En fundering vid lastning...

W

Warmia

Hade en tanke efter att vår 3-årige valack hoppa över bommen/mellanväggen förra veckan....

Skulle man kunna göra så här vid lastningen i framtiden?
Tänkte ta bort mellanväggen och bara ha bommen fram kvar. Stapla upp halmbalar framför frambommen så hela utrymmet framför bommen är fullt. Fylla upp till frambommens höjd eller kanske lite högre och sen binda hästen i bommen som vanligt????

Är det helt galet.......?????:confused:
 
Sv: En fundering vid lastning...

Min islänning kröp först under bommen. Nästa gng vi körde la vi höbalar framför bommen till bomhöjden då. Hon hoppade över och landade över bom och höbalar. Problemet var att höbalar trycktes till så de hindrade bommen att lösa ut när vi drog i spaken. Vi blev tvugna att rucka på höbalarna och de slutade med att hästen lyckades sparka sig tillbaka och när balarna rörde sig då lyckades bommen lösa ut.

Jag vet faktiskt inte hur man ska göra på bästa sätt. Jag har funderingar på spara till en b-kortslastbil.
 
Sv: En fundering vid lastning...

Det finns transporter där hästarna åker på diagonalen! Bra för man slipper risken med "hopp över bommen". Ett alternativ till B-lastbil. Även om det vore trevligt att äga en sådan :)!!!
 
Sv: En fundering vid lastning...

Det finns transporter där hästarna åker på diagonalen! Bra för man slipper risken med "hopp över bommen". Ett alternativ till B-lastbil. Även om det vore trevligt att äga en sådan :)!!!

De väger dock allra minst 1600kg, vilket är svårt att dra på b-kort. Jag har ej tillgång till chaufför med det. Därför går det bort. Dock har jag nog iofs tagit körkort när jag sparat färdigt.

Problemet är att oftast får inte en normal kombibil dra så mycket vilket innebär köp av både bil+transport och då kan man likväl köpa en begagnad b-lastbil.
 
Sv: En fundering vid lastning...

Hade en tanke efter att vår 3-årige valack hoppa över bommen/mellanväggen förra veckan....

Skulle man kunna göra så här vid lastningen i framtiden?
Tänkte ta bort mellanväggen och bara ha bommen fram kvar. Stapla upp halmbalar framför frambommen så hela utrymmet framför bommen är fullt. Fylla upp till frambommens höjd eller kanske lite högre och sen binda hästen i bommen som vanligt????

Är det helt galet.......?????:confused:
Har du verkligen inte någon annan stans att binda hästen än i bommen? Använd de fästöglor som i allmänhet finns i transporten redan som är till för att binda hästen i. Men till ditt problem... Vår ponny hoppade över bmmen någon gång. Det rättades till genom att vi höjde bommen till stor häst-nivån (ponnyn var en d-ponny) och det räckte för honom. Jag tror att det borde räcka.
 
Sv: En fundering vid lastning...

Problemet är att denna häst är 170cm. Jodå jag binder även i dom ringarna på sidorna, tror du att det gör någon skillnad?

Nu ska han få åka lastbil sedan blir det nog försäljning av mina hästar för nu har jag tappat gnistan helt för allt som har med unghästar att göra.......
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 276
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp