En fråga till alla hästägare!

Sv: En fråga till alla hästägare!

Till sist; frågan som jag vill att alla hästägare/hästmänniskor svarar på:


Är det för mycket begärt av mig att utgå från att medryttaren tar hand om hästarna vissa dagar, utan att jag själv behöver åka dit?

Säg att det rör sig om i snitt 1-2 ggr/vecka.

Mvh Nathalie

Ja, det är för mycket begärt av dig att utgå från att medryttaren gör detta. Och nej det är inte för mycket begärt att medryttaren ska göra det. Man ska aldrig utgå från att folk beter sig så som man själv skulle bete sig. I din situation vore det bästa att göra klart vad som gäller innan man startar ett samarbete. Som flera sagt innan: Prata igeom vad medryttaren får och vill göra och vad du vill att hon gör. På så sätt uppstår missförstånd inte lika lätt.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Eller så ställer man gladeligen upp för de som tar hand om ens egen häst dagligen, om man inte ärligt kan säga att man betalar vad det faktiskt kostar, vilket i princip ingen hästägare gör. Jag tror att alla stallägare här på forumet kan intyga att man inte direkt tjänar något på att hyra ut stallplatser, och om man höjer priset så att det blir lönsamt går kunderna någon annanstans. Alltså är det oftast stallägaren som tar hand om din häst för i princip inga pengar.

Hos oss är det självklart att man ställer upp och hjälper till, och skulle någon inackordering börja babbla om att den vill ha 40 kronors avdrag för att den minsann släppte ut hästarna skulle vederbörande i princip åka ut med huvudet först. Snåla och ohjälpsamma människor göre sig icke besvär.

MYCKET bra skrivet av dig!! :bow:
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

komiskt att du sku svara cheeky
detta var en hypotetisk fråga, då folk ibland i stallet diskuterar detta.
jag jobbar i stallet,så för mig spelar det ingen roll. det vet du också mkt väl
personligen hjälper jag dessutom till mkt i stallet för att jag bryr mig och tycker om hästarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En fråga till alla hästägare!

Eller så ställer man gladeligen upp för de som tar hand om ens egen häst dagligen, om man inte ärligt kan säga att man betalar vad det faktiskt kostar, vilket i princip ingen hästägare gör. Jag tror att alla stallägare här på forumet kan intyga att man inte direkt tjänar något på att hyra ut stallplatser, och om man höjer priset så att det blir lönsamt går kunderna någon annanstans. Alltså är det oftast stallägaren som tar hand om din häst för i princip inga pengar.

Hos oss är det självklart att man ställer upp och hjälper till, och skulle någon inackordering börja babbla om att den vill ha 40 kronors avdrag för att den minsann släppte ut hästarna skulle vederbörande i princip åka ut med huvudet först. Snåla och ohjälpsamma människor göre sig icke besvär.

nu handlar ju detta inte om ett litet stall m typ 3 hästar. utan ett stall med 20 talet hästar som ska ha täcken av å täcken på via ut-insläpp. därav min HYPOTETISKA fråga... märkte att jag missade påpeka detta tidigare
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Nej det tycker jag värkligen inte.

Om jag fick fri tillgång till hästen gratis och dessutom bodde så pass nära skulle jag absolut göra dessa uppgifter.
Skulle själv se det som lyxit, inte betala nått förutom lite jobb(som inte tar så lång tid) mot rida gratis.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Komiskt vet jag väl inte. Detta är ett öppet forum och alla har rätt att ge sin åsikt, eller?
Hypotetisk fråga ja, och jag tyckte att Pansi´s hypotetiska svar var mycket bra. Man kan undra varför du känner att du måste försvara dig...?
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Om jag själv hade varit medryttare och haft en medryttarhäst som jag fått ha som min egen nästan, så hade jag tagit förgivet att jag "tar över" sysslorna hästägaren gör den dagen (dagarna man är där) i vanliga fall. Det är för mig en självklarhet! Hoppas det löser sig, förvrängt skitsnack riktat mot en person som inte förtjänar det är en av de tråkigaste sakerna som finns!

Rättelse/bättre förklaring tillags efteråt:

Såg att jag nästan missade poängen där. Just eftersom hon haft sitt "hästliv" som en dans på taggfria rosor så tycker jag definitivt att hon kan ställa upp på sådana saker, eftersom hon sluppit så mkt annat!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag har varit medryttare på några ställen men oftast har hästarna gått på lösdrift så då har jag hjälpt till att fodra och sånt.Eftersom mockning inte finns att göra det är väl klart man hjälper till med dem dagliga sysslorna inte bara rider :O

Mockar ni inte ligghall och hagar? :O
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Dina krav är inga krav, för mig är det självklarheter som man inte bör ens tjafsa om. Hur många medryttare får plocka med sig sina medryttarhästar på ridläger, träningar osv och dessutom ha hästen GRATIS???!!! Jag har aldrig hört maken på otacksamhet :eek::eek::eek: Och att hon dessutom går och sprider ut osanningar nu i efterhand gör det bara än mer :eek::eek::eek:

Jag tycker du ringer eller hälsar på hennes mamma/pappa och tar upp precis allt du skrivit i inlägget. Det tål att höras. Dottern behöver komma ner på jorden. Basta!:mad:

Bra rutet :bow: håller fullständigt med dig!
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Tror att du måste tala om för medryttaren ordentligt, att när hon rider,
så ska hon även göra detta, detta och detta, osv.
Du behöver ju absolut inte vara otrevlig, men ändå såpass bestämd att hon förstår att du menar det.
Jag hade absolut ställt samma krav som du, om min medryttare hade fått göra allt det där som du låter din medryttare göra.
Om hon inte accepterar, så får du väl skaffa en annan hjälp, där du är klar från första stund med dina önskemål.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

JAG tycker inte att det är en orimlig begäran, nej.

Jag tror liksom en del andra att detta rör sig om brister i kommunikation och om olika förväntningar. det här stycket, till exempel, får mig att fundera:

Sen visst, jag kan hålla med om att jag har blivit lite stött några gånger då hon har sagt nej åt att fixa hästarna, med det är bara för att jag tycker att hon är skyldig mig det någon gång emellanåt, och har hon igen anledning till varför hon inte kan/vill så är det klart att man blir fundersam.

Att en 14-åring "inte har någon anledning till" att inte vilja kan ju lika gärna innebära att hon inte får för sina föräldrar. Eller att hon har mycket läxor. Eller att det är med kort varsel och hon har andra planer. Eller att hon feltolkar din begäran om hjälp och tror att du frågar om hon VILL ta hästarna, och inte uppfattar att du hade behövt avlastning.

Du är vuxen (antar jag?) och är förmodligen en person hon ser upp till. Kanske har hon känt att du har haft för höga förväntningar på henne, men inte vågat säga till? (Ja, nu tycker jag ju att man KAN förvänta sig att någon som får rida gratis ska hjälp till med skötseln - men kanske är det så att intresset har börjat avta utan att hon vågat säga något?)

Hur har ert samarbete sett ut, har hon haft fasta dagar?

Själv hade jag faktiskt känt mig utnyttjad om jag var medryttare och om hästägaren ringde med kort varsel och förväntade sig att jag samma kväll skulle ta stallet. SJÄLVKLART skulle jag ställa upp efter ett i förväg uppgjort schema, och SJÄLVKLART skulle jag ställa upp i akuta situationer - men i grunden är jag en person som vill kunna planera min tillvaro. Jag skulle ha svårt att få till ett bra samarbete med någon som tar det lite mer som det kommer.
Nu säger jag inte att det är så det har varit i TS fall, så ta inte illa upp.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

KL

Det är mer än rimliga krav du har haft.

Då jag hade medryttare till min häst tog jag betalt 500 kr/månad (bad om 200 kr men tjejen tyckte att det var ju alldeles för lite för att få rida rida tre dagar i veckan, och gav mig 500 :p). Dessutom mockade hon, fixade foder, spolade ben osv de dagarna hon hade han om honom.

Har också haft en annan medryttare, en yngre tjej som inte kunde förstå att jag vill ha betalt för att hon tog hand om min häst. Hon tyckte snarare att jag skulle betala henne!
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag är medryttare sex dagar i veckan. Betalar 800 kr i månaden för hingsten (som jag utbildat i princip själv) och köper även ny utrustning osv (även om det är mitt eget val). När jag åker ut till stallet tar jag självklart hand om hästen, hon ska inte behöva ägna honom en tanke de dagar jag har honom. Det enda hon ska se till är att det mockas och packas ensilage på lördagar (de dagar då jag inte är där) och att det finns kraftfoder och hö att tillgå. Hade han stått på lösdrift hade jag absolut kunnat hjälpa till lite, men inte varje dag eftersom jag faktiskt betalar.
Jag får också göra vad jag vill med honom, vi åker på träningar etc och jag har honom helt som min egen. Tycker det är jättekonstigt av din medryttare att kalla sig utnyttjad.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Jag tycker att det är självklart att hjälpa till, eller betala. Min första medryttarhäst mockade jag inte åt, honom var det bara att rida, men sedan kom ägaren med kravet att jag skulle mocka, och då gjorde jag det utan tjafs.

Min andra medryttarhäst var det också bara att rida, men sista månaden innan han flyttade till eget stall sa stallägaren lite löst att det var dyrt för henne att ha båda hästarna i stallet, den månaden betalade mina föräldrar hans stallhyra, för hon hade honom som sällskapshäst, och då hade hon flyttat in honom i stora stallet, så då fungerade han bara som ridhäst åt mig, och det blev självklart att jag inte skulle ha honom gratis, utan att behöva göra något.
När han flyttade till eget stall var det självklart för mig att hjälpa till med mockning och foder, för att jag fick rida honom.

Nu när jag har egen ponny och medryttare till henne så har vi så att hon rider gratis, och mamma som har häst i samma stall (medryttaren är 3 år) fixar i stallet, så jag slipper komma, dessutom har jag ridlektioner för henne då och då, medans mamma fixar i stallet, och då får jag dessutom betalt.
Dom har även tagit hand om ponnyn när jag har varit bortrest, men då har detta varit avtalat i god tid.

Dessutom ska jag provrida ytterligare en häst i samma stall, och för mig är det lika självklart nu att jag ska fixa allt i stallet dom dagar när jag rider.

Summan av det hela är att jag tycker inte att du kräver för mycket.
 
Sv: En fråga till alla hästägare!

Nej självklart är det inte för mycket begärt. Om jag har en betalande medryttare då förväntar jag mig inte att denne gör annat än rider och tar hand om hästen denne betalar för. Men har jag en ryttare som kommer och rider gratis då förväntar jag mig även lite stallhjälp som "tack för ridturen".

En sak jag tycker är viktigt är dock att man pratat igenom allt med sin medryttare/skötare så att alla parter är med på vad som förväntas. Jag hade aldrig accepterat att en medryttare "glömmer" eller struntar i att göra något denne lovat. Det hade varit sista dagen i mitt stall för den ryttaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 657
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp