En fråga till alla hästägare!

Ilona

Trådstartare
Alla hästägare, läs nu och tänk efter!

Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse, vad känner du då att du kan begära av honom/henne?

I detta fallet är det så att medryttaren har fått ha hästen i fråga som sin egen, kunnat rida när och vart det passar. Ekipaget har varit på träningar, tävlingar och ridläger. I somras fick medryttaren ha hästen som "sommarhäst" i 2-3 veckor, när jag först var utomlands och sedan i sommarstugan.

Allt det här har medryttaren fått gratis (eller ja, hon fick ju självklart betala föt träningarna och ridlägret själv, men hästen fick hon låna utan kostnad). Jag har betalat kraftfoder, hö skoning och utrustning.


Så, med detta i åtanke, tycker du att det är för mycket begärt att medryttaren någon gång ibland får ta hand om den andra hästen/hästarna också? Eftersom jag har hästarna på lösdrift innebär detta exakt att:

1. Bära ut 3-5 balar hö (beroende på hur många hästar vi hade vid tidpunkten)

2. Fylla på vatten i badkaret (99% av gångerna finns vattenslang tillgänglig, någon gång har den gått sönder eller liknande, då får man använda hinkar)

3. Göra iordning och ge hästarna varsin hink kraftfoder.

På senare tid har punkt 1 försvunnit eftersom vi nu har en hösilagebal ståendes i hagen dygnet runt. Då är det alltså bara vattnet och kraftfodret kvar.


Jag kan tillägga att det tar medryttaren ca två minuter att gå till stallet.


Om jag har uppfattat saken rätt så är hela grejen med att ha en medryttare den att hästägaren själv ska få lite avlastning, samtidigt som man får sällskap i stallet såklart. Att ha egna hästar är ju trots allt en tidskrävande syssla, speciellt när man har hästarna i ett eget stall såsom jag har. Det är sju dagar i veckan som gäller, varje vecka. Det är svårt att hinna med sitt sociala liv, och vänner är faktiskt en mycket viktig sak som alla behöver.


För dem som inte förstått det redan så har min medryttare alltså slutat. Anledningen talade hon inte ens om för mig (jag kom till stallet och hittade ett brev där hon berättade att hon tänkte sluta, men inte varför), men den har jag luskat reda på på egen hand. Vad den är?

Jo, hör och häpna, tydligen så har jag utnyttjat henne! Så fort jag blev tillfrågad av någon kompis ska jag ha ringt henne och bett henne ta hand om hästarna, så att jag kunde roa mig på annat håll. Om hon sa nej ska jag ha blivit sur för det också, visst. :mad:

Detta är hon inte sen att berätta för sina vänner, så det är säkert fler än en person som kommer att titta lite snett på mig när jag visar mig ute i byn. Inte för att jag bryr mig om vad ett gäng tjejer på 14 år tycker, men jag tycker inte att jag har gjort mig förtjänt av sånt skitsnack.


Den enda gången, den enda, som jag har blivit arg på medryttaren var när hon lovade att ge hästarna mat och sen sket i det, så att dom stackars djuren fick gå utan mat från onsdag kväll till fredag kväll... Med facit i hand undrar jag varför jag förlät henne den gången. :devil:

Sen visst, jag kan hålla med om att jag har blivit lite stött några gånger då hon har sagt nej åt att fixa hästarna, med det är bara för att jag tycker att hon är skyldig mig det någon gång emellanåt, och har hon igen anledning till varför hon inte kan/vill så är det klart att man blir fundersam.

Jag antar att jag har vart för snäll mot henne, för ingen människa ska egentligen få ha det så bra som hon har haft det. Hästar innebär inte enbart nöjen, det krävs mycket jobb och tid också.


Ända sedan jag gick i 7:a har jag haft egen häst, jag har fått lära mig vad ansvar innebär och jag har (med glädje) acceperat att hästarna går först, no matter what.

I åttan kom häst nr 2, vilket innebar dubbelt så mycket jobb. Det jobbet har jag alltid tagit med glädje, och som min mamma säger, har jag aldrig någonsin klagat över att behöva åka till stallet.


Alla som har stått i samma stall som mig någon gång minns nog att jag var den som var där alla dagar i veckan, som kom först och gick sist.


Mina vänner har alltid fått stå tillbaka för mina hästar. Vissa har accepterat den saken, andra inte. Jag har förlorat många vänner på grund av mitt genuina hästintresse, men samtidigt vunnit vänskapen hos den viktigaste av dem alla.

Dock har jag alltid varit den som oftast säger nej när tjejgänget planerar att hitta på något. Vi ska tävla, Ilona måste tränas, jag kan inte vara borta hemifrån så länge för hästarna måste ha mat osv. är några av de vanligaste anledningarna. Ibland går det att både ta hand om hästarna och vara med vännerna samma dag, såklart. Men eftersom i stort sett alla mina kompisar bor i stan och bussförbindelserna från bonnhålan jag bor i inte är dom bästa så blir det svårt ibland. För det mesta blir det så att tjejerna bestämmer sig för att träffas kl sex, och jag kommer insläntrandes vid halv nio efter att ha fixat hästarna, gjort iordning mig själv och hittat en buss till stan. En stor eloge till mina vänner som har stått ut med mig under alla dessa år!


Därför gör det så obeskrivligt ont i hjärtat på mig, när jag framställs som någon slags egoistisk person som låter hästarna gå i andra hand och bara vill vara med när det är roligt.


Usch säger jag bara, att den personen klarar av att se sig själv i spegeln varje dag...


Till sist; frågan som jag vill att alla hästägare/hästmänniskor svarar på:


Är det för mycket begärt av mig att utgå från att medryttaren tar hand om hästarna vissa dagar, utan att jag själv behöver åka dit?

Säg att det rör sig om i snitt 1-2 ggr/vecka.

Mvh Nathalie
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Tycker du har mkt rimliga krav :) Medryttare tycker jag ska ha hästen sina dagar (mocka,rida,fodra ) utan att hästägaren måste åka dit.

Jag har varit medryttare på några ställen men oftast har hästarna gått på lösdrift så då har jag hjälpt till att fodra och sånt.Eftersom mockning inte finns att göra det är väl klart man hjälper till med dem dagliga sysslorna inte bara rider :O

Men då har jag skogsridit och blivit lovad att få åka på någon träning/tävling när det blir tid till det. Tycker du nästan varit för snäll mot medryttaren. Eftersom hon haft gratis så tycker jag man ska göra dem dagliga rutinerna som ingår i hästens skötsel. Inte bara rida :S

I och med att hon haft hästen till och med som sommarhäst,tävlat och sånt tycker jag hon är otacksam mot dehj.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Återigen är det i kommunikationen det brister, det ser man inte minst på att hon lämnar ett brev istället för att säga att hon vill sluta.

Ni har helt klart inte varit på samma linje vad det gäller utlåning och motprestation. Jag förstår din medryttare till viss del om dessa krav tillkommit efter hand, om hon till att börja med inte behövde göra nåt för att få låna din häst.

I alla såna här sammanhang gäller det att vara tydlig, göra klart från början vad man förväntar sig.

Och nej, jag tycker inte dina krav är höga som det låter här, problemet är nog att du och medryttaren inte har samma grund att stå på, vad "man" gör och inte.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Just pga det du beskriver i ditt inlägg har jag tagit avstånd från att ha medryttare på min häst, finns andra orsaker också med detta är en av dom största. Har eget stall som jag förvisso delar med mina 2 systrar men detta betyder inte att vi inte är i stallet alla dagar. Dom dagar jag inte hinner rida låter jag istället hästen stå för att slippa just denna situation som kan uppstå med medryttare. Visst det finns säkert många duktiga tjejer och killar som gärna skulle hjälpa mig men lika många om inte fler som skulle kunna stjälpa mig.

Har själv varit medryttare på en ponny när jag var yngre, han blev som min egen, och allt var gratis, dom gånger ägarinnan åkte bort så tog jag hand om hästarna själv (var 14år). Jag och min syster fick t.o.m bo i hennes hus dom gångerna. Sen har jag alltid ställt upp för stallägarna där jag varit inackorderad, tycker att det är med regel än undantag om man hyr in sig. Folk måste få åka bort någon gång.

Jag tycker inte att det är för mkt begärt av en ev. medryttare, som får så mkt gratis som din har fått och dessutom bett om att få hjälpa till själv, att denne ska hjälpa till med övriga hästar någon gång i veckan om det inte är mer att göra än det du beskriver.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag tycker inte heller att du har orimliga krav, tvärtom.

Men som sagt innan; Det gäller att vara tydlig från början.
Jag har kännt mig hård ibland när jag har ny medryttare. Jag har klart o tydligt talat om fr början hur jag vill ha det, och självklart lyssnat på hur MR vill ha det. Det har inte blivit några problem hittills.

Tråkigt m snack o så om du bor i en lite by. Men sträck på dig och Lycka till!
/ C
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Rent allmänt är det pga sådana här saker som det är viktigt ha en överenskommen "deal" som båda är nöjda med. Dessutom bör man prata med varandra och stämma av kontinuerligt - försäkra sig om att den andra parten är nöjd med arrangemanget som det är.

Detta händer ideligen och det är absolut inte ngt utnyttjande med det upplägg du beskiver här. Inte från din sida iaf.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Du låter som världens snällaste hästägare. Din medryttare verkar oerhört bortskämd och har haft det vääldigt bra! ;) Skulle inte banga på hennes situation.
Klart som f-n att hon ska räkna med att hästliv inte bara är en dans på rosor, och hon verkar helt utan perspektiv om hon tycker att du utnyttjar henne bara för hon måste hjälpa till med LITE stallskit. Det är snarare hon som utnyttjar dig.. Helt värdelöst dåligt att hon sa upp sig, särskilt med en lapp, och riktigt lågt att göra dig till "the bad guy" i detta. Jag skulle dock ha satt upp tydliga regler så att säga, till min medryttare. Typ "detta vill jag att du gör i och med att du inte betalar något".

Nej det är inte för mycket begärt, och nej till att ansvarslösa bitterbrudar endast skulle få ha allt det roliga, med min häst! :crazy: :mad:

angående dina vänners tolerans med dina måsten i stallet,
så länge dom inte har klagat på dig så behöver du inte försöka gå och tolka deras tankar. De vet väl hur det är, och du kan inte göra på andra sätt. Särskilt inte eftersom du inte har någon medryttare som vill hjälpa dig..
Kram
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Tkr verkligen inte det är för mkt begärt, att fylla på vatten i hagen ingår väl som skötsel till den egna hästen tkr jag...
Sen att hon fått ha hästen som sin egen gratis, tkr man verkligen att hon borde kunna hjälpa till med det du skrev...
Vissa människor är så lata! Och att ha skitit i att ge hästarna mat förstår jag inte hur man kan göra :eek:
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag tycker kraven är realistiska, men jag tror att hon ar uppfattat det på annat sätt. Hon kan inte läsa dina tankar och en genomgång av dina krav eller en diskussion ang dem hade kanske varit på sin plats?
Det vet ju inte jag hur ni har löst, men det låter som att det är där det hela har sin början. Hade jag varit du hade jag sagt: "du är välkommen att rida hur, när och var du vill under förutsättning att du..........".

Min medryttare rider som regel en dag i veckan och mockar då stallet (4 boxar), gör klart foder inför kvällen, ser till att hö och vatten finns i hagen och gör rent och snyggt efter sig. Det gjorde jag klart från början genom tt visa henne hur det skulle gå till i stallet och hon gör det med nöje :) Men så är min tjej fantastiskt också! :)

Vart jag egentligen vill komma är väl att de sysslorna borde tillhöra tiden i stallet, jag går i första hand dit för att sköta om dem och i andra hand för att träna. Tråkigt först, roligt sen ;)
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Har själv medryttare som betalar,eftersom att det inte är gratis att rida om du ska ha tillgång till ridhus,tränare mm.Dessutom har jag upptäckt att om dom inte behöver betala så slutar dom komma en dag...
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

I egenskap av medryttare kan jag säga att jag i mitt nya stall, som liksom ditt är hemma på en gård där hästägarna (mor och dotter) sköter allt själva, gladeligen gör foder, mockar, bär vatten osv till ALLA 5 hästar fast jag rider 1 av dem. Jag blir tom lite besviken när jag inte hinner mocka mer än max 2 boxar (fölboxar dessutom) för att ägaren är snabbare än jag:o

Jag blev tillfrågad om jag ville börja rida den ena hästen. Självklart ville jag det, jag kommer bra överens med stallägarna sedan innan och visste att det skulle fungera bra. I kombination med att jag inte kom överens med ägaren till min dåvarande medryttarhäst var svaret givet. Och jag ser det som en självklarhet att jag lär mig foderstaterna och kan ansvara för att hästarna får foder i rätt mängd och sort på rätt tid om de skulle be mig fodra. Jag skulle bli smickrad om de gav mig förtroendet att hand om stallet nån gång.

Dina krav är inga krav, för mig är det självklarheter som man inte bör ens tjafsa om. Hur många medryttare får plocka med sig sina medryttarhästar på ridläger, träningar osv och dessutom ha hästen GRATIS???!!! Jag har aldrig hört maken på otacksamhet :eek::eek::eek: Och att hon dessutom går och sprider ut osanningar nu i efterhand gör det bara än mer :eek::eek::eek:

Jag tycker du ringer eller hälsar på hennes mamma/pappa och tar upp precis allt du skrivit i inlägget. Det tål att höras. Dottern behöver komma ner på jorden. Basta!:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: En fråga till alla hästägare!

Som medryttare tycker jag inte kraven är övermaga, OM det var stipulerat som "De dagar du är här och rider vill jag att du också gör detta." Alternativt, om hon var där för att rida mer eller mindre varje dag, komma överenns att den och den och den dagen är medryttaren ansvarig för fodring och att det finns vatten i hagen. Om man inte har en sådan överenskommelse, så ja, då tycker jag inte att man kan begära att medryttaren skall ansvara för övriga hästar. Inte heller tycker jag att man skall bli sur för att medryttaren inte kan, eller vill, rycka in på kort varsel.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag tycker verkligen inte att det är att begära för mkt. Som du skrev fick hon ha hästen som sin egen de dagar hon hade den, då ingår det där jobbet :angel: men säger som de andra.. är väl bristande kommunikation. Hon förväntade sig en sak, du en annan..

Ska kanske tillägga att jag själv är medryttare, eller snarare lånar en häst. Och jag ser det som något väldigt viktigt att "göra rätt för mig". Eftersom att jag får låna hästen gratis vill jag kunna hjälpa till så mkt det går. Tjänster och gentjänster. Det hade kanske varit en annan femma om jag hade betalat en större summa..
 
Senast ändrad:
Sv: En fråga till alla hästägare!

Nej, det är inte för mycket begärt. Men jag förstår varifrån klagomålen kommer.

Du har börjat med att låta henne rida gratis, då har hon räknat med detta. Att hon får rida gratis utan jobb eller att betala. Det KAN vara det enda sättet hon kan vara medryttare. Anta att hon tex har ont i ryggen, mycket att göra hemma, mm. I annat fall hade hon kanske inte varit medryttare.

Sedan börjar du "plötsligt" be henne om saker som hon ska göra. Det tolkar hon som tjänster hon gör dig för att du behöver hjälp. Hon tycker då att hon kan säga nej om det inte passar henne.

Du borde ha sagt:
"Nu är det så att jag behöver hjälp på gården, du får rida x ggr/ vecka om du gör xx ggr/vecka. Det är mina villkor för att du ska få rida."

Då hade hon kunnat ta ställning till om hon tycker det är värt det, eller inte. Då hade hon också kunnat planera in detta i hennes övriga liv. Det är inte kul att veta att man bli uppringd när som helst med krav på sig att tacka ja.

Detta är mina tankar, utan att veta något om varken hennes eller din situation. Du har varit för snäll, samt för otydlig med dina krav.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

SJÄLVKLART ska medryttaren ta hand om hästarna när du inte är där, och det är hennes dagar. Om hon inte betelar för att få ha din häst till förfogande, då är det klart att hon ska fodra ibland.

Men det är alltid lättare med kontrakt och pengar på konto varje månad. Tjänster och gentjänster kan vara svåra att väga upp mot varandra.

Lycka till i letandet efter en ny, bra, medryttare.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Håller med skuggi! Lycka till med nästa och var tydlig då och gör upp allt innan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En fråga till alla hästägare!

Med tanke på hur dyrt det faktiskt är att ha häst, så tycker jag i alla fall att om man "lånar ut" sin häst gratis till någon, så kan man gott ställa lite motkrav, i form av hjälp med övriga stallsysslor. Jag tycker inte att du har haft för höga krav. Ta med dig erfarenheten av denna skötaren till nästa och se till att i fortsättningen ha allt på papper, om vem som gör vad, när och hur ofta. Lycka till
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Sen har jag alltid ställt upp för stallägarna där jag varit inackorderad, tycker att det är med regel än undantag om man hyr in sig. Folk måste få åka bort någon gång.

men tycker du att om man är inackorderad och betalar en dyr hyra varje månad ska känna att man måste ställa upp gratis? naturligtvis hjälps väl alla åt mer el mindre, men med tanke på hur mycket man betalar för ut- och insläpp, fodring osv, borde det väl vara en självklarhet att erbjudas hyresänkning om man sköter sysslor, som man betalar för, så ägarna kan tex resa bort... ?
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

men tycker du att om man är inackorderad och betalar en dyr hyra varje månad ska känna att man måste ställa upp gratis? naturligtvis hjälps väl alla åt mer el mindre, men med tanke på hur mycket man betalar för ut- och insläpp, fodring osv, borde det väl vara en självklarhet att erbjudas hyresänkning om man sköter sysslor, som man betalar för, så ägarna kan tex resa bort... ?

Eller så ställer man gladeligen upp för de som tar hand om ens egen häst dagligen, om man inte ärligt kan säga att man betalar vad det faktiskt kostar, vilket i princip ingen hästägare gör. Jag tror att alla stallägare här på forumet kan intyga att man inte direkt tjänar något på att hyra ut stallplatser, och om man höjer priset så att det blir lönsamt går kunderna någon annanstans. Alltså är det oftast stallägaren som tar hand om din häst för i princip inga pengar.

Hos oss är det självklart att man ställer upp och hjälper till, och skulle någon inackordering börja babbla om att den vill ha 40 kronors avdrag för att den minsann släppte ut hästarna skulle vederbörande i princip åka ut med huvudet först. Snåla och ohjälpsamma människor göre sig icke besvär.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag blev tillfrågad att börja rida två hästar i ett stall för lite mer än ett år sen, där stallägaren hade för mycket att göra med sitt företag så hon hann inte med alla sina hästar (3 egna och 3 inackorderade. Inackorderingarna tar givetvis själva hand om sina) Så jag och en annan tjej har "varsin" av stallägarens hästar som vår egna, alltså tar hand om varje dag, rider etc. Men vi har sån lyx för stallägaren är så tacksam för hjälpen att hon betalar allt för hästarna samt stor del av träningarna och tävlingarna och så får vi låna hennes transport helt gratis :love: Givetvis så ställer vi upp och tar hand om varandras hästar då någon inte hinner eller är bortrest, det ser vi som en självklarhet. Samma sak på betet, eller när det gäller att koordinera till event som exempelvis Falsterbo, mm. Tror att kommunikation är en viktig del i det hela, och vi har en win-win situation som än så länge fungerar superbra!:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 683
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp