En fråga om skuldebrev

Livssituation

Trådstartare
Om två parter skriver ett skuldebrev och den ena river sitt skuldebrev. Gäller det isåfall ändå? Och hur ska det vara skrivet juridiskt rättsligt.

Tacksam för svar
 
Sv: En fråga om skuldebrev

Har ni upprättat två orginal där man enkelt beskriver vem som är skyldig vad och om båda är signerade så spelar det ingen roll att den ena river sönder sitt skuldebrev, det gäller fortfarande. Skuldebrev regleras av av Lag (1936:81) om skuldebrev.
 
Sv: En fråga om skuldebrev

Ett skuldebrev ska bara upprättas i ett enda exemplar och den ska förvaras hos den som är borgenär d.v.s den som lånat ut pengarna.
När gäldenären (den som lånat pengarna) betalar tillbaka sin skuld ska den göra det i utbyte mot skuldebrevet och bör då riva sönder det :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Pilot
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp