En god affär trots kompromiss med boende?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Men när du går in i min tråd gällande min bostadssituation och skriver om statushets och att roffa åt sig på bekostnad av andra, med slutklämmen att du själv tänker att dina att handlingar faktiskt betyder något så måste du förstå att jag tar det personligt.
Jag försökte förklara hur jag tänker och agerar. Du tänker och agerar annorlunda. Ditt handlade har konsekvenser liksom mitt, tycker jag. Du resonerar inte så, utan har andra åsikter och värderingar. Så varför ta det personligt? Jag har väl inte skrivit atr du är ett kapitalistsvin?
 
Jag försökte förklara hur jag tänker och agerar. Du tänker och agerar annorlunda. Ditt handlade har konsekvenser liksom mitt, tycker jag. Du resonerar inte så, utan har andra åsikter och värderingar. Så varför ta det personligt? Jag har väl inte skrivit atr du är ett kapitalistsvin?

Vem har sagt att jag inte anser att mitt handlande har konsekvenser? Du skriver precis, om mig, att jag inte resonerar så att mitt handlande har konsekvenser. Ändå ska jag inte ta det personligt, när du skriver om just mig?
 
@Voeux Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg i tråden, har läst lite pö om pö när jag fått tid och dessutom med knackigt internet. Men - jag kan inte tycka att det är orimligt att det blir en diskussion om bostadsspekulation i en tråd där någon funderar på att göra just detta. Inte heller att det blir en diskussion om privilegium i en tråd där användare uttrycker privilegierade synsätt helt utan reflektion. Det blir ju liksom så på diskussionsforum, särskilt om politiserade ämnen.

Dessutom tycker jag nog att privilegium måste kunna få lyftas och att det tyder på en enorm blindhet för sitt privilegium när man till och med känner att andra inte får nämna det, inte får ifrågasätta det. Precis som när vita män blir kränkta när deras privilegium problematiseras eller ens nämns.

Slutligen: ett tips! (take it or leave it) Skulle jag starta en tråd om resor och skriva "Gud, jag dör om jag inte får resa minst tre gånger per år!" och någon kom in och sa "Oj, du är väl medveten om att det där är ett väldigt privilegierat synsätt?" så skulle jag - utan tvekan - svara "ja, det är det". Ingenting annat. För det är det. Och vill jag inte ha en diskussion om det just här just nu så behöver jag ju helt enkelt inte argumentera emot att det är ett privilegium, vilket det alltså är, utan bara säga ja och sen kan man släppa det. Diskussionerna uppstår ju för att man motsätter sig att vissa saker är privilegierade fastän de liksom utan tvekan är det.

Och håller man inte med kan man ju säga "Jag håller inte med men kommer inte diskutera det vidare" istället för att komma med motargument och på så vis spä på en diskussion som man alltså inte vill ska ta plats i ens tråd. Vad man inte bör göra, tycker jag, är att argumentera emot och sedan försöka stänga ned diskussionen för att sedan återuppta den när fler håller med och sedan slutligen säga "gud vad trist att det här tog över".

Så tycker jag! Nu ska jag skriva tenta :up:.
 
Jag försökte förklara hur jag tänker och agerar. Du tänker och agerar annorlunda. Ditt handlade har konsekvenser liksom mitt, tycker jag. Du resonerar inte så, utan har andra åsikter och värderingar. Så varför ta det personligt? Jag har väl inte skrivit atr du är ett kapitalistsvin?

Tycker du verkligen inte att det är konstigt att någon tar det personligt när du klampar in som du gör?
Jag reagerade också och tyckte att det var härt skrivet och jag hade också tagit åt mig om nån uttryckt sig så starkt om ens val eller vad man nu kallar det, som du gjorde - du kanske inte skrev kapitalistsvin rakt ut men jag kan inte se att du menar något annat.
 
@Voeux Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg i tråden, har läst lite pö om pö när jag fått tid och dessutom med knackigt internet. Men - jag kan inte tycka att det är orimligt att det blir en diskussion om bostadsspekulation i en tråd där någon funderar på att göra just detta. Inte heller att det blir en diskussion om privilegium i en tråd där användare uttrycker privilegierade synsätt helt utan reflektion. Det blir ju liksom så på diskussionsforum, särskilt om politiserade ämnen.

Dessutom tycker jag nog att privilegium måste kunna få lyftas och att det tyder på en enorm blindhet för sitt privilegium när man till och med känner att andra inte får nämna det, inte får ifrågasätta det. Precis som när vita män blir kränkta när deras privilegium problematiseras eller ens nämns.

Slutligen: ett tips! (take it or leave it) Skulle jag starta en tråd om resor och skriva "Gud, jag dör om jag inte får resa minst tre gånger per år!" och någon kom in och sa "Oj, du är väl medveten om att det där är ett väldigt privilegierat synsätt?" så skulle jag - utan tvekan - svara "ja, det är det". Ingenting annat. För det är det. Och vill jag inte ha en diskussion om det just här just nu så behöver jag ju helt enkelt inte argumentera emot att det är ett privilegium, vilket det alltså är, utan bara säga ja och sen kan man släppa det. Diskussionerna uppstår ju för att man motsätter sig att vissa saker är privilegierade fastän de liksom utan tvekan är det.

Och håller man inte med kan man ju säga "Jag håller inte med men kommer inte diskutera det vidare" istället för att komma med motargument och på så vis spä på en diskussion som man alltså inte vill ska ta plats i ens tråd. Vad man inte bör göra, tycker jag, är att argumentera emot och sedan försöka stänga ned diskussionen för att sedan återuppta den när fler håller med och sedan slutligen säga "gud vad trist att det här tog över".

Så tycker jag! Nu ska jag skriva tenta :up:.

Mitt problem är just att denna diskussion tycks gälla vissa mer än andra. Jag ställde frågan varför denna diskussion inte dykt upp på 19 sidor i tråden om boende långt från grannar, men har inte fått något svar. Om det nu handlar om att uttrycka sig priviligerat utan reflektion så bör det tämligen även gälla gårdar på landet och andra priviligierade boendesituationer såsom villor och hus. Men där har jag inte sett ett ord om det. Jag ställer mig frågan varför. I övrigt håller jag med dig.

Sedan har varken jag eller @tornblomma en endaste sekund nekat vårt privilegium. Det poängterades och vi har svarat ”Ja absolut” så jag förstår inte varför du skriver om att neka sitt privilegium. Det har inte skett i denna tråd.
 
Mitt problem är just att denna diskussion tycks gälla vissa mer än andra. Jag ställde frågan varför denna diskussion inte dykt upp på 19 sidor i tråden om boende långt från grannar, men har inte fått något svar. Om det nu handlar om att uttrycka sig priviligerat utan reflektion så bör det tämligen även gälla gårdar på landet och andra priviligierade boendesituationer såsom villor och hus. Men där har jag inte sett ett ord om det. Jag ställer mig frågan varför. I övrigt håller jag med dig.

Sedan har varken jag eller @tornblomma en endaste sekund nekat vårt privilegium. Det poängterades och vi har svarat ”Ja absolut” så jag förstår inte varför du skriver om att neka sitt privilegium. Det har inte skett i denna tråd.
Hoppar in efter lång frånvaro, men då jag kikat in här med jämna mellanrum under året, kan jag definitivt uppmärksamma det du nämner. Vissa användare är betydligt mer påpassade än andra. Rejält mer påpassade. Och acceptansnivån för dem är rejält mycket lägre.
 
Om det nu handlar om att uttrycka sig priviligerat utan reflektion så bör det tämligen även gälla gårdar på landet och andra priviligierade boendesituationer såsom villor och hus.
Jag svarade ett inlägg idag (tror jag) som anspelade just på privilegium :). Så det stämmer inte.
Det poängterades och vi har svarat ”Ja absolut” så jag förstår inte varför du skriver om att neka sitt privilegium
Jag syftade på ditt inlägg om att man inte ska behöva "ursäkta sig", vilket alltså är att slå ifrån sig - motsatsen till att visa medvetenhet. Diskussionen bör väl inte ha uppstått om alla höll med varandra om att att det är ett privilegium? :confused:

edit. Läste om början av tråden nu. Båda ni två slår ifrån er väldigt snabbt - plus att du skriver ett längre inlägg om att man inte ska behöva visa medvetenhet. För du ville inte det i den här tråden. Helt okej såklart! Men alltså inte alls vad jag tipsade om i mitt inlägg. Sen gör du ju som du vill, det var bara ett tips om du inte vill direkt bidra till en diskussion som du sen inte tycker ska ha förts.
 
Jag svarade ett inlägg idag (tror jag) som anspelade just på privilegium :). Så det stämmer inte.

Jag syftade på ditt inlägg om att man inte ska behöva "ursäkta sig", vilket alltså är att slå ifrån sig - motsatsen till att visa medvetenhet. Diskussionen bör väl inte ha uppstått om alla höll med varandra om att att det är ett privilegium? :confused:

edit. Läste om början av tråden nu. Båda ni två slår ifrån er väldigt snabbt - plus att du skriver ett längre inlägg om att man inte ska behöva visa medvetenhet. För du ville inte det i den här tråden. Helt okej såklart! Men alltså inte alls vad jag tipsade om i mitt inlägg. Sen gör du ju som du vill, det var bara ett tips om du inte vill direkt bidra till en diskussion som du sen inte tycker ska ha förts.

Jag anser inte att inte visa sin medvetenhet i varje mening, jämt, inte är samma sak som att inte vara medveten. Jag har INTE slagit ifrån mig mitt privilegium, jag har sagt att det inte alltid behöver förekomma varje diskussion alltid. Det är stor skillnad. För mig är det en självklarhet att jag är priviligerad och således inleder har inte varje diskussion med det. Det är underförstått. Jag tror att alla här är överens om privilegiet i sig det som diskuterats är relevansen att påpeka det i denna tråd.
 
@Voeux Vet du, jag orkar inte dra det här ett varv till dig med dig faktiskt. Men när du skriver att man inte ska behöva "ursäkta sig" så 1) deltar du ju i en diskussion som du inte tycker ska föras (= eldar på en diskussion som du vill ta död på) och 2) visar en okunskap om privilegium. Så är det ju bara.

Återigen: ingen diskussion hade uppstått om alla höll med varandra. Och vill du inte att en diskussion ska föras så är det ju en bra grej att inte elda på den. Det var allt jag menade. Nu är jag så DONE med detta.
 
@Voeux Vet du, jag orkar inte dra det här ett varv till dig med dig faktiskt. Men när du skriver att man inte ska behöva "ursäkta sig" så 1) deltar du ju i en diskussion som du inte tycker ska föras (= eldar på en diskussion som du vill ta död på) och 2) visar en okunskap om privilegium. Så är det ju bara.

Återigen: ingen diskussion hade uppstått om alla höll med varandra. Och vill du inte att en diskussion ska föras så är det ju en bra grej att inte elda på den. Det var allt jag menade. Nu är jag så DONE med detta.

Nej, ”så är det ju inte bara.” Din sanning är inte den allmängiltiga, liksom. Det är din åsikt.

Hejdå!
 
Nej, ”så är det ju inte bara.” Din sanning är inte den allmängiltiga, liksom. Det är din åsikt.

Hejdå!
Men Voeux, om du tror att det är samma sak att ursäkta sig som att se sitt privilegium så har du ju inte förstått vad privilegium innebär - eller att se det. INGEN i tråden har bett någon att be om ursäkt. Det är ju ett fucking faktum bara. Läs tråden liksom, du kan till och med söka på "ursäkt" så får du se. Det är inte min sanning, det är bara att läsa innantill.
 
Jag anser inte att inte visa sin medvetenhet i varje mening, jämt, inte är samma sak som att inte vara medveten. Jag har INTE slagit ifrån mig mitt privilegium, jag har sagt att det inte alltid behöver förekomma varje diskussion alltid. Det är stor skillnad. För mig är det en självklarhet att jag är priviligerad och således inleder har inte varje diskussion med det. Det är underförstått. Jag tror att alla här är överens om privilegiet i sig det som diskuterats är relevansen att påpeka det i denna tråd.
Jag tror du och jag är ganska lika i detta, jag är förvånad över vändningen av tråden (fö skulle jag inte vilja bo på hornsbergs strand heller som fd kungsholmenbo). Att vara privilegierad är självklart bra att vara medveten om, men jag är iaf inte tillräckligt privilegierad för att kunna låta bli att fundera på hur jag ska kunna bo så billigt och bra som möjligt för att ha tid och råd att prioritera livet som jag vill på sikt. Man måste ju någonstans förhålla sig till den marknad som råder, oavsett vad man tycker om den. Jag har många vänner i min ålder (30++) som sitter och håller på studentlägenheter långt efter examen för att det inte gå att få hyresrätter för att lånekraven blivit högre för de som vill köpa bostadsrätter osv osv. Jag orkar inte skämmas för att jag bor i en dyr central bostadsrätt, även om jag gärna hade sluppit och varit hyresgäst istället och var fjärde år röstar för fler hyresrätter. Men jag hade ingen aning för 6 år sen om att jag skulle bo i den här stan.
 
Jag tror du och jag är ganska lika i detta, jag är förvånad över vändningen av tråden (fö skulle jag inte vilja bo på hornsbergs strand heller som fd kungsholmenbo). Att vara privilegierad är självklart bra att vara medveten om, men jag är iaf inte tillräckligt privilegierad för att kunna låta bli att fundera på hur jag ska kunna bo så billigt och bra som möjligt för att ha tid och råd att prioritera livet som jag vill på sikt. Man måste ju någonstans förhålla sig till den marknad som råder, oavsett vad man tycker om den. Jag har många vänner i min ålder (30++) som sitter och håller på studentlägenheter långt efter examen för att det inte gå att få hyresrätter för att lånekraven blivit högre för de som vill köpa bostadsrätter osv osv. Jag orkar inte skämmas för att jag bor i en dyr central bostadsrätt, även om jag gärna hade sluppit och varit hyresgäst istället och var fjärde år röstar för fler hyresrätter. Men jag hade ingen aning för 6 år sen om att jag skulle bo i den här stan.

Det är ju lite så tyvärr, att man får förhålla sig till de förutsättningar som finns. Eller, får och får, men jag anser i alla fall att det är okej. Jag vill också se fler hyresrätter och bättre möjligheter för folk med normala eller låga inkomster. Jag röstar för det. Men jag kommer inte skuldbelägga den som tar chansen till en ombildning om den erbjuds.

Både jag och sambon har studerat länge och inte kunnat köpa. Många av våra vänner fick hjälp med lägenhetsinsats av sina föräldrar och är nu redan inne på bostadsmarknaden sedan länge. För oss blir det dyrt att komma in nu när vi dessutom inte kan bo på 20 kvm. Men vi kämpar med insatsen, tickar på lite varje månad!
 
Hur kommer det sig att den som vill byta med er inte vill göra vinst på en miljon? :)

Jag upplever att det är svårt att få igenom en ombildning ända in i mål, baserat på vänners erfarenhet. Dessutom är det ett område jag helst skulle undvika så långt som möjligt, det är mörkt, väldigt tättbebyggt och stökigt under sommarmånaderna.
 
(Inte orkat läsa hela tråden.)

Jag skulle aldrig välja att bo flera år på ett ställe som inte känns rätt, om jag kunde undvika det. Nu bor jag så jag älskar både lägenheten och området (byn 😅) men tidigare har alltid området och/eller lägenheten varit fel. Jag vill att området ska kännas hemma och rätt, jag vill gilla att titta ut genom fönstret. Förra stället bodde jag på i fem år och det var okej, både lägenheten och området. Men jag längtade bort och när jag väl hade flyttat undrade hur jag kunde stå ut där så länge, det är sån skillnad nu i hur jag trivs.
 
Vi har också möjlighet att faktiskt köpa där vi vill bo under nästa år. Dock får vi bo lite mindre då, och missar chansen till en god affär med ombildningen. Men då får vi bo på den platsen vi vill, och hitta något charmigare och hemtrevligare än nyproducerad hyresrätt.

Hur hade ni resonerat? Skulle ni kunna tänka er att kompromissa med ert boende under 3 år för en så bra affär? Eller hade ni tyckt att 3 år är för lång tid att bo där man inte vill och att det inte är värt pengarna?

Med dessa förutsättningar hade jag inte valt att flytta till ett ”halvbra” alternativ. Ett år går snabbt :)
 
Mitt problem är just att denna diskussion tycks gälla vissa mer än andra. Jag ställde frågan varför denna diskussion inte dykt upp på 19 sidor i tråden om boende långt från grannar, men har inte fått något svar. Om det nu handlar om att uttrycka sig priviligerat utan reflektion så bör det tämligen även gälla gårdar på landet och andra priviligierade boendesituationer såsom villor och hus. Men där har jag inte sett ett ord om det. Jag ställer mig frågan varför. I övrigt håller jag med dig.

Sedan har varken jag eller @tornblomma en endaste sekund nekat vårt privilegium. Det poängterades och vi har svarat ”Ja absolut” så jag förstår inte varför du skriver om att neka sitt privilegium. Det har inte skett i denna tråd.
Men du vet väl att i Sverige ska alla ha det lika dåligt och ingen får tjäna pengar.
Jag tycker du bemöter mer än du egentligen skulle behöva, dvs du ska inte behöva försvara dig alls. Allas liv och förutsättningar ser olika ut och så är det.

För att svara på din fråga så kan du absolut spekulera i den bostaden OM du står ut med att bo där i tre år för att sen kunna köpa något annat som du vill ha.
Jag personligen måste trivas där jag bor för att må bra men en miljon i vinst är alltid trevligt
 
Jag skulle avstå, en ombildning i ”kanske”-läge är för osäkert om man vill köpa på spekulation.
Jag skulle köpa en lägenhet jag vill bo i tills jag har råd att köpa större.
 
Jag skulle avstå, en ombildning i ”kanske”-läge är för osäkert om man vill köpa på spekulation.
Jag skulle köpa en lägenhet jag vill bo i tills jag har råd att köpa större.

Sen är hyran saftig. Frågan är hur mycket den avgiften skulle ligga på sen. Hälften? Eftersom det är hyfsat nytt har föreningen antagligen höga lån. Den där miljonen tjänar man oftast på sikt, vi köpte för tio år sedan, sålde efter åtta år och hade en Bra utveckling men inte i en sån rakethastighet. Hade vi sålt när marknaden var på topp hade vi gjort en vinst på dubbla köpepriset, nu blev det en ökning med 2/3 på åtta år. Galet mycket, men definitivt osäkert att spekulera på kortare sikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett knarrigt golv. Nej, det är inte charmigt, det börjar gå mig på nerverna till den grad att jag håller på att få fullkomligt...
2
Svar
20
· Visningar
1 709
Senast: Voeux
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 147
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 297
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 520
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp