En förkylds funderingar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt…
Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet, så passade jag på att åka på en förkylning. En vanlig hederlig jäkla förkylning.
Fast… Det kan jag kanske egentligen inte veta?

Först hittade jag flera symptommatriser på nätet där det stod att om man har nysningar och snorar så är det definitivt inte covid-19. Som att nysningarna och snoret skulle vara en slags säkerhetsgaranti mot det farliga viruset. Då kände jag mig mest irriterad över att behöva åka på en vanlig förkylning i dessa hysteriska tider. I normala fall så går man oftast till jobbet som vanligt om man har en vanlig förkylning - kanske inte de allra värsta dagarna när man ändå är typ däckad, men sen. Nu har jag visserligen jobba-hemma-direktiv, men jag kunde plötsligt varken gå och handla eller hämta mitt paket på posten eller träffa vänner eller göra nånting överhuvudtaget, bara för att jag var snorig och hostig. Jag blev plötsligt som en pestsmittad. Jobbigt. Irriterande oflyt. Sämsta tajmingen för en förkylning. Men självklart - jag har snällt isolerat mig och inte mött någon annan (än min man).

Men sen såg jag annan information som gjorde gällande att snor och nysningar kanske inte alls var någon säkerhetsgaranti mot covid-19. Man kanske kunde ha fått det farliga viruset ändå, om man dessutom hade fler symptom. Då blev jag förvirrad. Egentligen hade jag väl inte brytt mig mer om det utan fortsatt leva i övertygelsen om att jag bara hade åkt på en vanlig förkylning, om det inte hade varit så att jag några dagar innan jag hade blivit förkyld hade umgåtts med en stockholmare, som - efter vad jag senare fick höra - hade blivit riktigt rejält dålig strax efter vår träff, och själv misstänkte corona. Hmmmmm…. Eftersom personen ifråga inte behövde akut vård så stannade denne hemma, och blev aldrig testad. Så vi vet inte.

Men det gav ändå en lite annan dimension till min förkylning. Jag tycker mig även ha hört att det finns de som har fått väldigt lindriga symptom av covid-19, så alla kanske inte behöver bli döende?
Så - var det nu en vanlig förkylning jag hade, eller kan det ha varit corona?...

Det kommer jag nog aldrig få veta. Det som jag själv reflekterade över som var lite annorlunda mot en vanlig förkylning var att den satt ovanligt djupt ner i lungorna den här gången. Men å andra sidan hade jag bara 0,8 grader förhöjd temp, dvs ingen feber.
Och nu är jag mycket bättre, även om jag fortfarande hostar och snorar litegrann.
Så jag antar att det bara var en vanlig förkylning.

...Eller?...
 

En av kollegorna blev rejält förkyld efter sportlovsvecka i Italien. Främst hosta och irritation i luftvägarna. Resesällskapet hade blivit rejält sjuk och därför testad - inte corona. Men symptomen var förvirrande lika. Jag fick också skiten (hela arbetsgruppen fick det) och det är ju alltid trist att vara sjuk, men inte någon sjukfrånvaro från någon.

De säger att många inte ens blir sjuka av corona, andra bara får vanliga förkylningssymptom. Bäst att isolera sig oaktat, för ingen vill ju bli ens förkyld...
 
Det känns bara så konstigt att inte få gå och handla eller träffa vänner eller åka in till jobbkontoret bara för att jag fortfarande snorar och hostar lite efter en förkylning. Jag brukar inte bli förkyld särskilt ofta, men när jag väl blir det brukar lite rethosta och snorighet sitta i kanske i en månad efter att jag blivit frisk. Det har man ju alltid kunnat leva som vanligt med tidigare (vem är inte lite snorig eller hostig under vinterhalvåret liksom?). Att inte kunna göra det är jobbigt. Att känna sig återställd men ändå behöva sitta isolerad. Blä.

Jag är tämligen övertygad om att jag inte haft någon corona. Vilket på ett sätt är lite synd. För OM det hade varit corona så hade jag kommit väldigt lindrigt undan, och så hade jag kanske varit immun nu... Om det nu funkar så. Det vet vi väl inte heller.
 
Jag har ju hostat sen juni 2019 så det borde inte vara corona. Sen har astman dykt upp också men det ingår ju inte . Sen läste jag idag att astma inte är nåt problem för coronasmittade, men vem vill hosta dygnet runt oavsett . Ska nog gå ut en promenad i alla fall då det är 10 plus ute.
 
Jag har ju hostat sen juni 2019 så det borde inte vara corona. Sen har astman dykt upp också men det ingår ju inte . Sen läste jag idag att astma inte är nåt problem för coronasmittade, men vem vill hosta dygnet runt oavsett . Ska nog gå ut en promenad i alla fall då det är 10 plus ute.
Ja det är lite knepigt nu. Många har ju gått omkring och hostat långt innan corona. Jag vet en som hostar pga astma och har så gjort i flera år, som är gravid nu, och hon fick inte ens komma till mödravården för sin bokade undersökning för att hon hostade. "Men jag har ju hostat i flera år pga min astma?", men det hjälptes inte. Det blir lite knepigt när alla som råkar hosta anses som pestsmittade.

Men det är inte min mening att vara egoistisk, grinig eller gnällig heller. Klart att jag förstår vikten av att isolera sig. Och att det inte går att undvika att såna här åtgärder slår mot många "oskyldiga". Jag är ändå väldigt glad och tacksam att jag än så länge lever och har hälsan (förutom lite snorig och hostig), och att mina nära och kära fortfarande är vid liv. Jag har läst om helvetet på sjukhusen. Jag är glad för varje dag jag slipper kvävas ihjäl av ett virus. Jag är glad för att jag (än så länge) har sluppit att förlora någon närstående utan att ens kunna vara där och säga adjö. Jag är glad för varje dag jag slipper poliser som kommer och svetsar igen min ytterdörr för att jag hostar. Jag är glad att jag bor i Sverige, där vi än så länge har kommit väldigt lindrigt undan samhällsrestriktioner. Jag fortsätter att hoppas allt jag kan att viruset plötsligt ska mutera ihjäl sig eller nåt, så plötsligt så dör allting ut och alla blir friska och kan återgå till sina normala liv igen.
 
Plussa på lite pollen till ekvationen också

Ska jag vara hemma till oktober när gråbon blommat över?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 823
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 889
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp