En förbannad Tulle.

KungTulle

Trådstartare
Jo. I början av sommaren fick jag reda på att granngården där vi lånar bete var till salu.

MEN att vi skulle få ha betet där tom augusti ut eftersom gården vid försäljning skulle övergå den 1 september.

Jag hade hästarna gåendes där i maj och en bit in i juni och sedan tog jag hem dom så att det skulle hinna växa upp igen så att de kunde gå en omgång till i slutet av juli tom mitten av augusti någonting.

Betet har alltså stått på tillväxt nu i tre veckor.

NU precis kommer grannfrun över och säger att vi inte får släppa hästarna där mer eftersom dom nya ägarna vill ha gräset uppväxt vid tillträdet, samt att jag måste plocka ner mina grejor snarast.

( Min otur- dom som köpt har 2 islandshästar...).

Jag blir så förbannad. Visserligen lånar vi betet gratis men jag hade räknat med att kunna ha 2 av våra hästar där när vi sticker på ca en veckas semester början av augusti.:mad:

Nu måste vi stängsla upp en massa extra staket på vårt andra bete och det blir INTE kul att fixa det nu.

Själv får jag inte lyfta tungt eller göra tunga arbeten i flera veckor framåt då jag opererade ögat iförrgår och min sambo kommer tillbringa större deler av juli på en konferens i astronomi i Canada.

Jag fattar inte riktigt hur vi ska hinna stängsla upp ca 50-60 nya stolpar och dra tråden etc. Visserligen kommer han hem i eftermiddag efter att ha varit på arbetsmöte i Tyskland ett antal dagar, men han åker ju igen den 8 juli.

:cry:

Enda trösten är att vi får 2 st jättefina grisstatyer i cement gratis av grannarna. ( En stor och en kulting). Och de kostar ca 2000:- - 3000:-att köpa nya.

Jag vet att grannarna inte gör detta för att jävlas, men dom visste själva redan i höstas att dom skulle sälja gården men talade inte om det förrän jag redan släppt hästarna på betet där i maj. Hade dom sagt något redan i vintras hade jag ju hunnit att skaffa ett vettigt alternativ i god tid! ( Samt hunnit stängsla upp tidigare på våren när marken fortfarande var mjuk att slå ner stolpar i...).

/KT
 
Sv: En förbannad Tulle.

Ja, shit happens. Visst är det jobbigt när det inte blir som man tänkt sig.
Hoppas ni får trevliga nya grannar iaf!
 
Sv: En förbannad Tulle.

Ja, shit happens. Visst är det jobbigt när det inte blir som man tänkt sig.
Hoppas ni får trevliga nya grannar iaf!

Jo jag hoppas verkligen också att dom är trevliga. Hoppas dessutom att dom har vett när det gäller hästhållning och hur man rider i skog och mark etc. Som det är nu är markägarna relativt välvilliga till att det rids i mitt närområde. Delvis pga av att vi här på gården alltid försökt rida så omtänksamt som möjligt på småvägar och i terrängen. Det vore inte roligt att få all goodwill jag byggt upp i femton års tid spoilerad.

Det bästa vore om dom är okej och att dom dessutom tycker det vore kul att rida ut tillsammans med mig i skogen häromkring.

Blir man vänner kan man ju ha så mycket hjälp av varandra också.

/KT
 
Sv: En förbannad Tulle.

Lycka till med de nya grannarna. Man tror iaf (och hoppas) att hästfolk ändå ska vara vettiga och kloka människor. Otur med betet och hoppas att det löser sig.

Baka en riktigt god och energirik kaka till gubben så att han på studs går ut och fixar stängsel. Du kan ju vara underhållare åt honom och roa honom under tiden som du håller iordning på hammare, isolatorer och diverse verktyg.
 
Sv: En förbannad Tulle.

Och köp en sladdlös borrmaskin med ett bits som passar isolatorerna! :idea: Det är mitt livs bästa investering, att skruva i isolatorerna var förut ett evighetsarbete, men med en borrmaskin tar det en tiondel av tiden!
 
Sv: En förbannad Tulle.

Och köp en sladdlös borrmaskin med ett bits som passar isolatorerna! :idea: Det är mitt livs bästa investering, att skruva i isolatorerna var förut ett evighetsarbete, men med en borrmaskin tar det en tiondel av tiden!

Har vi redan :). ( Fast vi brukar lana grannens slarvskruvdragare ).

/KT
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 810
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp