En fråga om steriliseringsmetod och äggledare.

Vem kontaktar man om man vill sterilisera sig? Måste jag ringa vc? Min barnmorska säger att jag ska skriva en egenremiss men jag vet inte hur jag gör och barnmorskan vill inte hjälpa mej

Jag ringde till St Görans kvinnoklinik, fick tid en vecka senare. Åkte dit och skrev bara under papper och bekräftade att jag ville sterilisera mig, galet smidigt.
 
Förlåt trådkap lite kanske?

Sambon 38 och jag 33 är helt ense om att vi aldrig vill ha barn. Vi har kört helt oskyddat senaste 2 åren pga att jag blev dö-dålig av att återgå till p-piller efter vi blev ihop.

Nu tänker vi att åtminstone en av oss bör sterilisera sig och vi båda "har erbjudit oss" men vet inte vilken metod som är bäst? Vilket ingrepp är enklast och med minst risk för komplikationer? Han eller jag?
(Skapar gärna ny tråd om det är bättre)
 
Förlåt trådkap lite kanske?

Sambon 38 och jag 33 är helt ense om att vi aldrig vill ha barn. Vi har kört helt oskyddat senaste 2 åren pga att jag blev dö-dålig av att återgå till p-piller efter vi blev ihop.

Nu tänker vi att åtminstone en av oss bör sterilisera sig och vi båda "har erbjudit oss" men vet inte vilken metod som är bäst? Vilket ingrepp är enklast och med minst risk för komplikationer? Han eller jag?
(Skapar gärna ny tråd om det är bättre)
Enklast för mannen.
 
Förlåt trådkap lite kanske?

Sambon 38 och jag 33 är helt ense om att vi aldrig vill ha barn. Vi har kört helt oskyddat senaste 2 åren pga att jag blev dö-dålig av att återgå till p-piller efter vi blev ihop.

Nu tänker vi att åtminstone en av oss bör sterilisera sig och vi båda "har erbjudit oss" men vet inte vilken metod som är bäst? Vilket ingrepp är enklast och med minst risk för komplikationer? Han eller jag?
(Skapar gärna ny tråd om det är bättre)

Trådkapa på bara. Det är ju samma ämne även om frågan är ur en annan vinkel inom ämnet :)

Min make hade gärna fått sterilisera sig han med för dubbel säkerhet men hans kropp hans val, och likaså för mig.
 
Jag ringde till St Görans kvinnoklinik, fick tid en vecka senare. Åkte dit och skrev bara under papper och bekräftade att jag ville sterilisera mig, galet smidigt.
När jag prata med barnmorskan sa hon att det var i alla fall 3 månaders väntetid :( tror det blir Alingsås som är närmast
 
Bered dig på att få kämpa för det. Och att bli klappad på huvudet a la lilla gumman.
Men som sagts, du har lagen på din sida.
Det är lite det jag misstänker kommer hända. Det var därför jag undrade om de helt enkelt kan vägra? "Jag vill helt enkelt inte ha barn" tror jag inte kommer räcka direkt.
 
Det är lite det jag misstänker kommer hända. Det var därför jag undrade om de helt enkelt kan vägra? "Jag vill helt enkelt inte ha barn" tror jag inte kommer räcka direkt.

En vän till mig gjorde det när hon var 28. Verkar gått utan strul. Tveksamt om hon hade andra argument än så..
 
På samma ämne - ni som steriliserat er, hur snabbt återhämtade ni er? Gick hem samma dag? Komplikationer? Hur lång tid tog det?
Ni får gärna berätta hur det var för er. Var ni lediga något från jobbet eller ni kunde gå tillbaka direkt? Smärta efteråt?

Gick hem samma dag men mådde skit. Ordentligt påverkad av narkosen, satans-helvete-ont i axlarna och viss värk i det större op-såret. Var ur funktion i 4 dagar iaf. Hade småont i op-såret flera månader. Men är mycket nöjd med att ha fått det gjort.
 
Det är lite det jag misstänker kommer hända. Det var därför jag undrade om de helt enkelt kan vägra? "Jag vill helt enkelt inte ha barn" tror jag inte kommer räcka direkt.

Det ska räcka. Och har du tur träffar du på en vettig, som jag gjorde till slut och som helt sonika tyckte att "ändrar man sig så finns det ju andra sätt än biologiska barn". Men oj vad jag stångade mig blodig innan. Jag hade bara inte träffat den rätta, jag var ung och så historier om nån vars mosters granne minsan var säker på att hon inte ville ha barn, men sen träffade drömprinsen och nu har åtta barn. Okej det sista är lite överdrivet men inte så mkt.

Den vettiga var en överläkare. De mest rabiata var barnmorskor.

De får inte vägra. Däremot får de ta betalt. Och åtminstone förr vägrade faktiskt ett landsting.

Och argument så man behöver eg enligt lagen inte mer argument än att man vill sterilisera sig, samt att man fullt ut förstår vad det innebär.
 
Har en till fråga.

Har man kateter under operationen? Misstänker det men vill veta och inte undra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 654
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 069
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp