En glimt livsgnista

Jag har länge varit intresserad av skogsträdgård och har utforskat detta område, samt köpt en del växter för att utveckla min egen lilla skogsträdgård. Främst är jag intresserad av nötter och bär.

Sista tiden har jag verkligen gått igång på detta ämne. Jag gjorde ett projektarbete i skolan om skogsträdgårdens växter. Första dagen gjorde jag en lista på växter jag ville berätta om men den fick jag halvera för det blev så galet många. Det blev rätt många ändå. Typ 27 stycken. Idag hade jag redovisning och jag pratade nog en timme. Riktlinjen var annars 15-30 minuter :o .Tur det fanns gott om tid.

Sen har jag suttit och glott på nätet och hamnat på diverse webbshopar i Danmark, Lettland och Tyskland. Det är mycket som jag villhöver. Hjärtnöt är en must have. Sen är jag sjukt sugen på aprikos. Det känns smått otroligt att det skulle gå att odla här i zon 4, men jag har hittat en som går att odla i kruka och som kan vinterförvaras någonstans, förslagsvis min jordkällare. Jag har också upptäckt att det finns ett par sorter av aprikos som skulle kunna gå på friland här i min zon. En av dessa hittade jag i den lettiska webbshopen som jag surfat runt på. Kanske beställer jag. Sen måste jag nog ha kiwi också. Och amerikansk persimon.

Jag känner mig så tacksam att jag har mitt ställe som kan ge mig utlopp för sådana här drömmar. Jag har mitt hjärta i trädgården. Så är det bara.

Nu längtar jag efter våren så jag kan få plantera min bärhäggmispel, min persika och en del annat. Nedan en bild av min buartnöt/buartnut Juglans x bixbyi.

20210622_111619.jpg
 

Vilken sort persika har du? Jag går och drömmer om ett persikaträd men är så osäker på om det skulle må bra hos mig. När jag kollar på zonkartan så bor jag precis på gränsen mellan 4 och 5 så vet inte om jag vågar chansa 😁
 
Vilken sort persika har du? Jag går och drömmer om ett persikaträd men är så osäker på om det skulle må bra hos mig. När jag kollar på zonkartan så bor jag precis på gränsen mellan 4 och 5 så vet inte om jag vågar chansa 😁
Jag köpte ett 'Riga'. Det är mig veterligen den härdigaste persikan. Sorten 'Frost' anges som härdig till zon 3, eventuellt zon 4, beroende på källa. Jag funderar på att köpa en sådan också, men vet inte hur jag ska få plats med alla känsliga växter i trädgårdens bästa läge. Har ju sandjord och söder om huset är det varmt och vindskyddat. Och köper jag en till persika så får jag väl äta persika morgon, middag, kväll när det är skördetid.
 
Bara för det så har jag nu hittat ett ställe som säljer namnsorter av äkta valnöt som ska kunna funka i min zon. Vill ha!
 
Min mamma får fix idéer om olika grejer i hennes trädgård. Ett tag var det rhododendron. Hon odlar upp från frön och jag vet inte HUR många sorter hon har utspridda i skogen (ingen klassiskt trädgård utan just en skog). Nu de senaste åren har det varit barrträd. Hon har hur långa som helst. Det är jättespännande att promenera längs stigen hon anlagt och se alla nya spännande sorter.
 
Vilken sort persika har du? Jag går och drömmer om ett persikaträd men är så osäker på om det skulle må bra hos mig. När jag kollar på zonkartan så bor jag precis på gränsen mellan 4 och 5 så vet inte om jag vågar chansa 😁
Jag har persika. Vet inte vad sorten heter. Men är vinterhärdad. Tyvärr får dom lätt sjukdom. Så det ska jag jobba med i vår och försöka hindra. Man kan ju även bygga zoner. Tex sätta nära husvägg, bygga vindskydd runt på hösten och vintern. Täcka marken med halm osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp