En god affär trots kompromiss med boende?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en visning bokad på lördag, och kommer sannolikt att boka in en till i samma hus samtidigt. Men magkänslan säger nej så med största sannolikhet lägger vi ner det och siktar på att köpa direkt i stället.

Jag har också kommit fram till att jag tyvärr kommer att lämna Buke, åtminstone en god tid framöver. Det är inte en ny tanke utan jag har känt de senaste åren att jag helt enkelt inte upplever att jag kan vara mig själv här inne utan att ständigt kritiseras, pikas och läxas upp. Jag har tyvärr inte den toleransen längre utan känner att jag måste sätta en gräns för mig själv. Det kanske är lika för precis alla här inne, och att min upplevelse inte skiljer sig, och då kanske det är så att nätforum helt enkelt inte passar mig längre. Jag får konstruktiv feedback om min person i andra sammanhang och känner att uppläxningar och gliringar från andra vuxna människor helt enkelt inte har en plats i mitt liv längre. Så jag känner att jag måste dra ett kritstreck runt mig och säga ”hit med inte längre”, packa min priviligierade lilla kappsäck och bege mig till sammanhang där jag inte ständigt känner mig kritiserad. Det kanske är någon som tycker att det är larvigt, eller oförståeligt, men jag känner inte att jag behöver berättiga beslutet för någon annan än mig själv.
Fan vad tråkigt, men jag förstår dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vi har en visning bokad på lördag, och kommer sannolikt att boka in en till i samma hus samtidigt. Men magkänslan säger nej så med största sannolikhet lägger vi ner det och siktar på att köpa direkt i stället.

Jag har också kommit fram till att jag tyvärr kommer att lämna Buke, åtminstone en god tid framöver. Det är inte en ny tanke utan jag har känt de senaste åren att jag helt enkelt inte upplever att jag kan vara mig själv här inne utan att ständigt kritiseras, pikas och läxas upp. Jag har tyvärr inte den toleransen längre utan känner att jag måste sätta en gräns för mig själv. Det kanske är lika för precis alla här inne, och att min upplevelse inte skiljer sig, och då kanske det är så att nätforum helt enkelt inte passar mig längre. Jag får konstruktiv feedback om min person i andra sammanhang och känner att uppläxningar och gliringar från andra vuxna människor helt enkelt inte har en plats i mitt liv längre. Så jag känner att jag måste dra ett kritstreck runt mig och säga ”hit med inte längre”, packa min priviligierade lilla kappsäck och bege mig till sammanhang där jag inte ständigt känner mig kritiserad. Det kanske är någon som tycker att det är larvigt, eller oförståeligt, men jag känner inte att jag behöver berättiga beslutet för någon annan än mig själv.

Ni som vill veta hur det går med lägenhet, träningsmålen fram till nyår, bröllis eller nya jobbet får gärna hitta mig på Insta. Skicka pm! Jag håller gärna kontakten med många av er där eller på Messenger.
Men nej vad tråkigt. Men förstår dig.
 
Vi har en visning bokad på lördag, och kommer sannolikt att boka in en till i samma hus samtidigt. Men magkänslan säger nej så med största sannolikhet lägger vi ner det och siktar på att köpa direkt i stället.

Jag har också kommit fram till att jag tyvärr kommer att lämna Buke, åtminstone en god tid framöver. Det är inte en ny tanke utan jag har känt de senaste åren att jag helt enkelt inte upplever att jag kan vara mig själv här inne utan att ständigt kritiseras, pikas och läxas upp. Jag har tyvärr inte den toleransen längre utan känner att jag måste sätta en gräns för mig själv. Det kanske är lika för precis alla här inne, och att min upplevelse inte skiljer sig, och då kanske det är så att nätforum helt enkelt inte passar mig längre. Jag får konstruktiv feedback om min person i andra sammanhang och känner att uppläxningar och gliringar från andra vuxna människor helt enkelt inte har en plats i mitt liv längre. Så jag känner att jag måste dra ett kritstreck runt mig och säga ”hit med inte längre”, packa min priviligierade lilla kappsäck och bege mig till sammanhang där jag inte ständigt känner mig kritiserad. Det kanske är någon som tycker att det är larvigt, eller oförståeligt, men jag känner inte att jag behöver berättiga beslutet för någon annan än mig själv.

Ni som vill veta hur det går med lägenhet, träningsmålen fram till nyår, bröllis eller nya jobbet får gärna hitta mig på Insta. Skicka pm! Jag håller gärna kontakten med många av er där eller på Messenger.

Kommer sakna dina kloka och välformulerade inlägg ❤
 
Nej vad tråkigt @Voeux! men jag förstår dig.
Jag har uppskattad dina inlägg och att följa din resa, både som Voeux och pre-Voeux.

Jag var ju en av dem som tog upp privilegieaspekten. Jag tycker att man kan bli påmind på ett trevligt sätt om sina privilegier utan att bli totalt slaktad. Jag har ju själv en hel hop privilegier och jag hoppas att jag kan få en heads up om jag i någon tråd lever allt för mycket i fablernas värld, utan att jag ska behöva kräla i stoftet. Du hamnade i skottgluggen här på ett väldigt otrevligt sätt tycker jag och jag är imponerad över att du fortsatte svara, och dessutom på ett hövligt sätt. Jag hade nog lämnat tråden och varit ledsen för länge sen.

Ha det gott!
 
Vi har en visning bokad på lördag, och kommer sannolikt att boka in en till i samma hus samtidigt. Men magkänslan säger nej så med största sannolikhet lägger vi ner det och siktar på att köpa direkt i stället.

Jag har också kommit fram till att jag tyvärr kommer att lämna Buke, åtminstone en god tid framöver. Det är inte en ny tanke utan jag har känt de senaste åren att jag helt enkelt inte upplever att jag kan vara mig själv här inne utan att ständigt kritiseras, pikas och läxas upp. Jag har tyvärr inte den toleransen längre utan känner att jag måste sätta en gräns för mig själv. Det kanske är lika för precis alla här inne, och att min upplevelse inte skiljer sig, och då kanske det är så att nätforum helt enkelt inte passar mig längre. Jag får konstruktiv feedback om min person i andra sammanhang och känner att uppläxningar och gliringar från andra vuxna människor helt enkelt inte har en plats i mitt liv längre. Så jag känner att jag måste dra ett kritstreck runt mig och säga ”hit med inte längre”, packa min priviligierade lilla kappsäck och bege mig till sammanhang där jag inte ständigt känner mig kritiserad. Det kanske är någon som tycker att det är larvigt, eller oförståeligt, men jag känner inte att jag behöver berättiga beslutet för någon annan än mig själv.

Ni som vill veta hur det går med lägenhet, träningsmålen fram till nyår, bröllis eller nya jobbet får gärna hitta mig på Insta. Skicka pm! Jag håller gärna kontakten med många av er där eller på Messenger.
Jag tycker att du skött dig bra i tråden. Du har varit saklig, trots envist tjat om hur privilegerad du är. Imponerande! Så tråkigt att du ska känna dig så påhoppad att du inte vill vara här längre. Jag kommer sakna dig, tycker du ofta skriver om intressanta ämnen och har kloka åsikter. Förstår inte alls vad du har gjort för att förtjäna så mycket påhopp.
:heart
 
Om man bara tänker ekonomi och lämnar moral åt sidan.

Kostnadssida: Lägenheten ni bor i nu är billig. Så ni betalar mer i hyra och bor på fel ställe i tre år. Kostnaderna börjar löpa nu.

Intäktssida: eventuell ombildning (vem äger huset? De kanske inte vill sälja, alternativt inte till det pris ni kalkylerar med) vinst en miljon (skattade pengar? Kostnader för flytt inräknade? Vilka antaganden gör ni om bostadsmarknaden?) Att flytta kostar ca 100 000 mäklare, bilhyra, städ... 900 000 kvar. Skatt 22%? Drygt 700 000 kvar. Vi tror på låg inflation och ränta och räknar inte nuvärde (pengar i handen idag är alltid mer värda än pengar i morgon). Då har vi inte räknat med kostnaden för flytten dit - men den är ingen extra kostnad eftersom ni ändå tänker flytta.

Hur mycket lägre än marknadspris tror ni att priset vid ombildningen blir? Är det den skillnaden ni räknar som vinst? (Detta är det troliga. Har ni räknat på avgiftens inverkan på priset? Är hyran idag hög, så kommer sannolikt den framtida föreningen också att ha höga kostnader - för antingen har huset kostat att bygga eller så är det en kassako. I båda fallen är risken att priset för huset blir högt)

Hur mycket rena pengar - dvs högre hyra - måste ni betala för att ha chans på ombildningen? Är det 8000 per månad i tre år är det 300 000 kr säkra nu-pengar för att vinna lite drygt det dubbla i osäkra sen-pengar. Plus att ni bor där ni inte vill bo. Plus mecket med flyttar.
 
Uppsala är också en stad som hela tiden växer och med bostadsbrist så de som gjort förluster är de som köpt dyrt och tvingats sälja (frivilligt eller ofrivilligt). Men de som köpte längre tillbaka i tiden gör vinster.
Jag köpte min för 17 000. Idag värd 1700 000. Orenoverad så säkert lite högre annars. Men jag ska bo kvar så jag får lämna det som arv om det inte händer nåt annat på bostadsmarknaden.
 
Jag vill inte att detta ska bli ett drev gentemot andra användare heller, för då har vi ju misslyckats åt andra hållet. Men jag hoppas att mitt beslut kan bidra till att det överlag skapas en medvetenhet kring diskussionsklimatet här på Buke. Det är hemskt trist att användare ska behöva känna sig attackerade, drevade emot och bli ledsna. Eller lämna forumet. Det borde fungera bättre än så.
 
Jag inser att min inlägg var onödigt hårt mot dig @Voeux och jag vill be dig om ursäkt för det. Jag är så upprörd över bostadsspekulationen men inser att det gick ut övet dig personligen och det var inte schysst. Jag gillar både dina trådar och dina tankar och önskar att du kommer att komma tillbaka.
 
För att återgå till trådämnet. Jag hade inte velat bo i nyproduktion i sthlm. De klämmer in oerhört många människor på liten yta och utan gröna ytor. Det hat tagits fram ett nytt odlingssubstrat för att träd ska överleva i hårdjorda ytor. De får alltdå inte ens stå i jord. Gräsmattor existerar knappt. Det kanske funkar nu men hur blir luften om x antal år med mer trafik/människor och färre träd/buskar som hjälper till att rena luften?
 
Jag har nu äntligen lagt några timmar på att läsa hela tråden även de tidigare raderade inläggen. Jag har raderat ett antal inlägg och delat ut varningar. Även om varningarna varit på enskilda inlägg skall de nog mera ses som varningar mot ett beteende som pågått under längre.

Jag kan säkert ha gjort mindre misstag vad gäller raderingar och varningar men nu är det gjort.

Jag ser ingen anledning att öppna upp tråden igen. Vill man diskutera mera är det bara att skapa en ny tråd med en ny rubrik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett knarrigt golv. Nej, det är inte charmigt, det börjar gå mig på nerverna till den grad att jag håller på att få fullkomligt...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: Voeux
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 127
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 247
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 494
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp