En gång ringorm -ALDRIG mer?

A

Amia

Om en häst haft ringorm en gång i sitt liv, kan den då får det fler gånger? Var en kompis till mig som sa att de var så. :confused:
 
Tyvärr stämmer det inte. Vi har haft hästar i stallet som fått det flera gånger.
 
man kan få ringorm flera gånger, kruxet e att det smittar även till människa... det är en svamp som orsakar angreppen och de kan inte bli immuna eller så mot dem... tyvärr :(
 
Men det är däremot ganska lätt att skydda sig mot att svampen växer till för mkt(svampen finns naturligt i stallmiljön).
Att hålla luftfuktigheten nere tex genom element och att desinfektera stall och saker med virkon eller liknande. Vi hade ringorm på vår anläggning (över 100 hästar) förra hösten och nästan alla hästar drabbades utan de i vårt stall för vi har element så svampen trivs inte hos oss.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
716
Senast: Elo
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp