En fråga om vikt!

LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller 1/5 eller 1/6 är väl typ det som står oftast. Sen såklart så är väl det olika från hur just den hästen är byggd och sånt, fattar såklart det! Men om man säger att en ponny kanske ska ha som mest en ryttare på 60 kg, alltså jag bara tar nån siffra nu så det är inte exakt den vikten det handlar om egentligen. Men om man säger 60 kg spelar det någon roll då om ryttaren väger mindre? Alltså om det är samma ryttare som rider lika och sånt märker ponnyn mycket skillnad då om ryttaren väger 45 kg eller 55 kg till exempel? Eller kan man säga att sålänge man väger under 60 kg så går det lika bra för ponny vad man än väger liksom? Eller är det alltid att mera vikt sliter mer liksom och är större risk för skador och sånt?
Och även om det är en ponny som är van med en vikt tex 50 kg (bara tog nån vikt) blir det dåligt för den då om den skulle ridas av nån annan som väger kanske 55-60 kg? Alltså som att det är tyngre än den är van med? Och om den har varit skadad också och inte blivit riden på ungefär 2,5 månader är den mycket svagare då än innan så den behöver en lättare ryttare?
Hoppas ni fattar hur jag menar men fråga gärna annars så ska jag försöka förklara :heart
 
Det man har märkt gör stor skillnad är att sadeln passar ryttaren. Är man för stor för sadeln så hamnar vikten för långt bak och då kommer det trycka på hästen, oavsett vad man väger.

Men ja. Det kommer i sporter som kräver hastighet (löp, hoppning, barrelracing mm) göra skillnad om du väger mindre, även inom hästens "borde kunna bära". Bla pga att ökad vikt ger ett (något) kortare steg, även om vikten inte i sig är dålig för hästen.

Men det betyder inte att det sliter på hästen, eller att hästen mår dåligt/riskerar att bli dålig pga vikten.

Nej, jag skulle inte tro att hästen behöver en lättare ryttare bara för att den varit skadad. Igångsättningen skall ju ske så pass försiktigt att hästen hinner bygga upp sig utan att riskera nya skador pga tex överansträngning.
 
Hur kommer det sig att du undrar?

Jag funderade bara utifrån din andra tråd där du skrev att du har gått ner i vikt och kroppen inte mår bra, blev lite orolig bara så att du inte har funderingar kring din egen vikt och dina ponnysar? 😊
 
Det man har märkt gör stor skillnad är att sadeln passar ryttaren. Är man för stor för sadeln så hamnar vikten för långt bak och då kommer det trycka på hästen, oavsett vad man väger.

Men ja. Det kommer i sporter som kräver hastighet (löp, hoppning, barrelracing mm) göra skillnad om du väger mindre, även inom hästens "borde kunna bära". Bla pga att ökad vikt ger ett (något) kortare steg, även om vikten inte i sig är dålig för hästen.

Men det betyder inte att det sliter på hästen, eller att hästen mår dåligt/riskerar att bli dålig pga vikten.

Nej, jag skulle inte tro att hästen behöver en lättare ryttare bara för att den varit skadad. Igångsättningen skall ju ske så pass försiktigt att hästen hinner bygga upp sig utan att riskera nya skador pga tex överansträngning.
Tack för ditt svar! :heart
 
Hur kommer det sig att du undrar?

Jag funderade bara utifrån din andra tråd där du skrev att du har gått ner i vikt och kroppen inte mår bra, blev lite orolig bara så att du inte har funderingar kring din egen vikt och dina ponnysar? 😊
Jag undrar för jag måste gå upp en del i vikt och då undrar jag om det kommer kännas tungt för ponnysarna liksom. Eller om jag kommer kunna rida som vanligt när jag får rida igen. Alltså den friska ponnyn rider ju mamma och hon väger mer än mig och det går ju bra men hon hoppar inte och så. Så vill ju såklart inte att han ska tycka att det är tungt med mig liksom i hoppningen och så! Och sen också så KANSKE vi ska få börja sätta igång hon som har varit halt om två veckor och ifall jag inte får rida då så måste jag isåfall fråga om nån annan kan och då kanske det blir nån som väger mer än mig. Så då undrar jag om det är dåligt för henne när hon har varit halt eller om det går bra ändå.
 
Jag undrar för jag måste gå upp en del i vikt och då undrar jag om det kommer kännas tungt för ponnysarna liksom. Eller om jag kommer kunna rida som vanligt när jag får rida igen. Alltså den friska ponnyn rider ju mamma och hon väger mer än mig och det går ju bra men hon hoppar inte och så. Så vill ju såklart inte att han ska tycka att det är tungt med mig liksom i hoppningen och så! Och sen också så KANSKE vi ska få börja sätta igång hon som har varit halt om två veckor och ifall jag inte får rida då så måste jag isåfall fråga om nån annan kan och då kanske det blir nån som väger mer än mig. Så då undrar jag om det är dåligt för henne när hon har varit halt eller om det går bra ändå.
Det är säkert inga problem alls 😊
Försök släppa tankarna på hur ponnysarna påverkas av vikt, även om det kan vara svårt.
 
Det är säkert inga problem alls 😊
Försök släppa tankarna på hur ponnysarna påverkas av vikt, även om det kan vara svårt.
Okej nej hoppas det! Alltså det är bara att jag vill inte att om det tillexempel är dåligt om nån tyngre rider henne om hon får sättas igång så kanske hon blir halt igen. Eller om jag blir tyngre och så kanske att nån av dom får nåt fel av det liksom. Om det känns som stor skillnad för dom liksom så kanske det blir jobbigt även fast det är under vad man max kan väga! Men det är inte som att jag kommer försöka tappa mer i vikt eller nåt sånt och jag kan inte det heller. För måste gå upp till en viss vikt innan jag ens FÅR rida igen om det inte är nåt farligt med hjärtat och sånt som jag ska kolla upp. Så även om jag skulle vilja väga så lite som möjligt för ponnysarnas skull så kommer jag ju gå upp i vikt nu när jag måste följa ett matschema och måste äta med nån av mina föräldrar och allt sånt. Så vill bara liksom vara förberedd ifall det inte är bra för ponnysarna då eller större risk att dom blir halta eller nåt sånt!
 
Okej nej hoppas det! Alltså det är bara att jag vill inte att om det tillexempel är dåligt om nån tyngre rider henne om hon får sättas igång så kanske hon blir halt igen. Eller om jag blir tyngre och så kanske att nån av dom får nåt fel av det liksom. Om det känns som stor skillnad för dom liksom så kanske det blir jobbigt även fast det är under vad man max kan väga! Men det är inte som att jag kommer försöka tappa mer i vikt eller nåt sånt och jag kan inte det heller. För måste gå upp till en viss vikt innan jag ens FÅR rida igen om det inte är nåt farligt med hjärtat och sånt som jag ska kolla upp. Så även om jag skulle vilja väga så lite som möjligt för ponnysarnas skull så kommer jag ju gå upp i vikt nu när jag måste följa ett matschema och måste äta med nån av mina föräldrar och allt sånt. Så vill bara liksom vara förberedd ifall det inte är bra för ponnysarna då eller större risk att dom blir halta eller nåt sånt!
Tänk på att DU behöver komma upp i en viss vikt för att kunna fungera ordentligt och därmed kunna rida! Nu vet jag ju inte alls vad du väger eller hur du mår, men om du är väldigt tunn och inte har tillräckligt med muskler så påverkar det ju också din ridning. För både din egen och ponnyernas skull behöver du väga LAGOM mycket, för att du själv skall må bra och för att kunna rida bra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 761
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 385
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp