En fundering kring form

P

PonnyBus

Jag har funderat på en sak.. Min medryttarpålle blir väldigt upphetsad när man är ute och rider flera stycken tillsammans.. Han blåserupp sig taktar på stället och sånt där..

Då känns det ju som man får på skjut bakifrån rejält och att hästen tar i.. Är det den sk "formen" vi letar efter?

Eller är det bara bus? Det känns ju så härligt..
Är jag ute och cyklar? :rofl:
 
Sv: En fundering kring form

Det finns måånga olika svar på det. I mitt tycke har du hittat ett sätt att få hästen att arbeta mer, då den arbetar med bakbenen och det är ju det man vill, eller hur? Jag tycker att huvudets position är ganska ointressant då det är ryggen och bakbenen som är det viktiga... :)
 
Sv: En fundering kring form

Nej. Men du får framåtbjudning! ;)

Anledningen att jag inte tycker det är den form vi letar efter är att hästen spänner sig. Den får inte lååång överlinje vilket man vill ha utan kortar ofta ihop överlinjen. Lång överlinje vill man ha dels för att undvika spänningar i ryggen, dels för att hästen lättare ska "komma loss" i framdelen och dels för att undvika Kissing Spines som lättare inträffar när hästen har hög men kort form.

Sen beror det på om du VILL ha en skjutform eller inte. Den sliter bra mycket mer än en bärig form men kan såklart vara snygg att se på. Själv föredrar jag den avslappnade formen i längden men visst kan det kännas tufft när hästen showar sig lite också, eller när den får den extrema framåtbjudningen. När förra kusen blev som mest uppjagad men jag ändå försökte behålla liiite avslappning och undvika trav (jag red barbacka) så började den tölta :p
 
Sv: En fundering kring form

Som totala säger får du påskjut, inte samling. Samling är tvärt om, mjuk rörelse som knappt känns, en mjukt svingande rygg och ingen direkt flashighet. Tysta hästfötter och inget skottande av grus.
Takt är tölt. Fotförflyttningen är densamma som i tölt.
 
Sv: En fundering kring form

Oj, oj.. :eek:

Hästen taktar när den blir stressad/uppspelt eller kan också göra det för att den kanske känner obehag/har ont någonstans vid någon rörelse. Anledningen till att den taktar är ju oftast för att den blir stressad/ser något och höjer huvudet, kanske blåser upp sig, osv.
Det blir ett visst påskjut bakifrån då, ja. Men det är absolut inte en sådan form man söker och vill eftersträva i ridningen.
Man vill att hästens kraft ska komma från bakdelen och att den ska ha ett visst påskjut, men då med rätt form (arbetar med sina muskler på ett rätt sätt), dvs inte takta, skjuta upp huvudet, osv.

Och så en till sak. Huvudets position spelar visst roll. Nu menar jag inte att hästen ska gå med nosen i backen(!) om det nu är folk som tror det, utan den ska hitta en lägre form så att den kan arbeta och bära upp ryttaren med ryggmusklerna, samt för att kunna sätta bakbenen mer in under sig för att gå mer samlat och med ökad bärighet. Går hästen rätt och harmoniskt i form så känner man hur man får ett bättre "påskjut" för att hästen använder ryggmuskulaturen och bakbenens kraft så som den ska.
Det blir även mycket bekvämare att sitta i sadeln när hästen går i rätt form med mjuka, elastiska, balanserade rörelser.

När hästen taktar och kör upp huvudet, så sänks också ryggen vilket sliter mycket på hästens leder och senor!

Hoppas du har förstått något nu...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 806
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: miumiu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp