En fruktansvärd dag

Lägger tråden här i dagboksformet då jag bara behöver stöttning, pepp och konstruktiva idéer just nu.

Våran unghäst, Kaj, har precis flyttat till ett nytt stall. Eller rättare sagt lösdrift, men just nu går hästarna på bete. Vad jag inte hade fattat innan flytten är att beteshagarna ligger på ena sidan av ett järnvägsspår och stallet på andra sidan.

Dom var tre kompisar som flyttade samma dag och är extremt tighta med varandra. Kaj är ju som sagt unghingst så det är inte så konstigt att han är flockorientetad kanske, men det har verkligen inte varit några problem att ta honom själv från betet till stallet på gamla stället. En betydligt längre promenad än nu dessutom.

Men iaf. Det jävla järnvägsspåret som måste korsas då. Vi försökte ta honom tillbaka till stallet själv igår, han gnäggade och hade sig men jag sa vi struntar i det han lugnar sig när han kommer till stallet.

När vi ska korsa järnvägen stannar han. Går inte att rubba. Min son börjar gråta. Lampan som signalerar att man får passera släcks. Det betyder att tåget kommer. Som tur var är min farsa med, men han är 72 år gammal och halvskruttig men jag skriker KNUFFA!!!

Vi lyckas få över honom, på något sätt. Dröjer några sekunder sen swishar tåget förbi, typ 5 meter bakom Kajs rumpa. Det verkar inte bekomma honom nämnvärt, han är betydligt mer bekymrad över att ha lämnat sin flock.

Samma sak på vägen tillbaka, fast då slocknar lampan innan vi ska beträda spåret. Kaj är så stressad att han släpar mig ner i diket i hopp om att hitta en väg över spåret vid sidan av bommarna, och jag klamrar mig fast som en galning i hopp om att han ska stanna. Inser ju också att om det blir verkligt kritiskt så måste jag släppa. Men det inser jag kanske först såhär nu i efterhand, dom där ödesdigra minuterna när lampan är släckt och tåget swishar förbi tänker jag liksom ingenting mer än att få honom bort från spåret.

Jag kommer såklart inte försöka mig på att ta honom tillbaka till stallet själv igen. Jag ska också kolla upp vilka tåg det är som kör där och hur tidtabellen ser ut. Men just nu känner jag mig helt tom. Han kan ju liksom stanna, han är ett år gammal och jag har haft tålamod med det men han FÅR inte stanna på en jävla tågräls. Fan fan fan.
 

Det här är väl inget jättekonstruktivt svar kanske, men jag hade nog övervägt att flytta. Tycker att hela upplägget med tåg såpass nära stallet låter mindre kul och rätt farligt. Hästar kan komma ut ur hagen, bli överkörda, osv.
Alternativen har tyvärr inte varit jättemånga, och detta är på alla andra sätt helt klart bäst. Själva lösdriften ligger på ”rätt” sida om spåret så att säga.

Däremot känner jag också stor olustkänsla kring järnvägsspåret. Har en kompis som omkom i suicid/tågolycka för ett gäng år sen nu och detta har rört upp många jobbiga känslor. Har mycket tvångstankar och tendenser till OCD som verkligen får bränsle av sånt här.

Men läser och tar till mig av allt ni skriver här. Har även pratat med andra i stallet om situationen samt min ”mentor”, en mycket klok kvinna som har hållit på med hästar och avel på proffesionell nivå i typ 50 år. Så känner mig lite lugnare idag. Kaj var lugn och harmonisk idag när vi var ute hos honom också och vi höll oss på betessidan, men gick en liten bit från själva hagen och det var inte några problem.
 
Jag förstår känslan! Skönt att det inte hände nått! Jag har tyvärr fått se en del järnvägsrelaterade olyckor och fått meddela ägaren. Så jag förstår verkligen paniken!
Hur är han att leda i övrigt? Jag har inte alls koll på din träning men tänker att man kan utöka träningen successivt.
Jag har för övrigt själv gjort en massa dumheter med unghästar, särskilt när jag var yngre. Situationer som inte hade uppstått om jag bara tänkt steget längre 🙈
 
Jag förstår känslan! Skönt att det inte hände nått! Jag har tyvärr fått se en del järnvägsrelaterade olyckor och fått meddela ägaren. Så jag förstår verkligen paniken!
Hur är han att leda i övrigt? Jag har inte alls koll på din träning men tänker att man kan utöka träningen successivt.
Jag har för övrigt själv gjort en massa dumheter med unghästar, särskilt när jag var yngre. Situationer som inte hade uppstått om jag bara tänkt steget längre 🙈

Ja, har jobbat i ett grannstall i min ungdom som har liknande upplägg med stallet på ena sidan och betet på andra, och hörde en del skräckhistorier då också så det har väl satt sig i mig med.

Han är snäll att leda, men seeeeg. Kan gå lite snabbare om man håller en morot framför näsan på honom, men ibland så stannar han och vill tänka över saker och då är det stopp en liten stund. Var ju aldrig några problem på det gamla stället för där trafikerades vägen bara av bilar, cyklar och elscootrar, men det blir ju lite annorlunda när man ska korsa en tågräls. Tänker hur som helst att vi övar ledträning lite på ”betessidan” nu tills vidare och nästa gång vi korsar spåret ska vi ha hästsällskap + gärna en till människa som kan gå bakom och mana på honom.
 
Fy vilken otäck upplevelse, jag fick hög puls bara av att läsa om det! Jag hade varit både besviken och bekymrad om jag bokat plats på en lösdrift/bete och sedan fått reda på att man måste korsa spåret om hästen blir sjuk eller när hovis kommer :( Sånt tycker jag man som stall/lösdriftägare informerar om direkt, för det är en säkerhetsrisk man måste få ta ställning till.
Jag hade aldrig vågat leda en åring över spåren, speciellt inte efter en upplevelse som du just haft. Det kan ju sluta riktigt illa :nailbiting: Släpp hästen om ni hamnar i en liknande situation igen, riskera inte era liv och att traumatisera lokföraren genom att vänta för länge om det går åt h**vete.
 
Alternativen har tyvärr inte varit jättemånga, och detta är på alla andra sätt helt klart bäst. Själva lösdriften ligger på ”rätt” sida om spåret så att säga.

Däremot känner jag också stor olustkänsla kring järnvägsspåret. Har en kompis som omkom i suicid/tågolycka för ett gäng år sen nu och detta har rört upp många jobbiga känslor. Har mycket tvångstankar och tendenser till OCD som verkligen får bränsle av sånt här.

Men läser och tar till mig av allt ni skriver här. Har även pratat med andra i stallet om situationen samt min ”mentor”, en mycket klok kvinna som har hållit på med hästar och avel på proffesionell nivå i typ 50 år. Så känner mig lite lugnare idag. Kaj var lugn och harmonisk idag när vi var ute hos honom också och vi höll oss på betessidan, men gick en liten bit från själva hagen och det var inte några problem.
Jag misstänkte det fanns annat bakom din reaktion på själva händelsen. Jag förstår paniken när din häst vägrar att flytta sig. Vissa hästar gör så och försvinner inåt/blir blockerade fast stillsamma när dom blir stressade. Din häst kanske är mer känslig än vad du/ni trodde från början och du kommer att lära dig att se hans tecken innan han gör så med tiden. Det är en bra idé att ha koll på när tågen går och passera över endast när/om det är uppehåll. Eftersom du behöver passera där hade jag tränat mer på att leda din ettåring, träna in stopp och gå och ha kedja på honom så du inte riskerar att tappa honom, hjälm och ett spö i handen som kan hjälpa dig att driva honom framåt samt stoppa (inte slå, bara pekpinne) om du är ensam när du tränar honom.
 
Självklart ska man kunna leda sin ettåring ifrån flocken, även på nya ställen. Ts ska inte behöva vara beroende av andra för att kunna ta in sin häst i stallet. Trams.
Alla är inte erfarna. Nån gång är första gången man har en ettåring. Jag har till exempel hand om en för första gången nu, och jag tycker inte alls att det är trams, tvärtom kan det vara hur farligt som helst att ta den från flocken om den inte är van vid det.
Det är inte alla unghästar som har tränats sen de var föl, utan de kanske tas ifrån flocken mycket senare, och så himla lätt är det faktiskt inte om man inte är proffs.
 
Alla är inte erfarna. Nån gång är första gången man har en ettåring. Jag har till exempel hand om en för första gången nu, och jag tycker inte alls att det är trams, tvärtom kan det vara hur farligt som helst att ta den från flocken om den inte är van vid det.
Det är inte alla unghästar som har tränats sen de var föl, utan de kanske tas ifrån flocken mycket senare, och så himla lätt är det faktiskt inte om man inte är proffs.
Nu jagade du nog upp dig i onödan. Läs om läs rätt.
 
Konstruktiv ide: Led inte en ettåring ensam från flocken på ett nytt ställe över ett obekant föremål, jag tycker det är superklantigt. Och i vad ligger ditt tålamod?
Vad är det konstruktiva i ditt svar?
Om du lagt till något om att göra på något annat sätt, med sällskap, med mutor, med mer tid (koll på när tågen går) hade det kunnat vara konstruktivt men nu ser jag inget konstruktivt. Kan du förtydliga?
 
Vilken fruktansvärt hemsk situation. Kan verkligen förstå paniken, låter bra att du har din mentor och andra I stallet att prata med. Har inga goda råd har aldrig hanterat unghästar själv.
 
Så fruktansvärt, jag fick hög puls bara av att läsa inlägget, tur att det gick bra! 🙏

Hade jag stått där hade jag gjort vad som helst för att få hästen ur balans och förhoppningsvis av spåret åt något håll. Det låter som ni har en bra plan att hålla er på betessidan och nästa gång gå över med hästsällskap.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag blev det första ridturen med islänningen sedan augusti/september någon gång. Han stod inte riktigt still i stallgången idag så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 662
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 178
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp