Bukefalos 28 år!

En fråga om hcm

Zarro

Trådstartare
Hade ni använt en katt där det påvisats hcm två led bakåt då denna katt obducerades?
 
Sv: En fråga om hcm

Jag vet inte... Man är väl inte helt säker på arvsgången på HCM (finns ju flera varianter) och när det ligger så långt bak är det inom vissa raser svårt att totalt utesluta.
 
Sv: En fråga om hcm

Haha nej självklart är den ev påtänkta hankatten inte död..
 
Sv: En fråga om hcm

Ok men jag har hittat en lämplig hane till min hona. Dock har det visat sig att han haft påvisat hcm två steg bakåt i stamtavlan.Detta dock när denna katt som ligger bakom honom obducerades. Hoppas att du förstår nu?
 
Sv: En fråga om hcm

Det beror helt på. För det första ska man kanske klargöra att all HCM inte är av ärftlig art. HCM kan tex. uppstå sekundärt pga. sköldkörtelsjukdom. Om kattens HCM inte kan kopplas ihop till något annat sjukdomstillstånd får man anta att det är ärftlig HCM. Om man då bör använda ett barnbarn beror i stort mycket pga. hur avelsbasen ser ut. Har man en väldigt smal avelsbas kan det vara okej att ta en kull och sedan gå vidare på avkomman. Har man en bred avelsbas och det finns andra bra hanar med friskare bakgrund är de självklart att föredra.

Men man brottas ju i regel med flera saker inom en ras. Kanske finns inte bara HCM att ta hänsyn till utan även andra sjukdomar.

Jag har använt en hona i avel vars mormor hade HCM (det upptäcktes dock efter att min hona redan hade fått ett par kullar). Även mormorns båda bröder visade sig ha hjärtfel (HCM i det ena fallet, okänt i det andra). Min hona har ett normalt hjärta och hon är nu 10 år. Jag gick vidare på en dotter (normalt hjärta) och har nu hennes barnbarn i avel (normalt hjärta vid 3 års ålder). Nu fick ju jag informationen efter att jag redan hade satt katten i avel. Hade jag haft denna information innan är det väl tveksamt att jag hade köpt henne.

Man får ju vara extra nitisk om man väljer att gå vidare på en sådan linje. Verkligen se till att testa det man går vidare med och det man tar in.
 
Sv: En fråga om hcm

Maine coon

Sol: Tack för ditt svar. Jag väntar på & höra vid vilken ålder denna katt avlivades.
 
Sv: En fråga om hcm

Då hade jag tittat efter en annan hane.
I en så pass stor ras som Maine coon faktiskt är i Sverige så finns det nog en annan hane som kan passa din hona.
 
Sv: En fråga om hcm

Håller med. Det ska vara nått extremt speciellt (helt nya linjer osv) för att använda en sån hane i en sån ras. Tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 964
Senast: Sel
·
Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp