En fråga jag har hållt på...

Nej det gjorde jag inte. Jag kunde faktiskt inte hitta någon sådan...
Vadå spyr galla? Jag bara undrade varför det INTE är vet.besiktning på dressyrtävlingar? Är det något konstigt med det? Men förlåt att man undrar över något...
Men visst hade jag kunnat säga till någon, men nu gjorde jag inte det. Så ett fel till mej.
 
Kunde inte hitta någon?? Letade du eftersom du inte kunde hitta någon eller var det bara så att det inte kom någon och knackade på din axel, presenterade sig som överdomare och frågade om du hade några synpunkter?

Det är som sagt domarens sak att blåsa ut en oren häst, gör inte den det så är det fel och extremt dåligt, men ser man det så tycker jag baske mig att de är ens egen skyldighet att kontakta överdomaren och be denna ta en titt.
 
Nog för att du kanske är upprörd (?).

Men ignorera i alla fall inte det h*n skrev:


Men visst hade jag kunnat säga till någon, men nu gjorde jag inte det. Så ett fel till mej.

Där fick du vems "fel" det var...
 
Kollade runt lite, ja. Men hittade faktiskt inte nångon. Ok? Kanske skulle letat mera, men jag minns inte så möe, för detta är ett tag sedan, men vad har detta med min fråga att göra?
 
Nej jag är inte upprörd, det har jag slutat bli över trådar här där folk gnäller i efterhand och bara passivt tittar på när det sker...

:crazy:
 
näe jag har iaf aldrig sett en dressyrhäst tävla som varit halt... tur det..
 
ja men iofs....i dressyr visas ju hästen i både skritt trav och galopp... i hoppning kan ju en häst vara lite halt men att det inte syns i galopp... det är väl bara på lokal som det inte är någon vet. besiktning...
 
Jag har varit med om att halt häst blåsts ut i dressyr 3 ggr. Har aldrig varit med om att halt häst fått fullfölja sin ritt i dressyr.

Domaren blåser ut vid orenhet. Finns det flera domare ska C-domaren blåsa ut. Gör denne inte det får de andra domarna försöka påkalla dennes uppmärksamhet. Om domare C ändå inte blåser ut får de andra domarna (som t.ex. kan sitta H och M) markera i sina betyg genom att sätta allt mkt lågt och även kommentera detta.

Jag är väldigt glad att det inte är veterinärbesiktning för det skulle bara bli ännu en kostand för oss som tävlar, det är nog dyrt ändå. Och nog kan och ska våra domare kunna se om en häst är halt under ca 5 minuters uppvisning i alla gångarter.

Sen kan det ju finnas hästar som inte är halta i trav rätt fram så de går igenom vetbes men med ryttare på & på böjda spår kommer orenheten. Sånna kan man se i de lägre klasserna i hoppning, fast de gått igenom vetbes. Så vetbes är ingen garanti.
 
Låter mycket märkligt.
Jag har faktiskt aldrig sett en häst på dressyrtävling som går orent, nej. Det är så uppenbart att man då skulle få så dåliga poäng på både själva rörelserna samt på gångartspoängen (som har koefficient 2!) att det vore rätt meningslöst att starta en sån häst.
 
Det kanske inte är någon garanti. Men jag bara undrade VARFÖR det inte är vet.besiktning på dressyr. Du skriver ju själv att du sett halt häst, men nu blåste visserligen ut ekipaget, men 3 gånger ??? :confused:
Visst blir det en kostnad extra, å jag vet att det är dyrt. Men jag skulle nog betala, (om jag nu hade varit tävlingsryttare) eftersom man kanske lätt blir upprörd om en oren häst får fullfölja, å sen kanske placerar sig. Det kostar ju lika möe å lägga in en protest, å den kanske inte går igenom...
 
En protest kostar 50 kronor (vilket du dessutom får tillbaka om den går igenom), medans med tanke på hur många startande det är på en dressyrtävling skulle kosta någonstans mellan 200-300:- alltså inte lika "möe" som en protest.
 
En protest kostar inte alls 50:- närmare bestämt 100:-
det gjorde det iaf när jag lämnade in en senast, som INTE gick igenom... Vilket de flesta inte gör.
På en regional tävling är det väl rätt många som rider eller? Dom jag har varit på så har folk blivit bortlottade för att det va för många starter...
 
Mer än 80 starter på en dag hinner man definitivt inte med på en dressyrtävling om amn inte har möjlighet att ha dubbla banor. Med tanke på att det på hopptävling kan vara upp till 300 starter på en dag och veterinärbesiktningen där kostar kring 100-lappen så är 300 kr inte en orimlig gissning, så visst skulle det bli dyrt.
Personligen tycker jag också att dommaren borde ha mycket större möjlighet at se om hästarna är halta än en veterinär som bara ser dem trava på rakt spår. Sen finns det ju dåliga dommare som inget ser /vill se, men det finns ju även dåliga veterinärer som släpper igenom allt/nästan allt så problemet är inte så lätt att lösa.
 
Det du skrever är så sant så...
Men det är fortfarande inte svar på min fråga VARFÖR?

Är det helt enkelt för att det är för dyrt? Eller att klubben räknar med att domaren ska blåsa ut (fast som kanske inte gör det), eller är det upp till oss, som ryttare eller åskådare att protestera?
 
Anledningen som jag har fattat den är att dommaren har väl så god möjlighet att upptäcka hälta som en veterinär och att dommaren då är skylldig att blåsa ut ekipaget. En veterinärbesiktning blir då enbart en ökad kostnad för de som tävlar som inte gör nån nämnvärd skillnad för hästarna.
 
Vem var överdomare då?? Det är ju bara att fråga efter överdomaren i sekretariatet.
 
Jag vet inte... Jag kommer inte ihåg så möe om själva dagen eller så. Vet bara att hästen va halt/oren hur man nu vill uttrycka det. Tävlingen inträffade får några år sedan, å detta är en fråga jag har gått å funderat på av å till...
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 238
Senast: MimmiNO
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp