En glasögon/linstråd med frågor till er som kan det här.

Ja det låter som ngn reaktion. Antingen på materialet eller så blir ögat irriterat av att det är en lins där.

Du har inte råkat sätta dem utochin?

De linserna jag har är ju 24-timmars månadslinser. De är gjorda för att sitta i en månad dygnet runt. Det rekommenderas dock inte att man gör så. Min optiker vill att jag tar ut och tvättar linserna någon gång i veckan iaf. Och ögonläkare skäller på mig för att jag sover med dem.

Jag är dock van linsbärare. Min optiker säljer inte dessa linser till nybörjare. Iaf inte för dygnetruntbruk.

Jag har dock skadat ögat två gånger när jag varit slarvig, en gång skavde det i ögat och jag tänkte ”det går nog över tills imorgon” och plötdligt hade jag ett sår på hornhinnan..
Ja något är det ju.

Nej det vet jag att jag inte har. Det var hon noga med att visa hur man såg skillnaden.

Jaha! Smidigt! Jag fick ju 24 timmars linser just eftersom jag sover dagtid och för att slippa hålla på med linser in och ut flera gånger om dagen men jag visste inte att de faktiskt kunde sitta i så länge. Jag har dock blivit rekommenderad att använda dem som vanliga linser, dvs. ta ut dem varje kväll.

Ajaj, ja den risken finns ju såklart.
 
Okej. Behöver hjälp igen. Enligt min optiker behöver jag flatare linser pga mina ögons form så att linserna inte kan sätta sig som sugproppar men det finns enligt hen inte för det brytningsfel jag har. Frågan är, finns det inte alls eller inte i deras sortiment? Någon som har koll på det där med flatare linser? Har googlat men hittar egentligen inget om det.

Ska prova endagslinser också men fungerar inte det så verkar det inte finnas mer att testa vilket såklart ställer till det då glasögon omöjligt fungerar.
 
Okej. Behöver hjälp igen. Enligt min optiker behöver jag flatare linser pga mina ögons form så att linserna inte kan sätta sig som sugproppar men det finns enligt hen inte för det brytningsfel jag har. Frågan är, finns det inte alls eller inte i deras sortiment? Någon som har koll på det där med flatare linser? Har googlat men hittar egentligen inget om det.

Ska prova endagslinser också men fungerar inte det så verkar det inte finnas mer att testa vilket såklart ställer till det då glasögon omöjligt fungerar.
Jag som inte använder mina linser på en daglig basis har inte brytningsfelet korrigerat i dom. Detta kan jag tänka mig att det inte är ett alternativ för dig om du ska använda linserna mer regelbundet än mig. Jag har dessutom linser som är större än vad jag borde ha då endagslinser inte finns i min storlek.
 
Jag som inte använder mina linser på en daglig basis har inte brytningsfelet korrigerat i dom. Detta kan jag tänka mig att det inte är ett alternativ för dig om du ska använda linserna mer regelbundet än mig. Jag har dessutom linser som är större än vad jag borde ha då endagslinser inte finns i min storlek.
Nej det är inget alternativ. Det är brytningsfelet som är mitt problem och därmed är det som behöver korrigeras. Min tanke var också att använda dem dagligen. Optikern pratade om att de jag har provat är för kupade för mina ögon. Det lät nästan som att hon visste det redan för början men ville testa ändå vilket stör mig lite. Visst kunde det fungerat men en förvarning iallafall vid testen av det andra paret linser hade varit bra.
 
Nej det är inget alternativ. Det är brytningsfelet som är mitt problem och därmed är det som behöver korrigeras. Min tanke var också att använda dem dagligen. Optikern pratade om att de jag har provat är för kupade för mina ögon. Det lät nästan som att hon visste det redan för början men ville testa ändå vilket stör mig lite. Visst kunde det fungerat men en förvarning iallafall vid testen av det andra paret linser hade varit bra.
Sånt är störigt som sjutton, slöseri med tid och du hade kunnat vara bättre förbered och frågat om lösningar till om linserna fastnade när du fick dom.
 
Vad har du för BC-värde på linserna du har nu?
De toriska (för astigmatism) linser jag har (Proclear) har bc-väde på 8.8 som är ganska ”platt”. Högsta värdet (flatare ju högre värde) som linser har är 9.0 vad jag vet. Måste du ha ännu plattare så förstår jag att det är svårt.

Använd inte linserna om de fastnar som du beskriver! Det kan vara farligt...
 
Vad har du för BC-värde på linserna du har nu?
De toriska (för astigmatism) linser jag har (Proclear) har bc-väde på 8.8 som är ganska ”platt”. Högsta värdet (flatare ju högre värde) som linser har är 9.0 vad jag vet. Måste du ha ännu plattare så förstår jag att det är svårt.

Använd inte linserna om de fastnar som du beskriver! Det kan vara farligt...
Jag vet faktiskt inte. De jag har provat har just bara varit prov och jag hittar inte vilket värde de har. Den ena heter easyvision lacrima toric. Vad den andra heter vet jag inte, det står inte på kvittot men den linsen var mindre och inte så sladdrig.

Nej jag har inte använt dem mer sedan.
 
Det tar tid att vänja sig varje gång man får ny styrka på glasögonen, det tar tid att vänja ögonen och hjärnan, längst tid tog det när jag gick över till progressiva. Då hade jag huvudvärk, illamående, dubbelsyn, yrsel och upplevde att det var för långt till marken, och liknande saker. (I minst två veckor, minns inte exakt, men betydligt längre än vid andra glasögonbyten) Jag har flera synfel, bland annat brytningsfel, och det korrigerar inte mina linser, så det är lite jobbigt att läsa med dem, men på det stora hela funkar det bra så. (Trots att linserna är svagare än glasögonen så ser jag mycket skarpt även med dem).

Att linserna fastnar kan också bero på att man har lite tårvätska. Alla kan inte ha dygnetrunt-linser, och några kan inte ha linser alls. Jag har helst inte linser när jag ska sitta och titta på en skärm länge, då blir jag jättetorr i ögonen och linserna fastnar ibland. Och jag kan oftast inte använda månadslinser mer än två veckor innan de ”tar slut” och snabbt blir torra så att det är dags att byta. Och även med linser gjorda för att kunna sova med så blir jag oftast så torr i ögonen att linserna fastnat efter bara en halvtimmes powernap. Jag brukar ibland ta ut och droppa en droppe ögondroppar i linsen under dagen för att få dem lite fuktigare.

Just nu använder jag inte linser dagligen, så jag kör med endagslinser.

Hur väl det funkar med linser är väldigt individuellt.

Om du gått från inga glasögon alls till progressiva glas, och linser som korrigerar brytningsfel så har nog ögon och hjärna fått en chock. :) Kroppen är ju så fiffig att den försöker kompensera bort våra svagheter på olika vis, och den korrigeringen som kroppen ställt in under lång tid tar tid att komma ifrån trots att du fått ”hjälpmedel.”
 
Senast ändrad:
När linsen fastnat så plågar jag inte ögat så långa stunder i taget, utan tar en paus och försöker igen en stund senare.ä om jag inte får loss linsen. Ögat blir ju ibland ganska irriterat när man gräver efter linser som inte vill. Ögondroppar av halkigare sort (typ Oculac) brukar vara till hjälp, och om man lyckas glänta lite på linsen med hjälp av en försiktig nagel. If all else fails så hjälper det ibland att ta en dusch, vattenångan verkar hjälpa till att återfukta ögat lite.
 
Till alla er som googlar efter hjälp med att få ut linser eller som bara undrar hur det har gått :)

Då de första två månadslinserna jag testade gick att få ur första dagen och båda de endagslinserna jag provade gick lika enkelt att få ur la jag ihop ett och ett och insåg att det kanske var linsvätskan jag inte tål. Min optiker ville inte ens lyssna på det utan ansåg att endagslinser a´ 780 kr/månad var en bra lösning. Det tycker inte jag. Varken ekonomiskt eller miljömässigt så på vinst och förlust beställde jag linser på nätet ihop med en annan linsvätska utan konserveringsmedel och testade. Det fungerar utan problem :D

Jag köpte också hylogel ögondroppar vilka är guld om linsen fastnar. Tack vare dem fick jag ut den första månadslinsen ganska enkelt när optikern tyckte att jag skulle testa samma igen (med samma linsvätska) och de självklart satt som sugproppar sedan. De är också guld när man har/får torra ögon vilket är en biverkning av den medicin jag tar vid migränanfall.

Så, fastnar linsen, droppa med hylogel ögondroppar, vänta en stund, droppa igen, massera försiktigt ögonlocket och under ögat och fortsätt så tills du kan röra linsen fram och tillbaka på ögat med fingertoppen. Först då går de att få ur. Att ta ut dem med våld kan skada ögat.
 
Till alla er som googlar efter hjälp med att få ut linser eller som bara undrar hur det har gått :)

Då de första två månadslinserna jag testade gick att få ur första dagen och båda de endagslinserna jag provade gick lika enkelt att få ur la jag ihop ett och ett och insåg att det kanske var linsvätskan jag inte tål. Min optiker ville inte ens lyssna på det utan ansåg att endagslinser a´ 780 kr/månad var en bra lösning. Det tycker inte jag. Varken ekonomiskt eller miljömässigt så på vinst och förlust beställde jag linser på nätet ihop med en annan linsvätska utan konserveringsmedel och testade. Det fungerar utan problem :D

Jag köpte också hylogel ögondroppar vilka är guld om linsen fastnar. Tack vare dem fick jag ut den första månadslinsen ganska enkelt när optikern tyckte att jag skulle testa samma igen (med samma linsvätska) och de självklart satt som sugproppar sedan. De är också guld när man har/får torra ögon vilket är en biverkning av den medicin jag tar vid migränanfall.

Så, fastnar linsen, droppa med hylogel ögondroppar, vänta en stund, droppa igen, massera försiktigt ögonlocket och under ögat och fortsätt så tills du kan röra linsen fram och tillbaka på ögat med fingertoppen. Först då går de att få ur. Att ta ut dem med våld kan skada ögat.
Ah så det var en allergisk reaktion alltså? Men inte på linsen som jag tänkte utan vätskan?
Skönt att du har hittat en lösning!
 
Ah så det var en allergisk reaktion alltså? Men inte på linsen som jag tänkte utan vätskan?
Skönt att du har hittat en lösning!
Ja precis! Det var det första jag frågade optikern, alltså om det kunde vara så att jag inte tålde det av någon anledning, då när första månadslinsen fastnade men det menade hen var omöjligt. Det skulle inte bli så om så var fallet och även om jag då tänkte på linsen så kunde hen ju ha sagt att det var konserveringsmedel i linsvätskan och att det kanske var den men hen avfärdade mig helt och hållet. Jag vet ju inte heller om det faktiskt handlar om en allergi eller att jag bara inte tål det ändå men det kvittar ju egentligen, reaktion blev det ju men kanske inte så som hen hade erfarenhet utav.

Att det fanns konserveringsmedel i linsvätskan hade jag inte en tanke på innan jag började googla runt på linsvätskor. Hade jag vetat det så hade jag fattat sambandet tidigare för det vet jag sedan innan att jag inte tål i andra typer av ögondroppar.

Jag beställde vad den optikerkedjan ansåg att deras lins var detsamma som men enligt alla andra sidor jag har hittat är det inte ens jämförbara då originalet är så mycket bättre. Så, jag vet egentligen inte helt säkert, det kan ha varit linsen med men troligast är väl ändå att det var konserveringsmedlet i linsvätskan jag inte tål.

Ja! Jag är så glad nu 😄 Så glad att jag inte lyssnade på (den tidvis mycket otrevliga) optikern och att jag på vinst och förlust beställde originalet istället 🙂
 
Ja precis! Det var det första jag frågade optikern, alltså om det kunde vara så att jag inte tålde det av någon anledning, då när första månadslinsen fastnade men det menade hen var omöjligt. Det skulle inte bli så om så var fallet och även om jag då tänkte på linsen så kunde hen ju ha sagt att det var konserveringsmedel i linsvätskan och att det kanske var den men hen avfärdade mig helt och hållet. Jag vet ju inte heller om det faktiskt handlar om en allergi eller att jag bara inte tål det ändå men det kvittar ju egentligen, reaktion blev det ju men kanske inte så som hen hade erfarenhet utav.

Att det fanns konserveringsmedel i linsvätskan hade jag inte en tanke på innan jag började googla runt på linsvätskor. Hade jag vetat det så hade jag fattat sambandet tidigare för det vet jag sedan innan att jag inte tål i andra typer av ögondroppar.

Jag beställde vad den optikerkedjan ansåg att deras lins var detsamma som men enligt alla andra sidor jag har hittat är det inte ens jämförbara då originalet är så mycket bättre. Så, jag vet egentligen inte helt säkert, det kan ha varit linsen med men troligast är väl ändå att det var konserveringsmedlet i linsvätskan jag inte tål.

Ja! Jag är så glad nu 😄 Så glad att jag inte lyssnade på (den tidvis mycket otrevliga) optikern och att jag på vinst och förlust beställde originalet istället 🙂
Byt optiker. En optiker ska inte vara otrevlig och dom ska lyssna på kunden.
 
Ja precis! Det var det första jag frågade optikern, alltså om det kunde vara så att jag inte tålde det av någon anledning, då när första månadslinsen fastnade men det menade hen var omöjligt. Det skulle inte bli så om så var fallet och även om jag då tänkte på linsen så kunde hen ju ha sagt att det var konserveringsmedel i linsvätskan och att det kanske var den men hen avfärdade mig helt och hållet. Jag vet ju inte heller om det faktiskt handlar om en allergi eller att jag bara inte tål det ändå men det kvittar ju egentligen, reaktion blev det ju men kanske inte så som hen hade erfarenhet utav.

Att det fanns konserveringsmedel i linsvätskan hade jag inte en tanke på innan jag började googla runt på linsvätskor. Hade jag vetat det så hade jag fattat sambandet tidigare för det vet jag sedan innan att jag inte tål i andra typer av ögondroppar.

Jag beställde vad den optikerkedjan ansåg att deras lins var detsamma som men enligt alla andra sidor jag har hittat är det inte ens jämförbara då originalet är så mycket bättre. Så, jag vet egentligen inte helt säkert, det kan ha varit linsen med men troligast är väl ändå att det var konserveringsmedlet i linsvätskan jag inte tål.

Ja! Jag är så glad nu 😄 Så glad att jag inte lyssnade på (den tidvis mycket otrevliga) optikern och att jag på vinst och förlust beställde originalet istället 🙂
Låter som att du får leta efter ny optiker också framöver. Låter ju inget vidare!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 428
Äldre Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: ekra
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 263
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp