En fråga om mousse

MCP

Trådstartare
När jag gjort bärmousse så har jag oftast använt väldigt enkla recept utan krusiduller. Det har bara varit grädde, gelatin, socker och bär(puré), men nu när jag försökt googla på havtornsmousse så har alla de recepten ofta innehållit ägg/vita/gula och vissa även yogurt.

Är det något med havtornen som gör att de inte går att göra mousse sådär rakt av som med andra bär?
Visst kan jag ju prova, men det känns ju som slöseri med surt plockade bär ifall det är dömt att misslyckas redan från början.
 
Jag gör bara chokladmousse och i den är det choklad, äggula och grädde. Ersätter inte gulan gelatinet då? Eller är det båda i dina recept?
 
Med bär gör jag med bär gelesocker och grädde.

Kan det vara för att det är på havtornsjuice i receptet som det också är ägg med, för en tjockare konsistens?

Med choklad gör jag med choklad och ägg enbart. Blir superbra och med mörkare choklad kan man i princip hävda att det är nyttigt :D
 
Med bär gör jag med bär gelesocker och grädde.

Kan det vara för att det är på havtornsjuice i receptet som det också är ägg med, för en tjockare konsistens?

Med choklad gör jag med choklad och ägg enbart. Blir superbra och med mörkare choklad kan man i princip hävda att det är nyttigt :D

Med choklad gör jag också som du :)
Gillar när det är enkelt :D Jag undrar om vågar prova som jag gjort med andra bär 🤔 kan ju försöka med en liten omgångt till först.
 
Jag som jobbar inom branschen gör frukt- och bärmousser på italiensk maräng (socker+äggvita och sen såklart grädde, gelatin och pure/saft), det blir luftigare konsistens, men visst går det bra att göra fuskvarianten med bara grädde och gelatin också, händer att jag gör den då och då hemma, men den blir tyngre. Nu har jag rätt begränsad vana av just havtorn och har aldrig gjort mousse på det, men tror att det funkar fint att göra den enklare varianten rent tekniskt. Jag tycker havtorn kan vara lite knepig smakmässigt med att få rätt balans på sötma och syrlighet och kan tänka mig att man vill balansera smaken och få den lite lättare i konsistensen, därav alla tillägg av ingredienser. Om jag vore dig skulle jag testa en liten sats av det recept du vill göra för att se att smak och konsistens blir som du vill.

Jag gör bara chokladmousse och i den är det choklad, äggula och grädde. Ersätter inte gulan gelatinet då? Eller är det båda i dina recept?
Det är chokladen främst som gör att man inte behöver gelatin eftersom choklad stelnar vid temperaturer lägre än rumstemperatur och därför är det sällan gelatin i chokladmousserecept (men det förekommer också)
 
Jag som jobbar inom branschen gör frukt- och bärmousser på italiensk maräng (socker+äggvita och sen såklart grädde, gelatin och pure/saft), det blir luftigare konsistens, men visst går det bra att göra fuskvarianten med bara grädde och gelatin också, händer att jag gör den då och då hemma, men den blir tyngre. Nu har jag rätt begränsad vana av just havtorn och har aldrig gjort mousse på det, men tror att det funkar fint att göra den enklare varianten rent tekniskt. Jag tycker havtorn kan vara lite knepig smakmässigt med att få rätt balans på sötma och syrlighet och kan tänka mig att man vill balansera smaken och få den lite lättare i konsistensen, därav alla tillägg av ingredienser. Om jag vore dig skulle jag testa en liten sats av det recept du vill göra för att se att smak och konsistens blir som du vill.


Det är chokladen främst som gör att man inte behöver gelatin eftersom choklad stelnar vid temperaturer lägre än rumstemperatur och därför är det sällan gelatin i chokladmousserecept (men det förekommer också)

Ja, och antar att gulan främst fungerar som emulgerare i chokladrecepten.
Tror jag ska prova en liten sats, har som du också funderingar på balansen sött och surt, men moussen ska vara en av flera komponenter i en helhet, så tänker jag kan kanske balansera upp det med det andra lite också. :)
 
Jag som jobbar inom branschen gör frukt- och bärmousser på italiensk maräng (socker+äggvita och sen såklart grädde, gelatin och pure/saft), det blir luftigare konsistens, men visst går det bra att göra fuskvarianten med bara grädde och gelatin också, händer att jag gör den då och då hemma, men den blir tyngre. Nu har jag rätt begränsad vana av just havtorn och har aldrig gjort mousse på det, men tror att det funkar fint att göra den enklare varianten rent tekniskt. Jag tycker havtorn kan vara lite knepig smakmässigt med att få rätt balans på sötma och syrlighet och kan tänka mig att man vill balansera smaken och få den lite lättare i konsistensen, därav alla tillägg av ingredienser. Om jag vore dig skulle jag testa en liten sats av det recept du vill göra för att se att smak och konsistens blir som du vill.


Det är chokladen främst som gör att man inte behöver gelatin eftersom choklad stelnar vid temperaturer lägre än rumstemperatur och därför är det sällan gelatin i chokladmousserecept (men det förekommer också)
Skulle du vilja dela med dig av något bra recept på bärmousse av typen du nämnde med maräng? Jag har haft tanke på blåbärsmousse som dessert ett tag men google ger mig bara gelatinvarianten eller versioner med färskost i :)
 
Tack! Funkar det fortfarande att inte frysa utan typ ställa i portionsskålar i kylen? Jag hade tänkt göra mousse som ensam dessert eller som ett tillbehör till något, inte i tårtform :)
Absolut, dock kan det ta en stund innan den sätter sig i kyl (vi fryser typ allt för det är enklast, så jag vet inte riktigt hur lång tid det tar i kyl) så jag skulle göra den dagen innan för säkerhets skull. Å andra sidan om man serverar i glas är det inte hela världen om den inte satt sig helt eftersom det inte kan rinna iväg som en tårta gör ifall tiden är knapp. Lycka till! :)
 
Absolut, dock kan det ta en stund innan den sätter sig i kyl (vi fryser typ allt för det är enklast, så jag vet inte riktigt hur lång tid det tar i kyl) så jag skulle göra den dagen innan för säkerhets skull. Å andra sidan om man serverar i glas är det inte hela världen om den inte satt sig helt eftersom det inte kan rinna iväg som en tårta gör ifall tiden är knapp. Lycka till! :)
Tack! :)
 
Tänkte göra en uppdatering, om någon är intresserad :p

Har nu provat göra havtornsmousse efter samma recept som för hallon, d.v.s. bär(saft/pure), gelatin, florsocker och grädde,
och det fungerade fint. Moussen stelnade som den skulle, och inget skar sig eller nåt sånt. Enda skillnade var att jag fick lägga minst dubbelt så mycket socker, för det var verkligen surt :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp