En fråga om bettstorlek

Kristall10

Trådstartare
Behöver köpa ett nytt bett till vår ponny. Hon ska enligt tandläkare ha stl 9,5 med fasta ringar. Många av de lite dyrare betten som ser mer bekväma ut (hon är rätt känslig så vill nu satsa på ett bättre bett till henne) finns endast från stl 10 eller 10,5. Men många av dem är böjda i ändarna, blir de kortare då?
Tänker att om man jämför ett vanligt två- eller tredelat bett som är rakt hela vägen ut till ringarna med ett som är böjt närmast ringarna, behöver man då en stl större på det som är böjt? Eller är storleken anpassad efter det?
Hoppas ni förstår vad jag menar 😅
 

Bifogade filer

  • 08BB0AE2-CEFC-450B-A652-AD6B1C80CF8B.jpeg
    08BB0AE2-CEFC-450B-A652-AD6B1C80CF8B.jpeg
    157,9 KB · Visningar: 21
Fager bits har tredelade bett med fasta ringar i strl 9,5.

Det bett du har bild på ovan tror jag är 10,5 cm mellan bettringarna, en annan hästägare i stallet har ett sådant sprengerbett och hon har hästens vanliga storlek även i det bettet.
 
Fager bits har tredelade bett med fasta ringar i strl 9,5.

Det bett du har bild på ovan tror jag är 10,5 cm mellan bettringarna, en annan hästägare i stallet har ett sådant sprengerbett och hon har hästens vanliga storlek även i det bettet.
Tack! Då ska jag kolla på fager.
Bilderna representerar bara själva formen på bettet. De bett på bilderna vet jag inte storlek på. Dock är båda av märket Källquist.
 
Tack! Då ska jag kolla på fager.
Bilderna representerar bara själva formen på bettet. De bett på bilderna vet jag inte storlek på. Dock är båda av märket Källquist.
Ah, det var jag som inte tittade tillräckligt noggrant. Sprenger har en del bett med den formen men storleken är ju mellan bettringarna, annars borde det stå klart och tydligt att man måste gå upp en storlek.
 
Tack! Då ska jag kolla på fager.
Bilderna representerar bara själva formen på bettet. De bett på bilderna vet jag inte storlek på. Dock är båda av märket Källquist.
Jag kan nog inte hjälpa dig, men jag köpte det översta bettet du hade bild på (i alla fall tror jag att det är det). Det var stort på min häst och när jag senare mäter det så är det minst en centimeter längre än de 10.5 cm det skulle vara. Håller nu på att maila med företaget som jag köpte av för att få klarhet om det är mitt bett dom är felmärkt eller om alla är lite stora i storleken. Eller om det är jag som inte kan mäta...
 
Jag kan nog inte hjälpa dig, men jag köpte det översta bettet du hade bild på (i alla fall tror jag att det är det). Det var stort på min häst och när jag senare mäter det så är det minst en centimeter längre än de 10.5 cm det skulle vara. Håller nu på att maila med företaget som jag köpte av för att få klarhet om det är mitt bett dom är felmärkt eller om alla är lite stora i storleken. Eller om det är jag som inte kan mäta...
Jättemånga bett är större än märkningen. Man måste ju typ ha måttband med när man köper bett..
 
Jättemånga bett är större än märkningen. Man måste ju typ ha måttband med när man köper bett..
Svårt att beställa då.. 🤔 Jag har inte haft det problemet förut, men har mest köpt bett begagnat. Ska bli intressant att höra vad butiken säger, jag vill ju köpa ett nytt bett men som då är kontrollmätt innan.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 859
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp