En fråga om färggenetik

maria_b

Trådstartare
Jag undrar om en hona som ej är röd kan få kattungar som är röda eller sköldpaddefärgade om inte heller pappan är röd?

Mvh Maria
 
Sv: En fråga om färggenetik

Nej. Nån av föräldrarna måste ha rött för att kunna ge röda eller sköldpaddsfärgade ungar.
 
Sv: En fråga om färggenetik

Om honan är sköldpaddsfärgad så kan den ge röda och sköldpaddsfärgade avkommor med en icke-röd hane.
 
Sv: En fråga om färggenetik

Och jag kan väl fortsätta med mina färgfunderingar i denna tråd..

Kan det ploppa ut en svart unge utan att någon av föräldrarna är svart?
 
Sv: En fråga om färggenetik

Och jag kan väl fortsätta med mina färgfunderingar i denna tråd..

Kan det ploppa ut en svart unge utan att någon av föräldrarna är svart?

Det berorpå hur du definierar svart. Ingen av dem måste vara svart som i helsvart häxkatt. Däremot måste en av dem vara svartpigmenterad. Alla färger hos katt baseras på rött pigment och/eller svart pigment. De enda som har både svart och rött pigment är sköldpaddor.

Exempel på rödbaserade färger är rött och creme (i alla sina former, maskat, mönstrat, med vitfläck etc.). Exempel på svartpigmenterade färger är svart, choklad och blått (i alla sina former).

Så, alla färger grundas på svart och/eller rött. Sedan är det en mängd anda anlag som styr vidare, om det svarta blir blått, om katten blir mönstrad eller maskad etc.

En svart katt måste ha minst en förälder som har svart pigment. Har båda föräldrarna bara rött pigment kan de inte föra vidare svart eftersom det ena inte är dominant över det andra. Det går inte att bära dolt.
 
Sv: En fråga om färggenetik

Okej, jag tror jag hänger med!

Jag som inte är helt inne på kattfärger, min hona är harfärgad över rygg och huvud och har vit mage och ben. Är hon blå? eller vad kallas hennes färg? Som jag förstod det på dig så har hon alltså svart piggment i sig?

Hon har fått två ungar igår, en so är i hennes färg och en som är svart med vita tassar. Med 95% säkerhet så vet vi vilken pappan är, och han är brunspräcklig hela han och långhårig. Förstår då på dig att han också har svart piggment? Ungarna ser dock inte långhåriga ut men det behöver ju inte ha slagit igenom o dessutom e de bara ett dygn så kan vara svårt o se.

Skulle också kunna finnas en liten chans att pappan är en annan hane som är svart och vit och korthårig, men med tanke på att det är den långhårige som "hållt ihop" med vår hona dels under löpet och även efter det så känns han som den mest potensielle fadern.
 
Sv: En fråga om färggenetik

Jag gissar att din hona är svartpigmenterad ja. Harfärgad låter så, brunmönstrad av något slag skulle jag tro. Brunspräcklig pappa låter också som en brunmönstrad hade, så även han svartpigmenterad. Dessa två kan inte få annat än svartpigmenterad avkomma och de kan absolut få svart avkomma med vitfläck. Icke-mönstrat är recessivt, mönstrat är dominant så om bara båda föräldrarna bär på icke-mönstrat kan de få svart, omönstrad avkomma.

Långhårigt är även det recessivt så för att kattungarna ska bli långhåriga måste mamman bära på anlaget för långhår.
 
Sv: En fråga om färggenetik

Tack för en utmärkt förklaring!! :bow: Då så ska jag alltså inte vänta mig att de blir långhåriga vilket jag bara är glad för, då det underlättar med korthår i stallmiljö! Mamman bär troligen inte på långhårigt anlag då jag träffade båda hennes föräldrar när jag köpte henne och de var korthåriga båda två! Men vad skönt att veta hur det ligger till, den högst troliga pappan har av hyresgästerna i stallet fått smeknamnet Don Juan, haha, han är verkligen stor och präktig och kommer gåendes som han äger stället:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller fortfarande på och krånglar lite smått med min fd arbetsgivare... Kom då att tänka på om det är det något intyg jag kan...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Takire
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 451
Senast: Linda_A
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 196
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp