En fråga om steriliseringsmetod och äggledare.

MM

Trådstartare
Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått?

Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra.

Första alternativet är att kapa äggledarna och det andra är att avlägsna äggledarna helt. Det är en studie så säger jag ja till att de får ta bort äggledarna så kommer det lottas vid op om vilken metod de ska använda sig av.
Men blir det någon skillnad mellan metoderna? Om jag skulle ta bort dom helt så skulle jag svara på enkäter varannat år fram till jag blir 55 år för klimakteriebesvär och massa annat.
Kanske är det någon som opererat bort båda äggledarna? Kan du känna igen dig i den symptombild de skriver om gällande klimakteriesymptom och blödningar?
Jag har så vitt jag vet ingen anledning att ha kvar äggledarna men har heller ingen lust att förändra kroppens hormonproducering till det sämre.
Hur har ni det som kapat av äggledarna?

Så här skriver dom om studien:

Vi vill ta reda på vad som är bäst - att ta bort äggledarna i samband med en steriliseringsoperation eller att lämna dem kvar. Därför genomför vi nu en studie där kvinnor som söker för steriliseringsoperation lottas till att antingen ta bort äggledarna eller genomgå en vanlig steriliseringsoperation där äggledarna stängs eller delas av nära livmodern. Vi vill poängtera att de kvinnliga könshormonerna bildas i dina äggstockar och dessa kommer INTE att tas bort. Bilden nedan visar skillnaden mellan de två steriliserings-operationerna.

Vad behöver du göra?
Om du deltar i studien kommer du att få besvara några extra frågor inför din operation.
Därefter kommer du att:
• Lottas till att antingen steriliseras på vanligt sätt som planerat ELLER att operera bort dina äggledare.
• Besvara några extra frågor om klimakteriesymptom och blödningsmönster i samband med ettårs-enkäten som skickas till alla efter en operation.
• Besvara en kort enkät om klimakteriesymptom och blödningsmönster vartannat år upp till ca 55 års ålder. Enkäten tar ca 5 min att svara på.

Risker
Att ta bort äggledarna är ett kirurgiskt rutiningrepp inom kvinnosjukvården, och ingen av operationerna kräver i regel övernattning på sjukhus. Studien kommer att undersöka om riskerna med ingreppen är likvärdiga. Det gäller komplikationer i anslutning till själva operationen, samt om det på lång sikt kan påverka när du kommer i klimakteriet.

Fördelar
Anledningen till att överväga att ta bort äggledarna är att det kanske kan minska risken för framtida cancer i äggstockarna

Bakgrund till studien
Borttagning av äggledarna kan eventuellt minska risken för äggstockscancer, en ganska ovanlig men livshotande sjukdom. Men borttagning av äggledare kan eventuellt också öka risken för komplikationer vid själva operationen, samt påverka äggstockarnas produktion av könshormoner så att klimakteriet kommer tidigare. Det är okänt hur stora dessa eventuella för- och nackdelar är. Äggstockscancer är en ovanlig sjukdom och drabbar under en livstid 1-2% av svenska kvinnor. Då det nu finns studier som tyder på att äggstockscancer i många fall uppstår i äggledarna har man börjat överväga att operera bort äggledarna i samband med andra bukoperationer, som livmoderoperation och sterilisering. Syftet är att kanske minska risken för äggstockscancer. Äggledarna har ingen känd funktion efter att barnafödandet är över. Det är äggstockarna som producerar viktiga könshormoner och dessa opereras inte bort. Men eventuella risker och fördelar med att ta bort friska äggledare är ofullständigt kartlagda.

Syfte med studien
Syftet är att jämföra operationer där äggledarna tas bort, med operationer där endast vanlig sterilisering görs. På kort sikt (åtta veckor) kommer kirurgiska komplikationer att jämföras, samt hur man har mått efter operationen. Efter ett år och sedan vartannat år upp till ca 55 års ålder kommer symptom på hormonbrist och i vilken utsträckning man använder hormonpreparat att jämföras.
 
Jag fick mina klippta. Fick komplikationer men det hade jag fått oavsett då det var själva snittet genom buken som orsakade det.

Jag kan känna att det behöver forskas mer på kvinnohälsa och om man kapar av eller tar bort borde inte göra skillnad kan man tycka. Jag hade nog varit med i studien.

Mina äggledare klippte kirurgen på två ställen för att "vara helt säker". Tycker det kontra ta bort dem inte borde göra någon skillnad för mig.
 
Jag har tagit bort min livmoder så jag matchar väl inte riktigt här. Jag tycker inte att plocka ledare låter så illa (jag fick erbjudande om att vara med i en studie där de skulle plocka äggstockarna har jag för mig, det kändes inget vidare). Därför hade jag nog kunnat tänka mig att ställa upp faktiskt.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Följer tråden, jag har fått samma förfrågan och tänker vara med i studien när jag väl får tid för sterilisering.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Mina äggledare kapades och knöts ihop i samband med mitt fjärde och sista kejsarsnitt (2009), när buken ändå var öppen.
Jag hade lätt varit med på en sådan studie, där de fått ta bort hela äggledarna.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har tagit bort min livmoder så jag matchar väl inte riktigt här. Jag tycker inte att plocka ledare låter så illa (jag fick erbjudande om att vara med i en studie där de skulle plocka äggstockarna har jag för mig, det kändes inget vidare). Därför hade jag nog kunnat tänka mig att ställa upp faktiskt.
Varför kändes inte det bra?
 
Jag har en klippt och en borttagen (pga utomkvedshavandeskap).

Jag känner ingen skillnad (gjordes vid olika tillfällen) och skulle lätt vara med i studien.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Varför kändes inte det bra?
Troligtvis för att äggstockarna producerar en himla massa hormoner som har fler syften än att bara ge en mens och ägglossning.

Det går liksom inte att efterlikna det med tabletter. Och testosteron som äggstockarna oxå producerar är ju typ omöjligt att få utskrivet som kvinna.

Eller vad säger du @Amha ? Det känns som att detta skulle vara orsaken 😁
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har tagit bort båda äggledarna. Den ena i samband med att ena äggstocken togs bort pga att en cysta hade snurrat sig runt äggstocken och därmed strypt den för 12-13 år sedan och den andra när essureimplantatet togs bort i våras.

Eftersom essure (som jag hade i nästan 10 år) i sig har fuckat upp mitt liv totalt är det svårt att säga bu eller bä men några fler klimakteriesymptom har jag inte fått sedan den sista äggledaren togs bort i våras. Då kapades också hörnet av livmodern och en kon gjordes in i livmoderhörnet för att helt få bort inflammationen som essure hade orsakat. Förutom en segdragen livmoderinflammation som upptäcktes först åtta veckor efter operationen och som fortfarande gör mig trött så har jag inte märkt av något speciellt sedan äggledaren togs bort.
 
Tack för era svar. Det verkar inte finnas någon känd funktion i kroppen för äggledarna när jag googlar mer än för att transportera äggen. Men eftersom det stod att cancer ofta börjar i äggledarna så tänker jag att de är fulla av hormoner de med?
 
Följer tråden, jag har fått samma förfrågan och tänker vara med i studien när jag väl får tid för sterilisering.

Jag fick tid i samband med detta erbjudandet. Konstigt att du fick infon innan du fått en tid med. Min är planerad denna månaden. Men då borde du få en tid relativt snart iaf.
 
Varför kändes inte det bra?

Troligen för att kvinnans hormoner utvinns från äggstockarna och det är inte så bra att avlägsna dessa pga det. Man gör det i de fall man måste givetvis men som sista lösning t.ex. vid cancer.
 
På samma ämne - ni som steriliserat er, hur snabbt återhämtade ni er? Gick hem samma dag? Komplikationer? Hur lång tid tog det?
Ni får gärna berätta hur det var för er. Var ni lediga något från jobbet eller ni kunde gå tillbaka direkt? Smärta efteråt?
 
Mina är precis borttagna inför IVF. Jag frågade om de inte skulle knyta åt dem då jag fick höra det först, och tyckte det kändes läskigt att plocka bort dem. De förklarade för mig att det var bättre att ta bort dem helt och att det var mikroskopisk risk att drabbas av hormonella komplikationer.

Nu blev det ett rätt stort ingrepp i och med otroligt mycket sammanväxningar, jag äter fortfarande smärtstillande. Men jag rekommenderar att räkna med att vara borta från jobbet resten av veckan efter operationen. Själv hade jag planerat att återgå till jobbet dagen efter och åka till Liseberg på helgen. Det blev inte så 😬
 
  • Gilla
Reactions: MM
Mina är precis borttagna inför IVF. Jag frågade om de inte skulle knyta åt dem då jag fick höra det först, och tyckte det kändes läskigt att plocka bort dem. De förklarade för mig att det var bättre att ta bort dem helt och att det var mikroskopisk risk att drabbas av hormonella komplikationer.

Nu blev det ett rätt stort ingrepp i och med otroligt mycket sammanväxningar, jag äter fortfarande smärtstillande. Men jag rekommenderar att räkna med att vara borta från jobbet resten av veckan efter operationen. Själv hade jag planerat att återgå till jobbet dagen efter och åka till Liseberg på helgen. Det blev inte så 😬

Det är Liseberg jag funderade över :p
Har lovat barnen att åka dit. Helgen samma vecka som jag ska göra op var ett av alternativen men då får det bli helgen innan. Kommer göra op på en tisdag och pluggar så får försöka plugga lite extra veckan innan istället.
Så vitt jag vet ska jag inte ha några sammanväxtningar eller annat som kan orsaka komplikationer så jag hoppas det går smidigt!
Men vad trist att du fortfarande får äta smärtstillande. Hur stora blir ärren när man tar ut äggledarna? Såg att de skulle bli lite större än om man tog den traditionella steriliseringen. Var på magen hamnar de?
 
Tack för era svar. Det verkar inte finnas någon känd funktion i kroppen för äggledarna när jag googlar mer än för att transportera äggen. Men eftersom det stod att cancer ofta börjar i äggledarna så tänker jag att de är fulla av hormoner de med?
Att äggstockscancer ofta börjar i äggledarna har nog med annat att göra. Vad kan jag inte uttala mig om men att de skulle avge hormoner håller jag för osannolikt.
 
  • Gilla
Reactions: MM
På samma ämne - ni som steriliserat er, hur snabbt återhämtade ni er? Gick hem samma dag? Komplikationer? Hur lång tid tog det?
Ni får gärna berätta hur det var för er. Var ni lediga något från jobbet eller ni kunde gå tillbaka direkt? Smärta efteråt?

Var på Leos Lekland på kvällen med pappan och barnet, satt mest men inga problem. Lite öm efter. Jag pluggade hemifrån och var hemma med barnet (1 år), lite bökigt men det gick. Hade kunnat jobba beroende på vilket jobb, såklart.

Men jag brukar må bra efter narkos etc, gör man inte det skulle jag planera för någon dag hemma.

Ärren på höger och vänster sida är typ lika, de syns knappt.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Det är Liseberg jag funderade över :p
Har lovat barnen att åka dit. Helgen samma vecka som jag ska göra op var ett av alternativen men då får det bli helgen innan. Kommer göra op på en tisdag och pluggar så får försöka plugga lite extra veckan innan istället.
Så vitt jag vet ska jag inte ha några sammanväxtningar eller annat som kan orsaka komplikationer så jag hoppas det går smidigt!
Men vad trist att du fortfarande får äta smärtstillande. Hur stora blir ärren när man tar ut äggledarna? Såg att de skulle bli lite större än om man tog den traditionella steriliseringen. Var på magen hamnar de?
Jag har gjort många laparoskopier (titthålsoperationer), vi pratar om en operation i snitt var nionde månad under ungefär 15 års tid. Efter de allra flesta har jag varit som vanligt direkt efter. När de tog äggstocken och äggledaren var jag riktigt dålig i tre dagar medans nu efter senaste mådde jag toppen och gick ut och gick med hunden ungefär tre timmar efter att jag hade vaknat, alltså så snart jag hade kommit hem. Men, det är väldigt olika hur man mår och att ha något planerat efter en planerad operation som involverar löfte till barn hade jag inte gjort. Att gå på Liseberg skulle jag inte rekommendera även om du mår bra och även om du inte åker en enda karusell. Kroppen behöver tid för återhämtning och läkning.
Det är samma små snitt, ett i naveln, ett strax ovanför blygdbenet och ett på vänstersidan, ungefär mitt emellan navel och blygdben i höjd.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har gjort många laparoskopier (titthålsoperationer), vi pratar om en operation i snitt var nionde månad under ungefär 15 års tid. Efter de allra flesta har jag varit som vanligt direkt efter. När de tog äggstocken och äggledaren var jag riktigt dålig i tre dagar medans nu efter senaste mådde jag toppen och gick ut och gick med hunden ungefär tre timmar efter att jag hade vaknat, alltså så snart jag hade kommit hem. Men, det är väldigt olika hur man mår och att ha något planerat efter en planerad operation som involverar löfte till barn hade jag inte gjort. Att gå på Liseberg skulle jag inte rekommendera även om du mår bra och även om du inte åker en enda karusell. Kroppen behöver tid för återhämtning och läkning.
Det är samma små snitt, ett i naveln, ett strax ovanför blygdbenet och ett på vänstersidan, ungefär mitt emellan navel och blygdben i höjd.

Och @lil-sis
Hur långt ut är det på sidan? Tar de alltid vänster sida? Tänker bara om min tatuering förblir orörd men den sitter en bit åt sidan på höger sida typ vid höften så låter som den klarar sig :)
 
Jag fick tid i samband med detta erbjudandet. Konstigt att du fick infon innan du fått en tid med. Min är planerad denna månaden. Men då borde du få en tid relativt snart iaf.
Jag har varit på det inledande besöket hos läkare, men det är väntetid på operation fram till jul ungefär...
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 072
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp