En fråga om avlivning (kostnad)..

N

NewShot

..som några av er säkert har läst i en annan tråd, så ska jag avliva min häst.
(Ja, jag drar fortfarande på det, men det närmar sig dock.)

Jag är dock förundrad över pris-skilnaderna?!

Vad kostar det att avliva där ni bor?
Varför skiljer det sig så?
Varför kostar det exempelvis 1100kr för kadavern att hämta en ko men det kostar mellan 3200-8000 för en häst?

Sen undrar jag om inte det är därför som det cirkulerar så mycket 'billiga' hästar på marknaden, för folk har helt enkelt inte 'råd' att avliva sina hästar?

Säkert helt makabert av mig att ens fundera på detta, men jag antar att det är en del av min process och sorgearbete inför mitt eget som komma skall....?
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

..
Varför skiljer det sig så?
Varför kostar det exempelvis 1100kr för kadavern att hämta en ko men det kostar mellan 3200-8000 för en häst?

Därför att djur som används inom jordbruk för att tex producera mat är subventionerade.

Häst avlivning/hämtning ska alltid betalas kontant ( antagligen pga av att de företag som hämtat allt för ofta blivit blåsta på betalningen av oseriöst hästfolk).

Är det andra djur så går det på faktura.

Så när jag avlivade min gamla ponny för några år sedan så var det kontant på plats som gällde- TROTS att jag föder upp grisar och lite då och då måste avliva gamla grisar, och har anlitat företaget under många år.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jag antar att du har tänkt ta hästen hemma. Det är billigare än att åka till klinik.

Vi betalade 4000:- för en stor häst i mitten av December, då tog vi ut lantbrukstjänst.

Helt underbar karl som kom, lugn och lät det ta tid. Allt gick jättelugn till och lilla fuxen fick vara kvar i närheten av sina kompisar hela tiden.

För oss var det värt dom pengarna. Då visste jag var som hänt henne och jag har själv sett henne när hon var borta.

Mvh Domino_s
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Här kostar det mellan 1300 o 2500 när veterinär avlivar med spruta + 3000kr för att någon ska hämta kadavret.. lantbrukstjänsten här tar 3500 kronor för slakt hemma och kadaverhämtning. Skickar jag hästen till ett slakteri kan jag få betalt istället..

Tycker också priserna är galna, men dom tar väl betalt för att dom kan, precis som med hovslagare, tandläkare till oss själva - man har inget val, dom tar betalt för att dom kan.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Vi betalde 4500kr eller om det var 4800kr med avlivinig och hämning av kadavret. Lungt och bra har det gått dom gånerna vi har behövt att anlita "nödslakten" och dom har lugn och trevlig personal.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Beroende på var du bor, kan du kolla med närmaste djurpark, jag vet att kolmården tar emot och avlivar häst gratis, och då används hästen som foder till djuren.
Tycker jag är ett bra sätt att låta sin kompis gå bort, de avlivar humant och bra samt att hästen kommer till användning.
Nu vet inte jag varför du ska ta bort din häst, eller hur du vill att det ska gå till, jag bra tipsar om ett(för mig i alla fall) bra alternativ, både för häst och plånbok och samvete.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Vi åker till slakteri och tar bort hästen, slipper kladdet med avblodningsställe och liknande och får dessutom en slant för hästen.

Tror att folk hoppas kunna kräma ut lite pengar ur sin uttjänta kuse nu när tiderna är hårda. Genom att försöka sälja istället för att ta bort. Hemskt.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Beroende på var du bor, kan du kolla med närmaste djurpark, jag vet att kolmården tar emot och avlivar häst gratis, och då används hästen som foder till djuren.
Tycker jag är ett bra sätt att låta sin kompis gå bort, de avlivar humant och bra samt att hästen kommer till användning.
Nu vet inte jag varför du ska ta bort din häst, eller hur du vill att det ska gå till, jag bra tipsar om ett(för mig i alla fall) bra alternativ, både för häst och plånbok och samvete.


Håller med om detta tips om du har möjlighet. Har själv sett det hela som åskådare (råkade vara i närheten av andra orsaker). Hästen och dess ägare blev väl om händertagna av Kolmårdens veterinär och personal. Ett värdigt och naturligt slut. Lycka till i ditt svåra val och skicka ett PM om du vill ha kontaktuppgifter direkt till Kolmården.

mvh

Kia
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Tog bort min häst för ett par veckor sedan, kostade 5000kr. Bultades på gården och kroppen togs med av han som bultade. Han har tagit bort hästar åt mig förut och han är helt fantastisk! :bow:
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jag tog bort en av mina hästar i november. Vi körde honom till ett slakteri där han blev avlivad med bultpistol, och sedan gick kroppen till livsmedelsproduktion. Kändes helt naturligt och okej för mig, men jag vet och förstår att många hästägare inte vill att hästen går till den produktionen. Men hästen togs bort på ett väldigt lugnt sätt, i en liten paddock utanför slakteriet. Ingen stress och mycket skicklig personal.
Vi fick 1400kr för köttet.
Alternativet var att låta Sthlms Nödslakt hämta honom och köra dit honom så vi själva slapp. Detta skulle inte kosta oss något alls utan bara att han på nödslakt då fick pengarna för köttet.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Tycker också priserna är galna, men dom tar väl betalt för att dom kan, precis som med hovslagare, tandläkare till oss själva - man har inget val, dom tar betalt för att dom kan.

Skulle inte tro att varken slaktare eller hovslagare tar betalt för att dom kan, utan för att täcka sina kostnader och för att dom ska få ut en lön att leva för. Och varken hovslagare eller slaktare är särskilt välbetalt...

/Camilla
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Skulle inte tro att varken slaktare eller hovslagare tar betalt för att dom kan, utan för att täcka sina kostnader och för att dom ska få ut en lön att leva för. Och varken hovslagare eller slaktare är särskilt välbetalt...

/Camilla


:bow::bow:
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jag betalade över 11 000 SEK för ca ett år sedan. Då tog vi bort hästen "akut" på klinik med spruta. Anledningen att det blev så dyrt va att de var tvungen att beställa transport till kliniken för att hämta hästen. Jag ville inte ta hem hästen eller låta vänta till dagen efter på klinik, då bilen kom. Mkt pengar men jag ville inte behöva hästen lida mera....
Tror att det som avlivat sina hästar hemma i stallet hos oss med bult har betalat 5000 SEK kontant.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

kl

Betalade ca 4500 för veterinären, som kom ut efter fyra på torsdagskväll förra året akut. Då med spruta. Grävmaskin ca 600 kr (kompis som grävde ner hästen hemma på gården i skogskanten) Så det blev allt som allt runt 5000 kr. Här kostar det jättemycket att ta ut kadaverbilen. Eftersom den sällan får hämtningar här, då jag inte bor nära storstad osv. Har för mig dom tar runt 7000 kr. Så jag sökte ett tillstånd att gräva ner häst hemma istället. Bara att anmälas ännu en häst på samma ställe nästa gång, kostar då 300 kr hos länsstyrelsen. Tillståndet kostade väl någon tusenlapp från början bara.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jag betalade över 11 000 SEK för ca ett år sedan. Då tog vi bort hästen "akut" på klinik med spruta. Anledningen att det blev så dyrt va att de var tvungen att beställa transport till kliniken för att hämta hästen. Jag ville inte ta hem hästen eller låta vänta till dagen efter på klinik, då bilen kom. Mkt pengar men jag ville inte behöva hästen lida mera....
Tror att det som avlivat sina hästar hemma i stallet hos oss med bult har betalat 5000 SEK kontant.

Men vad är det för konstig klinik? Behöver man ta bort sin häst på min närmsta klinik kostar det ca 5-6000,- (inkl allt) oavsett om det är akut eller inte. Sen har de regelbundna transporter av kadavren till destruktion. De har tydligen ett kylrum där de förvarar de avlivade hästarna om det dröjer tills bilen kommer.

Eller missförstår jag dig? Hade du hästen hemma och fick beställa djurambulans för att köra den till klinik för att ta bort den där och att det var djurambulansen som gjorde det så dyrt?
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Vi betalade 7 000 för nödslakt (hemma) påsken 2008. Vet inte om det möjligtvis blev extra dyrt pga långfredag. Vi hade just inte så mycket att välja på.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jag tog bort en av mina hästar i november. Vi körde honom till ett slakteri där han blev avlivad med bultpistol, och sedan gick kroppen till livsmedelsproduktion. Kändes helt naturligt och okej för mig, men jag vet och förstår att många hästägare inte vill att hästen går till den produktionen. Men hästen togs bort på ett väldigt lugnt sätt, i en liten paddock utanför slakteriet. Ingen stress och mycket skicklig personal.
Vi fick 1400kr för köttet.
Alternativet var att låta Sthlms Nödslakt hämta honom och köra dit honom så vi själva slapp. Detta skulle inte kosta oss något alls utan bara att han på nödslakt då fick pengarna för köttet.

är lite nyfiken på det här med slakt, kan man bara ringa vilket slakteri som helst eller hur fungerar det egentligen? Låter kanske som en kall människa nu men jag tycker bara att det är intressant.. :)
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Det är långt ifrån alla som tar emot hästar, härnere har vi bara två slakterier som jag känner till.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Viktigt att tänka på ang slakt är att inte alla hästar FÅR gå till livsmedelsproduktion. Har den tex fått Fenylbutazon någon gång så är det livstids slaktkarens på det, även om det inte skrevs in i passet (för det gör ju tydligen typ ingen veterinär, inte vad jag varit med om iaf).
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Det är få som tar emot hästar. Men jag ringde och hörde med Sthlms nödslakt, och de har samarbete med ett mindre slakteri som tar emot hästar. Väldigt bra service, bra människor som gör jobbet och trevligt mottagande för oss ledsna ägare. Jag kommer garanterat göra likadant i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 446
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Eldbollen
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 594
Senast: mackan
·
Hästvård Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp