En fråga om steriliseringsmetod och äggledare.

När jag tänkte sterilisera mig så fick jag nej pga att jag är op i magen, menade på att ingen kirurg vill skära i mig för all ärrbildning. Ville istället sätta sådana där pluggar men då får man inte ha nickelallergi, jag har aldrig kunnat använda nickel, reagerar direkt. Men likväl ville hon skicka mig på utredning och "trodde" inte det skulle vara någon fara.

Jag avböjde, för om pluggarna påverkat mig så gick de ju inte att ta bort. Ville ju sterilisera mig för att slippa ha skit i kroppen :crazy:.

Va?
Jag har opererat i buken före sterilisering, bla tagit bort en äggledare. Inte ett ljud om att det skulle vara ett problem (mer än att det såklart är bra att skära så lite som möjligt).
 
Va?
Jag har opererat i buken före sterilisering, bla tagit bort en äggledare. Inte ett ljud om att det skulle vara ett problem (mer än att det såklart är bra att skära så lite som möjligt).
Nej tyckte också de va konstigt. Har dock gjort 2 kejsarsnitt, 1 blindtarmsop och en bukplastik men den va ju bara ytlig, men det verkade som det va den de reagerade på.. trots att de va mest skinn som blev borttaget :meh:.
 
Jag gick till gyn på mitt sjukhus nu på förmiddagen och hittade en sköterska och förklarade och började störtgråta mitt i allt för det känns så jävligt alltihopa. Hon fick lyssna på samtalet och gick iväg för att läsa min journal och prata med någon annan. När hon kommer tillbaka så säger hon att det andra sjukhuset har skrivit i min journal att de inte tänker utföra operationen. De vägrar alltså.
Sköterskan sa att min läkare som godkände mig så att säga förra året när jag skrev på papperna är inte på plats förens nästa vecka och hon ville gärna ta ärendet med henne och inte blanda in fler men hon ska prata med sin chef idag och återkomma till mig under eftermiddagen. Hon sa att det här nog ska lösa sig.

Men den andra läkaren vägrar mig min rättighet att steriliseras. År 2019!!!
 
Jag gick till gyn på mitt sjukhus nu på förmiddagen och hittade en sköterska och förklarade och började störtgråta mitt i allt för det känns så jävligt alltihopa. Hon fick lyssna på samtalet och gick iväg för att läsa min journal och prata med någon annan. När hon kommer tillbaka så säger hon att det andra sjukhuset har skrivit i min journal att de inte tänker utföra operationen. De vägrar alltså.
Sköterskan sa att min läkare som godkände mig så att säga förra året när jag skrev på papperna är inte på plats förens nästa vecka och hon ville gärna ta ärendet med henne och inte blanda in fler men hon ska prata med sin chef idag och återkomma till mig under eftermiddagen. Hon sa att det här nog ska lösa sig.

Men den andra läkaren vägrar mig min rättighet att steriliseras. År 2019!!!
Låter ju helt sjukt. Varför är det så mycket svårare att steriliseras än att göra abort?! Får inte ihop den ekvationen alls.
 
Låter ju helt sjukt. Varför är det så mycket svårare att steriliseras än att göra abort?! Får inte ihop den ekvationen alls.

Läkarens argument var för att jag vill ha kvar min hormonspiral även efter ingreppet och därför tänker hon inte göra det. Jag har redan förklarat att jag har riklig mens utan den och därför vill ha kvar den. Det är typ 2 år kvar innan den är förbrukad så den kan lika gärna sitta tiden ut tycker jag så slipper jag blöda ihjäl en gång i månaden. För mig får de gärna ta hela livmodern. Det vore ännu bättre.
 
Jag gick till gyn på mitt sjukhus nu på förmiddagen och hittade en sköterska och förklarade och började störtgråta mitt i allt för det känns så jävligt alltihopa. Hon fick lyssna på samtalet och gick iväg för att läsa min journal och prata med någon annan. När hon kommer tillbaka så säger hon att det andra sjukhuset har skrivit i min journal att de inte tänker utföra operationen. De vägrar alltså.
Sköterskan sa att min läkare som godkände mig så att säga förra året när jag skrev på papperna är inte på plats förens nästa vecka och hon ville gärna ta ärendet med henne och inte blanda in fler men hon ska prata med sin chef idag och återkomma till mig under eftermiddagen. Hon sa att det här nog ska lösa sig.

Men den andra läkaren vägrar mig min rättighet att steriliseras. År 2019!!!

Anmäl till socialstyrelsen!
 
Läkarens argument var för att jag vill ha kvar min hormonspiral även efter ingreppet och därför tänker hon inte göra det. Jag har redan förklarat att jag har riklig mens utan den och därför vill ha kvar den. Det är typ 2 år kvar innan den är förbrukad så den kan lika gärna sitta tiden ut tycker jag så slipper jag blöda ihjäl en gång i månaden. För mig får de gärna ta hela livmodern. Det vore ännu bättre.

Nästa gång du talar med den tala om slemhinnebränning av livmodern. Kan göras samtidigt som sterilisering. Jag gjorde en sån pga helvetiskt riklig mens. Det bästa jag gjort. Efter den kan/får du inte bli gravid dock men det är ju inget problem för dig.

Effekten avtar, jag var strax över 30 och den yngsta mitt landsting gjort det på. Jag är snart 42 och visst är effekten lite mindre nu men fortfarande som natt och dag mot innan. Idag - med försämring jmf med första fem åren - har jag tre dagar mens av rätt sparsam typ och en fjärde dag med lite stänk. Jmf med sju dagar blodbad innan. Och ffa inte morfinkrävande smärta som handikappar mig en vecka varje månad.
 
När jag tänkte sterilisera mig så fick jag nej pga att jag är op i magen, menade på att ingen kirurg vill skära i mig för all ärrbildning. Ville istället sätta sådana där pluggar men då får man inte ha nickelallergi, jag har aldrig kunnat använda nickel, reagerar direkt. Men likväl ville hon skicka mig på utredning och "trodde" inte det skulle vara någon fara.

Jag avböjde, för om pluggarna påverkat mig så gick de ju inte att ta bort. Ville ju sterilisera mig för att slippa ha skit i kroppen :crazy:.
Där hade du tur. Essure är inblandat i en jäkla röra nu då de ger allvarliga biverkningar.

/Essurebärare som inte lyckas få sjukvården att ta ut dem
 
Hur gör man det? På nätet eller har de något papper man ska skicka in?

Vet inte. Kolla deras hemsida. Men socialministern (länk lite tidigare i tråden) tyckte sånt omgående ska anmälas och 7 nästa andetag att nekande knappast är problem då de knappt får in några anmälningar. Det kan vi ju ändra på. Maila socialstyrelsen och fråga hur de vill man gör annars.
 
https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/jamlik-halsa-vard-och-omsorg/hbtq/sterilisering/

"De nya föreskrifterna innebär bland annat förtydligande av förfarandet när en person som har fyllt tjugofem år vill bli steriliserad, 2 § steriliseringslagen. Till exempel ska läkaren som nekar att sterilisera en person upprätta ett skriftligt beslut om varför personen inte får steriliseras. Beslutet tillsammans med övriga relevanta handlingar ska omedelbart överlämas till Socialstyrelsen. "

Vänta en vecka så kan du börja kolla upp om de fått in det. Så kan du sätta dit henne för att inte ha följt föreskrifterna sen :devil: (bara mitt lilla antagande att hon inte gör det, helt baserat på magkänsla...)

Kan sätta mig och läsa lite mer sedan t.ex. om man ska få ett eget skriftligt ex av beslutet...
 
Nästa gång du talar med den tala om slemhinnebränning av livmodern. Kan göras samtidigt som sterilisering. Jag gjorde en sån pga helvetiskt riklig mens. Det bästa jag gjort. Efter den kan/får du inte bli gravid dock men det är ju inget problem för dig.

Effekten avtar, jag var strax över 30 och den yngsta mitt landsting gjort det på. Jag är snart 42 och visst är effekten lite mindre nu men fortfarande som natt och dag mot innan. Idag - med försämring jmf med första fem åren - har jag tre dagar mens av rätt sparsam typ och en fjärde dag med lite stänk. Jmf med sju dagar blodbad innan. Och ffa inte morfinkrävande smärta som handikappar mig en vecka varje månad.

Ska prata med sköterskan som ringer i eftermiddag. Jag blöder igenom byxorna. Det kommer som någon häller ut en hink blod där inne lite då och då så jag de värsta dagarna har dubbla bindor så de täcker långt bak alt både en tampong och binda. Sen varar det i en vecka varav minst 3 dagar är sådär innan det minskar till mer normalt.
Så det vore underbart om de kunde åtgärda det. Med spiralen blöder jag minimalt och fullt hanterbart.
 
https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/jamlik-halsa-vard-och-omsorg/hbtq/sterilisering/

"De nya föreskrifterna innebär bland annat förtydligande av förfarandet när en person som har fyllt tjugofem år vill bli steriliserad, 2 § steriliseringslagen. Till exempel ska läkaren som nekar att sterilisera en person upprätta ett skriftligt beslut om varför personen inte får steriliseras. Beslutet tillsammans med övriga relevanta handlingar ska omedelbart överlämas till Socialstyrelsen. "

Vänta en vecka så kan du börja kolla upp om de fått in det. Så kan du sätta dit henne för att inte ha följt föreskrifterna sen :devil: (bara mitt lilla antagande att hon inte gör det, helt baserat på magkänsla...)

Kan sätta mig och läsa lite mer sedan t.ex. om man ska få ett eget skriftligt ex av beslutet...

Det får du jättegärna kolla upp. Jag känner att jag inte orkar just idag.
 
Läkarens argument var för att jag vill ha kvar min hormonspiral även efter ingreppet och därför tänker hon inte göra det. Jag har redan förklarat att jag har riklig mens utan den och därför vill ha kvar den. Det är typ 2 år kvar innan den är förbrukad så den kan lika gärna sitta tiden ut tycker jag så slipper jag blöda ihjäl en gång i månaden. För mig får de gärna ta hela livmodern. Det vore ännu bättre.
Men gud! Vad arg jag blir av att läsa detta! Och glad att jag kom i kontakt med en läkare som själv föreslog att plocka livmodern!

Skulle du ha möjlighet att söka i sthlm kan jag ge dig namnet på den jag träffade. Där var det inga diskussioner. Fantastiskt smidigt besök.
 
Ska prata med sköterskan som ringer i eftermiddag. Jag blöder igenom byxorna. Det kommer som någon häller ut en hink blod där inne lite då och då så jag de värsta dagarna har dubbla bindor så de täcker långt bak alt både en tampong och binda. Sen varar det i en vecka varav minst 3 dagar är sådär innan det minskar till mer normalt.
Så det vore underbart om de kunde åtgärda det. Med spiralen blöder jag minimalt och fullt hanterbart.

Så hade jag med. Exakt så. Sen fick jag inte ha spiral mer gör jag fick en propp i huvudet av den. Jag vägrade ta ut spiralen om de inte tog bort livmodern. Alla var arga och vägrade, jag var arg och vägrade. Tills jag mötte en överläkare i gynekologi som bara lugnt "har ingen pratat med dig om therma choice, livmoderslemhinnebränning?"

Det hade ingen. Hon informerade. Lovade att om det inte hjälpte skulle jag få ta bort hela livmodern.

Några v senare gjordes bränningen och spiralen togs ur. Bästa jag gjort! Metoden heter lite olika. Man för I narkos in en ballong som man fyller med hett vatten och slemhinnan bränns bort.

Första åren efter behövde jag trosskydd i nån dag. Det var min mens. Nu som sagt mer normal men en vanlig binda räcker mer än väl. Tampong blir för mkt även mini, det är inte tillräckligt mycket blod.

Får du göra en sån se till att du får sterilisera dig samtidigt så slipper du två narkoser och två ingrepp.
 
Jag står i kö på mitt sjukhus igen!

Nekande läkaren ville inte göra det eftersom spiralen är lika säker som en sterilisering. För mig är utfallet dock inte riktigt samma sak som att ha en spiral och vara steriliserad. Jag fick argumentera för min sak igen och sa att är spiralen bekymret så plocka ur den då och bränn livmoderslemmhinnan istället eller ta för all del ut livmodern (inget av det verkade aktuellt..) med men nu är jag i kön igen och sa också att jag kan med kort varsel så det blir gjort!

Deras princip var att de aldrig kan neka någon men om de anser att patienten har ett fungerande preventivmedel så kan man göra det ändå. Lät helsnurrigt. Jag skulle alltså återkomma om två år när den är förbrukad eller om jag tar ut spiralen tidigare. Då hade de väl hänvisat till kondom eller att avstå sex :crazy:
 
Jag kan på sitt sätt förstå vården. Samtidigt så har du ju ett skäl till att behålla spiralen så jag förstår dig med.

Men du - ta redan nu och börja lobba för vad de ska göra när spiralen åker ur.
 
Det får du jättegärna kolla upp. Jag känner att jag inte orkar just idag.
Hittar i princip inget mer än författningstexten och den säger inte mycket mer än vad som var i länken.
Verkar som man måste prata med rättsliga rådets kansli för att få veta något mer om hur processen går till eller något praktiskt kring det.
Men eftersom du fick en tid av ditt eget sjukhus :up: så gräver jag inte vidare nu. Ifall inte du vill det?

Steriliseringslagen SFS 1975:580 §2 säger: En person som har fyllt tjugofem år får på egen begäran steriliseras, om han eller hon är bosatt i Sverige. Om sterilisering vägras, ska frågan omedelbart underställas Socialstyrelsens prövning.

Tillämpningsföreskriften från Socialstyrelsen HSLF-FS 2016:6 §4 säger: En läkare som vägrar att sterilisera en person som har fyllt tjugofem år ska upprätta ett skriftligt beslut om detta. I beslutet ska skälen till vägran anges. Läkaren ska omedelbart överlämna beslutet till Socialstyrelsen för prövning. De journaler och övriga handlingar som Socialstyrelsen behöver för prövningen ska bifogas beslutet.
 
Ska man skratta eller gråta... Fick min tid till måndag idag - klockan 13.00 :banghead:
Blev lovad att vara nr 2 så jag inte ska kunna bli struken igen men så blev det inte. Detta är samma tid som då jag hann bli förmedicinerad och fick gå hem. Så mina förhoppningar om att det blir genomfört på måndag är dessvärre inte stora. Tror de krånglar så att jag ska "ändra mig" :meh:


Orkar inte bli förmedicinerad en gång till och sen behöva gå hem.
Visst finns det snabbverkade morfin att få i spruta? Det borde väl funka lika fint att ge precis då man ska in på op som att få en tablett 2 timmar i förväg?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 662
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 072
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp