En framtidsvision

eemmalk

Trådstartare
Egentligen så är det nog lite tidigt att starta denna tråd men jag är alltför ivrig och planeringssugen för att kunna låta bli! Såhär är det, jag och en klasskamrat på gymnasiet har bestämt oss för att när vi gått ut köpa oss en gård någonstans i landet och starta en slags häst och djurgård nästan lite som 4H fast som i början ska ha turridning, terapi med djur och små djurskötarkurser för barn o.s.v. Eftersom jag går häst så tänker jag även att det i framtiden ska kunna komma tränare och hästar till vår gård och hålla i kurser, träningar. Lite mer åt ryttarförening hållet beroende på hur stort stall och generellt vilken typ av anläggning vi lyckas köpa. Detta eftersom jag går hästlinjen och hon går djur så tänkte vi att vi skulle slå ihop det så får man lite av båda världar om man säger så. Såklart inser jag att det är en hel del att tänka på och organisera och därför så behöver jag lite tips och råd. Det kan vara allt ifrån om det finns en målgrupp som är intresserad eller hur man löser praktiska saker som bidrag från kommunen eller hur vi ska vidareutveckla vår idé och verkligen kunna genomföra den så småningom. Lite vad som skulle krävas av oss också. Gärna också om man har erfarenhet av att köpa och underhålla en gård och hur det går till. Om man tillåter så skriver jag gärna även ihop svaren så att man har som en liten guide. Nu blev det lite långt och kanske låter det orimligt och lite komplicerat men just därför skulle vi behöva lite hjälp. Fråga gärna om du undrar något utöver det jag berättat !
 
Det första ni ska göra är en affärsplan. Kontakta till exempel Nyföretagarcentrum där ni bor så kan ni få hjälp. Fundera på er affärsmodell - vad är det som genererar pengar? Företag får inte bidrag från kommunen, det kan bara föreningar få. Däremot kanske ni kan sälja tjänster till kommunen på sikt. Men ni måste i så fall fundera på vad det är, varför kommunen ska köpa av er och vilka utbildningar och tillstånd ni måste ha. Det finns massor ni kan göra redan nu! Och det är mycket ni måste göra innan ni kastar er ut på djupt vatten och förverkligar era idéer. Sätt igång, dröm, planera, fundera - och var realistiska och tuffa med att testa era idéer. Då ökar chansen att ni kommer att lyckas.
 
Svårt om man är två kompisar och som ni är unga. Har ni kapital? Hur gör ni om en vill börja jobba med något annat sen? När i framtiden tänker ni er detta?
 
Svårt om man är två kompisar och som ni är unga. Har ni kapital? Hur gör ni om en vill börja jobba med något annat sen? När i framtiden tänker ni er detta?
Kapital hjälper familjen till med och så hoppas vi på lån från banken. Gården är främst min idé och det kommer vara jag och min familj som eventuellt köper den. Jag kan självklart inte räkna med att min vän i ett så tidigt skede av planering håller ut hela vägen men det hoppas jag på då hennes erfarenhet skulle vara ett plus. Men om man främst ser det som mitt egna projekt där hon råkar kommit med på ett hörn så är det kanske lättare ? På fråga om framtid så ser vi oss först omkring, om båda får jobb direkt efter gymnasiet kanske vi skjuter på att starta eget. Men just nu så räknar jag med att börja leta efter en gård efter gymnasiet om allt går som det ska så inom en relativt snar framtid.
 
Kapital hjälper familjen till med och så hoppas vi på lån från banken. Gården är främst min idé och det kommer vara jag och min familj som eventuellt köper den. Jag kan självklart inte räkna med att min vän i ett så tidigt skede av planering håller ut hela vägen men det hoppas jag på då hennes erfarenhet skulle vara ett plus. Men om man främst ser det som mitt egna projekt där hon råkar kommit med på ett hörn så är det kanske lättare ? På fråga om framtid så ser vi oss först omkring, om båda får jobb direkt efter gymnasiet kanske vi skjuter på att starta eget. Men just nu så räknar jag med att börja leta efter en gård efter gymnasiet om allt går som det ska så inom en relativt snar framtid.
Ok, annars kan det vara väldigt lärorikt att vara anställd en tid först i liknande verksamhet :)
 
Ok, annars kan det vara väldigt lärorikt att vara anställd en tid först i liknande verksamhet :)
Ja, det ska jag definitivt tänka på. Mycket av skolgången (i alla fall på vår skola) består av praktik på liknande arbetsplatser så jag tror att det också bidrar till byggandet av erfarenhet men självklart får man en annan inblick när man är fast anställd så det är nog en väldigt bra grej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp