Bukefalos 28 år!

En frisk boxer!

towe

Trådstartare
Jag håller på att bli galen! Vi ska köpa boxervalp i vår/sommar och jag håller på att försöka hitta en seriös kennel. Men ju mer jag läser på ju mer förvirrad blir jag så klart. Av praktiska skäl så vill jag hålla mig inom ett visst geografiskt område (ganska stort dock). Jag vill att kenneln ska vara godkänd för valphänvisning med allt vad det innebär....och helst vill jag ha en mörk tigrerad tikvalp...+ massa andra små krav som man kan tänkas ha :smirk:

Men det viktigaste av allt är att jag vill ha en FRISK valp och där kommer mitt dilemma. Efter jag hittat flera planerade kullar efter hundar som jag tycker verkar helt ok så går jag in i skk:s avelsdatabas. Då kan mamman vara helt ok men pappan ha lämnat väldigt hög procent hd (C+D). Eller tvärtom...eller så ligger det lite längre bort i stammen eller hos kullsyskon osv.

Hur petig kan man vara? Varför reagerar inte uppfödarna som väljer en sån hanhund? Jag har alltså inte någon direkt kunskap i detta men skulle gärna vilja ha råd av någon oberoende.

Tänk om jag är för petig så att jag aldrig får min valp :cry:
 
Sv: En frisk boxer!

Det är ju kanske bara en gång du åker sträckan till uppfödaren. Så vad spelar det för roll om det är 15 mil eller 115? Det viktigaste är att man hittar en hund med friska föräldrar, då får man inte vara så petig med område.
 
Sv: En frisk boxer!

Ok, jag kunde ha hoppat över det första stycket om hur jag väljer kennel eftersom det inte var huvudfrågan och inte det viktigaste på något sätt. Frågan kvarstår ändå! Det är hur jag läser och tolkar statistiken från avelsdatabasen som jag behöver oberoende hjälp med.

Men jag tycker annars att avståndet av praktiska skäl är viktigt eftersom jag vill åka och hälsa på kenneln innan, titta på valparna säkert fler gånger och sedan valpträffar och mhtester och allt möjligt som vissa kennlar har kan ju bli jobbigt för både mig och lille valpen om det är 115 mil. Jag har ju hur många kennlar som helst att välja på i Stockholm/sörmland med omkrets.

Ni som är insatt i Boxeraveln (eller hundavel öht) vet ju vilka problem rasen har och hur viktig rätt avel är men det måste ju var hur svårt som helst och massor med faktorer som spelar in. Kanske snöar jag in på hd %?
 
Sv: En frisk boxer!

Färgkravet kan du ju uppfylla utan att ge avkall på kvalitén på valpen, men det tar lite längre tid! Eller kanske mycket längre tid till och med. Du får fundera på om färgen eller tiden är det viktigaste. Friskhetskravet ska du inte tulla på alls.

Jag har inget svar på varför man använder hundar i avel som lämnar så höga procenter. Det kan vara en hane till en poppis uppfödare, en som vinner mycket på utställning, en hund som har en attraktiv färg eller en hund som en uppfödare använder mycket själv. T.ex...

Om en hane/tik lämnat mycket HD = välj bort. 1-2 valpar med HD i varje kull är kanske acceptabelt inom boxer med en kullstorlek på 8-10 valpar, men är det hundar med D och E så skulle jag fundera lite till. Börjar det bli 3-4 valpar per kull eller mer så skulle jag välja bort det helt. Finns det kullar som är helt friröntgade så är det ett plus. (Ca, beroende på rasgenomsnittet)

Om avelshunden själv har syskon med HD tycker jag också att det är okej om det rör sig om 1-2 i en kull på 8-10 valpar och det handlar om C. Är det D och E så skulle jag titta en extra gång. (Ca, beroende på rasgenomsnittet)

Jag tittar mycket på hur hundar lämnar i stort. Är det 10 avkomor med HD så hur många är det med D och hur många med E? Är det en hund som lämnat 5 E-valpar eller en hund som lämnat 10 C-valpar så skulle jag ta den senare.

Nu förenklar jag nog lite i mina tankebanor :) Ett helhetsintryck är ju svårt att beskriva! Ibland känner jag bara i magen vad som känns konstig och vilka kombinationer som inte känns bra. Det är svårt att skriva ned det. Men ibland blir jag frusterad över att folk inte ser det uppenbara...

Men någon slags ledning är att ta reda på rasgenomsnittet. Ligger HD på 10%, 20%, 30%? Det är ju avgörande på hur högt man kan sätta ribban. Ska du t.ex. köpa en Eng.bulldog så kan du ju glömma allt vad du tidigare lärt dig...
 
Sv: En frisk boxer!

Tack! Det var precis det här jag var ute efter :) . Om föräldrarna är ok men alt 1. någon morförälder eller alt 2. någon/några kullsyskon är hårt belastade (i deras kullar tex ), är det lika illa? eller räcker det att kolla föräldrar?
 
Sv: En frisk boxer!

Jag tittar även på om kullsyskon och mor/farföräldrar lämnar ovanligt mycket HD (eller annat). Jag försöker också se om det är mellan speciella linjer och försöker att jämföra det med den tänkta kombinationen.

För något år sedan var jag intresserad av en kombination efter en hane som inte alls lämnar mycket HD. Han hade dock några kullar som det var mycket HD i. Den tilltänkta kombinationen hade vissa gemensamma nämnare lite längre bak och i efterhand är jag glad att jag upptäckte det och valde bort den kullen...
 
Sv: En frisk boxer!

*trådlån* bara en nyfiken fråga angående boxerköp osv.. .syns friskhetsgraden angående exemer och allergier någonstans?
/LillaMy-SKA ha en boxer så småningom:)
 
Sv: En frisk boxer!

Jag vet inte vart nykvarn ligger men jag som bor här uppe i norr, valde att fara längre ner i landet. Menade bara att välja närmaste är inte alltid det bästa, men det beror ju på vart i landet man bor, som sagt här uppe finns inte mycket att välja på.
 
Senast ändrad:
Sv: En frisk boxer!

Jag vet inte vart nykvarn ligger men jag som bor här uppe i norr, valde att fara längre ner i landet. Menade bara att välja närmaste är inte alltid det bästa, men det beror ju på vart i landet man bor, som sagt här uppe finns inte mycket att välja på.

Nykvarn ligger i Södermanland ca 4 mil från Stockholm. Som jag skrev tidigare så kan jag se ett samarbete med kenneln både före och efter som kan underlättas om det inte är allt för långt ifrån. Men som som sagt huvudsaken att han man hittar en hund och en kennel som man är nöjd med ;)

Jag ägnar ibland flera timmar om dagen åt att titta på olika kennlar och deras hundar och deras avkommor och statistik :o så en ungefärlig geografisk radie på ca 30 mil är fullt tillräckligt. Men som sagt jag kanske missar en godbit uppe i norr :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 379
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 651
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 354
Hundavel & Ras Jag är i början på mitt hundletande och surfar runt på massor av uppfödares hemsidor just nu. Någon kanske minns att jag varit och är...
Svar
10
· Visningar
2 136
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp