom att använda Outlook, Word eller Excel, om man inte luras in i finesser man inte behöver. Med hårt arbete så är det antingen spelande, videoredigerande eller olika former av matematisk optimering och liknande som slukar kraft.
 
Senast ändrad:
Komiskt, jag har alltid satt in extra fläktar i mina stationära datorer, just för att slippa att de riskerar att bli överhettade. Så att ha en dator vars fläktar är i gång så lite som möjligt skulle jag inte själv vilja ha :) Ljuddämpat chassi är däremot Guds gåva till mänskligheten alltså!!!
Exakt så! Hade en jättebra laptop men som överhettas snabbt pga "tysta fläktar", så sista året av dess liv fick den stå på en kylplatta med externa fläktar för att inte bli överhettad.

Mvh beställde en ny cpu-fläkt för många pengar senast igår, då vattenkylaren på min speldator inte lever upp till förväntningarna.
 
Det finns lite olika sätt att förse en CPU (komponenten som ger mest värme, även om NVMe-diskarna nu också tenderar att bli riktigt varma vid intensivt arbete) med kylning.

Fläkt som transporterar luft förbi komponenterna är en billig variant. Conduction cooling en annan, då låter man värmen gå genom värmeledande metallblock (som lagringsplats för värmen typ) till ytor där luften kommer åt ytorna och kan kyla dessa. Ofta är kylningslösningen en kombination av dessa.

Att en dyr dator har högre fläktljud beror förmodligen mest att de dyrare och bättre komponenterna ger mer värme.

Men, det är ganska vanligt med klagomål på att MacBook Air inte klarar att kyla bort hårt arbete på laptopen. Utmaningen är att hålla nere vikt och storlek och ändå få till en bra conduction cooling-lösning.

Edit: det verkar finnas ganska gott om laptopmodeller utan fläkt även av andra märken än Apple.

Edit 2: Det går i princip inte att skapa hårt arbete för en laptop genom att använda Outlook, Word eller Excel, om man inte luras in i finesser man inte behöver. Med hårt arbete så är det antingen spelande, videoredigerande eller olika former av matematisk optimering och liknande som slukar kraft.
Du får jättegärna skriva ut namnen på de fläktlösa du har hittat. Jag har bara hittat små med typ 12" skärm.
 
Jag föreslog just MacBook Air eftersom @TinyWiny inte verkar ha behov av att köra tunga program eller stora spel.
Om datorn är konstruerad på ett bra sätt och man enbart använder den till att surfa, skriva på Word och standardgrejer behövs nog ingen fläkt:

Har också haft HP Elitebook och fy fan vad den lät och blev varm trots att fläkten var igång konstant. Då bara surfade eller kollade jag på film typ.
 
Brasklapp kring EliteBook - jag har haft tre (varav en just nu) och ingen av dem har varit särskilt ljudlig annat än i korta väldigt processor- eller hårddiskintensiva sekvenser. Som under tunga Windowsuppdateringar och liknande. Den halvgamla EliteBook 8470p som är min huvudsakliga vardagsdator just nu, för surf / bankärenden / word / excel / etc, är knäpptyst (SSD-disk) och med stillastående fläkt >90% av tiden.
(Sen behöver allt med fläkt rengöras ibland för att inte fläkten skall damma igen, bli mindre effektiv, och i slutänden behöva vara igång oftare och på högre varvtal än nödvändigt.)
 
Det finns lite olika sätt att förse en CPU (komponenten som ger mest värme, även om NVMe-diskarna nu också tenderar att bli riktigt varma vid intensivt arbete) med kylning.

Fläkt som transporterar luft förbi komponenterna är en billig variant. Conduction cooling en annan, då låter man värmen gå genom värmeledande metallblock (som lagringsplats för värmen typ) till ytor där luften kommer åt ytorna och kan kyla dessa. Ofta är kylningslösningen en kombination av dessa.

Att en dyr dator har högre fläktljud beror förmodligen mest att de dyrare och bättre komponenterna ger mer värme.

Men, det är ganska vanligt med klagomål på att MacBook Air inte klarar att kyla bort hårt arbete på laptopen. Utmaningen är att hålla nere vikt och storlek och ändå få till en bra conduction cooling-lösning.

Edit: det verkar finnas ganska gott om laptopmodeller utan fläkt även av andra märken än Apple.

Edit 2: Det går i princip inte att skapa hårt arbete för en laptop genom att använda Outlook, Word eller Excel, om man inte luras in i finesser man inte behöver. Med hårt arbete så är det antingen spelande, videoredigerande eller olika former av matematisk optimering och liknande som slukar kraft.
Jag skulle tänka mig att mitt förstoringsprogram för synen skulle klassas som "hårt arbete" för en dator tyvärr, trots att det används vid surfning och word osv. Trots att jag då egentligen rent teoretiskt inte skulle göra annat än sitta på buke, hänga på FB, och göra statistik på Excel.
Har man ett program som är lite tufft för datorn tål det att tänkas på. Skulle jag slå igång det ihop med att titta på Viaplay eller netflix innebär det segt som sirap och en närstående hängning tyvärr, av datorn ;)
 
Exakt så! Hade en jättebra laptop men som överhettas snabbt pga "tysta fläktar", så sista året av dess liv fick den stå på en kylplatta med externa fläktar för att inte bli överhettad.

Mvh beställde en ny cpu-fläkt för många pengar senast igår, då vattenkylaren på min speldator inte lever upp till förväntningarna.
Ja, min upplevelse är också att datorer utan ordentliga fläktar inte pallar trycket i längden tyvärr. Det är vad jag har fått höra omkring mig en del också. Synd eftersom jag avskyr fläktljudet. Jag tror dock att ordentliga fläktar gör att datorn lever lite längre, så jag har satsat på det istället.
 
Jag gissar att du gör mer "jobbiga" saker med datorerna än vad jag gör :p Och alltså, fläktarna går såklart igång när de behövs, men de står inte och snurrar i onödan.
Nja, surfar, kollar film, för över bilder osv, inget tungt. Förr skrev jag skolarbeten.
Numera har jag mitt synprogram som är ett åbäke.

Men jag vill ha en sval dator alltid. Den jag har nu är det för det mesta, tyvärr har den numera börjat bli lite varm när man känner på den, men det är nytt för i år tyvärr. Dags att spara till en ny misstänker jag.
 
tyvärr har den numera börjat bli lite varm när man känner på den, men det är nytt för i år tyvärr. Dags att spara till en ny misstänker jag.
Jag skall inte sätta mitt liv i pant på att det gäller just din, men de flesta datorer som börjar bli varmare är helt enkelt mer dammiga invärtes. Ofta kan man själv öppna och blåsa rent, annars är det en relativt billig åtgärd hos en datorfirma.
 
Brasklapp kring EliteBook - jag har haft tre (varav en just nu) och ingen av dem har varit särskilt ljudlig annat än i korta väldigt processor- eller hårddiskintensiva sekvenser. Som under tunga Windowsuppdateringar och liknande. Den halvgamla EliteBook 8470p som är min huvudsakliga vardagsdator just nu, för surf / bankärenden / word / excel / etc, är knäpptyst (SSD-disk) och med stillastående fläkt >90% av tiden.
(Sen behöver allt med fläkt rengöras ibland för att inte fläkten skall damma igen, bli mindre effektiv, och i slutänden behöva vara igång oftare och på högre varvtal än nödvändigt.)
Det är min arbetsdator som är HP Elitebook. Jag har fått den utbytt eftersom fläkten krånglade som fan, lät till slut som en JAS motor... och jag fick äntligen skicka in min dator på service och fick en ny. Som inte lät som en motor på väg att lyfta men som låter HÖGT, hela tiden och blir precis lika varm som tidigare dator och kollegors datorer. Ingen skillnad alls på våra datorer. Efter 4 timmar är den så varm att den nästan bränns när man tar i den, att jag ibland funderar på om det är värt att stoppa den i en väska när jag ska hem eller om den kan börja brinna....

Kanske blir den så tjurig när den ska driva runt tunga program som journalsystem och program som kräver en massa av den, där mailen kanske är det snällaste programmet den vet, men jag är ändå rätt förvånad över en kontorsdator som inte pallar trycket. Känns kanske inte riktigt värd alla de tusenlapparna.

Och, både min egen fläkt och arbetsfläkten rengörs då och då. Då håller de längre och datorn likaså.
 
Jag skall inte sätta mitt liv i pant på att det gäller just din, men de flesta datorer som börjar bli varmare är helt enkelt mer dammiga invärtes. Ofta kan man själv öppna och blåsa rent, annars är det en relativt billig åtgärd hos en datorfirma.
Datorn står på ett relativt dammfritt ställe, jag har extern skärm, tangentbord och mus, vilket innebär att datorn står stionärt på samma ställe och utsätts inte för en massa extra. Den rengörs relativt ofta. Så jag hade inte vågat sätta mitt liv på just damm i det här fallet tyvärr. Jag tror mer på sliten. Den är ändå 6 år och har aldrig krånglat förrän nu i år. Två gånger i år har den hängt sig, och när man känner på den är den svagt svagt fisvarm. Det är alltså en dator som alltid varit kall, så jag noterar förstås förändringen :) Därav åkte den på kylplattan.

Jag gör själv lättare städning på mina datorer och min bror gör bättre städning åt mig regelbundet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Har letat i trådar men utvecklingen går ju så fort framåt att de trådar jag hittat är inaktuella. Vi behöver skaffa en ny dator och...
Svar
19
· Visningar
1 355
Senast: SaraXX
·
IT & mobiler Är i behov av en liten billig dator att ha till att betala räkningar, surfa och såklart koppla in Netflix till Tv:n ;). (Och kanske...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Anders
·
IT & mobiler Tjollahopp! Dags för mig att köpa en ny dator då min nuvarande håller på att sacka ihop. Inget illa ment mot min lilla HP, den har...
Svar
18
· Visningar
1 137
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp