En fråga jag har hållt på...

C

Cronis

Då jag själv inte är någon tävlingsryttare just, utan mer en allt-i-allo-ryttare... Men jag vet ju däremot en hel del om tävling...
Nu till det stora dilemmat, som för mej är förbryllande!
Varför är det inte veterinärbesikning av hästar på en dressyr tävling? :confused: Jag har varit på så många dressyr tävlingar, där folk kommer med halta hästar å domarna inte blåser ut dom... Är det jag som är blåst på konfekten eller hur är det egentligen? Jag tycker det borde vara vet. besiktning på dressyr tävlingar åxå, med tanke på det jag har sett, eller har jag bara haft otur? :confused:
 
Intressant fråga...är det verkligen aldrig vetbesiktning på dressyrtävlingar inte heller på nationellnivå :confused:
 
Ingen aning...? Nationell vet jag inte, har inte varit på någon sådan med pålle... Bara lokal å regional. Men på hoppsidan så är det ju iaf på regiona nivå om jag inte minns helt fel... Jag fattar inte varför! Varför ska dressyren särbehandlas? (I detta fall)
 
Jag tycker också att det borde vara besiktning av hästarna även då men det är väl inte det för att det är lättare att se (om man jämför dressyr med. t.ex. hopp) ifall hästen är halt under ett dressyrprogram... antar att ekipaget utesluts om domaren ser att hästen är halt. ?!

någo som vet säkert??
 
Ja, domaren ska blåsa ut ekipaget om hästen är halt. Har du varit på en tävling där domaren inte har gjort det så är det fel utav domaren.
 
Domaren borde absolut blåsa ut en halt häst!! d e ju bara vet. bisiktning på terräng å högre nivå på hoppn. för att det är så krävande för benen... men ändå!!!
 
Som jag skrev i mitt första inlägg, jag har varit på tävlingar där hästar har kommit, halta å lytta, på regional tävling... den absolut haltaste hästen kom placerad.... :mad:
 
Jo jag vet... Domaren borde blåsa ut. Men det gör dom inte. Jävligt fel! varför ska inte dessyren behöva ha vet.besiktning. Iaf från regional nivå. Jag tycker det behövs!
 
Jo, jag vet att det är besiktning då. Men varför inte införa besiktnig i dressyren, fr. regional nivå?
Dressen är väl nog så krävande om hästen inte är frisk?! :confused:
 
Nu har jag pratat med min "expert" inom detta... Hon sa att vet. besiktning inte tillföll tävlingen förrän på elitnivå!! :eek:
Jag tror jag svimmar, då kan ju dressyr-tanterna rida halta hästar ganska länge... :mad:
 
Men är du säker på att hästarna var halta? Verkar konstigt att flera halta hästar skulle starta på samma tävlingen (eftersom du skriver den "haltaste" hästen).
OM hästen var halt måste det vara en riktigt urusel domare som inte ser det. I dressyr bedöms hästens gångarter, swung mm. Att då bli placerad med en häst som inte går rent borde vara i stort sett omöjligt.
Utan att stöta mig med dig, skulle jag nog ifrågasätta om det är du som ser hältor när dom inte finns?
 
Jag skulle vilja ställa en motfråga. Varför skall det finnas besiktning överhuvud taget?

Borde man inte söka vet vård om man misstänker någon form av åkomma eller skada innan man far iväg till tävling?
Att ställa upp med skadad eller sjuk häst borde istället leda till höga böter för de som "ertappas".

På så vis kunde kanske det bli mycket billigare att tävla för alla dem som vet med sig att de har hästen i erforderligt trim.

Tjänstgörande veterinär på plats samt kontroll av fälttävlans hästar efter terrängritten har ju ett annan mer legitim orsak.
 
fasst böter är nog ingen bra idé..
Tänk om hästen blir halt först på tävlingsplatsen? Den kanske har slagit på sig i transporten eller nått.
Man kanske inte märker det som ryttare då... :smirk:
 
Jag kan intyga ( dock inte på papper ) att hästen inte va ren i gångarterna iaf. Jag va inte ensam som såg att den inte va ren.
Har sett häst/ar på andra tävlingar åxå som inte är rena...
Och det finns usla domare, JA!
Och det borde finnas hästmänniskor som måste ha sett någon oren pålle på dressyr tävling. Eller är jag ensam om detta fenomen?
 
Det verkar som om du inte vill ha vet. besiktning överhuvud taget, inte i någon av tävlingsgrenarna?
Anledningen till att jag tycker att det borde finnas, är ju att man inte kan ställa upp med en skadad häst. Den kan ju ha skadat sig i transporten till tävlingen eller vad som helst. Det vet man ju inte...
Givetvis borde man söka upp vet vård om man misstänker att sin häst är sjuk (hälta i detta fall), men alla hältor behöver ju inte vet vård. Men eftersom att ridfolk inte verkar se/märka att sin häst i halt borde man kanske ha vet.besiktning på dressyrtävlingar. För det är ju det på hoppning å FT, samt övriga grenar. Dressyr påfrestar väl lika mycket som hoppning, (om hästen inte är frisk!)
 
Sen är inte alla så ärliga att de känner för att ta hand om deras halta häst.

Det kan ligga pengar eller kval bakom som gör att personer skiter fullständigt i att deras hästar är halta.


(Fortsättnings svar till cemax)
 
Jo kanske det... Men även om det är så så borde domaren blåsa ut ekipaget! (om inte vet. besikning finns)
 
Jag hade tyckt att det vara jättebra om man slapp veterinärbesiktning överhuvudtaget.

Böter borde kunna utdömas till den som startar med sjuk/skadad häst, naturligtvis vill jag ha veterinär på plats under tävlingsdagen men utan obligatorisk veternärbesiktning.

Lastar jag ut en häst som skadat sig på färden borde man kunna nyttja tjänstgörande veterinär för att få en konkret bedömning på plats om man skall starta eller ej.

Jag har också suttit sekreterare tillsammans med domare som blåst ut ekipage för hälta. Det blev en väldig disskution och ifrågasättande av domarens kunskaper att kunna sätta sådan diagnos. Härav förstår jag domarna mer än väl att de hellre friar än fäller, de är trots allt också människor.

Det är absolut inte av denna anledning jag inte vill ha veterinärbesiktning, dessutom kan jag nog tycka att veterinärbesiktningen i dagsläget behövs mer på lokal nivå än på regional.

Kalla mig naiv eller liknande min vision är ändå att det skulle kunna fungera utan veterinärbesiktning även på hoppning.
 
Tja för min del hade det gärna fått vara utan vetrinärbesiktning. :angel:

Kanske hade det funkat vete fasiken faktiskt. :confused:
 
Fanns det ingen överdomare på tävlingen som du kontaktade eller sket du i det och sitter bara här och spyr galla?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 251
Senast: MimmiNO
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp