En fråga från en pappa som inte är hästmänniska

Exilens

Trådstartare
Hej alla.

Jag har en dotter på 13år som fått erbjudande och vara skötare på en häst hon skall kolla till han 7 dagar i veckan och sköta om han allt va de gäller matning,mockning och skötsel. Hon skall även motionera han varje dag. Nu till min fråga för detta skall jag betala 1500 i månaden. Har sökt efter svar men inte fått nåt riktigt svar utan det är blandade resultat.
Hur brukar ni göra är detta rimligt o är de det så fine då betalar jag men är rädd att man bli lurad pga man är helt okunnig inom detta område.

Tacksam för svar ❤
 
Det låter inte riktigt som att hon ska vara bara skötare, utan mer som en fulltids medryttare/fodervärd? Prata med ägaren så du får veta exakt vad din dotter kommer ha för uppgifter och ansvar gällande hästen innan ni säger ja. Och se till att ha ett skriftligt avtal.

Ang priset så låter det billigt för en foderhäst, om den är fräsch och ridbar och lagom utbildat för din dotter att ha kul med. Hon kommer troligen lära sig jättemycket av att få ta hand om en häst på det viset (jag förutsätter att det finns vuxna som har lite koll och som hon kan fråga om saker).

Mitt råd är att du följer med till stallet och pratar med hästens ägare/ansvarig, och om magkänslan är bra så go for it. :)
 
Är det en häst som hon trivs med och de matchar med varandra, om det finns vuxna kunniga i stallet som hon kan lära sig utav så säger jag kör! Superbilligt för att få ha "egen" häst sju dagar i veckan. Om hästen ska motioneras så är hon ju inte bara hästens skötare utan också medryttare och det brukar inte vara så billigt som 1500 kr för sju dagar i veckan. För en så låg summa kan ingen ha en egen häst.

Men, se till att ha skrivet kontrakt där ansvarsfrågor framgår. Där det framgår om hon utöver de 1500 kr kan bli betalningsskyldig för annat, vad hon har för skyldigheter och rättigheter och vad ägaren har för skyldigheter, vad hon får och inte får göra, uppsägningstid osv. så att det inte blir något tjafs om vad som gäller i framtiden.

Självklart ska man som förälder vara med i stallet iallafall i början så att hon inte står där själv med hästen.
 
Jag hade inte velat att min 13-åring var ensam i stallet och på ridturen. Det är för mycket som kan hända. Men om det finns vuxna i närheten eller om du följer med och lär dig och följer med på ridturerna osv så låter det väl som en bra deal. Fundera däremot på om ni verkligen är intresserade 7 dagar i veckan. Det är mycket tid som kommer gå åt varje vecka.

Sen beror det naturligtvis på hur duktig 13-åringen är både när det gäller ridningen och när det gäller hästhanteringen. Och så beror det en del på hästen också.
 
Det låter för mig helt fel, vad ska hon göra egentligen? På din beskrivning låter det som hon blir helt låst med många fodringar per dag (en häst behöver bete eller mat minst 3 gånger om dagen helst 4-5). Och gäller det verkligen 7 dagar i veckan och 365 dagar om året? Då skulle det vara tvärstopp för min del. Det är inget en 13-åring ska binda upp sig för att göra? Vad händer om hon ska på en skolresa, semester, behöver plugga till ett prov eller blir sjuk?

Sen vad är syftet bakom? Ingen låter en 13-åring ta hand om en häst utan att ha eget intresse i det. Är det en gammaltrotjänare som man vill ge en ny människa som kan älska och ta hand om om den, är det ett försäljningsstall/uppfödning som vill ha billig arbetskraft och kommer att sälja hästen när de har en lämplig köpare eller är det någon som behöver hjälp en period när det blivit extra körigt i livet (fått barn/studerar bredvid jobbet eller på annan ort).

Det är svindyrt att betala 1500 kr i månaden för att jobba extra i ett försäljningsstall och dessutom vara bunden 7 dagar i veckan flera gånger om dagen och billigt att få en egen häst när ägaren inte vill sälja och förväntar sig att man ska ta hand om hästen och sysslorna som rör hästen alla dagar man hinner men att det finns backup när det inte funkar med livet i övrigt.

Som flera säger behöver du ta reda på mer, det kan vara världens chans för din dotter men också en risk att hon blir grovt utnyttjad som betalande arbetskraft. Tala med ägaren först och om det faller positivt ut så håll koll så att det ni avtalat hålls om samtalet faller väl ut.
 
Det låter för mig helt fel, vad ska hon göra egentligen? På din beskrivning låter det som hon blir helt låst med många fodringar per dag (en häst behöver bete eller mat minst 3 gånger om dagen helst 4-5). Och gäller det verkligen 7 dagar i veckan och 365 dagar om året? Då skulle det vara tvärstopp för min del. Det är inget en 13-åring ska binda upp sig för att göra? Vad händer om hon ska på en skolresa, semester, behöver plugga till ett prov eller blir sjuk?

Sen vad är syftet bakom? Ingen låter en 13-åring ta hand om en häst utan att ha eget intresse i det. Är det en gammaltrotjänare som man vill ge en ny människa som kan älska och ta hand om om den, är det ett försäljningsstall/uppfödning som vill ha billig arbetskraft och kommer att sälja hästen när de har en lämplig köpare eller är det någon som behöver hjälp en period när det blivit extra körigt i livet (fått barn/studerar bredvid jobbet eller på annan ort).

Det är svindyrt att betala 1500 kr i månaden för att jobba extra i ett försäljningsstall och dessutom vara bunden 7 dagar i veckan flera gånger om dagen och billigt att få en egen häst när ägaren inte vill sälja och förväntar sig att man ska ta hand om hästen och sysslorna som rör hästen alla dagar man hinner men att det finns backup när det inte funkar med livet i övrigt.

Som flera säger behöver du ta reda på mer, det kan vara världens chans för din dotter men också en risk att hon blir grovt utnyttjad som betalande arbetskraft. Tala med ägaren först och om det faller positivt ut så håll koll så att det ni avtalat hålls om samtalet faller väl ut.
Jag läser det inte som att hon ska sköta alla fodringar i stallet utan helt enkelt göra iordning foder åt sin häst.
 
Jag läser det inte som att hon ska sköta alla fodringar i stallet utan helt enkelt göra iordning foder åt sin häst.

Det kan tolkas på många vis så det är viktigt att veta vad som gäller och jag lämnade det fullt öppet att min farhåga inte var korrekt. Det står varken att alla fodringar ska skötas, om man ska delta i rotation och fodra alla hästarna mer sällan eller att endast maten ska göras i ordning och frågan är om TS egentligen vet exakt vad som förväntas av dottern så att han tar ett informerat beslut
 
Som övriga skrivit: Du måste absolut prata med ägaren, helst i ett personligt möte istället för i telefon. En viktig fråga att ställa är vad du har för ansvar om hästen t.ex. blir sjuk (för det är du, inte din dotter, som egentligen har ansvaret för hästen).

Du bör också vara mycket tydlig med att du inte har hästvana.

OM ni väljer att bli fodervärdar, måste ni skriva ett tydligt kontrakt.

Känner din dotter hästen sedan tidigare? Annars låter alltihop ganska riskabelt.
 
Hej alla.

Jag har en dotter på 13år som fått erbjudande och vara skötare på en häst hon skall kolla till han 7 dagar i veckan och sköta om han allt va de gäller matning,mockning och skötsel. Hon skall även motionera han varje dag. Nu till min fråga för detta skall jag betala 1500 i månaden. Har sökt efter svar men inte fått nåt riktigt svar utan det är blandade resultat.
Hur brukar ni göra är detta rimligt o är de det så fine då betalar jag men är rädd att man bli lurad pga man är helt okunnig inom detta område.

Tacksam för svar ❤

I min värld är man inte skötare om man får betala. Är man skötare ska man ha betalt.. Är man däremot medryttare/fodervärd är det normalt att betala. Hur mycket beror på vart i landet man bor, i storstäder är det dyrt, på vischan där jag bor skulle nog ingen betala någon större summa även om hästen är välriden. Hur som är det viktigt att skriva ett kontrakt där det tydligt står vad man båda parter får/inte får göra. T.ex vad händer om hästen blir sjuk eller skadad och dottern inte kan rida den? Ska hon ändå betala 1500kr/mån?
 
Det låter som fodervärd dvs men sköter och ansvarar oftast för allt och då låter 1500 kr billigt! Kolla dock upp hur det är med försäkring på hästen samt ev veterinärkostnader. :)
 
Hästen står i ett stall med andra hästar. Insläpp o utsläpp skall hon inte göra.
Hon känner hästen för hon har varit hos han ungefär 6 dagar i veckan hela sommaren och ridit o skött om han de har alltid varit 1vuxen med o kommer vara så i framtiden med i så fall. Nu i sommar har han stått ute på en äng men nu skall han tillbaka in i stallet. Reagerade på summan pga vi betalde 600 i månaden hela sommaren och nu höjdes till 1500 för i stort sett samma arbete. Hon har några års erfarenhet av hästar hon är ung och så men inte helt nybörjare. Hon rider även på ridklubben i stan.
 
Hästen står i ett stall med andra hästar. Insläpp o utsläpp skall hon inte göra.
Hon känner hästen för hon har varit hos han ungefär 6 dagar i veckan hela sommaren och ridit o skött om han de har alltid varit 1vuxen med o kommer vara så i framtiden med i så fall. Nu i sommar har han stått ute på en äng men nu skall han tillbaka in i stallet. Reagerade på summan pga vi betalde 600 i månaden hela sommaren och nu höjdes till 1500 för i stort sett samma arbete. Hon har några års erfarenhet av hästar hon är ung och så men inte helt nybörjare. Hon rider även på ridklubben i stan.
Hästens uppehälle är ju dyrare på vintern än på sommaren, det är säkert därför som kostnaden höjts.

Men den viktiga frågan är vilket ansvar ni har för hästen? Kan ni få några ökade kostnader tex vid veterinärbesök eller liknande eller betalar ni den fasta kostnaden enbart oavsett?
Det låter som någon form av hyrupplägg? Ni betalar 1500 kr per månad och får i princip ha hästen som er egen men ni tar inte över det fulla ansvaret som när man är fodervärd?
 
Hästen står i ett stall med andra hästar. Insläpp o utsläpp skall hon inte göra.
Hon känner hästen för hon har varit hos han ungefär 6 dagar i veckan hela sommaren och ridit o skött om han de har alltid varit 1vuxen med o kommer vara så i framtiden med i så fall. Nu i sommar har han stått ute på en äng men nu skall han tillbaka in i stallet. Reagerade på summan pga vi betalde 600 i månaden hela sommaren och nu höjdes till 1500 för i stort sett samma arbete. Hon har några års erfarenhet av hästar hon är ung och så men inte helt nybörjare. Hon rider även på ridklubben i stan.
Det är är dyrt med hästar, 1500 kr är rena fyndet om det är att hon är typ medryttare/fodervärd. Det blir dock betydligt mer jobb med en häst som står på stall än en som går på bete.
 
Något mer jag skall tänka på som är av vikt
Det är ju generellt bra att reda ut vem som ansvarar för vad och vilka befogenheter ni har.
Vad gäller kring utrustning? Vem står för det?
Vad får hon göra i ridningen? Finns det något hon inte får göra som tex hoppning eller tävling?
Vad gäller om dottern tex ligger sjuk och inte kan åka till stallet? Är det ert ansvar att lösa skötseln eller kan ni få hjälp?
Uppsägningstid om dottern inte längre vill fortsätta?
 
Fundera över vad som händer om dottern blir sjuk eller ni som familj vill åka bort. 7 dagar I veckan är ett ordentligt åtagande och om dottern tex ligger sjuk, kan ni som föräldrar då mocka och sköta hästen (dvs allt utom ridning)

Jag skulle personligen se till att dottern inte var "tvingad" till sju dagar i veckan.

Jag håller med. 7 dagar/vecka är ett stort åtagande!

Jag är medryttare och för mig (med familj och heltidsjobb) är 2 dagar/vecka lagom.
 
Jag håller med. 7 dagar/vecka är ett stort åtagande!

Jag är medryttare och för mig (med familj och heltidsjobb) är 2 dagar/vecka lagom.
Samtidigt har många trettonåringar egen häst och har samma upplägg, dvs. hästen sköts sju dagar i veckan 365 dagar om året. Men visst, man ska vara medveten om vad man ger sig in på och man ska ha en rimlig uppsägningstid inskriven i kontraktet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 765
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 787
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp